Taxshift en de pensioenen
-
miel - Lid geworden op: 15 apr 2005, 20:46
Als het resultaat van het voorstel van de Belastingsdienst wordt meegerekend , samen met hetgeen je netto gedurende 12 maanden, waarbij ook het vakantiegeld , dan is de gemeentelijke belasting inbegrepen.
we doen wat we kunnen, niet wat we willen.
-
gast43 - Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50
Als er bijkomt bij u pensioen om de twee jaar zeg zo maar iets .
En je komt in hogere schijf , ga je daar zo wie zo meer op betalen .
kun je niet onderuit , en is zoals Wanton zegt
Mensen denken altijd we krijgen verhoging , maar is niet al winst .
Vergelijk met u andere jaren is toch niks verkeerd mee .
En je komt in hogere schijf , ga je daar zo wie zo meer op betalen .
kun je niet onderuit , en is zoals Wanton zegt
Mensen denken altijd we krijgen verhoging , maar is niet al winst .
Vergelijk met u andere jaren is toch niks verkeerd mee .
-
pol55 - Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Beste gast 43:
"Als er bijkomt bij u pensioen om de twee jaar zeg zo maar iets .
En je komt in hogere schijf , ga je daar zo wie zo meer op betalen ."
Dat is nu net het probleem hé..er is BRUTO niets bijgekomen, alleen NETTO. Dus je komt daardoor niet in een hogere "schijf" . De maandelijkse bedrijfsvoorheffing is gedaald.....en later geven we dat allemaal "in ene keer" terug aan de FOD Belastingen.
"Als er bijkomt bij u pensioen om de twee jaar zeg zo maar iets .
En je komt in hogere schijf , ga je daar zo wie zo meer op betalen ."
Dat is nu net het probleem hé..er is BRUTO niets bijgekomen, alleen NETTO. Dus je komt daardoor niet in een hogere "schijf" . De maandelijkse bedrijfsvoorheffing is gedaald.....en later geven we dat allemaal "in ene keer" terug aan de FOD Belastingen.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf
-
Raymond1 - Lid geworden op: 29 feb 2008, 09:11
Beste vrienden,
Ik volg hier regelmatig de items die gaan over pensioenen, taks-shift, en het zogenaamde bedrog er van.
Als ik dat allemaal lees, kom ik toch tot de conclusie dat hier veel over gepraat en geschreven wordt, maar heel veel zonder correcte achtergrond.
Ik heb hier niet de behoefte om "de politiek" te verdedigen. (Ik heb helemaal geen politieke kleur). Ik wil het hier ook niet hebben over de hoogte of laagte van uw of mijn pensioen. Ik wil hier alleen naakte cijfers geven over mijn eigen pensioen.
Ik maak hier de vergelijking tussen de inkomstenjaren 2018 en 2019.
Ik betaalde voor de inkomsten 2018 , 1069,20 euro bij.
Ik moet voor de inkomsten 2019, 1212,85 euro bijbetalen. Dat is dus gestegen !
Maar :
Mijn bruto-pensioen is in 2019 met 718,88 euro gestegen in vergelijking met 2018.
De totale belastingdruk ( voorheffing + bijbetaling) is in 2019 met 1313,44 euro gedaald in vergelijking met 2018.
Netto heb ik dus meer dan 2000.00 euro meer ontvangen !
Wie durft hier, met deze cijfers voor ogen, nog beweren dat de taks-shift bedrog is ?
Voor men zo iets beweert moet men de moed hebben om eens met concrete cijfers de vergelijking te maken i.p.v. alleen de jaarlijkse afrekeningen te bekijken !
Ik volg hier regelmatig de items die gaan over pensioenen, taks-shift, en het zogenaamde bedrog er van.
Als ik dat allemaal lees, kom ik toch tot de conclusie dat hier veel over gepraat en geschreven wordt, maar heel veel zonder correcte achtergrond.
Ik heb hier niet de behoefte om "de politiek" te verdedigen. (Ik heb helemaal geen politieke kleur). Ik wil het hier ook niet hebben over de hoogte of laagte van uw of mijn pensioen. Ik wil hier alleen naakte cijfers geven over mijn eigen pensioen.
Ik maak hier de vergelijking tussen de inkomstenjaren 2018 en 2019.
Ik betaalde voor de inkomsten 2018 , 1069,20 euro bij.
Ik moet voor de inkomsten 2019, 1212,85 euro bijbetalen. Dat is dus gestegen !
Maar :
Mijn bruto-pensioen is in 2019 met 718,88 euro gestegen in vergelijking met 2018.
De totale belastingdruk ( voorheffing + bijbetaling) is in 2019 met 1313,44 euro gedaald in vergelijking met 2018.
Netto heb ik dus meer dan 2000.00 euro meer ontvangen !
Wie durft hier, met deze cijfers voor ogen, nog beweren dat de taks-shift bedrog is ?
Voor men zo iets beweert moet men de moed hebben om eens met concrete cijfers de vergelijking te maken i.p.v. alleen de jaarlijkse afrekeningen te bekijken !
LAPTOP
Windows 10 64 bits
Harde schijf C: 1 Tb
Harde schijf D: 750 Gb
RAM: 16 GB
Edge / Internet 64 bit
Mozilla Thunderbird
Windows Defender-Windows Firewall - CCleaner
Windows 10 64 bits
Edge / Internet 64 bit
Mozilla Thunderbird
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Der zijn er hier nogal wat die zich arm of rijk rekenen ...
Tel per jaar wat je netto (op je rekening) hebt ontvangen (vakantiegeld enzo niet vergeten) plus of min het eindtotaal van de belastingen ...
Tel per jaar wat je netto (op je rekening) hebt ontvangen (vakantiegeld enzo niet vergeten) plus of min het eindtotaal van de belastingen ...
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet
-
Je kan kan het keren en draaien zoveel als je wil MAAR "veel beloven en heel weinig geven doet de zotten in vreugde leven"......dat is de samenvatting van dit (huidige) taxshift-pensioenbeleid.
-
Felix - Lid geworden op: 02 okt 2019, 14:32
Je hebt het over de te betalen belastingen op je pensioeninkomsten van 2019.Dat is nu net het probleem hé..er is BRUTO niets bijgekomen, alleen NETTO.
In tegenstelling tot wat je beweert, is uw pensioen in 2019 wel BRUTO gestegen. Er was namelijk een index in september 2018, waardoor je bruto pensioen in september 2018 met 2 % is gestegen. Dit heeft dan weer tot gevolg dat je bruto pensioen in 2019 een stukje hoger lager dan in 2018.
Eenvoudig voorbeeld:
Van januari 2018 tot en met augustus 2018 had je maandelijks € 1.000 bruto pensioen. Vanaf september 2018 tot en met december 2018 had je door de index € 1.020 bruto pensioen.
Je totale bruto pensioen is dan (8 x 1.000) + (4 x 1.020) = € 12.080
Van januari 2019 tot en met december 2019 had je maandelijks € 1.020 bruto pensioen. (In 2019 was er geen indexaanpassing.)
Je totale bruto pensioen is dan (12 x 1.020 =) € 12.240.
Heb je een pensioen als werknemer, dan was je bruto vakantiegeld in 2019 hoger dan in 2018.
Misschien heb je ook nog een welvaartsaanpassing gehad?
Het is dus niet correct om te zeggen dat er bruto niets is bijgekomen.
Verder beaam ik de info van Raymond1.
-
Beste Felix, mij gaat het niet om een welles nietes verhaal op te hangen. Wat telt is "vandaag." Wat IK "vandaag" vaststel (en er zijn er nog velen in dit geval) dat die "financiele natrap" van de taxshift er niet had moeten /mogen komen. Er is toch duidelijk iets misgelopen met die berekeningen bedrijfsvoorheffingen/jaarlijkse aanpassing aanslagvoeten de laatste 4 jaar.. Bewust of onbewust.....(volgens de FOD Belastingen een keuze van de beleidsmensen de laatste 3 jaar 2017-18 -19) laat ik in het midden. Als je dat normaal vind,voor mij ok hoor.....maar elk jaar "onverwachts" een aanzienlijke som (voor de meesten onder ons) moeten terug storten is niet fijn.
vg,
Pol
vg,
Pol
-
Raymond1 - Lid geworden op: 29 feb 2008, 09:11
Tja, ik kan alleen maar dit zeggen :
er zijn vandaag ook nog steeds mensen die zeggen dat de aarde plat is …………...
er zijn vandaag ook nog steeds mensen die zeggen dat de aarde plat is …………...
LAPTOP
Windows 10 64 bits
Edge / Internet 64 bit
Mozilla Thunderbird
Windows 10 64 bits
Edge / Internet 64 bit
Mozilla Thunderbird
-
pastoor - Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Ik geloof geen barst van wat er hier zoal verteld wordt.
Het zijn nog altijd dezelfde koeien die uit de gracht komen.
Takshift werkt met de RSZ ( niet de belasting ) en de BTW ), dus niet voor de pensioenen.
Het zijn nog altijd dezelfde koeien die uit de gracht komen.
Takshift werkt met de RSZ ( niet de belasting ) en de BTW ), dus niet voor de pensioenen.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Sorry maar de taxshift heeft niks te maken met de RSZ. Hieronder een overzicht van de diverse belastingen:
•Verlaging van belasting op arbeid, met als gevolg een minder zware kost voor de werkgever. Ook zou het nettoloon stijgen van vooral de kleine en middeninkomens (tot ongeveer 2.800 bruto).
En dit door wijzigingen in de schalen waarmee de voorheffingen worden berekend
•Hogere forfaitaire aftrek van beroepskosten.
•Duurdere diesel, tabak, alcohol... en een taks op frisdrank.
•Speculatietaks van 33% op aandelen tot 6 maanden na aankoop (enkel voor natuurlijke personen)
•Verhoging van de roerende voorheffing op intresten uit obligaties en dividenden, van 25% naar 27% (in 2017 is dit zelfs 30%).
•Duurdere elektriciteit, door de verlaagde btw erop af te schaffen. Die wordt dus weer 21% ipv 6%.
•Verlaging van belasting op arbeid, met als gevolg een minder zware kost voor de werkgever. Ook zou het nettoloon stijgen van vooral de kleine en middeninkomens (tot ongeveer 2.800 bruto).
En dit door wijzigingen in de schalen waarmee de voorheffingen worden berekend
•Hogere forfaitaire aftrek van beroepskosten.
•Duurdere diesel, tabak, alcohol... en een taks op frisdrank.
•Speculatietaks van 33% op aandelen tot 6 maanden na aankoop (enkel voor natuurlijke personen)
•Verhoging van de roerende voorheffing op intresten uit obligaties en dividenden, van 25% naar 27% (in 2017 is dit zelfs 30%).
•Duurdere elektriciteit, door de verlaagde btw erop af te schaffen. Die wordt dus weer 21% ipv 6%.
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten