Wat hebben we als bevolking nog aan onze politici??

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

werewoef

20 aug 2020, 21:14

Laat ons effen lachen , moet koning Flip gedacht hebben en hij stuurde blauwkapje Lachaert het donkere bos in ...

Mins, mins, mins toch ... is dit alles niet om van te huilen ... :?: :cry: :cry: :cry:

werewoef
AMEN en AUM

Paca

21 aug 2020, 00:18

Zou het niet normaal en verantwoord zijn de grootste Belgische partij niet meer, met drogredenen, te fnuiken?
Neen, ik heb er nooit zelf voor gestemd. Misschien volgende keer wel ... ben de geld opbrengende (voor sommigen) komedie meer als beu! Je reinste kinderlijkheid en bedrog, ja zelfs een aantijging aan het verstand van de middelmatig begaafde Belg.

voorn

21 aug 2020, 10:11

Wat met een voorzitter die gekozen is voor zijn tegenstand tegen paars-groen.
En nu zelf die weg wil opgaan.
Tevens sinds wanneer informeert een partij van 10% en zou nog de premier leveren.

wardje

21 aug 2020, 11:22

Opvallend voorstel van Crevits: “Na 6 maanden geen federale regering? Dan nemen deelstaten macht over”!!!
Nog een reden voor de partijen om geen akkoord te bereiken.
Er bestaan geen oplossingen voor België zoals het land nu in elkaar steekt. Wat politiekers nu proberen is allerhande soorten kunstgrepen uitvinden om het zinkende schip zo lang mogelijk boven water te houden, maar zinken gaat het maar dat willen politici niet inzien hun inkomen komt dan in gevaar , Brrr!
Crevits vergeet hier dat er al een clausule bestaat, voor het geval er geen regering gevormd wordt. Na 100 dagen na verkiezingsdag moeten er nieuwe verkiezingen komen. Maw onze politiekers negeren massaal de grondwet, met dat verschil zij mogen de grondwet met de voeten treden de burger niet ( want alle burgers zijn niet gelijk voor de (grond) wet.
Een beter voorstel ware misschien geweest na 6 maanden geen regering vallen de dotatie voor de partijen weg. en ook de onkosten vergoedingen voor de parlementairen, maar ja dan snijden ze terug in hun eigen vel BRRR!

boeffer

21 aug 2020, 11:39

De regering met hun wetten van voor de verkiezingen blijven gelden. Doe er nog wat Wilmés regering bij en veel 'we zullen' dan draait de windhaan op de kerktoren lekker rond.
Met deze griep kan men zien wie wat doet. Denkelijk zal de verkiezingsuitlslag ook zo zijn
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

De kannibaal

21 aug 2020, 13:27

wardje schreef:
21 aug 2020, 11:22
Opvallend voorstel van Crevits: “Na 6 maanden geen federale regering? Dan nemen deelstaten macht over”!!!
Er bestaan geen oplossingen voor België zoals het land nu in elkaar steekt. Wat politiekers nu proberen is allerhande soorten kunstgrepen uitvinden om het zinkende schip zo lang mogelijk boven water te houden, maar zinken gaat het maar dat willen politici niet inzien hun inkomen komt dan in gevaar , Brrr!
Crevits vergeet hier dat er al een clausule bestaat, voor het geval er geen regering gevormd wordt. Na 100 dagen na verkiezingsdag moeten er nieuwe verkiezingen komen. Maw onze politiekers negeren massaal de grondwet, met dat verschil zij mogen de grondwet met de voeten treden de burger niet ( want alle burgers zijn niet gelijk voor de (grond) wet.
Een beter voorstel ware misschien geweest na 6 maanden geen regering vallen de dotatie voor de partijen weg. en ook de onkosten vergoedingen voor de parlementairen, maar ja dan snijden ze terug in hun eigen vel BRRR!
Niet akkoord, na 6 maanden geen federale regering, dan ontbinding van de deelstaatregeringen, zonder centen, en nieuwe verkiezingen. Kostprijs van de nieuwe verkiezingen aftrekken van de partij dotaties.

Dicksy

21 aug 2020, 13:55

Wardje schreef:
Aha, ruik ik daar een sausje van confederalisme in de keuken van CD&V?

voorn

21 aug 2020, 16:35

Dat is toch onzin.
Er zijn toch zaken die buiten de deelstaten vallen.
Het leger; de lonen van staatsambtenaren; pensioenen
Wie vertegenwoordigt ons op top ontmoetingen van de EU,NAVO;VN

Wil.

