Elektrische wagens

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

tokkio

21 feb 2020, 13:52

Waterstof kunnen ze nu ook nog niet opslaan,
Ik denk het wel,ze zoeken steeds meer naar oplossingen, en dat de autofabrikanten nu E auto's maken komt door het feit dat ze anders torenhoge boeten moeten betalen , omdat de EU de uitstoot norm zo hoog( of is het laag) heeft gezet dat het technisch niet te doen is men de verbranding's motor, en alleen omdat er nog niet genoeg laadstations zijn voor waterstof ,is de productie van die auto's op een laag pitje gezet,maar ze zijn er overal hard aan het werken, en ja de Hollanders zijn terug een stap verder.
https://www.wanttoknow.nl/overige/water ... -ons-blij/

https://www.eoswetenschap.eu/technologi ... aan-metaal
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

21 feb 2020, 15:02

tokkio schreef:
21 feb 2020, 13:52
Waterstof kunnen ze nu ook nog niet opslaan,
Ik denk het wel,ze zoeken steeds meer naar oplossingen, en dat de autofabrikanten nu E auto's maken komt door het feit dat ze anders torenhoge boeten moeten betalen , omdat de EU de uitstoot norm zo hoog( of is het laag) heeft gezet dat het technisch niet te doen is men de verbranding's motor, en alleen omdat er nog niet genoeg laadstations zijn voor waterstof ,is de productie van die auto's op een laag pitje gezet,maar ze zijn er overal hard aan het werken, en ja de Hollanders zijn terug een stap verder.
https://www.wanttoknow.nl/overige/water ... -ons-blij/

https://www.eoswetenschap.eu/technologi ... aan-metaal
De EU uitstoot norm voor waterstof wagens is even laag als voor elektrische wagens op voorwaarde dat die op "groene" waterstof zouden rijden. Dat autoconstructeurs omwille van de EU norm elektrische auto's en geen waterstof auto's op de markt kunnen brengen klopt dus niet.
Dat er geen waterstof laadstations genoeg zijn zou een argument kunnen zijn, maar dat die er niet komen is duidelijk te wijten aan de hoge kostprijs van zo'n tankstation ( over de 1 miljoen Euro )

Uiteraard zijn de Hollandse gasboeren daar pioniertrekkers ( en de onnozele Antwerpenaren huppelen mee ) omdat ze hiermee op een frauduleuze manier hun "grijze" waterstof uit hun teveel aan aardgas gaan kunnen slijten en met behoud van hun aardgas infrastructuur ( zoniet kunnen ze die binnen 20 jaar afbreken en gaan ze failliet ) en uiteraard met CO2 uitstoot die per slot van rekening groter is dan bij een wagen die op aardgas zelf rijdt.

Niets is zo goedkoper en energiebesparend dan elektriciteit direct te verbruiken of in batterijen op te slaan. Bij al die omwegen via waterstof ( met poederkes of mierezuur of wat dan ook erbij ) treedt er ontzaglijk veel energieverlies op die de "groene" waterstof ontzettelijk duur en economisch onrendabel zal maken.

tokkio

21 feb 2020, 15:54

De EU uitstoot norm voor waterstof wagens is even laag als voor elektrische wagens op voorwaarde dat die op "groene" waterstof zouden rijden. Dat autoconstructeurs omwille van de EU norm elektrische auto's en geen waterstof auto's op de markt kunnen brengen klopt dus niet.
Dat er geen waterstof laadstations genoeg zijn zou een argument kunnen zijn, maar dat die er niet komen is duidelijk te wijten aan de hoge kostprijs van zo'n tankstation ( over de 1 miljoen Euro )
Nee ,het is de totale uitstoot van de verbranding motor die ze berekenen , en daar mogen ze de E auto van aftrekken, en als ze dan onder de uitstoot zitten betalen ze geen boete,dat is zoiets als met de LEZ, als men een dagticket betaald mag men wel in de LEZ rijden :mrgreen:
Die kostprijs van een waterstof tankstation is zo duur omdat ze nog altijd willen werken met waterstof onder hoge druk, maar als ze die waterstof in poedervorm kunnen opslaan ,dan kunnen ze een gewoon tankstation daarvoor gebruiken,dan is de kostprijs te verwaarlozen.
Maar voor het grote transport is dat al een grote stap in de goede richting,ze zouden met 350 Kg poeder heen en terug naar Barcelona kunnen :mrgreen:
Maar ze komen er wel,laat ze maar zoeken.........is het vandaag niet ,dan is het morgen.....
https://www.scientias.nl/rijden-we-dank ... rstofauto/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

21 feb 2020, 17:34

Wat een zielige bedoening, och here toch. En uit wat bestaat die afval "smurrie" en hoe gaan ze dat recycleren en waar haal ik dat "Ultrapuur water" vandaan :lol: ( wat trouwens niet haalbaar is ) . Dit is een hoax jong , een experimentje voor pubers. En dan nog hebben ze ook nog eens daarbij zoutzuur nodig.

Ken je iets van chemie ?

Ge maakt een bak of neem een grote fles en vult die met gemalen zink ( vraag desnoods wat zinken dakgoten van één of andere afbraak ). Ge vult die fles langzaam met zoutzuur ( esprit-de-sel in de volksmond uit de Brico ) , en hetgeen dan als gas ontsnapt is pure waterstof , en laat dan je waterstof wagentje maar rijden. :lol: Hoe geconcentreerder dat zoutzuur is, des te sneller komt er waterstof vrij. Is alle zoutzuur verwerkt, dan kan je in het mengsel van de overgebleven zink en de "smurrie" die smurrie met gewoon water wegspoelen. Hetgeen overblijft is de rest van wat er aan zink overblijft. Blijft er geen zink meer over, dan moet je terug je "tank" of fles of bokaal met zinkkorrels vullen. De "smurrie" die je met water kan wegspoelen is zinkchloride en dat is een gevaarlijk en giftig goedje ( vooral de dampen zijn dat ).

Doe dit niet alleen en zorg voor een goede verluchting. De vrijgekomen waterstof mengt zich met lucht en dat mengsel is ontplofbaar ( knalgas genaamd ). Steek dus bvb. maar geen "stekske" aan de waterstof als die uit de hals van je fles zou ontsnappen want die fles gaat beslist ontploffen en uit mekaar spatten ( en dat weet ik uit ervaring 8O ).

maior domus

21 feb 2020, 18:54

Fred1950 schreef:
Niets is zo goedkoper en energiebesparend dan elektriciteit direct te verbruiken of in batterijen op te slaan.
Ha ja, dankzij de verfoeide kerncentrales.
Die de ecofascisten perse willen sluiten.
Als je 100% groene elektriciteit wil produceren, zal dat zelfs met massale subsidiëring nooit zo goedkoop uitvallen.
En daarbij als we met zn allen elektrisch zouden rijden en verwarmen, dan kan er gewoonweg niet voldoende stroom worden geproduceerd met de groene installaties die we nu voorhanden hebben.
Dus: laat ons alle bossen omhakken, opstoken in biomassacentrales en ondertussen heel het land volpoten met windmolenbossen.
Dat is waar de groene jongens nu mee bezig zijn.
Dieptriest is het.
Ondank is 's werelds loon

Fred1950

21 feb 2020, 23:02

maior domus schreef:
21 feb 2020, 18:54
Fred1950 schreef:
Niets is zo goedkoper en energiebesparend dan elektriciteit direct te verbruiken of in batterijen op te slaan.
Ha ja, dankzij de verfoeide kerncentrales.
Die de ecofascisten perse willen sluiten.
Als je 100% groene elektriciteit wil produceren, zal dat zelfs met massale subsidiëring nooit zo goedkoop uitvallen.
En daarbij als we met zn allen elektrisch zouden rijden en verwarmen, dan kan er gewoonweg niet voldoende stroom worden geproduceerd met de groene installaties die we nu voorhanden hebben.
Dus: laat ons alle bossen omhakken, opstoken in biomassacentrales en ondertussen heel het land volpoten met windmolenbossen.
Dat is waar de groene jongens nu mee bezig zijn.
Dieptriest is het.
Bwa , als ge plaats hebt voor 40 zonnepanelen in de goeie richting kunt ge u van het elektriciteitsnet laten afkoppelen en per jaar ook nog eens de helft aan gas of stookolie ( of biodiesel ) verbruiken ( en met een elektrische wagen rijden ). Ge moet alleen weten hoe het moet en een kapitalist zijn die er 150.000 Euro tegenaan kan smijten.

Wil.

