Elektrische wagens
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
De batterij gaat minstens 15 jaar mee en de levensduur is sterk afhankelijk van de manier waarop die werd opgeladen. Een nieuwe batterij kost nu ongeveer 9000 Euro en de prijs is dalend.
Eigelijk is het niet zo de bedoeling om iedereen elektrisch te doen rijden. Men wil een "modal shift" en dat is hetzelfde als iedereen terug te voet, met de vélo of met de trein en tram. Alleen de upperclass van ambtenaren en rijke lui mogen nog met een auto de baan op, en dan meestal zonder ervoor te moeten betalen. Dit is het plaatje van de jaren '30 van vorige eeuw.
-
De kannibaal - Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25
Ik weet persoonlijk niet wie deze goede boodschap in de lucht gestrooid heeft, maar ik kan U verzekeren dat het zeker niet klopt. Als een batterij 5 jaar mee gaat, dan zult gij al veel geluk moeten hebben. Tactisch geven de autofabrikanten 8 jaar garantie, maar jarenlange ervaring met het werken met batterijen, heeft mij geleerd dat gij uiteindelijk terecht komt bij de leverancier van de batterij en dat er steeds een deskundig onderzoek vooraf gaat, aan de vervanging onder garantie van de batterij. De uitslag van het deskundig onderzoek is steeds eensluidend, een slecht gebruik door de Klant ligt aan de oorsprong van het defect; te warm, te koud, overladen, te diep ontladen, te frequent geladen. Er is altijd wel een reden waarom aan de garantievoorwaarden niet voldaan is. Voor de batterij van een smartje telt gij 17.000 € neer, een prijsje dat door Daimler werd bevestigd. Een tweede hands batterijtje kost 8600 €, beide prijzen te verhogen met het arbeidsloon. Een batterij die minstens 15 jaren meegaat hoort thuis in de sprookjeswereld. Zelfs in ongebruikte toestand zal ze eerder de geest geven.
-
maior domus - Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06
Die elektrische auto's passen wonderwel in de wegwerpmaatschappij.
Een paar jaar gebruiken en dan wegwerpen.
Stemt dat overeen met de groene gedachtengang?
Blijkbaar wel met de handelswijze van de nieuwe groene elite.
Ondank is 's werelds loon
-
Ice
Wow, kannibaal, dan is de zwendel door valse voorwendselen voor de promotie van e-auto's om het klimaat te redden nog veel groter dan gedacht....daar weten de goed geïnformeerde politici vast niks van?
Dan is meteen het hele duurzame en milieuvriendelijke elektrisch rijden reeds afgelopen na 5 jaar door de onbetaalbaarheid van een versleten batterij...daar staan ze dan met hun elektrische, propere vervoermiddel dat niet meer rijdt...
Eén voordeel: dan zijn meteen álle files opgelost?
Zijn er nu nog voorstanders om elektrisch te gaan rijden? De groene trollen zelf?
Dan is meteen het hele duurzame en milieuvriendelijke elektrisch rijden reeds afgelopen na 5 jaar door de onbetaalbaarheid van een versleten batterij...daar staan ze dan met hun elektrische, propere vervoermiddel dat niet meer rijdt...
Eén voordeel: dan zijn meteen álle files opgelost?
Zijn er nu nog voorstanders om elektrisch te gaan rijden? De groene trollen zelf?
-
Dat klopt wel, en dat weet ik uit betrouwbare bron met elektrische auto ervaring. De lood-accu's in de klassieke auto's gaan inderdaad gemiddeld maar 5 jaar mee , maar wat in een elektrische wagen steekt is van een heel ander kaliber en samenstelling.De kannibaal schreef: ↑03 dec 2019, 15:47Ik weet persoonlijk niet wie deze goede boodschap in de lucht gestrooid heeft, maar ik kan U verzekeren dat het zeker niet klopt. Als een batterij 5 jaar mee gaat, dan zult gij al veel geluk moeten hebben.
Ge kunt geen ervaring hebben met het soort batterijen dat men in elektrische wagens steekt omdat die nu maar pas vollop worden ingezet. De enigste referentie die je kan maken is hoelang de herlaadbare batterij van je oude Nokia GSM al meegaat. .... De batterij in de mijne is al 8 jaar oud en vertoont nog geen degradatie. Hetgeen men in de elektrische wagens gebruikt is ongeveer van hetzelfde type.
