Elektrische wagens
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Die 110 kg verschil betreft dezelfde wagen. Althans, als je aanvaardt dat de elektrische versie 2 zitplaatsen minder heeft. De vergelijking loopt daardoor al wat mank. Zelfs dan weegt de elektrische een pak meer.
Dus meer bandensleet in bochten en bij het remmen/accelereren.
Voor de versie van 2019 is er geen korte versie meer, volgens die site. Wil je nog elektrisch rijden met een Kangoo, dan zal het met een nóg zwaarder type zijn.
Dus meer bandensleet in bochten en bij het remmen/accelereren.
Dus meer bandensleet in bochten en bij het remmen/accelereren.
Voor de versie van 2019 is er geen korte versie meer, volgens die site. Wil je nog elektrisch rijden met een Kangoo, dan zal het met een nóg zwaarder type zijn.
Dus meer bandensleet in bochten en bij het remmen/accelereren.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Dat is wel duidelijk ondertussen
Graag iets anders nu
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
hieronder zie je het probleem van de Li-Ion batterijen: die zijn nog altijd te zwaar en als je verder wil rijden, moet je er meer aan boord nemen, dus meer gewicht, dus ....
Een wagen die 500 km zou moeten kunnen rijden (in realistische omstandigheden) weegt nu al 2,5 ton (Tesla, Audi e-tron, Jaguar, Mercedes EQC). Het zou raar zijn om een personenwagen te gebruiken die zo'n 3 ton weegt of meer. We zitten op dat vlak aan de limiet. Waar blijven die ingenieurs met oplossingen?

Een wagen die 500 km zou moeten kunnen rijden (in realistische omstandigheden) weegt nu al 2,5 ton (Tesla, Audi e-tron, Jaguar, Mercedes EQC). Het zou raar zijn om een personenwagen te gebruiken die zo'n 3 ton weegt of meer. We zitten op dat vlak aan de limiet. Waar blijven die ingenieurs met oplossingen?


pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Ge hebt gelijk Wil. , en nog een eindje eraan toe.
Stel dat men een Rolls Royce elektrisch zou gaan aandrijven, dan krijg je meteen een tientonner op de weg, en met wat voor een bandenslijtage zeg !
Eigelijk pleit je voor kleinere wagens , tout court .... zelfs al hebben die een batterij "long range" aan boord.
A propos - de officiële Belgische site : https://nl.renault.be/elektrische-wagen ... toren.html
Renault KANGOO Z.E. bestaat in 2 lengten. Ontdek zijn afmetingen in detail.
Stel dat men een Rolls Royce elektrisch zou gaan aandrijven, dan krijg je meteen een tientonner op de weg, en met wat voor een bandenslijtage zeg !
A propos - de officiële Belgische site : https://nl.renault.be/elektrische-wagen ... toren.html
Renault KANGOO Z.E. bestaat in 2 lengten. Ontdek zijn afmetingen in detail.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Ik denk dat Fred aandelen heeft bij Renault......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
MichelN - Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
- Locatie: Groot-Leuven
Ingefluisterd door z'n alter ego SOF.
"Les socialistes aiment tellement les pauvres qu'ils en fabriquent" (Jacques Godfrain)
-
petrol - Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06
Aan de race van Tesla TSLA13,73% komt voorlopig geen einde. De constructeur van elektrische auto’s schoot maandag al 20 procent hoger nadat batterijenfabrikant Panasonic, een toeleveraar aan Tesla, meldde dat die activiteit winstgevend is geworden. Tesla maakte vorige week ook sterke kwartaalcijfers bekend, zowel wat productie als winst betreft. Het aandeel vloog dinsdag nog eens 13,7 procent hoger en was even meer dan 900 dollar waard. Sinds begin dit jaar is de waarde van het bedrijf van Elon Musk meer dan verdubbeld.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Eindelijk goed nieuws van het batterijfront. (En dat moet ik hier komen brengen, ipv onze specialist ter zake)
Het bedrijf Enevate Corporation dat begeleid wordt door John Goodenough - Nobelprijs chemie - heeft het klaargespeeld om een batterij (voor elektrische auto's) te bouwen die de volgende karakteristieken heeft:
- op 5 minuten weer 75% opgeladen (zoals benzine tanken in een station)
- hoge energiedensiteit: 800 Wh/L en 340 Wh/kg. (Een autobatterij die 100 kWh kan opslaan zou dan minder dan 300 kg wegen, tegenover nu zowat 600 kg.)
- werkt heel goed bij vriestemperaturen
- goedkoop
- veel betere veiligheidskenmerken dan Li-ion batterijen.
De batterijen zou op grote schaal geleverd worden vanaf 2024. Renault zou één van de eerste klanten zijn.
Het bedrijf Enevate Corporation dat begeleid wordt door John Goodenough - Nobelprijs chemie - heeft het klaargespeeld om een batterij (voor elektrische auto's) te bouwen die de volgende karakteristieken heeft:
- op 5 minuten weer 75% opgeladen (zoals benzine tanken in een station)
- hoge energiedensiteit: 800 Wh/L en 340 Wh/kg. (Een autobatterij die 100 kWh kan opslaan zou dan minder dan 300 kg wegen, tegenover nu zowat 600 kg.)
- werkt heel goed bij vriestemperaturen
- goedkoop
- veel betere veiligheidskenmerken dan Li-ion batterijen.
De batterijen zou op grote schaal geleverd worden vanaf 2024. Renault zou één van de eerste klanten zijn.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
??????
Pure silicon-dominant anode technology tunable with 10-60µm thickness and 1000-2000mAh/g that can be paired with NCA, NCM811, NCMA, low-cobalt, or other advanced cathode technologies.
Verstoade gij da , Wil. ?
En verstoade gij iets van amperes en kilowatts ? Een batterij van 400 Volt met een energie inhoud van 90 kWh ( de Tesla batterij ) op 75 % lading brengen in 5 minuten, "aon hoeveil ampeires moe'k die loan" ?
Misschien toch nog eens de laatste passage in mijn "klimaat" bericht van "Vandaag, 18:48" bestuderen, vooral in verband met " en kijkt met grote ogen op, " naar mediaberichten.Eindelijk goed nieuws van het batterijfront.
p.s. dacht je werkelijk dat ik niets over de vervanging van grafiet ( grafeen ) door silicium in de anode van Li-ion batterijen had gehoord ( of het doteren van de grafiet met silicium ) ? Er was een probleem met silicium omdat het in volume toenam bij stijgende lading ( mechanisch stabiliteitsprobleem ), maar het zou kunnen dat men dat opgelost kreeg.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Ja, Fredje, hier kom je te laat, hé man. Dit zou wel eens de game changer kunnen worden waarop we zo lang hebben zitten wachten.
Ik ken niets van voltjes en ampèrekes, maar wat ik wel begrijp is de snelheid van het laden. 5 minuten om weer 75% op te laden. Dat heb ik jou nergens zien vermelden. Ik breng je dus iets nieuws.
Een tweede punt dat ik begrijp is de energiedensiteit, of in 't Vlaams: hoeveel energie zit er in 1 kg batterij? De batterij van een grote Tesla die 100 kWh bevat, weegt meer dan een halve ton: 540 kg.
De nieuwe batterij van Enevate zal voor hetzelfde vermogen maar schrap 300 kg wegen. Dat gaat een stuk in het verbruik schelen.
De Tesla S 100 kWh verbruikt altijd meer dan 20 kWh/100 km. Meestal rond 25 kWh en in de winter nóg meer.
Die batterij van Enevate maakt de auto veel lichter (- 250 kg ofwel 3 stevige volwassen mensen die niet aan boord zitten, terwijl ze virtueel bij Tesla wél aan boord zijn)
De nieuwe batterij zou in de winter zelfs beter presteren, lees ik.
Daar heb jij voordien nooit over geschreven. Ook dat is bijgevolg nieuw.
Ik denk dat ik je status van batterijspecialist moet gaan herbekijken, Sof ... euh, Fred.
Ik ken niets van voltjes en ampèrekes, maar wat ik wel begrijp is de snelheid van het laden. 5 minuten om weer 75% op te laden. Dat heb ik jou nergens zien vermelden. Ik breng je dus iets nieuws.
Een tweede punt dat ik begrijp is de energiedensiteit, of in 't Vlaams: hoeveel energie zit er in 1 kg batterij? De batterij van een grote Tesla die 100 kWh bevat, weegt meer dan een halve ton: 540 kg.
De nieuwe batterij van Enevate zal voor hetzelfde vermogen maar schrap 300 kg wegen. Dat gaat een stuk in het verbruik schelen.
De Tesla S 100 kWh verbruikt altijd meer dan 20 kWh/100 km. Meestal rond 25 kWh en in de winter nóg meer.
Die batterij van Enevate maakt de auto veel lichter (- 250 kg ofwel 3 stevige volwassen mensen die niet aan boord zitten, terwijl ze virtueel bij Tesla wél aan boord zijn)
De nieuwe batterij zou in de winter zelfs beter presteren, lees ik.
Daar heb jij voordien nooit over geschreven. Ook dat is bijgevolg nieuw.
Ik denk dat ik je status van batterijspecialist moet gaan herbekijken, Sof ... euh, Fred.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Ge verstaat er werkelijk de kl**ten van, sorry als ik u beledig , maar ik durf niet liegen.
'k Zal u een beetje helpen : Watt ( symbool W , en kW is kilowatt ) , dat is gelijk aan volt maal ampere. Los nu mijn "stroomvraag" op , dat is niveau lager TSO. En als ge dat weet, vertel me dan eens hoe dik de draden van de laadpaal naar de wagen moeten zijn
( dat is al iets van een hoger niveau dan TSO ). Ge brengt iets aan dat lijkt op de onzin die VRT journalisten durven aanbrengen, onzinnige fantasie ....
Als die batterij lichter gaat wegen ( en dat klopt ) voor een bepaald aantal kWh, dan gaat men in de wagen een batterij steken met meer kWh maar met hetzelfde gewicht, en dat om de actieradius van de wagen te vergroten, niet om gewicht uit te sparen ( waardoor die volgens jouw minder zou verbruiken , wat dus fout is ! ). De Tesla verbruikt meer, niet omwille van zijn gewicht, maar omdat de bestuurders er sneller mee accelereren en er sneller mee rijden dan met een Nissan Leaf bijvoorbeeld, ... en ook al door al de toeters en bellen die de Tesla aan boord heeft die ook al een pakje stroom gaan verbruiken ( tot zetelverwarming toe
).
Ik hoef voordien niet alles te schrijven wat ik van "sof" mag leren, de computer harde schijf van Sennet zou vol geraken en dat wil ik niet op mijn geweten hebben.
'k Zal u een beetje helpen : Watt ( symbool W , en kW is kilowatt ) , dat is gelijk aan volt maal ampere. Los nu mijn "stroomvraag" op , dat is niveau lager TSO. En als ge dat weet, vertel me dan eens hoe dik de draden van de laadpaal naar de wagen moeten zijn
Als die batterij lichter gaat wegen ( en dat klopt ) voor een bepaald aantal kWh, dan gaat men in de wagen een batterij steken met meer kWh maar met hetzelfde gewicht, en dat om de actieradius van de wagen te vergroten, niet om gewicht uit te sparen ( waardoor die volgens jouw minder zou verbruiken , wat dus fout is ! ). De Tesla verbruikt meer, niet omwille van zijn gewicht, maar omdat de bestuurders er sneller mee accelereren en er sneller mee rijden dan met een Nissan Leaf bijvoorbeeld, ... en ook al door al de toeters en bellen die de Tesla aan boord heeft die ook al een pakje stroom gaan verbruiken ( tot zetelverwarming toe
Ik hoef voordien niet alles te schrijven wat ik van "sof" mag leren, de computer harde schijf van Sennet zou vol geraken en dat wil ik niet op mijn geweten hebben.