21 aug 2020, 18:41

De kannibaal schreef:
20 aug 2020, 11:36
Wil. schreef:
20 aug 2020, 00:26
De kannibaal schreef:
19 aug 2020, 16:53

Voor de rest zie ik niet in waarom er geen Vlaamse meerderheidsregering zou kunnen gevormd worden. Het is volledig democratisch. De Walen volledig in de oppositie? Wat is daar verkeerd mee? Niks.
Misschien wel democratisch, maar niet grondwettelijk.

Volgens art. 99 is de pariteit in de ministerraad een grondwettelijk verankerde verplichting : de federale regering moet uit evenveel Nederlandstalige als Franstalige ministers bestaan (behalve de eerste min.).
Volgens mij is het perfect mogelijk om met een meerderheidsregering ervoor te zorgen dat er evenveel Vlamingen als Walen een ministerpost krijgen toegewezen.
Ik ben eens benieuwd welke Franstalige er een ministerpost zou toebedeeld krijgen wanneer álle Franstalige partijen in de oppositie zitten 8O
Het doordrukken van een grondwetwijzing, dat wordt uiteraard een ander paar mouwen, die zien de Vlamingen aan hun neus voorbijgaan.
Wie vraagt er nu het felst om een grondwetswijziging, de Franstaligen of de Vlamingen?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

wardje

21 aug 2020, 18:51

Dat zal ervan afhangen hoe diep ze in je geldbeugel zullen zitten om de gemaakte put op te vullen.
Eerlijk mijn gedacht gezegd ben voorstander van één federale regering die WERKT, als er tussen de beide lands helften de kloof zo groot is , dan SPLITSING , hebben we als Vlamingen het de eerste jaren niet gemakkelijk wel t'is dan nog altijd beter dan wat we nu voorgeschoteld krijgen.
Zal nu misschien één hoop kritiek over mij heen krijgen maar speel liever open kaart.

figaretto

21 aug 2020, 20:24

wardje schreef:
21 aug 2020, 18:51

Zal nu misschien één hoop kritiek over mij heen krijgen maar speel liever open kaart.
Alleszins niet van mij wardje.
Overigens vind ik de tweede paragraaf uit uw posting van 11u22 precies waarover het gaat.
Ik deel die mening en heb ze al meermaals hier verkondigd. Maar ja, wie ben jij en wie ben ik ???

sibarita

21 aug 2020, 22:18

Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

ghislaine*

22 aug 2020, 09:01

De grote fout is naar mijn mening, dat regering of geen regering, de politiekers gewoon door worden betaald.
Stop na de verkiezing de gages van al diegenen die op een of andere lijst opkwamen tot ze een regering hebben gevormd. Of geef ze voor de nodige tijd gewone werkloosheidsvergoeding. Het is het enige middel om er wat spoed in te steken.
Wat de regering van lopende zaken betreft: stel je in de plaats van Bouchez, wanneer zal de MR nog eens zo'n aantal ministers hebben? Dus we proberen die toestand maar zolang mogelijk te laten duren!

ghis

figaretto

22 aug 2020, 11:18

sibarita schreef:
https://doorbraak.be/beste-filip-waar-m ... +Doorbraak

Inderdaad de bemoeial !! :D
Inderdaad, Bart Maddens schenkt hier klare grondwettelijke wijn. Belangrijke bijdrage sibarita.
Het is normaal dat mensen, dus ook Philippe van België, graag hun postje behouden. Maar het moet dan wel binnen de context van de (Grond)wet geschieden.
Indien hij zich gemachtigd voelt om buiten de lijntjes te kleuren, dan mogen anderen dat ook.

De kannibaal

23 aug 2020, 13:19

figaretto schreef:
22 aug 2020, 11:18
sibarita schreef:
https://doorbraak.be/beste-filip-waar-m ... +Doorbraak

Inderdaad de bemoeial !! :D
Inderdaad, Bart Maddens schenkt hier klare grondwettelijke wijn. Belangrijke bijdrage sibarita.
Het is normaal dat mensen, dus ook Philippe van België, graag hun postje behouden. Maar het moet dan wel binnen de context van de (Grond)wet geschieden.
Indien hij zich gemachtigd voelt om buiten de lijntjes te kleuren, dan mogen anderen dat ook.
Spijkers op laag water zoeken, niet meer of niet minder. Wie is ten andere die rare vogel waarover gij schrijft? Behoort gij tot de Vlaamse bourgeoisie, die gaarne laat horen dat zij een mondje Frans spreken? Gij bedoelt waarschijnlijk Philippe de Belgique, of Filip van België.