Tactisch geven de autofabrikanten 8 jaar garantie, maar jarenlange ervaring met het werken met batterijen, heeft mij geleerd dat gij uiteindelijk terecht komt bij de leverancier van de batterij en dat er steeds een deskundig onderzoek vooraf gaat, aan de vervanging onder garantie van de batterij. De uitslag van het deskundig onderzoek is steeds eensluidend, een slecht gebruik door de Klant ligt aan de oorsprong van het defect; te warm, te koud, overladen, te diep ontladen, te frequent geladen. Er is altijd wel een reden waarom aan de garantievoorwaarden niet voldaan is. Voor de batterij van een smartje telt gij 17.000 € neer, een prijsje dat door Daimler werd bevestigd. Een tweede hands batterijtje kost 8600 €, beide prijzen te verhogen met het arbeidsloon. Een batterij die minstens 15 jaren meegaat hoort thuis in de sprookjeswereld. Zelfs in ongebruikte toestand zal ze eerder de geest geven.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 04 dec 2019, 01:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
05-08-2019:De kannibaal schreef: ↑03 dec 2019, 15:47..........Voor de batterij van een smartje telt gij 17.000 € neer, een prijsje dat door Daimler werd bevestigd. Een tweede hands batterijtje kost 8600 €, beide prijzen te verhogen met het arbeidsloon. ................
https://www.hln.be/auto/accu-van-je-ele ... ~a4d91e83/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Paca - Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Afgezien van de zo gezegde onbetaalbare elektrische autobatterijen ... is een verbrandingsmotor maken niet veel kostelijker als een (meer eenvoudig te maken) elektrische motor?
Het doet me zelfs wat denken aan de met elektrisch aangedreven motor van een bestel-camion van Stella Artois in Leuven rond 1960. Heb heel wat bier daarmee zien leveren aan de cafés op de Oude markt in Leuven toen ik daar college liep.
Mannekens (en lieve dames natuurlijk!) dat is ZESTIG jaren geleden!
Men mag er mee spelen maar zich niet aan ophangen!
Het doet me zelfs wat denken aan de met elektrisch aangedreven motor van een bestel-camion van Stella Artois in Leuven rond 1960. Heb heel wat bier daarmee zien leveren aan de cafés op de Oude markt in Leuven toen ik daar college liep.
Mannekens (en lieve dames natuurlijk!) dat is ZESTIG jaren geleden!
Men mag er mee spelen maar zich niet aan ophangen!
Laatst gewijzigd door Paca op 05 dec 2019, 00:17, 2 keer totaal gewijzigd.
-
De kannibaal - Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25
U heeft waarschijnlijk geen ervaring met de elektrische fiets. Gaat eens op een tweede hands site kijken naar de verkoop prijzen van elektrische fietsen. Wie 5 jaren geleden een fiets kocht van 2200 € krijgt er vandaag nog 350 € voor. Gij moogt eens raden hoe het komt. Voor 2 nieuwe batterijen betaalt gij 1200 €. Veel batterijen geven de geest na een periode van 3 jaren. En het gaat hier niet om snelladers, maar om traag laders. Het gaat hier niet om de klassieke gasdichte loodbatterij maar om Li-ion batterijen. Zet er een snel lader op en gij zult nauwelijks de garantie periode van 2 jaar overschrijden.Fred1950 schreef: ↑03 dec 2019, 17:22Dat klopt wel, en dat weet ik uit betrouwbare bron met elektrische auto ervaring. De lood-accu's in de klassieke auto's gaan inderdaad gemiddeld maar 5 jaar mee , maar wat in een elektrische wagen steekt is van een heel ander kaliber en samenstelling.De kannibaal schreef: ↑03 dec 2019, 15:47Ik weet persoonlijk niet wie deze goede boodschap in de lucht gestrooid heeft, maar ik kan U verzekeren dat het zeker niet klopt. Als een batterij 5 jaar mee gaat, dan zult gij al veel geluk moeten hebben.Ge kunt geen ervaring hebben met het soort batterijen dat men in elektrische wagens steekt omdat die nu maar pas vollop worden ingezet. De enigste referentie die je kan maken is hoelang de herlaadbare batterij van je oude Nokia GSM al meegaat. .... De batterij in de mijne is al 8 jaar oud en vertoont nog geen degradatie. Hetgeen men in de elektrische wagens gebruikt is ongeveer van hetzelfde type.
Tactisch geven de autofabrikanten 8 jaar garantie, maar jarenlange ervaring met het werken met batterijen, heeft mij geleerd dat gij uiteindelijk terecht komt bij de leverancier van de batterij en dat er steeds een deskundig onderzoek vooraf gaat, aan de vervanging onder garantie van de batterij. De uitslag van het deskundig onderzoek is steeds eensluidend, een slecht gebruik door de Klant ligt aan de oorsprong van het defect; te warm, te koud, overladen, te diep ontladen, te frequent geladen. Er is altijd wel een reden waarom aan de garantievoorwaarden niet voldaan is. Voor de batterij van een smartje telt gij 17.000 € neer, een prijsje dat door Daimler werd bevestigd. Een tweede hands batterijtje kost 8600 €, beide prijzen te verhogen met het arbeidsloon. Een batterij die minstens 15 jaren meegaat hoort thuis in de sprookjeswereld. Zelfs in ongebruikte toestand zal ze eerder de geest geven.
De vergelijking met de batterij van Uw Nokia GSM is uiteraard waardeloos daar wij geen inzicht hebben op Uw gebruik. De jongeren hebben hiermee andere ervaringen. Wie rond loopt met een werkende iphone mag al tevreden zijn als hij de dag door komt maar meestal is dit niet zo. Een Nokia van 8 jaar oud is zelfs softwarematig schroot, laat staan dat de batterij nog goed zou zijn.
-
Fout van de e-bikers die hun batterij compleet laten leeglopen. Daar kunnen Li-ion's niet tegen en zijn dan onherroepelijk defect. En ook fout van die goedkope rommel fietsen met goedkope batterijen en slechte electronica errond .... Ge koopt geen Porsche voor de prijs van een Fiat-je.
Alle elektrische auto's gebruiken Li-ion , maar daar zijn de cellen sterk beveiligd tegen complete ontlading.
Alle elektrische auto's gebruiken Li-ion , maar daar zijn de cellen sterk beveiligd tegen complete ontlading.
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
België kenende en de traagheid van de politiek is er niet genoeg stroom, zelf nu al bij die amper 10000 e-auto's die er rijden, en de stroom van de huishoudens en fabrieken hebben ze al een probleem, dus al het wagenpark nog maar X 10 is .......dikke miserie, en zolang de landen buiten België niks doen blijft de C0² groeien, er is nu al in NL een verzoek om geen hout meer te verbranden, wat denkt men hoe ze in de Oostblok landen en Scandinavië hun huis verwarmen, het is dweilen met de kraan open,en dan spreken we nog niet van de vervuilende steden in China, India ezv, en ons klein landje kan niet heiliger zijn dan de paus.Om auto's op waterstof te doen rijden die aangemaakt is met elektriciteit hebt ge drie keer meer windmolens of kerncentrales nodig. Als ge die waterstof aanmaakt met aardgas kost je dat twee keer zoveel gas als een auto op aardgas zelf te laten rijden ( en dus ook aan CO2 uitstoot , immers voor iedere molecule omgezet aardgas/methaan in waterstof gaat er één molecule CO2 de lucht in ). Het rendement van een brandstofcel is ca. 50 % , de auto heeft ook nog een zware batterij nodig om te kunnen versnellen omdat de brandstofcel niet snel voldoende stroom kan leveren. Het princiep en werking van een brandstofcel bestaat al tientallen jaren en is nog amper voor verbetering vatbaar.
https://deelectrischeauto.nl/geentoekomst.php
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Vlaanderen staat op de derde plaats in de wereld als de regio met de grootste ecologische voetafdruk, dus met de meeste CO2 en vervuiling per persoon. Hier en nergens elders vind je huishoudens waar beide partners en ook nog eens de kinderen terzelfdertijd met een wagen rijden. We zijn klein in oppervlakte maar gedragen ons als nestvervuilers, zelfs ten opzichte van China.
Er is voldoende stroom om elektrische wagens 's nachts op te laden, geen probleem. Het wordt anders als men iedereen een warmtepomp als verwarming gaat verplichten. En snelladen is schadelijk voor de batterij, dus niet doen en de levenswijze aanpassen. Dat "eventjes gaan tanken want ik zit bijna zonder benzine" is verleden tijd. Je krijgt er wel een pak andere praktische voordelen voor in de plaats.
Er is voldoende stroom om elektrische wagens 's nachts op te laden, geen probleem. Het wordt anders als men iedereen een warmtepomp als verwarming gaat verplichten. En snelladen is schadelijk voor de batterij, dus niet doen en de levenswijze aanpassen. Dat "eventjes gaan tanken want ik zit bijna zonder benzine" is verleden tijd. Je krijgt er wel een pak andere praktische voordelen voor in de plaats.
-
Ge hebt toch niet persé een laadpaal nodig. Ge laadt thuis op via het stopcontact, desnoods via een verlengkabel over het voetpad of in de parkeergarage van een appartementsgebouw. Tehnisch lukt dat allemaal zonder problemen, maar of men het je toelaat is een ander paar mouwen.
-
boeffer - Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Men draait steeds rond de hete aardappel van a naar b etc => a. Oftewel mijn auto mijn vrijheid.
Een gps op uwe auto en ingeven waarheen en waarom....en dan wachten op goedkeuring.
= zoveel % minder aardopwarming, u kan dan sparen voor uw jaarlijks verlof.
Een gps op uwe auto en ingeven waarheen en waarom....en dan wachten op goedkeuring.
= zoveel % minder aardopwarming, u kan dan sparen voor uw jaarlijks verlof.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Gaan ze de Parijs-Dakar dan ook gaan bollen op den elentriek ?

Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier