Coronavirus

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

De kannibaal

14 jul 2020, 17:26

Wil. schreef:
14 jul 2020, 16:30
Afbeelding

“Bij de hamsters die het kandidaat-vaccin kregen, zagen we tot wel een half miljoen keer minder virus dan bij de hamsters uit de controlegroepen. De dieren bleven ook gespaard van een longinfectie. De longen van de proefdieren uit de controlegroepen waren daarentegen wel duidelijk aangetast”, legt professor Neyts uit. Bovendien bleek dat zelfs één dosis van het kandidaat-vaccin voldoende was om bescherming te bieden tegen de infectie. Bij meerdere dieren gebeurde dat bovendien al binnen de tien dagen na de vaccinatie.

Bron
Onze Flip en Krulletje zullen in hun nopjes zijn. Kunnen wij al naar de beestendokter voor een vaccinatie of moeten wij nog wachten? Zolang er geen vaccin is voor de baasjes, heeft het eigenlijk weinig zin, want als wij besmet worden, komen de beestjes om van de honger. Of zijn er hier soms kandidaat adoptief opvoeders.
Als ik de status van onderzoek vergelijk met de stijging van het aantal besmettingen, kunnen wij vanaf volgende maand uitkijken op minstens 9 duistere maanden. Binnen een paar weken mogen wij de feestneuzen ontvangen van Ibiza en Malo, en allen die gestorven zouden zijn van ontbering, als zij afstand hadden moeten doen van hun buitenlandse reis. Ik ben eens nieuwsgierig wanneer de politiekers gas gaan terugnemen. Waarschijnlijk gaat er zo lang gewacht worden, tot de noodrem dient gehanteerd te worden en de trein knarsend tot stilstand gaat komen. De test periode voor de vaccins zijn veel te kort in de tijd en de testgroep is onvoldoende groot om een beeld te verkrijgen van een volledige bevolkingsgroep(en). Gaat men voor een eenmalig vaccin, of een jaarlijks addendum aan de griepspuit?
Laatst gewijzigd door De kannibaal op 14 jul 2020, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred1950

14 jul 2020, 17:27

tokkio schreef:
14 jul 2020, 17:12
......
De race naar vaccins is al een poosje bezig, en bijna iedereen heeft al een bijna werkend vaccin dat nog uitvoerig getest word,.....
Er moet ook nog bewezen worden dat je lang genoeg immuun blijft door dat vaccin ( bvb. minstens een jaar lang ) , en daar bestaan al zeer grote twijfels over. Zie ook hiervoor wat ik ervaren heb met die serologische sneltests ....

Wil.

14 jul 2020, 17:33

De kannibaal schreef:
De test periode voor de vaccins zijn veel te kort in de tijd en de testgroep is onvoldoende groot om een beeld te verkrijgen van een volledige bevolkingsgroep(en).
Je bent blijkbaar goed op de hoogte van wat er zoal in dat wereldje aan de gang is en wat kan en niet kan? Bron? Of mag je die niet verklappen?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

boeffer

14 jul 2020, 18:05

Allemaal wacht men op het wondermiddel. Toen er nog geen sprake was van covid heb ik mij moeten behelpen met paracetamol, nikske ziekenkas of test.
Ge kunt dat 14 dagen uitzweten en blijven werken of anders ben je failliet.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

tokkio

14 jul 2020, 18:26

boeffer schreef:
14 jul 2020, 18:05
Allemaal wacht men op het wondermiddel. Toen er nog geen sprake was van covid heb ik mij moeten behelpen met paracetamol, nikske ziekenkas of test.
Ge kunt dat 14 dagen uitzweten en blijven werken of anders ben je failliet.
Tja; en wat komt er toevallig uit China.......
https://newsmonkey.be/paracetamol-kanke ... tof-china/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Dicksy

14 jul 2020, 18:41

De Kannibaal schreef:
Onze Flip en Krulletje zullen in hun nopjes zijn. Kunnen wij al naar de beestendokter voor een vaccinatie of moeten wij nog wachten? Zolang er geen vaccin is voor de baasjes, heeft het eigenlijk weinig zin, want als wij besmet worden, komen de beestjes om van de honger. Of zijn er hier soms kandidaat adoptief opvoeders.
U moet niet meer wachten, u doet nu al alles wat een beestendokter zegt en vraagt. Als die beestendokter een vaccin vindt zal u ook netjes aanschuiven in de rij zoals iedereen of ze desnoods wel afdwingen via de rechtbank. :P

Steven Van Gucht:

Van Gucht groeide op in een boerderij. Als jonge man begon hij zich te interesseren voor dierenziekten. Hij ging diergeneeskunde studeren en behaalde een master in de Diergeneeskunde aan de RUG in 2000. Vijf jaar later behaalde hij zijn doctoraat in de Diergeneeskundige Wetenschappen.

Na het behalen van zijn doctoraat begon Van Gucht in december 2005 zijn loopbaan bij het Belgische Instituut voor Gezondheid als Wetenschappelijk Medewerker van het Nationaal Referentielaboratorium voor Rabiës. In 2010 werd hij er benoemd tot Hoofd van de Dienst Virale Ziekten.

Horus1

14 jul 2020, 19:02

En jij hebt een doctoraat in?

Dicksy

14 jul 2020, 19:11

Horus1 schreef:
En jij hebt een doctoraat in?
In hetzelfde als u, ik zat achter u in de klas. Ik was diegene waar je altijd de antwoorden aan vroeg tijdens het examen. Weet je dat niet meer, jammer. :cry:

Fred1950

15 jul 2020, 11:06

Das Oberkommando Sciensano hat gemeldet : 91 neue Verschmutzungen :D
Dat er heel veel nieuwe besmettingen per dag zijn is sterk overdreven. We zaten met een piek van 147 op 10 juli en een piek van 137 op 12 juli, en die pieken jagen de weekgemiddeldes uiteraard de hoogte in. Die pieken waren er een maand geleden ook. Het aantal besmettingen in de "staart" blijft bij ons nagenoeg constant, iets wat in andere landen ook te zien is. Als men ergens een week heeft met een gemiddelde van minder dan 100, springt men al blijkbaar een gat in de plafond, maar dat is dus veel te vlug geroepen.

Die weekgemiddelden vertekenen ook het beeld tussen een gebeurtenis, bvb. de massa samenkomst van een groep jongeren, en een eventuele piek op een latere datum die hier het gevolg van is.

Wil.

15 jul 2020, 11:23

Dan is het nodig dat de 'kenners' ook aanwijzen welke gebeurtenis wellicht verantwoordelijk is voor de piek.

De kannibaal

15 jul 2020, 13:26

Wil. schreef:
De kannibaal schreef:
De test periode voor de vaccins zijn veel te kort in de tijd en de testgroep is onvoldoende groot om een beeld te verkrijgen van een volledige bevolkingsgroep(en).
Je bent blijkbaar goed op de hoogte van wat er zoal in dat wereldje aan de gang is en wat kan en niet kan? Bron? Of mag je die niet verklappen?
Ik ben geen webscraper van Uw kaliber. Ik ben geen kameel in de woestijn, voortdurend op zoek naar bronnen. Mijn enige bron waarvan ik in leven blijf is mijn pensioen, en nog een paar andere kleine bronnen, die ik niet aan de grote klok ga hangen. Ik lees gewoon in de krant, dat J&J zijn 1000 vrijwillige testers gevonden heeft. Dan heb ik een eigen mening, dat de groep relatief klein wordt gehouden gelet op het feit dat het gaat om een vaccin dat ontworpen wordt om wereldwijd te gebruiken. Als men zich raciaal beperkt tot 5 hoofdgroepen, dan wordt de testgroep beperkt tot 200 of een selectie van 100 man per geslachtsgroep en per ras.
Is een groep van 200 man voldoende om een representatieve voorspelling te doen voor de uitslag van verkiezingen zelfs alleen maar in België. Ik denk het niet.
Dit is kleuterdenkwerk in vergelijking met de steekproefmethodes voorgeschreven door het WHO.
Als gij, WIL.COM, één van de grootste intellectuele denkers van het huidig westelijk halfrond, hierover een andere, let wel persoonlijke visie hebt, dan zou ik het zeer op prijs stellen om die te vernemen.

Fred1950

15 jul 2020, 13:34

Fred1950 schreef:
14 jul 2020, 16:57
tokkio schreef:
14 jul 2020, 16:27
Wat is waakzaam, moet men bij ieder hoestje, of niesbui naar de dokter of dat contact team opbellen ,er zijn mensen die niet weten dat ze besmet zijn,maar andere wel kunnen besmetten,zo hebben de virologen altijd gelijk, de fout ligt bij de burger, die is niet waakzaam genoeg,er serologische test na gaan of er antistoffen tegen het covid 19virus in het bloed aanwezig zijn,die zijn nu al te koop in Frankrijk,maar hier verboden al van eind maart door het FAGG,want dat zou verwarring zaaien, maar zo een test is dat dan het bewijs dat men besmet is of dat men bestand is tegen dat virus,ze draaien weer rond de pot, en schuiven de verantwoordelijkheid af naar de burger,dat van die testen is zoals de mondmaskers, door dat er geen of niet voldoende zijn zijn zelf testen niet nodig,en als men naar de dokter gaat duurt het minstens tot 48H voor men de uitslag kent.....
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/testen
Inderdaad, en daarom vind ik die "oranje" codes totaal zinloos. Als het van mij afhangt zou iedereen bij terugkeer getest moeten worden, zowel met dat neusgewroetel ( PCR test ) als op antilichamen. Voor wie terug keert met vliegtuig of boot is dat geen probleem, voor wie terugkeert met de wagen kan men de aankomst aan de grens registreren. Tijdens de lockdown moest ook iedereen aan de grens halt houden en zich kenbaar maken, dus nu kan het ook.

Een "groene" zone is voor mij een zone waar procentueel het aantal besmettingen per 100.000 inwoners onder een bepaalde grens ligt. Zijn er daar pockets van besmettingen ( uitbraken ) dan zal men in dat land sowieso de toegang tot dat gebied verbieden, ook voor Belgen. Een Belg kennende gaat die beslist liegen of hij al dan niet uit zo'n uitbraakzone komt ( bvb. in Spanje ).

En dan heb je nog de rode zones .... :roll: Noorwegen is "rood" omdat zij de haram Belgen niet toelaten, Zweden is ook rood omdat "wij" hebben bepaald dat daar te veel besmette personen rondlopen ( wat correct is ). Laat ons van Noorwegen een "rood barré" maken, en laat van alle groene zones waar ter plaatse een test en quarantaine wordt gevraagd een zone "groen barré" maken. Dat zou toch allemaal veel duidelijker zijn , of niet soms. Maar in elk geval, ik herhaal, wie terug keert uit eender welk "groen zone" land, al dan niet barré, moet getest worden, net omdat de toestand tussen aankomst en vertrek uit dat land zich ondertussen gewijzigd kan hebben. Al wie terug keert gaat minstens twee dagen in quarantaine tot wanneer het testresultaat bekend is , simpel !

En wat die serologische tests betreft ( tegen antilichamen ) .... wel, ik heb dergelijke sneltest setjes in mijn bezit en heb mezelf al drie keer getest. De eerste twee keer ergens eind mei, en die waren IgM positief maar niet IgG positief. Ik had geen symptomen ! De laatste test heb ik ongeveer een week geleden uitgevoerd, en die was IgM en IgG negatief. Ofwel waren die eerste twee tests "valse positieven" , ofwel bouw ik helemaal geen antistoffen op ( of zijn die al verdwenen ). Conclusie : test op antilichamen moet door bloedafname gebeuren met controle in een labo ( duurt hooguit ook maar 48 uur tot de uitslag ervan bekend is ).
Huisdokters geven me blijkbaar ook al gelijk dat die "oranje" zones zinloos zijn. 8) :lol:

Van Ranst pleit om die weekgemiddelden af te schaffen en terug de dagelijkse rapporten met besmettingen per dag vrij te geven. Dat is uiteraard een stuk eenvoudiger en veel gemakkelijker om volgen. Wie weekgemiddelden wil, moet die maar voor zichzelf uitrekenen met al dan niet de Muyterse rekenmachine.

boeffer

15 jul 2020, 14:31

Bijkomend, die't al gehad hebben besmetten geen andere personen meer. Ge zult wel zien , omdat het voor je vakantie is en niet gratis is, eerst iedereen testen die terugkomt, daarna deze bijkomende niet gratis test.
Die draaien zich als een gladde paling. En er zijn er al met de auto op vakantie, foert Belgique.
Ook vermoed ik dat het leerstof is over griep, 1 of ander onderwerp om dokter te worden. Zo vlug kan men zoveel niet ter plaatse verzinnen.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Fred1950

15 jul 2020, 14:46

boeffer schreef:
15 jul 2020, 14:31
Bijkomend, die't al gehad hebben besmetten geen andere personen meer.
....
Dat is helemaal nog niet zo zeker. Men twijfelt al heel sterk dat de immuniteit blijvend is, en verder, iemand die terug besmet geraakt kweekt een aantal virusnesten in zijn neus en keel vooraleer het immuun systeem ze ontdekt en uitschakelt. In die tussentijd kan diegene die opnieuw besmet is geraakt het virus terug doorgeven. Met een bacterie infectie in mond, neus en keel is dat ook zo. Beschouw het als iemand die met besmette handen het virus doorgeeft van een zieke naar een gezonde persoon.

Wil.

15 jul 2020, 15:21

De kannibaal schreef:
15 jul 2020, 13:26
Wil. schreef:
De kannibaal schreef:
Ik ben geen webscraper van Uw kaliber. Ik ben geen kameel in de woestijn, voortdurend op zoek naar bronnen. Mijn enige bron waarvan ik in leven blijf is mijn pensioen, en nog een paar andere kleine bronnen, die ik niet aan de grote klok ga hangen. Ik lees gewoon in de krant, dat J&J zijn 1000 vrijwillige testers gevonden heeft. Dan heb ik een eigen mening, dat de groep relatief klein wordt gehouden gelet op het feit dat het gaat om een vaccin dat ontworpen wordt om wereldwijd te gebruiken. Als men zich raciaal beperkt tot 5 hoofdgroepen, dan wordt de testgroep beperkt tot 200 of een selectie van 100 man per geslachtsgroep en per ras.
Is een groep van 200 man voldoende om een representatieve voorspelling te doen voor de uitslag van verkiezingen zelfs alleen maar in België. Ik denk het niet.
Dit is kleuterdenkwerk in vergelijking met de steekproefmethodes voorgeschreven door het WHO.
Als gij, WIL.COM, één van de grootste intellectuele denkers van het huidig westelijk halfrond, hierover een andere, let wel persoonlijke visie hebt, dan zou ik het zeer op prijs stellen om die te vernemen.
Kortom, behalve je rechter- of linkerduim heb je geen bron om dat buikgevoel te bevestigen. Dacht ik het niet.

Ik ga het in elk geval doorgeven aan die knulletjes van J&J dat zij niks van testmethodes kennen. Dat heb je natuurlijk wanneer iemand voor het eerst een poging doet om een geneesmiddel of vaccin in elkaar te knutselen.