Corona virus

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

gast43

07 apr 2020, 15:05

Dicksy , als u bedrijf stil ligt .

https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/e1-0

Belangrijk
Als u uw werknemers tijdelijk werkloos stelt wegens overmacht, moet u een elektronische aangifte indienen van de uren tijdelijke werkloosheid in de betrokken maand.

U kunt daarvoor kiezen uit twee communicatiekanalen:

ofwel via een webtoepassing op de portaalsite van de sociale zekerheid Maandelijkse aangifte van de uren tijdelijke werkloosheid of uren schorsing bedienden ASR scenario 5(link is external);
ofwel door de verzending van een gestructureerd batchbestand (via een sociaal secretariaat of een dienstverlener).
U hoeft niet tot het einde van de maand te wachten om die aangifte te doen. U kunt de aangifte al indienen zodra alle gegevens tot het einde van de maand gekend zijn.

Met een snelle en volledige aangifte kunnen de uitkeringen sneller worden betaald.

Als de regeringsmaatregelen verlengd worden, volstaat het dat u een maandelijkse aangifte ASR scenario 5 blijft indienen. U hoeft verder niets te doen.

En doen ze dat niet moet personeel naar vakbond .

Hebben werknemers in tijdelijke werkloosheid wegens economische redenen recht op uitkeringen tijdelijke werkloosheid?

Om uitkeringen tijdelijke werkloosheid werkgebrek wegens economische redenen te kunnen krijgen, moeten werknemers in principe voldoen aan de gewone toelaatbaarheidsvoorwaarden die gelden voor volledige werkloosheid.

Van 01.02.2020 tot 30.06.2020 zijn de werknemers die tijdelijk werkloos worden gesteld wegens economische redenen evenwel vrijgesteld van de wachttijd. Dat betekent dat ze onmiddellijk recht op uitkeringen hebben zonder een aantal dagen arbeid in loondienst of gelijkgestelde dagen te hoeven bewijzen (zoals voor werknemers in tijdelijke werkloosheid wegens overmacht).

Leerlingen zijn vrijgesteld van wachttijd en hebben onmiddellijk recht op uitkeringen.

Meer informatie vindt u in infoblad T2 'tijdelijke werkloosheid - COVID-19 (coronavirus)'.

Als je geen besef hebt betekenis zelfstandigen is , moet je zo niet van toren blazen ga dan zelf opzoeken é Dicksy
Hier lees je wat , en veel zaken dat niet kloppen er nog eens bovenop proficiat
.En dat ze nu andere zaken hanteren dat komt door dit gebeuren bij R.V.A .Dat kan .

Opgelet! Volgende vergoedbaarheidsvoorwaarden blijven van toepassing:

https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t2

Indien u (bijvoorbeeld door het coronavirus) arbeidsongeschikt bent, kunt u geen aanspraak maken op werkloosheidsuitkeringen. U moet dan uw mutualiteit contacteren.
Laatst gewijzigd door gast43 op 07 apr 2020, 15:27, 3 keer totaal gewijzigd.

Lars

07 apr 2020, 15:10

Dicksy schreef:
07 apr 2020, 14:27
Lars schreef:
Spijtig dat je niet even consequent bent in het aanpakken van flutverhalen in alle draden.
Utopia noemt uw linkse denkwereld, succes in uw zoektocht.
Mijn zoektocht?
Naar mijn linkse denkwereld??

gast43

07 apr 2020, 15:25

Vandaag, 11:48

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202004 ... 3727102648

Geen tijdelijke werkloosheid voor ambtenaren, want dat kost de overheid geld :mrgreen:

Dicksy

07 apr 2020, 15:25

gast43 schreef:
Belangrijk
Als u uw werknemers tijdelijk werkloos stelt wegens overmacht, moet u een elektronische aangifte indienen van de uren tijdelijke werkloosheid in de betrokken maand.
Gast43, die 'u' slaat wel degelijk op de werkgevers en niet op de werknemers. Ik herhaal het nog één keer en dan stop ik er over:

'Aanvragen voor economische werkloosheid' gaat uit van de werkgevers en niet andersom. Denk dat ik dat toch duidelijk hier gecommuniceerd heb.
Laatst gewijzigd door Dicksy op 07 apr 2020, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.

E.T.

07 apr 2020, 15:26

Maar niet zoveel als anders :roll:
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Dicksy

07 apr 2020, 15:28

E.T. schreef:
Lees vanaf pag. 149 (de aanleiding) en dan snapt u het plaatje.....(hoop ik) 8O 8O 8O

gast43

07 apr 2020, 15:36

Dicksy leest staat er duidelijk , komt van de site R.V.A.
En blijft zelf niet rond de pot draaien .

