politiegeweld

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

27 jun 2020, 19:39

Racistischer? Weet ik niet.
Maar dat Amerikaanse zwarten gewelddadiger zijn dan Amerikaanse blanken, dat lijdt geen twijfel. (Deze uitstpraak is op zich volgens sommigen al een voorbeeld van racisme. :wink: )
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.

27 jun 2020, 19:47

Graag een reactie op de uitspraak van Ecclestone en de (bewust) verkeerde vertaling ervan.
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Wil.

27 jun 2020, 20:43

E.T. schreef:
Graag een reactie op de uitspraak van Ecclestone en de (bewust) verkeerde vertaling ervan.
Ik vind het er ook over: ik word niet graag 'witte' genoemd; ik ben blank en dat had google translate juist moeten vertalen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

figaretto

27 jun 2020, 20:57

E.T. schreef:
Ik heb in de TV-uitzending Ecclestone aan het woord gehoord en eigenlijk meer de vertaling via de ondertiteling gevolgd. Of die vertaling luidde "Soms" of "in veel gevallen" kan ik me niet precies herinneren, vandaar dat ik er bij voegde vrij vertaald. Of de door u geviseerde "foute" vertaling aan de ondertiteling ligt of aan mij, kan ik niet meer achterhalen. In elk geval, ik deed het niet bewust.
Maar of het nu soms of in veel gevallen betreft, het maakt weinig uit : het resultaat blijft hetzelfde, de laatste weken zou men zelfs gerust kunnen stellen : in de meeste gevallen. Wat begon met Leopold II, wat begrijpelijk is, is aan het ontaarden door een beeldenstorm met bijhorende brandstichtingen en plunderingen tegen al wat blank is of was. Zelfs Baden Powell, de stichter van de scoutsbeweging die jonge mensen van over heel de wereld bijeen bracht en nu nog brengt, moet eraan geloven. Hij was nu eenmaal blank.

Dicksy

27 jun 2020, 21:03

Wil schreef:
E.T. schreef: ↑Vandaag, 19:47
Ik vind het er ook over: ik word niet graag 'witte' genoemd; ik ben blank en dat had google translate juist moeten vertalen.
Afbeelding

Afbeelding

8O 8O 8O

E.T.

27 jun 2020, 23:22

Probeer anders eens "zwarte" :lol: :lol: :lol:
Je weet wel welke soort wij bedoelen hé

Was niet persoonlijk bedoeld Figaretto. Ik was nogal verbaasd over de heisa over een ouwe man die zou beweren dat er soms zwarte racisten zijn. Hij had het in elk geval over dat zwarte in veel gevallen erger zijn dan wij. Het is vooral de stelligheid en de overdrijving die bij nogal wat Amerikanen in het verkeerde keelgat schoot. Is het om die strop die bij NASCAR is gevonden een beetje uit het nieuws te houden?
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

berretz

28 jun 2020, 08:10

Moet ik nu mijn black molly's uit mijn aquarium halen?

Dicksy

28 jun 2020, 09:53

berretz schreef:
Moet ik nu mijn black molly's uit mijn aquarium halen?
Als je echt problemen wilt vermijden zou ik toch eens kijken of er geen ’roetmolly’s’ bestaan. Je weet maar nooit wie er allemaal meeleest op seniorenNet en het gaat ‘klikken’ bij onze poco’s of BLM....8O :lol:
Onze ‘linkse medemens’ is nogal heel gevoelig als het om woordjes zoals ‘black’ ‘zwart’ en of ‘blank’ gaat.

verhaegen
Support SeniorenNet

28 jun 2020, 10:35

wat moet der dan gezegd worden van :
engeland
frankrijk
spanje
en hun verleden
nederland zullen we maar gerust laten die hebben al moeilijkheden genoeg met hun boterzachte aanpak

Idefix

28 jun 2020, 12:10

Nieuwe slogan voor Dash....
Dash wast zwarter dan zwart.............
De zon is gratis voor iedereen

figaretto

28 jun 2020, 12:25

verhaegen schreef:
28 jun 2020, 10:35
wat moet der dan gezegd worden van :
engeland
frankrijk
spanje
en hun verleden
nederland zullen we maar gerust laten die hebben al moeilijkheden genoeg met hun boterzachte aanpak
In Nederland ? Betogingen tegen politiegeweld en de aanpak daarvan.
Zoals in alle grote steden vond er zo’n betoging plaats en ondanks het samenscholingsverbod in al die landen, werd er al meer dan een aardig oogje dichtgeknepen. Links en zwartvriendelijk ? Moet kunnen. Tegen de racistische politie ? De Goede Zaak. Corona even opzij.
Waar in Brussel, burgemeester Close (PS) nog zijn sympathie enigszins kon verbergen, viel dit voor zijn Amsterdamse collega, mevrouw Femke Halsema (Groenlinks), wat moeilijker. Ze stapte mee op, getooid met een button op de borst met de vermelding ‘1873’, een verwijzing naar de afschaffing van de slavernij.
Net als Close werd ook zij hiervoor om uitleg gevraagd. Zij zei dat ze hooguit een 300tal mensen had verwacht. Kom nou. Op de sociale media was het al lang duidelijk : dit wordt een grote meeting. Eerder had ze nochtans verklaard dat ze de coronamaatregelen zou naleven, er aan toevoegend, “met gezonde tegenzin”. Overigens had ze ook al gezegd dat demonstratievrijheid voor haar “bijkans heilig” is en “niet gebonden aan coronamaatregelen”. Meer zelfs, nog diezelfde dag verklaarde ze op de zender AT5 dat de demonstratie “te belangrijk” was om te ontbinden.
Geerten Waling, politiek redacteur bij Elsevier Weekblad, besluit zijn commentaar aldus : Haar besluit was politiek gekleurd. Zij was niet neutraal. Een bestuurlijke doodzonde.
Maar in Nederland, net zoals hier overigens, kom je met alles weg als het maar uit de juiste hoek komt.
Ice

28 jun 2020, 14:58

E.T. schreef:
27 jun 2020, 19:32
figaretto schreef:
27 jun 2020, 17:48
Een zeer recent voorbeeld : de grote en bejaarde autosportbaas Bernie Ecclestone zei zopas het volgende, in een vrije vertaling : soms gedragen zwarten zich al eens racistischer dan blanken (….) ik ben van oordeel dat men geen standbeelden moet besmeuren of vernielen. Men moet de kinderen de geschiedenis leren en hen tevens op de donkere kanten ervan wijzen. (einde citaat)
Let ook op het woordje “soms”, vooraan.
Inderdaad een vrije vertaling en let zeker op het woordje SOMS - - - dat er NIET staat :mrgreen:
Wat Ecclestone ons wist mee te delen:
In lots of cases, Black people are more racist than what White people are.
Ook onze vrienden van GoogleTranslate zijn het erover eens dat SOMS een foute vertaling is!
.......
Semantische discussie ? Nee hoor puur (bewust) racisme!
Ja, dáár weet gij alles van...over mierenneuken en vallen over semantiek om de INHOUD van wat gezegd wordt, straal te negeren....om dan stellig, voorbarig en zonder enig bewijs vals te beschuldigen van racisme.

Het is inderdaad ook belangrijk om een correcte vertaling te geven maar dan ga jij mét je google translate ook finaal de mist in:
"In lots of cases, Black people are more racist than what White people are."
Vertaald:
"In veel gevallen zijn zwarte mensen racistischer dan wat witte mensen zijn."
Dit is al om te beginnen GEEN correcte zin, níet in het engels en al zeker niet in het Nederlands!

"In lots of cases" wordt in de engelse taal in dit verband níet gebruikt, dan wordt "in many cases", "in most cases" of "sometimes" gebruikt..(In veel gevallen/in de meeste gevallen/soms)
Correcte zinnen zijn:
In many cases, black people are more racist than white people.
OF
In many cases, are white people less racist than black people.
OF
Sometimes, black people are more racist than white people.

DAT zijn correcte zinnen én zinsbouw en dat heeft NIKS te maken met wát er gezegd wordt in de context van dit onderwerp.
Het gaat tenslotte niet om het gebruikte woordje of kromme zin maar om wat ermee gezégd wordt maar daar willen verdoken racisten het dan weer niet over hebben omdat Ecclestone overschot van gelijk heeft.... :roll:
Gebruik voortaan eens échte vertaalsites als je de taal niet beheerst ipv google brol....iedereen weet intussen wat die google vertalingen waard zijn.. :mrgreen:
E.T. schreef:
27 jun 2020, 19:32
Of de verkeerde vertaling nu bewust of niet bewust was, doet níks af aan de feiten, dat Ecclestone overschot van gelijk heeft, feiten aanhalen en paard en man benoemen kunnen nooit racistisch zijn behalve voor de racisten... :mrgreen:
En wie zich de arrogantie aanmeet om een verkeerde vertaling, dat ook een vergissing kan zijn, stellig als bewust verkeerde vertaling te bestempelen om anderen maar te kunnen beschuldigen van racisme, is voor mij een walgelijk creatuur. :x

En nogmaals: wie digitaal kan kijken, kan eens volgen hoe burgers/criminelen/junkies en vooral zwarten zich in VS zich gedragen bij politie controles op zender ZES:
In Amerika vindt er elke 2,5 seconden een arrestatie plaats.
Live PD, Police Patrol filmt agenten terwijl ze die arrestaties verrichten.
Dán pas kun je meepraten over de toestand waardoor zwarten (en heel vaak onterecht) gaan klagen over "politiegeweld".
Wie dat nooit gezien heeft, heeft geen enkel idee hoe het daar aantoe gaat, laat staan er een mening over kan geven.

voorn

28 jun 2020, 15:11

Als men hier in België vrije verkoop van vuurwapens zou hebben.
Zou de politie hier ook anders te werk gaan bij een controle.

boeffer

28 jun 2020, 15:40

Racisme, het lijkt of ieder is meteen op zijn tenen getrapt. Het lijkt of iemand vergroot dat uit.

Als de baas nog goedkoper werkvolk wil of minder betalen wil, 't zoveelste uitgevonden contractje, crisissen veroorzaakt. En de aandacht weg leidt. Je bent te oud, je wil geen overuren maken, opstandig, diplom te laag.
Leg op hun schouder dat 'je bent egoïst, racist', en je een schuldgevoel aanpraten.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk