Elektrische wagens
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Da'k van u was, ik voorzag mijne voorgevel al met ne verlengkabel van 240mm² en afgezekerd op 385A.
Denk je nu echt dat een snellader op monofazig 230V werkt ?

Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Nee , met een gelijkspanning van ongeveer 400 Volt. Als een Tesla zijn batterij van ( toevallig ook ? ) 75 kWh vollaadt kan hij hiermee 400 km verder rijden. Aan gemiddeld 50 km per dag, rijdt die daarmee zowat 8 dagen rond zonder laadbeurt. Met andere woorden , het verbruik wordt gespreid, en voor hetzelfde 50 km per dag gebruik, kan je evengoed thuisladen zonder dit soort piekbelastingen. Wie zou het in zijn kop krijgen om 20 km ver te rijden om er een uur lang te staan snelladen terwijl dat 's nachts thuis veel goedkoper kan en dat zelfs zonder verplaatsing, eventueel via een toegelaten verlengkabel over het voetpad/fietspad als de eigenaar geen oprit of garage heeft.Charlie Maru schreef: ↑09 dec 2019, 21:45Da'k van u was, ik voorzag mijne voorgevel al met ne verlengkabel van 240mm² en afgezekerd op 385A.![]()
Denk je nu echt dat een snellader op monofazig 230V werkt ?![]()
.....
Die snelladers worden trouwens in de buurt van een hoogspanningskabine geplaatst en in veel gevallen zelfs in de buurt van een 36kV hoogspanningsaansluitpunt. Snelladen is ook niet gezond voor de batterij, het kan de levensduur ervan met zelfs 1/3 verkorten.
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Hebt ge al eens goed uw elektriciteitsfactuur bekeken ? De stroom op zich kost niet zoveel, maar 2/3 ervan zijn "extra" kosten die wij betalen voor de subsidies die aan de grote eigenaars van windmolens en zonnepanelen worden gegeven, en zelfs nu nog altijd de groene stroom certificaten aan elke nieuwe installatie met een vermogen boven de 10 kilowatt. Fernand Huts heeft zelf op TV beweerd dat zijn installatie door die subsidies op 1,5 jaar tijd was terugbetaald. Met de verkoop van zijn stroom koopt die nu peperdure schilderijen als een appeltje voor de dorst en als investering die steeds haar waarde zal behouden ( beter dan goud ). Het zijn onze rechtse "vrienden" die dit soort individuen een hand boven het hoofd houden met als voorwendsel dat ze mensen werk verschaffen. En verwijt hen niet dat ze werk verschaffen aan een hongerloon, want "da gade gij nie bepalen, da gade gij nie bepalen".
Wij betalen ALLES en iedereen via onze factuur. Wij betalen Fluxys , Eandis , VREG , CREG , Elia en al de pakken gratis stroom die de grote bedrijven ( o.a. de Antwerpse chemie ) krijgen. Wie zei er ook al weer dat "gratis" niet bestaat ?
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 10 dec 2019, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
benq - Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
- Locatie: Antwerpen
-
Ice
Hóe?? En gij weet dat ook allemaal en toch zit je hier bladzijden lang de e-auto te verdedigen en te blijven ontkennen dat het zwéndel is om ons te kunnen bestelen, auto bezit te ontnemen en controle te krijgen over ons elektriciteitsgebruik tot ín onze huizen?Fred1950 schreef: ↑09 dec 2019, 22:52Hebt ge al eens goed uw elektriciteitsfactuur bekeken ? De stroom op zich kost niet zoveel, maar 2/3 ervan zijn "extra" kosten die wij betalen voor de subsidies die aan de grote eigenaars van windmolens en zonnepanelen worden gegeven, en zelfs nu nog altijd groene stroom certificaten aan elke nieuwe installatie met een vermogen boven de 10 kilowatt. Fernand Huts heeft zelf op TV beweerd dat zijn installatie door die subsidies op 1,5 jaar tijd was terugbetaald. Met de verkoop van zijn stroom koopt die nu peperdure schilderijen als een appeltje voor de dorst en als investering die steeds haar waarde zal behouden ( beter dan goud ). Het zijn onze rechtse "vrienden" die dit soort individuen een hand boven het hoofd houden met als voorwendsel dat ze mensen werk verschaffen. En verwijt hen niet dat ze werk verschaffen aan een hongerloon, want "da gade gij nie bepalen, da gade gij nie bepalen".
Wij betalen ALLES en iedereen via onze factuur. Wij betalen Fluxys , Eandis , VREG , CREG , Elia en al de pakken gratis stroom die de grote bedrijven ( o.a. de Antwerpse chemie ) krijgen. Wie zij er ook al weer dat "gratis" niet bestaat ?
Nu zakt mijn broek af, séh - (en het moet "zei" zijn en niet "zij"? "Wie zei er ook.....")
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Ik weet nog veel meer dingen dan dat ge denkt.
Nee, het is geen zwendel. Het is comfortabel , goedkoop , veilig en zorgenloos ( onderhoudsvrij ) rijden en het nekt mettertijd de Saoudies en de Iraniërs. De Amerikanen moeten in de toekomst dan ook niet meer elke oliebron ( voor eigen profijt uiteraard ) gaan "securen" zoals dat onlangs nog in Syrië is gebeurd, m.a.w. het bevordert de wereldvrede. De wereld zal er een stuk beter en gezonder van worden als de machtsblokken ( landen en bedrijven ) die hun imperium rond petrol hebben kunnen opbouwen zouden verdwijnen.
-
benq - Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
- Locatie: Antwerpen
In de 19e eeuw, jaar 1835, was men al volop bewust voor de klimaat opwarming,
de elektrische auto was toen al in opmars,
het wereldrecord snelheid jaar 1899 met een elektrische auto staat op naam van een Belg met 105,882 km per uur.
Bron:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_auto
en den Belg:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Camille_Jenatzy
de elektrische auto was toen al in opmars,
het wereldrecord snelheid jaar 1899 met een elektrische auto staat op naam van een Belg met 105,882 km per uur.
Bron:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_auto
en den Belg:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Camille_Jenatzy
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen 
-
maior domus - Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06
Je bent wel zo geslepen, Fred, om rond het milieuaspect heen te fietsen.
Waar het volgens de die-hard-voorstanders in wezen om te doen is.
Het aspect dat tevens de achilleshiel is van heel die elektrohype.
Ondank is 's werelds loon
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Welke milieuaspecten ? Eén liter benzine of diesel heeft een energiewaarde van ongeveer 10 kWh. Welnu , het kost meer energie ( ontginning , transport , raffinage ) en veroorzaakt meer vervuiling ( tankschepen, raffinage ) om die ene liter te produceren dan dat er energie nodig is en vervuiling wordt geproduceerd om een batterijcel van 10 kWh aan te maken ( ontginning, transport en productie ).maior domus schreef: ↑10 dec 2019, 17:48Je bent wel zo geslepen, Fred, om rond het milieuaspect heen te fietsen.
Waar het volgens de die-hard-voorstanders in wezen om te doen is.
Het aspect dat tevens de achilleshiel is van heel die elektrohype.
En wat nog erger is , die liters benzine of diesel moet men continu aanmaken zolang de auto blijft rijden. Na 100.000 km heeft men hiervoor minstens 6000 liter benzine of diesel moeten aanmaken, terwijl een elektrische wagen hiervoor slechts éénmalig de energie en vervuiling voor zijn batterij heeft moeten "betalen".
Wie zaait die fabels over milieuaspecten i.v.m. batterijen de wereld in ? Maak jij je misschien ook zorgen over de talloze batterijen in je afstandsbedieningen , je laptop , je GSM of Smartphone , en al het ander klein grut zoals rookmelders , etc .... Omdat die allemaal zo klein in volume en weinig van de kostbare grondstoffen bevatten is het rendement bij recyclage van die batterijen kleiner dan bij de recyclage van de auto batterijen.
Over het verbruik zelf gaan we dus niet meer hebben nietwaar, tenzij om te herhalen dat .... een elektrische wagen 4 x minder energie verbruikt dan een fossiele wagen, en dus ook 4 x minder CO2 uitstoot heeft veroorzaakt moest zijn verbruikte elektriciteit aangemaakt geweest door een kolencentrale.
Laat de tegenstanders maar janken en blijf maar in hen geloven, ze hebben geen voet om op te staan.
-
Ice
Blijkbaar weet je de meest vanzelfsprekende en lógische dingen dan weer NIET...Fred1950 schreef: ↑10 dec 2019, 10:35Ik weet nog veel meer dingen dan dat ge denkt.![]()
Nee, het is geen zwendel. Het is comfortabel , goedkoop , veilig en zorgenloos ( onderhoudsvrij ) rijden en het nekt mettertijd de Saoudies en de Iraniërs. De Amerikanen moeten in de toekomst dan ook niet meer elke oliebron ( voor eigen profijt uiteraard ) gaan "securen" zoals dat onlangs nog in Syrië is gebeurd, m.a.w. het bevordert de wereldvrede. De wereld zal er een stuk beter en gezonder van worden als de machtsblokken ( landen en bedrijven ) die hun imperium rond petrol hebben kunnen opbouwen zouden verdwijnen.