Als u werkgever u niet de nodige documenten overhandigd , voor zijn personeel .
Wat moet je dan doen als werknemer stappen zetten naar Vakbond en die gaan dan nodige
regelen voor jou .En die nemen dan contact op met de werkgever .
Voor wat ben je dan gesyndiceerd

Jij denkt dat je zomaar alles kan zonder de nodige documenten .
Je hebt zelfstandigen die diensten uitbesteden dan moeten die dan aanvragen .
Maar heb wel geen glazen bol van hier uit .
Is toch niet moeilijk voor werkgever om elektronisch aangifte te doen voor u personeel

Je kan niet blijven uitstellen voor u personeel en waren er veel die nog niks hadden aangevraagd werkgevers
vorige week . Hoe langer dat je uitstelt , hoe langer dat werknemer mag wachten op zijn uitkering .

gast43

07 apr 2020, 15:47

Wat ga je doen als u bedrijf helft overheid , en helft privé is .

Kun je me daar concreet antwoord op geven . Dicksy

Dat bestaat ook .

E.T.

07 apr 2020, 17:05

Dicksy schreef:
07 apr 2020, 15:28
E.T. schreef:
Lees vanaf pag. 149 (de aanleiding) en dan snapt u het plaatje.....(hoop ik) 8O 8O 8O
Deze opmerking was niet aan u gericht en voor de rest lees ik op vorige pagina's (vanaf 150) dat u zich afvraagt wie de tijdelijk/economische werkloosheid aanvraagt om dan om 15.25 het juiste antwoordt te geven …
Maar 't was sarcasme zeker ?
HAHA LOL
NOT
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Dicksy

07 apr 2020, 17:12

E.T. schreef:
Deze opmerking was niet aan u gericht en voor de rest lees ik op vorige pagina's (vanaf 150) dat u zich afvraagt wie de tijdelijk/economische werkloosheid aanvraagt om dan om 15.25 het juiste antwoordt te geven …
Maar 't was sarcasme zeker ?
HAHA LOL
NOT
Vtm-kijker zeker? Zal er dan de volgende keer een tekeninkske bij maken voor u.

E.T.

07 apr 2020, 17:36

Dicksy schreef:
06 apr 2020, 23:44
Kan een werknemer voor zichzelf economische werkloosheid inroepen?
O, je bedoelde dat RETORISCH :roll: Ik was/ben ervan overtuigd dat je het toen nog niet wist. Uw latere bijdragen waren dus dan toch geen voortschrijdend inzicht. :lol:

Maakt niet uit, op de regionale zender was er deze middag een hele uitleg waarom slechts een (klein) gedeelte van de werknemers al euro's gezien hebben :oops:
dejules

07 apr 2020, 17:47

1.214.400 landgenoten hebben ondertussen economische werkloosheid aangevraagd. Dat aantal blijft de laatste dagen stabiel. Misschien bent u een van hen, samen met bijvoorbeeld de profvoetballers van Waasland-Beveren en Cercle Brugge. We zetten uw rechten en plichten nog eens op een rij.

Wie komt in aanmerking voor een economische werkloosheidsuitkering?

Arbeiders en bedienden (in de privé-, de openbare en de non-profitsector), uitzendkrachten tijdens de duur van hun overeenkomst, contractuele medewerkers binnen een onderwijsinstelling, leerlingen die een alternerende opleiding volgen.

Wie komt niet in aanmerking?

Statutaire ambtenaren, studenten, stagiairs, zelfstandigen in hoofdberoep en vrije beroepen. Wie arbeidsongeschikt is, bijvoorbeeld door het virus zelf, kan ook geen aanspraak maken op werkloosheidsuitkeringen.

Welke zijn redenen voor economische werkloosheid?

- U zit vast in het buitenland en raakt niet op uw werk.

- U zit in quarantaine.

- Uw werkgever heeft zijn bedrijf moeten sluiten (bijvoorbeeld in de horeca of de kleinhandel) of mag zijn activiteiten niet meer organiseren (bijvoorbeeld sportclubs of culturele instellingen).

- Uw werkgever heeft geen werk meer voor u, omdat hij geen (genoeg) leveranciers of klanten meer heeft.

- Uw werkgever kan de maatregelen rond hygiëne of social distancing niet respecteren.

“In de praktijk zien we dat de RVA zeer flexibel is en bijna alle aanvragen automatisch valideert, zodra er een band is met het coronavirus”, zegt Jan Buelens, professor arbeidsrecht van de Universiteit Antwerpen.

Moet ik zelf nog iets doen als mijn werkgever me naar huis heeft gestuurd?

U moet een formulier invullen en aan uw uitbetalingsinstelling bezorgen. Dit kan digitaal op de websites van de vakbonden ABVV, ACLVB, ACV en op die van de Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen. Dat formulier moet ten laatste op 31 mei ingediend zijn.

Kan ik mezelf eenzijdig economisch werkloos verklaren, bijvoorbeeld als ik het te gevaarlijk vind om te gaan werken?

“Nee, zonder aanvraag van de werkgever komt u niet in aanmerking”, aldus Buelens. “Als u vindt dat uw werkgever de maatregelen met betrekking tot telewerken, hygiëne en social distancing niet respecteert, kunt u dat wel signaleren bij de sociale inspectie of de politie.”

Kan mijn werkgever mij verplichten om eerst mijn vakantiedagen op te nemen voor hij een aanvraag doet voor economische werkloosheid?

“Nee. Hij mag dat vragen, maar kan het niet afdwingen”, zegt Buelens. “Vakantiedagen worden in onderling overleg vastgelegd. Wie vindt dat hij op een ongeoorloofde manier onder druk wordt gezet om vakantie te nemen, kan dat signaleren aan de sociale inspectie.”

Heb ik na het aflopen van de economische werkloosheid nog recht op alle verlofdagen?

“Ja. De regering besliste om de periode van economische werkloosheid gelijk te stellen met uw normale werkperiode, maar dit moet nog worden bevestigd”, zegt Buelens. “Als u vandaag nog twintig verlofdagen hebt voor 2020 en u had er nog geen gepland tijdens de periode van werkloosheid, dan hebt u na afloop van die periode nog altijd twintig dagen vakantie.”

Ik had al verlof aangevraagd voor de paasvakantie, maar zit nu werkloos thuis. Krijg ik een werkloosheidsuitkering voor die dagen?

Nee. Tijdens die vakantiedagen wordt uw loon gewoon uitbetaald door uw werkgever. Alleen als die laatste u toestaat om het verlof alsnog in te trekken, kunt u een economische werkloosheidsvergoeding krijgen.

Wat gebeurt er als ik ziek word tijdens de economische werkloosheid?

U hebt alleen recht op gewaarborgd loon voor de ziektedagen die niet samenvallen met de dagen economische werkloosheid. Voor de overige ziektedagen ontvangt u uitkeringen van het ziekenfonds.

Mag ik andere betaalde activiteiten uitvoeren terwijl ik economisch werkloos ben?

Dat mag, bijvoorbeeld als uitzendkracht of flexijobber, maar de inkomsten daarvan kunnen niet gecumuleerd worden met de werkloosheidsuitkering. U moet het melden. En zo nodig wordt het teveel aan betaalde uitkeringen teruggevorderd.

Hoeveel bedraagt de economische werkloosheidsuitkering?

De uitkering per dag dat u werkloos bent, bedraagt minimaal 55,59 euro en maximaal 74,17 euro. Daarbovenop komt een supplement van 5,63 euro per dag, omwille van de overmacht door corona. Op die bedragen wordt weliswaar 26,75% bedrijfsvoorheffing ingehouden. Wie 26 keer per maand wordt uitbetaald, ontvangt netto dus tussen 1.165,93 en 1.519,79 euro. Daarbovenop komt voor inwoners van het Vlaamse Gewest nog eens een eenmalig bedrag van 202,68 euro in de tegemoetkoming van uw water- en energiefactuur.

Hebben profvoetballers die in verhouding veel minder sociale bijdragen betalen dan andere werknemers ook recht op een economische werkloosheidsuitkering?

“Juridisch hebben ze dat recht zeker”, zegt Buelens. “Of dat beleidsmatig of maatschappelijk gewenst is, is een heel andere kwestie".

HBVL
Laatst gewijzigd door dejules op 07 apr 2020, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.

tokkio

07 apr 2020, 17:53

Daarbovenop komt voor inwoners van het Vlaamse Gewest nog eens een eenmalig bedrag van 202,68 euro in de tegemoetkoming van uw water- en energiefactuur.
voor de tijdelijke werklozen, en de voetballers(sic) maar Voor de gepensioneerden ook?
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
dejules

07 apr 2020, 18:02

tokkio schreef:
07 apr 2020, 17:53
Daarbovenop komt voor inwoners van het Vlaamse Gewest nog eens een eenmalig bedrag van 202,68 euro in de tegemoetkoming van uw water- en energiefactuur.
voor de tijdelijke werklozen, en de voetballers(sic) maar Voor de gepensioneerden ook?
De bedragen minimum 1.165,93 en maximum 1.519,79 euro/netto/maand gelden voor full-time regime.
Iemand die deeltijds 20u per week werkt heeft een pak minder dan 1.165,93 Euro.
Iemand die 4.000 Euro/maand verdient verliest 2.500 Euro/maand!
Iedereen in dat stelsel gaat er zwaar op achteruit.
Gepensioneerden hebben geen financieel verlies geleden. Zij krijgen hetzelfde pensioen als voor de crisis.
Voor mensen uit de privésector en voor zelfstandigen met hun kleine pensioentjes is het natuurlijk wel bitter om te lezen dat er een eenmalig bedrag van 202,68 euro in de tegemoetkoming van uw water- en energiefactuur wordt betaald. Zij moeten elke maand overleven.
dejules

07 apr 2020, 18:10

Advies aan Nederlands kabinet: dit zijn de voorwaarden voor versoepeling coronamaatregelen

1/ Het besmettingsgetal - het aantal mensen dat door één patiënt wordt besmet - moet geruime tijd kleiner zijn dan één.

2/ Het zorgsysteem, IC's inbegrepen, niet langer overvraagd is en de kans gekregen heeft zich te herstellen.

3/ Er voldoende testcapaciteit is.

4/ Er moet voldoende capaciteit en mogelijkheden voor bron- en contactopsporing beschikbaar zijn, inclusief de capaciteit om grote datastromen te analyseren, ook op regionaal niveau.

5/ Er moeten meetinstrumenten beschikbaar zijn die de effecten van de transitie snel op kunnen pikken.

NOS