21 feb 2020, 23:46

Da's nu straf. De Sof had toch óók wel 40 zonnepanelen liggen, zeker! 8O 8O :lol: :lol:

Die waterstofkorrels: ik ben benieuwd hoeveel energie er nodig is om die waterstof daarin te krijgen. En altijd opnieuw komt het principe naar boven dat ik al meermaals heb vermeld: gebruik de overschot aan opgewekte elektriciteit die niet benutbaar is voor iets anders, om er waterstof van te maken.

Persoonlijk verwacht ik het meest van de batterijen nieuwe stijl die er zitten aan te komen: supersnel op te laden en dubbele energiedensiteit. Ook bij ijskoude temperaturen nog in topvorm bovendien. Ik tip op 2025 voor de massale plaatsing ervan.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

22 feb 2020, 09:57

Wil. schreef:
21 feb 2020, 23:46
Da's nu straf. De Sof had toch óók wel 40 zonnepanelen liggen, zeker! 8O 8O :lol: :lol:
.....
Tja , van wie anders zou ik al mijn kennis halen, denk je ..... Zóóóveel slimmeriken lopen er in Vlaanderen niet rond, toch zeker niet in het ambtenaren wereldje. :|

Dicksy

22 feb 2020, 10:09

Fred1950:
Tja , van wie anders zou ik al mijn kennis halen, denk je ..... Zóóóveel slimmeriken lopen er in Vlaanderen niet rond, toch zeker niet in het ambtenaren wereldje. :|
Blijkbaar beseft u zelf niet wat u geschreven hebt. Ben blij dat u toegeeft dat u dan toch niet tot die categorie behoort waar u zich voor wilt laten doorgaan, nl. de slimmeriken. 😂👏🏻👏🏻.

E.T.

22 feb 2020, 11:16

Bij ons zeggen ze:
"Eigen stoef stinkt"
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Charlie Maru

22 feb 2020, 13:23

Fred1950 schreef:
21 feb 2020, 23:02
Bwa , als ge plaats hebt voor 40 zonnepanelen in de goeie richting kunt ge u van het elektriciteitsnet laten afkoppelen en per jaar ook nog eens de helft aan gas of stookolie ( of biodiesel ) verbruiken ( en met een elektrische wagen rijden ). Ge moet alleen weten hoe het moet en een kapitalist zijn die er 150.000 Euro tegenaan kan smijten.
Théorie kan toch mooi zijn....... :lol:

Koppel u maar nekeer af van het net, ge zult weer rap aangekoppeld zijn. :wink:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

tokkio

22 feb 2020, 17:15

De toekomst ligt in de vooruitgang,dus zet ik in voor de ingenieurs en de wetenschappers,de kracht van de verandering.... :mrgreen:
Wat denkt u van deze stap....
https://www.fluxenergie.nl/oude-noordze ... erstofgas/

Fred1950

22 feb 2020, 18:04

tokkio schreef:
22 feb 2020, 17:15
De toekomst ligt in de vooruitgang,dus zet ik in voor de ingenieurs en de wetenschappers,de kracht van de verandering.... :mrgreen:
Wat denkt u van deze stap....
https://www.fluxenergie.nl/oude-noordze ... erstofgas/
Dat schreef ik toch al, de gasboeren willen dat hun leidingen geld blijven opbrengen, zoniet gaan ze failliet. Ik heb een beter idee. In plaats van die buizen voor gas te gebruiken, gebruik ze voor stroomkabels door te trekken om de stroom aan land te brengen, dan kan het geen kwaad als ze ook nog eens beginnen te lekken.

Ik wist trouwens dat dit idioot idee bestaat. Maar kan je echt geen dommer idee voorstellen dan elektriciteit op zee te gebruiken om waterstof aan te maken terwijl men op het vasteland kampt met een tekort aan elektriciteit ?
Asjemenou !
Dit is géén vooruitgang, dit is diefstal en misbruik van natuurlijke middelen ( hier windenergie ).

Charlie Maru

22 feb 2020, 18:33

Fred1950 schreef:
22 feb 2020, 18:04
.......Ik heb een beter idee. In plaats van die buizen voor gas te gebruiken, gebruik ze voor stroomkabels door te trekken om de stroom aan land te brengen......
Ook de plezantste thuis ? :roll:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

E.T.

22 feb 2020, 18:47

Is hier al vaker gemeld :
Elektriciteit altijd vervoeren in een open emmer.
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet