Corona virus

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

08 apr 2020, 23:53

Dicksy schreef:
08 apr 2020, 23:16
dejules schreef:
KMO met 100 werknemers maakt en plaatst keukens op maat en heeft geen enkele bestelling.
Wat stelt U voor?
Die mensen naar het bedrijf laten komen en borstelen?
Dan gaat die kmo failliet en de werknemer ‘zijn vakantiegeld en eindejaarspremie zakken ook gevoelig. Zijn pensioenopbouw is minimaal, niveau langdurige werkloze.’ Jammer maar helaas.
Maar zoals u weet maakt niet elke kmo keukens op maat, toch?
Bedrijf heeft geen werk voor zijn mensen.
In Amerika gooien ze die op straat.
In Europa krijgen die economische werkloosheidsuitkeringen.
Moeten die borstelen?
Het bedrijf laat die zelfs niet binnen want er is geen werk.
Hoe stelt U zich dat allemaal voor?
Heeft U doordat U heel uw leven in een artificiële vast benoemde job zat de kijk op de realiteit niet verloren?
Die piloten die wereldwijd werkloos thuis zitten, moeten die morgen zich terug aanmelden?
Om wat te doen?
Ik snap U niet?
dejules

09 apr 2020, 00:04

Dicksy schreef:
08 apr 2020, 23:16

Dan gaat die kmo failliet
U heeft geen idee hoeveel bedrijven in België en overal elders in de wereld failliet zullen gaan.
Maar als het corona-monster overwonnen is dan gaan we verder met ons leven.
Het kan zijn dat de heropbouw 10 jaar duurt of langer maar we wil get through it.
Onze maatschappij zal er heel anders uitzien en waarschijnlijk beter want uit elke crisis leert men en worden zaken veranderd for the better.
Zo ontstond na WOII de sociale zekerheid.
Ik denk dat het nieuw economisch model dat wij krijgen de mens centraal stelt maw de economie is er voor de mensen en niet omgekeerd.
Dicksy, wij gaan nooit meer naar de normaliteit maar de volgende stap is de periode NA corona. Laat ons nu gezond blijven en het beest verslaan en dan verder gaan met ons leven.

Dicksy

09 apr 2020, 07:11

dejules schreef:
Ik denk dat het nieuw economisch model dat wij krijgen de mens centraal stelt maw de economie is er voor de mensen en niet omgekeerd.
Ook de SZ zoals wij die nu kennen zal op de schop gaan en veel mensen zullen uit de boot vallen. Als een bedrijf failliet gaat vervalt ook de economische werkloosheid, dus naar de dop. De weinige bedrijven/kmo’s en meer die deze crisis overleven en hun personeel kunnen behouden zullen niet volstaan om de huidige SZ in stand te houden. Ik blijf er voor pleiten, zoals die econoom, dat men moet redden wat er te redden valt door de mensen terug mondjesmaat aan het werk te krijgen.
En dat de economie er voor de mensen is en niet omgekeerd is een holle slogan die u eens kunt uitproberen bij die 1.240......miljoen huidig economische werklozen als zij aan den dop staan als hun bedrijf/kmo e.a failliet is, dan hun eventuele schulden niet meer kunnen betalen en dan ‘s morgens wakker worden onder de brug van Vilvoorde. Ik denk dat u kunt lopen voor uw leven.

Fred1950

09 apr 2020, 08:19

Dicksy schreef:
dejules schreef:
Ook de SZ zoals wij die nu kennen zal op de schop gaan en veel mensen zullen uit de boot vallen. Als een bedrijf failliet gaat vervalt ook de economische werkloosheid, dus naar de dop. De weinige bedrijven/kmo’s en meer die deze crisis overleven en hun personeel kunnen behouden zullen niet volstaan om de huidige SZ in stand te houden. Ik blijf er voor pleiten, zoals die econoom, dat men moet redden wat er te redden valt door de mensen terug mondjesmaat aan het werk te krijgen.
En dat de economie er voor de mensen is en niet omgekeerd is een holle slogan die u eens kunt uitproberen bij die 1.240......miljoen huidig economische werklozen als zij aan den dop staan als hun bedrijf/kmo e.a failliet is, dan hun eventuele schulden niet meer kunnen betalen en dan ‘s morgens wakker worden onder de brug van Vilvoorde. Ik denk dat u kunt lopen voor uw leven.
Het probleem is .... dat ge er niet veel van verstaat , Dicksy. De echte ondernemers komen nu boven water, en dat zijn deze die zich aanpassen. Dat zijn deze die online starten met hun verkoop, met een afhaaldienst of aan-huis-delivery. Niet alles zal te redden vallen, dat is duidelijk. Maar het overgrote deel zal niet failliet gaan omwille van de tijdelijke lock-down ( werkloosheid ) , maar omwille van de stagnerende verkoop, hier en in het buitenland.

Een ander probleem is "luxe" . In tijden dat het economisch goed gaat kunnen er een pak mensen geld verdienen met een soort niche activiteiten die economisch niets opbrengen. Hiertoe behoren een pak witte-boord ambtenaren die onzinnig werk verrichten volgens overgecompliceerde en inefficiënte werkwijzen, m.a.w. de geldverslindende bureaucratie die geen resultaten kan voorleggen. Dan zijn er nog sectoren als de cultuursector, de sportsector , toeristische sector, horecasector .... die economisch niets betekenen als ze geen inkomsten voor het land genereren. Je kan een land vergelijken met een huisgezin : als er meer uitgegeven wordt dan het eigen inkomen komt het in de problemen. Of met andere woorden, als het land geen winst maakt door export van hetzij diensten, producten of grondstoffen ( die WIJ niet hebben ) zakt het weg in armoede ( en komt de SZ in problemen ). Het belangrijkste is nog dat al de grote bedrijven in buitenlandse handen zijn ( of verkocht werden ) en dat men nu de KMO's moet melken om gans de staat en al hun pappenheimers te kunnen voederen. De grote bedrijven "exporteren" trouwens hun winsten naar de belastingparadijseilanden, en daar heeft een land en zijn bevolking ook niets aan. De burger doet dat trouwens ook door naar het buitenland op reis te gaan i.p.v. in het binnenland zijn vakantiegeld te consumeren.

Economie ten dienste van de mensen betekent een terugkeer naar de essentie van de economie. Dat betekent dat mensen het geld verdienen om hun eigen welvaart en welzijn te verzekeren , maar zonder exuberante inkomens. Beurzen , banken en economische groei zijn hulpmiddelen om die welvaart te behouden, maar geen essentiële instellingen of doelen op zich.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 09 apr 2020, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
dejules

09 apr 2020, 08:39

Dicksy schreef:
dejules schreef:
Maakt U zich zorgen over de mensen die economisch actief zijn en U voederen of andersom?
Nu wordt duidelijk wat het verschil is tussen een netto-ontvanger en een netto-bijdrager en het disproportioneel aantal mensen die gevoederd moeten worden omdat ze voor de overheid werken.
dejules

09 apr 2020, 08:42

Dicksy schreef:

En dat de economie er voor de mensen is en niet omgekeerd is een holle slogan
U en uw kliek hebben heel uw leven mensen die economisch actief zijn uitgezogen en zelfs een waardig pensioen gunden jij hun niet. Het moest de helft van een statutair zijn. En nu gaat U moeten leven met 1.000 Euro per maand.Hopelijk, het kan ook minder zijn.

voorn

09 apr 2020, 08:47

Ik heb altijd gehoord dat de SZ het enige dat goed was aan de Duitse bezetting en overgenomen is en uitgebreid

Dicksy

09 apr 2020, 09:10

dejules schreef:
Dicksy schreef: ↑Vandaag, 07:11
En dat de economie er voor de mensen is en niet omgekeerd is een holle slogan
.
dejules schreef:
Maakt U zich zorgen over de mensen die economisch actief zijn en U voederen of andersom?
Nu wordt duidelijk wat het verschil is tussen een netto-ontvanger en een netto-bijdrager en het disproportioneel aantal mensen die gevoederd moeten worden omdat ze voor de overheid werken.
U en uw kliek hebben heel uw leven mensen die economisch actief zijn uitgezogen en zelfs een waardig pensioen gunden jij hun niet. Het moest de helft van een statutair zijn. En nu gaat U moeten leven met 1.000 Euro per maand.Hopelijk, het kan ook minder zijn.
Toch straf dat u telkens terugvalt op holle slogans als u uw zinnetje niet krijgt. De realiteit zal zijn dejules dat het na corona gedaan zal zijn met levenslang dop, subsidieke hier, subsiedeke daar e.a. De mensen gaan terug moeten leren om zelf voor hun eigen te zorgen, gedaan met pamperen. Back to the roots. Ook voor u, mij en iedereen.

petrol

09 apr 2020, 09:18

De aandelenbeurzen hebben de corona pandemie al achter zich gelaten.
Beurzen zetten remonte verder.
Het Saoedische staatsfonds pompt 1 miljard dollar in Europese oliemajors.

Fred1950

09 apr 2020, 09:23

petrol schreef:
Ongeïnteresseerd in wat de gamers op beurzen uitspoken, petrol ....

petrol

09 apr 2020, 09:29

Fred1950 schreef:
09 apr 2020, 09:23
petrol schreef:
Ongeïnteresseerd in wat de gamers op beurzen uitspoken, petrol ....
Prima,dat u geen interesse heeft.
dejules

09 apr 2020, 09:48

Dicksy schreef:
09 apr 2020, 09:10
De mensen gaan terug moeten leren om zelf voor hun eigen te zorgen
Ik heb altijd mijn plan getrokken.
U niet?

gast43

09 apr 2020, 09:56

Fred1950: Het probleem is .... dat ge er niet veel van verstaat , Dicksy. De echte ondernemers komen nu boven water, en dat zijn deze die zich aanpassen. Dat zijn deze die online starten met hun verkoop, met een afhaaldienst of aan-huis-delivery. Niet alles zal te redden vallen, dat is duidelijk. Maar het overgrote deel zal niet failliet gaan omwille van de tijdelijke lock-down ( werkloosheid ) , maar omwille van de stagnerende verkoop, hier en in het buitenland.

Fred1950: Ik denk dat je ook niet veel kent van bedrijfsleven , en sorry dat ik zo verwoord .

Jij denkt heb geen buffer meer en kan mijn zaak niet meer opstarten ik verkoop maar 8O
is iets nieuw .
En dan mogen er veel haas gieren op pad zijn , en dan gaan we nog zwijgen voor de kleine
ondernemingen dat water tot aan de lippen staat .
Alles ligt plat , hoe ga je dat verwezenlijken , administratie is wel geen paar schoenen dat je aankoopt
of verkoopt .
En dan mag je nog elektronisch of met u ID , kom je geen stap mee vooruit denkt eraan ,bij de overheid .

petrol

09 apr 2020, 10:04

Just Eat Takeaway lijkt te profiteren van de coronacrisis. Het moederbedrijf achter onder meer Thuisbezorgd.nl zag in het eerste kwartaal dit jaar het aantal orders met de helft oplopen. Mensen bestelden niet alleen vaker maar ook meer eten bij het bedrijf. In Duitsland is het aantal orders in de periode zelfs meer dan verdubbeld.
dejules

09 apr 2020, 10:09

petrol schreef:
09 apr 2020, 10:04
Just Eat Takeaway lijkt te profiteren van de coronacrisis.
Maaltijdbezorgbedrijf Takeaway.com, het bedrijf achter de Nederlandse site Thuisbezorgd, heeft een dip gehad in het aantal orders in maart. Veel restaurants sloten de deuren en vanuit kantoren werden er minder lunches en maaltijden besteld. Ook had het bedrijf last van DDoS-aanvallen, waardoor honderdduizenden bestellingen werden geraakt.

nos