Je geeft zelf aan dat het een zwendel voor het geld is door de factuur aan te halen (2/3de is géén elektriciteit?) waarmee je je eigen betoog ondermijnt maar dat dringt precies niet eens door?
Zooooo moeilijk om te zien dat met de e-auto zal gebeuren hoe het met de diesel is vergaan?
Wie niet leert uit het verleden, is gedoemd om het te herhalen, ooit al van gehoord?
Weet je nog hoe die zwendel ging met de diesel melkkoe of heb je een té kort, selectief geheugen?
Kun je de logische gevolgtrekking en overeenkomst zien of nóg niet?
Hoe dikwijls moet de koppige ezel zich dan nog stoten aan dezelfde steen?
Veilig: een rijdende bom waarvan de 600kg zware lithium-ion batterij (die ze NIET KUNNEN RECYCLEREN!) spontaan kan ontbranden en er geen blussen aan is.
Goedkoop: tot ze belastingen gaan heffen en je uitpersen met allerlei drogredenen, opníeuw voor het 'klimaat', energie-schaarste en je e-vervuiling dan.
Zorgeloos: tot ze de knop omdraaien en je, behalve niet meer kunt opladen, ook geen verwarming of enig ander huishoudelijk comfort meer hebt.
Saoudies en iraniërs hebben nog voor mínstens 200 JAAR olie en in syrië ligt de grootste gasbel onder de grond waarvoor gevochten wordt om de pijpleiding naar europa te kunnen leggen, de oorzaak van de oorlog in syrië.....onbekend, zeker?
Wereldvrede? Ben je écht zo naïef?
Zolang er winst kan gemaakt worden voor het militair, industrieel complex met de wapenindustrie, waar de elite aan de touwtjes trekt, vinden ze altijd wel idioten die bedrog in hun nadeel als zoete koek blijven slikken en valse voorwendselen geloven om oorlogen uit te lokken zoals bush met onbestaande massavernietigingswapens...
Bij de amerikanen begint het ook stilletjes nu pas te dagen...
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/am ... ~a265ca9e/
Wereldvrede? Dat brengt niks op!
Wákker worden, hebzucht en wínst regeert.
Het moet zijn: "ze hebben geen POOT om op te staan"...gezegdes lukken blijkbaar ook niet zo goed?
En wie het laatst lacht, lacht het best...ken je dát gezegde?
Meer hoeft er niet meer gezegd worden want de tijd zal het uitwijzen...
Wie de e-strop eist, zijn kop er zelf doorsteekt om zich vervolgens te moeten verhangen zal dan vloeken dat hij zich zo bij de neus heeft laten nemen - zeg dan niet dat je niet gewaarschuwd werd en dan zul je op de bláren zitten zonder te klagen, hé?
Succ6 met je e-melkkoe, anderen gebruiken liever hun gezond verstand.
-
boeffer - Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
- Locatie: In mijn zetel
Ice, ge zult uw burgerzin moeten tonen, wilt ge nog autorijden dan zal 't elektrisch zijn. Of anders neemt ge de bus(elekt/waterstof) maar aan uw dichtst bijzijnde bushalte. Of de belbus, 2 uur op voorhand opbellen dacht ik.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Eventjes bondig reageren op 'Ice' haar repliek
Lithium-ion batterijen kan men wel recycleren net zoals de batterijen uit je laptop of Smartphone, dat zijn immers ook lithium-ion batterijen.
Blussen ? In de Tesla S steken of staken batterijen die inderdaad vlug vuur konden vatten. Nu gebruikt Tesla ( en trouwens alle andere merken ) een ander type Li-ion batterij die veel stabieler is. De batterijtechniek evolueert de laatste jaren bijzonder snel.
Wow !
Juist ja. En ikke en de rest kan stikke ook. Typisch rechts gedachtengoed
't Is mijn versie als ik het over mensen heb, geen dieren
Lithium-ion batterijen kan men wel recycleren net zoals de batterijen uit je laptop of Smartphone, dat zijn immers ook lithium-ion batterijen.
Blussen ? In de Tesla S steken of staken batterijen die inderdaad vlug vuur konden vatten. Nu gebruikt Tesla ( en trouwens alle andere merken ) een ander type Li-ion batterij die veel stabieler is. De batterijtechniek evolueert de laatste jaren bijzonder snel.
Wow !
Juist ja. En ikke en de rest kan stikke ook. Typisch rechts gedachtengoed
't Is mijn versie als ik het over mensen heb, geen dieren
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Mijn realistische blik op mijn wijde omgeving en de wereld vertelt me dat "rechts" brokkenmakers zijn, en dat op alle gebied ( financieel , cultureel , economisch , vrede en samenwerking , natuur , etc ... ).