Lars schreef: ↑01 sep 2019, 15:30
Is dat nieuws voor u? Dat de 2 grote koepels geen concurrentie dulden?
Ja, dat is nieuws voor mij. Vooral omdat er geen enkele aanwijzing valt te geven hoe die 'beïnvloeding van hogerhand' zoals jij dat noemt, dan in zijn werk gaat.
De 7% Belgische moslims zijn veel te braaf, de wanverhouding met de subsidies die andere levensbeschouwingen krijgen is absurd. Dat hun feestdagen niet erkend worden lijkt me ook eerder een achterstelling dan een privilege...
Je spreekt nu over subsidies voor de godsdiensten, terwijl deze discussie is ontstaan omdat volgens jou "Wij al meer dan een eeuw een blanco cheque geven aan het katholiek onderwijs" .
Ik wil het bij dat onderwijs houden. Daar is de financiering absoluut géén blanco cheque. De voorwaarden zijn gekend en het katholiek onderwijs houdt zich daar grosso modo aan.
Dat elke leerling in het katholieke net met overheidsgeld verplicht katholieke godsdienst in zijn strot geduwd krijgt, dat moet uiteraard wel kunnen.
Wanneer ouders beslissen om hun kinderen een katholieke opvoeding te geven, dan moeten we dat in onze rechtstaat accepteren. We kunnen proberen dat recht van de ouders af te nemen door andere wetten te maken, maar voorlopig is het wat het is. Dat houdt in dat de ouders akkoord gaan om lessen katholieke godsdienst te laten geven aan hun kinderen.
Willen ze dat niet? Dan kunnen ze terecht in het officieel onderwijs.
Maar de koran, ho maar!
1. Er bestaat reeds islamitische godsdienstles in alle officiële scholen. Het wordt hen dus niet ontzegd.
2. Als je de koran gelezen hebt en je vindt het OK dat een man zijn vrouw mag slaan als hij vreest dat ze ongehoorzaam zal zijn, dan heb je nood aan een bezinningsmoment.
Als je het OK vindt dat de haat tegenover de ongelovige wordt aangeleerd in de islamles, dan vraagt dat toch om een heroverweging van wat de belangrijke waarden zijn in de westerse samenleving.