Corona virus
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Zo heb ik dat nooit geleerd. Ik ben eventjes te rade gegaan bij mijn vrouw, die lerares Nederlands was. Zij is het niet eens met wat je hier schrijft. Die mix van je/jij met U (zeker wanneer het met hoofdletter geschreven staat) is een stijlfout.
Ik verwijs naar de algemene Nederlandse spraakkunst:

en nog: (...) In situaties die duidelijk afwijken van de normale gesprekssituatie, kunnen andere vormen gebezigd worden dan tussen bepaalde individuen gebruikelijk zijn. Zo kan men een goede vriend in een vergadering wel met u (en met formules als meneer de voorzitter) aanspreken. Afgezien hiervan kunnen je- en u -vormen niet door elkaar worden gebruikt.
Prima Vera had gelijk.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
De eerste besmetting werd op 27 februari 2020 vastgesteld. Momenteel nog geen verdere gevallen bekent gemaakt. Maar ik doe mijn best u op de hoogte te houden. U weet er zijn nog 26 andere landen ( dejules neemt België voor zijn rekening ), graag wat geduld.Frit1955 schreef:
Just kiddin'. Dat corona gezever is echt wel over the top.Hoe zit dat met die update - hoeveel besmettingen al in Estland?
-
Op de Meldertsebaan in Geeneinde heeft de zoon van Herman V. , de genaamde Çois V., deze morgen 3 keer achtereen moeten hoesten, wat niet van zijn gewoonte is.
Ik gooi het in de groep. Je doet ermee wat je wil, maar ik zou toch voorzichtig zijn in die buurt. Moet je er niet per se zijn, volg dan de raad van Maggie D.B. op .
Ik gooi het in de groep. Je doet ermee wat je wil, maar ik zou toch voorzichtig zijn in die buurt. Moet je er niet per se zijn, volg dan de raad van Maggie D.B. op .

frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Neen.Prima Vera had gelijk.
Ik heb geleerd dat "gij" streekgebonden spreektaal is. Het gebruik van U en jij is inderdaad technisch niet correct in pakweg een officiële brief. Meer en meer verdwijnt de vorm "U" overigens. Ik reageerde op de opmerking dat men "Gij" en "U" door elkaar moet gebruiken en dat klopt dus niet aangezien "gij" streekgebonden is.
-
Up to date blijven Wil. Blijkbaar heeft diezelfde zoon 20 minuten geleden 2x moeten niezen en dat was ook al een tijdje geleden. Ze spreken er al van om Geeneinde in quarantaine te plaatsen maar wachten op de mening van Van Ranst die eerst moet informeren bij dejules die op zijn beurt eerst zijn bronnen moet aanspreken bij de WHO, OESO, DHL, die groothandel in fruit, e.a...........of zulke drastische maatregelen wel opportuun zijn. Wordt zeker vervolgd.Wil schreef:
Op de Meldertsebaan in Geeneinde heeft de zoon van Herman V. , de genaamde Çois V., deze morgen 3 keer achtereen moeten hoesten, wat niet van zijn gewoonte is.
-
Wanneer men die gesproken gewesttaal dan neerschrijft, dan moet het gij en u zijn.frits1955 schreef: ↑08 mar 2020, 11:26Neen.Prima Vera had gelijk.
Ik heb geleerd dat "gij" streekgebonden spreektaal is. Het gebruik van U en jij is inderdaad technisch niet correct in pakweg een officiële brief. Meer en meer verdwijnt de vorm "U" overigens. Ik reageerde op de opmerking dat men "Gij" en "U" door elkaar moet gebruiken en dat klopt dus niet aangezien "gij" streekgebonden is.
De stelling die je verkondigde "Jij, je, jullie en U" gebruik je in het standaard Nederlands en mogen door elkaar gebruikt worden" is fout.
Voor de rest dient er in een discussie over politiek/gezondheid niet te veel op stilistische en stijlfouten gelet te worden.
Laatst gewijzigd door Wil. op 08 mar 2020, 11:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Prima Vera - Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10
Ge MOET niets door elkaar gebruiken, ge moogt het door elkaar gebruiken. En ge en gij mag ook door elkaar gebruikt worden. Dus uw stelling is nog altijd niet juist : men mag ge en u door elkaar gebruiken maar het moet niet. Met jij of je mag u nooit gebruikt worden.frits1955 schreef: ↑08 mar 2020, 11:26Neen.Prima Vera had gelijk.
En dat 'u' niet veel meer gebruikt wordt is een feit én dat is zonde. Als ik door een vreemde wordt aangeproken hou ik er ook niet van dat die jij of je of gij tegen mij zegt. Als ik iemand niet ken zal ik altijd u zeggen, eender hoe. Zelfs mijn zoon van 40 hanteert nog altijd deze regel.
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Tien ...
Actuele cijfers worden hier wel degelijk opgevolgd : https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps ... 7b48e9ecf6
Je kan er zo van uit gaan dat in Vlaanderen iemand die de huisarts opbelt omdat die wat koorts geeft, telefonisch het advies krijgt om binnen te blijven en een "dafalganske" te pakken ... Hier wordt niet meer getest ( en geteld ) , en de huisarts zelf heeft te veel schr... pardon, werk om langs te gaan.
-
Fred1950 schreef:
Actuele cijfers worden hier wel degelijk opgevolgd : https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps ... 7b48e9ecf6
-
dejules
De zoon hoeft zich geen zorgen te maken maar den ouwe van 60+ wel.
Of heb jij al geweten dat er zoals in Italië niet genoeg intensive care bedden, artsen, verpleegkundigen, ... zijn?
Dit vergelijken met "een griepje" is achterlijkheid ten top!
Voor corona bestrijding bestaat vandaag NIETS!!!
-
Lars - Lid geworden op: 22 aug 2019, 10:40
Amai, dat lijkt mij zwaar!
In de stoel wat met de joystick spelen....
Dat kan men toch gemakkelijk tot zijn 70ste doen.
-
Men kan zich niet voorbereiden op zoiets of denkt ge nu werkelijk dat de intensive care bedden, artsen, verpleegkundigen....... ergens opgestapeld liggen in bunkers en die men in tijden van nood zomaar van het schap kan halen?dejules schreef:
Of heb jij al geweten dat er zoals in Italië niet genoeg intensive care bedden, artsen, verpleegkundigen, ... zijn?
Wat voor u telt is uw negativisme, u hebt dat gewoon nodig om te kunnen functioneren. U ligt overhoop met uzelf, alles en iedereen, eigenlijk met de hele wereld.
‘Klagen is een manier van leven voor negatieve mensen.’
-
De kannibaal - Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25
In Uw specifiek geval zou ik heel voorzichtig zijn met de commentaren, want zelfs Uw lievelingspartij kan U in dit geval niet helpen. Gij behoort daarenboven tot één van de meest kwetsbare figuren van het forum.
Financieel wordt er dagelijks in Uw lijf geramd met het corona zwaard. Gij moet niet wachten tot 10 uur om Uw overlevingskansen te berekenen. Op elke minuut van de dag kunt gij met een paar toetsen op Uw klavier, te zien krijgen, hoeveel Uw aandelen op de beurs weeral gezakt zijn. De oprukkende depressie en een maagzweer zijn bezig Uw algemene gezondheidstoestand te ondermijnen.
Dit alles te samen met een aangeboren zwartgalligheid, maakt dat U bijzonder ontvankelijk bent voor het virus. Door het feit dat gij behoort tot de categorie met de minste overlevingskansen, spijt het ons nu al dat wij binnenkort een trouwe collega zullen moeten missen.
Maar als "geld voske" zijn er nog opportuniteiten. De wereld is vandaag aan de "shorters", de vloek van de economie en de beurs en meer dan waarschijnlijk zijt gij U al aan het verheugen op de financiële ondergang van sommige door het virus. " "De ene zijn dood is de andere zijn brood."
Uit veiligheid toch Uw testament nazien, en bij gebrek aan vrienden erfgenamen, vergeet vooral De Kannibaal niet. Het is een ware vriend, die U in een moeilijke tijd heeft gesteund.