Westerse democratie en de islamideologie: fricties
-
Lars - Lid geworden op: 22 aug 2019, 10:40
Tuurlijk dat Khomeini zijn basisteksten kent, alleen spijtig dat godsdiensten meer zijn dan teksten alleen.Wil. schreef: ↑21 feb 2020, 12:431. Alweer antwoord je niet op wat ik vraag. Kent Khomeini zijn basisteksten niet? Waarom zegt hij dan dat politiek, economie, de sociale gemeenschap en de religie allemaal politiek doordesemd zijn?
2. Wat zou je willen weten over het morele nalatenschap? Veel daarover is te vinden in zijn woorden en daden. De koran zegt dat de moslims in hem een perfect voorbeeld hebben om na te volgen. Hij zegt zelf dat hij zegevierend is geworden door terreur. Hij heeft de eerste holocaust op zijn conto.
Om maar enkele zaken met een moreel tintje aan te halen, maar misschien heb je een vraag over gans andere zaken?
Khomeini is daar een mooi voorbeeld, hij instrumentaliseerde de sjiitische islam als politieke beweging. Het is dus nogal evident dat hij vindt dat de hele maatschappij op islamitische wijze moet gepolitiseerd worden.
De Moslimbroeders proberen dat ook (op Soenitische wijze).
De Saoudi's beweren dat ook op hun manier te doen, toch verschillen zij fundamenteel met de twee bovenste ideologieën.
De Alevieten drinken alcohol, toch gaan ook zij elke vrijdag naar de moskee waar de imam voorleest uit een boek met, je raadt het niet, dezelfde basisteksten.
Allemaal anders, en toch op basis van dezelfde teksten.
Om op mijn tweede vraag terug te komen:
Is er een morele nalatenschap (een spirituele opvolger) gekomen na de dood van de profeet?
Ja, wie dan? of neen.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Waar zit dat 'fundamenteel verschil' dan wel?Lars schreef: ↑21 feb 2020, 12:54Tuurlijk dat Khomeini zijn basisteksten kent, alleen spijtig dat godsdiensten meer zijn dan teksten alleen.
Khomeini is daar een mooi voorbeeld, hij instrumentaliseerde de sjiitische islam als politieke beweging. Het is dus nogal evident dat hij vindt dat de hele maatschappij op islamitische wijze moet gepolitiseerd worden.
De Saoudi's beweren dat ook op hun manier te doen, toch verschillen zij fundamenteel met de twee bovenste ideologieën.
Je beaamt mijn stelling: de islam is niet zomaar 'een religie' zoals je zei, maar een ideologie waarin zowel politieke als religieuze als economische elementen zitten verweven. De islamideologie beslaat de totaliteit van het leven van de moslim. Vandaar dat het een totalitaire ideologie is.
In die zin sluit deze uitweiding toch mooi aan bij de titel: een totalitaire ideologie móet wel botsen met de westerse democratie.
De Alevieten drinken alcohol, toch gaan ook zij elke vrijdag naar de moskee waar de imam voorleest uit een boek met, je raadt het niet, dezelfde basisteksten.
De islamgemeenschap bestaat voor 85 à 90 % uit soennieten. Daarnaast zijn er 10 tot 15% sjiieten. Tussen de plooien vallen een aantal piepkleine gemeenschappen zoals de ahmadi's, de alevieten en nog enkele anderen. Die worden door de twee grote groepen als niet-moslims of afvallige moslims bekeken. Indien ze kunnen, moorden ze elkaar uit.
Bij de nazi's had je ook mensen die niet meededen met de uitgezette lijn. Schindler was zo'n man. Hij hielp 1000 joden uit de handen te blijven van degenen die hen naar de gaskamers zouden sturen. Compleet tegen de regels van het nazisme in. Maar hij was toch een nazi, of niet?
De Schindlers en de Alevieten zijn randfenomenen die duidelijker maken hoe de basisversie van de ideologie eruit ziet. De uitzondering bevestigt de regel.
De Alevieten, die vooral in Turkije wonen, voelen zich absoluut niet veilig. Enkele quotes uit deze tekst:
- Under Mr. Erdogan, Mr. Eissenstat said, average Alevis feel “they’re being pushed further to the edge.” And yet throughout Ottoman and Turkish history, “there has never been a moment when they felt utterly secure,”
- By some metrics, the Alevis are safer now than at many points in their history. For centuries they have been the victims of pogroms, both during Ottoman times and under the secular Turkish republic. Hundreds of Alevis were murdered in sectarian violence in the tumultuous years that preceded Turkey’s 1980 coup, and dozens were killed during the 1990s.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Niet elke moslim wil zijn godsdienst politiek implementeren of opdringen, getuige de slechte verkiezingsuitslagen van moslimpartijen à la "islam" (0 zetels).Wil. schreef: ↑21 feb 2020, 13:53Waar zit dat 'fundamenteel verschil' dan wel?Lars schreef: ↑21 feb 2020, 12:54Tuurlijk dat Khomeini zijn basisteksten kent, alleen spijtig dat godsdiensten meer zijn dan teksten alleen.
Je beaamt mijn stelling: de islam is niet zomaar 'een religie' zoals je zei, maar een ideologie waarin zowel politieke als religieuze als economische elementen zitten verweven. De islamideologie beslaat de totaliteit van het leven van de moslim. Vandaar dat het een totalitaire ideologie is.
In die zin sluit deze uitweiding toch mooi aan bij de titel: een totalitaire ideologie móet wel botsen met de westerse democratie.
De islamgemeenschap bestaat voor 85 à 90 % uit soennieten. Daarnaast zijn er 10 tot 15% sjiieten. Tussen de plooien vallen een aantal piepkleine gemeenschappen zoals de ahmadi's, de alevieten en nog enkele anderen. Die worden door de twee grote groepen als niet-moslims of afvallige moslims bekeken. Indien ze kunnen, moorden ze elkaar uit.
Bij de nazi's had je ook mensen die niet meededen met de uitgezette lijn. Schindler was zo'n man. Hij hielp 1000 joden uit de handen te blijven van degenen die hen naar de gaskamers zouden sturen. Compleet tegen de regels van het nazisme in. Maar hij was toch een nazi, of niet?
De Schindlers en de Alevieten zijn randfenomenen die duidelijker maken hoe de basisversie van de ideologie eruit ziet. De uitzondering bevestigt de regel.
De Alevieten, die vooral in Turkije wonen, voelen zich absoluut niet veilig. Enkele quotes uit deze tekst:
- Under Mr. Erdogan, Mr. Eissenstat said, average Alevis feel “they’re being pushed further to the edge.” And yet throughout Ottoman and Turkish history, “there has never been a moment when they felt utterly secure,”
- By some metrics, the Alevis are safer now than at many points in their history. For centuries they have been the victims of pogroms, both during Ottoman times and under the secular Turkish republic. Hundreds of Alevis were murdered in sectarian violence in the tumultuous years that preceded Turkey’s 1980 coup, and dozens were killed during the 1990s.
De grote meerderheid in België vindt zijn politieke voorkeuren terug binnen de traditionele partijen.
-
Dat zal wel, maar nu komen we terug bij de titel van het draadje: waar komen al die fricties tussen de islamideologie en de westerse democratie dan toch vandaan?
Voorbeeldje: Macron werd eergisteren gefotografeerd terwijl er vlak voor hem een geheel gesluierde vrouw staat. Daar is in 2010 een wet over gestemd in Frankrijk: het is verboden. Toch komt deze moslima face to face met het symbool van de Franse macht te staan. Beiden weten dat het niet mag.
Ik noem dit een frictie tussen de islamideologie en de Franse democratie.

Voorbeeldje: Macron werd eergisteren gefotografeerd terwijl er vlak voor hem een geheel gesluierde vrouw staat. Daar is in 2010 een wet over gestemd in Frankrijk: het is verboden. Toch komt deze moslima face to face met het symbool van de Franse macht te staan. Beiden weten dat het niet mag.

Wil. schreef: ↑21 feb 2020, 15:03Dat zal wel, maar nu komen we terug bij de titel van het draadje: waar komen al die fricties tussen de islamideologie en de westerse democratie dan toch vandaan?
![]()
Is het dat?
Een vrouw die de wet overtreedt, ergens in Frankrijk.
Dan vallen die fricties nog wel mee.
Ja, begin nu maar opnieuw te googelen....
Zo blijft ge uw eigen verhalen recycleren....
-
Is het dat? Een paar kwajongens die wat ruiten ingooien ergens in Duitsland ...
Hoe ver moet het gaan eer we het verontrustend mogen noemen?
Denk je niet dat de bevolking die volledige gezichtssluier een probleem vindt?
"Maar ja, zolang het mij niet raakt, maak ik er me niet druk om", hé?

Weet je, als je wil geloven dat er aliens dagelijks onze planeet bezoeken, dan kan je je eigen verhaal dagelijks voeden en bewezen zien op honderden sites op het internet.
Het is uw moslimfixatie.
Net zoals de jihadist dat heeft met ongelovigen en joden, honderden sites die hem dagelijks voeden...
Googel dus maar rustig verder en leef verder je angstig leventje vanachter je schermpje.
Hopelijk voor je omgeving en de veiligheid van anderen blijft het maar met blabla en verander je opeens niet in een bloeddorstig Breivikske...
-
"♫ Als ik niets zie, weet ik het niet,
Kunnen ze mij niets maken, dus ik kijk niet."♪ ♪
Bram Vermeulen - 'Politiek'
In 1933 en daarna waren er ook mensen die "een nazifixatie" hadden en die natuurlijk niet werden geloofd.
De grootste dwaas uit die periode werd met applaus onthaald op het vliegveld toen hij weer in Engeland landde. Bemerk de respectvolle en optimistische blikken, zowel bij de superdwaas als bij de bewonderaars.

Kunnen ze mij niets maken, dus ik kijk niet."♪ ♪
Bram Vermeulen - 'Politiek'
In 1933 en daarna waren er ook mensen die "een nazifixatie" hadden en die natuurlijk niet werden geloofd.
De grootste dwaas uit die periode werd met applaus onthaald op het vliegveld toen hij weer in Engeland landde. Bemerk de respectvolle en optimistische blikken, zowel bij de superdwaas als bij de bewonderaars.

Kleine frictie met de islamideologie:
De grootste moskee in Göteborg plaatst op haar website een link naar een gids voor degenen die zich willen bekeren tot de islam, waarin onder andere staat dat de vrouw de toestemming van haar man moet hebben om het huis te verlaten en dat ze zondigt als ze hem seks ontzegt.
De grootste moskee in Göteborg plaatst op haar website een link naar een gids voor degenen die zich willen bekeren tot de islam, waarin onder andere staat dat de vrouw de toestemming van haar man moet hebben om het huis te verlaten en dat ze zondigt als ze hem seks ontzegt.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.