Wil. schreef: ↑07 jan 2020, 18:46
maior domus schreef: ↑07 jan 2020, 16:58
Pardon, excuseer, gelieve niet die tendensieuze terminologie uit de poco-rioolmedia over te nemen.
Ook in poco-gazet HLN gebruikt men doelbewust het waardeoordeel "vermoorde" Soleimani.
Terwijl men in andere, gelijkaardige gevallen steeds de term "gedode" zal gebruiken.
Het was geen moord, klaar?!!
Ik snap waar je naartoe wil. Maar wanneer iemand met opzet op gewelddadige manier om het leven wordt gebracht dan beantwoordt dat aan de definitie van 'vermoorden' .
De term
vermoorden wordt buiten oorlogssituaties veelal gebruikt met de bijklank van
onwenselijkheid, vooral wanneer het tussen burgers onderling gebeurt. Maar ook wanneer iemand als Gadaffi of Ceaușescu werd uitgeschakeld, dan kon men zeggen dat hij werd vermoord hoewel bijna niemand die daad heeft afgekeurd.
Wil., ik volg uw linguïstische analyse.
( Om dat eens lekker academisch uit te drukken

)
Maar op de redactie van HLN en aanverwanten, zitten ze zich nu waarschijnlijk te verkneukelen om de verwarring die ze gezaaid hebben met hun woordspelletjes. Opzet geslaagd: Onoplettend lezerspubliek subtiel beïnvloed, want kijk: eigenlijk zijn de Amerikanen de slechteriken, en eigenlijk had die arme vermoorde Soleimani zo'n lot niet verdiend.
De Amerikaanse minister van defensie is duidelijker en eerlijker dan alle Belze gazetten samen:
Mark Esper verdedigde ook de omstreden beslissing om de Iraanse generaal Qassem Soleimani met een droneaanval in Irak uit de weg te ruimen. “Hij bevond zich ondubbelzinnig op het slagveld. Hij was een legitiem doelwit."
Ik weet niet hoe de Amerikanen "uit de weg ruimen" vertalen.
Maar ik ben er wel zeker van dat ze daar over Soleimani niet zullen berichten als zijnde "vermoord".
Eerder als "geneutraliseerd".
In Nederland gebruikt men soms de leuke term "weggeregeld".
Enfin, met taal is veel mogelijk, net als met statistieken.
En dat weten ze op de redacties van sommige gazetten heel goed.
Als je de lezer met open vizier tegemoet treedt, heb ik daar geen probleem mee.
Maar het is die kwaadaardige achterbaksheid, het doelbewust manipuleren van je publiek, dat mij tot de term rioolpers brengt.
"Leugenpers" is in deze ook "to the point".