Eigenaars zonnepanelen de klos ?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

E.T.

18 jan 2021, 12:19

Hebben we nog iets gehoord van die schone burgemeester van Oostende?

Een oprecht excuus op z'n blote knieën en een paar pintjes op den dijk is het minste, toch?
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Fred1950

18 jan 2021, 13:01

tokkio schreef:
17 jan 2021, 18:10
Maar misschien kunnen ze nu een subsidie geven voor al de zonnepanelen eigenaars ,om te investeren in groene energie, dan gaan die mensen nog iets aan hun zonnepanelen hebben , en gaan ze de C0² uitstoot drastisch kunnen beperken,2X winst. :mrgreen:
https://openmanufacturingcampus.com/nl/ ... revolutie/
Solenco Powerbox ? :lol:

Charlie Maru

18 jan 2021, 13:24

E.T. schreef:

Een oprecht excuus op z'n blote knieën en een paar pintjes op den dijk is het minste, toch?
Diene heeft ddar geen tijd voor jong....

Hij is al aan het uitdokteren hoe hij de werkmens op een andere manier in 't zak kan zetten..... :roll:
Die miljarden op de spaarboekjes steken hun ogen uit........wat ze daarbij vergeten is dat het voor 90% bij de rijken staan. De gewone werkmens mag den dag van vandaag al content zijn dat hij geen schulden heeft, laat staan hoge spaartegoeden......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

tokkio

18 jan 2021, 13:58

Wil. schreef:
18 jan 2021, 12:12
Overschot aan opgewekte energie omzetten in H2: een goed idee. Deze prof maakt het geheel tot een bruikbaar initiatief. Maar wat is de kost van zo'n installattie?
Ok, het staat nog in de kinderschoenen, en daar al onze regeringen geen interesse voor hebben zal het nog jaren duren voor hun nikkel zal vallen......
maar er zijn nog wel burgers die er het nut van inzien,en daar de tecnologie met grote stappen vooruit gaat heb ik er een goed oog in, zelfs Fred 19550 staat met zijn mond vol tanden van verbazing :mrgreen:
Solenco Powerbox ?
Maar ieder manier van elektriciteit maken heeft zijn moeilijkheden zowel de eerste dynamo, als een kerncentrale,maar dit beloofd voor de toekomst.
https://www.ecobouwers.be/forum/opslaan ... o-powerbox
Alleen zijn al die regeringen die wij hebben veel geblaat en weinig wol,en zijn ze in Nederland al veel verder...
https://www.wanttoknow.nl/overige/water ... -ons-blij/

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/12/07 ... oedervorm/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

18 jan 2021, 14:56

tokkio schreef:
18 jan 2021, 13:58
....
maar er zijn nog wel burgers die er het nut van inzien,en daar de tecnologie met grote stappen vooruit gaat heb ik er een goed oog in, zelfs Fred 19550 staat met zijn mond vol tanden van verbazing :mrgreen:
Solenco Powerbox ?
Maar ieder manier van elektriciteit maken heeft zijn moeilijkheden zowel de eerste dynamo, als een kerncentrale,maar dit beloofd voor de toekomst.
....
Geen waterstof , neen hoor. :) Je kan niet rond bepaalde wetten uit de fysica zeilen . Het internet staat al vol met berekeningen waarom waterstof niet deugt als energiedrager. Het "round-trip" rendement ( elektriciteit --> waterstof --> elektriciteit ) is slechts 30 % , en dat kan wegens die fysica wetten niet hoger worden. Batterijen en pompcentrales behalen een rendement van + 80 % , dus de keuze is vlug gemaakt<. Komt daarbij nog het feit dat waterstof zelfs minder veilig is dan aardgas ( brandbaar , ontplofbaar ). De brandstofcel van Solenco gaat trouwens maar een goede 5 jaar mee, daarna kan men die in de vuilbak kieperen ( en vervangen ).

Je weet toch waarom en wie waterstof promoot ? Dat is de petrol/chemische sector, die kunnen dan hun "grijze" waterstof uit aardgas aan de man konnen brengen, en voor één molecule aardgas die men omzet naar waterstof komt er één molecule CO2 in de lucht terecht. Dus , voor het milieu trekt het ook op niets.

De ontwikkelaar van die Powerbox wil uiteraard zijn speelgoed op de markt brengen, hoe zou je zelf zijn. Over de nadelen ( o.a. oplagruimte , beschikbare energie , enz ... ) zal die geen woord reppen.
MicroWKK's ( warmtekrachtkoppelingen ) op basis van waterstof die uit aardgas aangemaakt wordt zijn ook zo'n prullen waar niets mee aan te vangen valt, of net genoeg om sanitair water op temperatuur te krijgen.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 18 jan 2021, 15:36, 4 keer totaal gewijzigd.

Wil.

18 jan 2021, 15:20

Sof schreef:Geen waterstof , neen hoor. :) Je kan niet rond bepaalde wetten uit de fysica zeilen .
Onze batterijexpert heeft gesproken. Dan moeten kleine jongens zoals de man hieronder zwijgen.
H. Vandenborre is gedoctoreerd in de fysica en heeft al wat expertise wanneer het over waterstof gaat:

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

tokkio

18 jan 2021, 15:42

Geen waterstof , neen hoor. :) Je kan niet rond bepaalde wetten uit de fysica zeilen . Het internet staat al vol met berekeningen waarom waterstof niet deugt als energiedrager. Het "round-trip" rendement ( elektriciteit --> waterstof --> elektriciteit ) is slechts 30 % , en dat kan wegens die fysica wetten niet hoger worden. Batterijen en pompcentrales behalen een rendement van + 80 % , dus de keuze is vlug gemaakt<. Komt daarbij nog het feit dat waterstof zelfs minder veilig is dan aardgas ( brandbaar , ontplofbaar ). De brandstofcel van Solenco gaat trouwens maar een goede 5 jaar mee, daarna kan men die in de vuilbak kieperen ( en vervangen ).
Ge bent niet mee Sof, als ik nu 20 zonnepanelen heb, maar al mijn teveel "gratis"en + de distributie kost moet op het net zetten, of ik gebruik het te veel om "waterstof te produceren, en het kan opslagen in poedervorm, zodat ik het in de wintertijd kan hergebruiken, is de rekening rap gemaakt, zelfs al het ik maar een rendement van 30%,snapie :mrgreen:
En het staat nog allemaal in de kinderschoenen,dus wacht maar af wat een ommekeer dat zal hebben in de toekomst,en hoe weet u dat die brandstof cel maar 5 jaar meegaat,,heb u er zelf al een misschien :mrgreen:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

18 jan 2021, 18:48

tokkio schreef:
18 jan 2021, 15:42
Ge bent niet mee Sof, als ik nu 20 zonnepanelen heb, maar al mijn teveel "gratis"en + de distributie kost moet op het net zetten, of ik gebruik het te veel om "waterstof te produceren, en het kan opslagen in poedervorm, zodat ik het in de wintertijd kan hergebruiken, is de rekening rap gemaakt, zelfs al het ik maar een rendement van 30%,snapie :mrgreen:
En het staat nog allemaal in de kinderschoenen,dus wacht maar af wat een ommekeer dat zal hebben in de toekomst,en hoe weet u dat die brandstof cel maar 5 jaar meegaat,,heb u er zelf al een misschien :mrgreen:
Sla uw teveel op in batterijen, veel goedkoper, veel veiliger en veel meer winst aan energie ( en onderhoudsvrij ). Maar ... ge moet mij niet geloven hoor, ik wil niemand ( meer ) overtuigen. Ik heb daar sowieso geen belang bij. En hoeveel kWh ga je in poedervorm kunnen opslaan en groot gaat het volume ervan zijn ? In één kubiek meter aan batterijen kan je 100 kWh kwijt.

Die brandstofcel gaat inderdaad maar 5 jaar mee, en dat is zo voor alle brandstofcellen op waterstof. Ge kunt 't één en 't ander binnenin wel vervangen, maar dat kost al bijna evenveel als een nieuw exemplaar. Nee, ik heb dat allemaal niet en zelfs geen zonnepanelen :mrgreen: . Ik ga dus al alleszins geen hartinfarct door woede krijgen van wat de VREG zonnepaneel bezitters heeft aangedaan. :wink: Naar 't schijnt staat alle social media roodgloeiend door de protesten tegen het besluit.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 18 jan 2021, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Charlie Maru

18 jan 2021, 19:05

Fred1950 schreef:
Sla uw teveel op in batterijen, veel goedkoper, veel veiliger en veel meer winst aan energie ( en onderhoudsvrij ).
Terug aan het dromen Fred ?
Met een gemiddelde levensduur van 10 jaar kost een batterij u momenteel een stuk méér dan de mogelijke besparing.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.

18 jan 2021, 19:38

Ik verwacht de komende paar jaar wel wat van de evolutie van batterijen. Ze gaan lichter worden en meer energie kunnen opslaan op kortere tijd. Daar wordt hard aan gewerkt. De link werd ooit nog door Tokkio geplaatst toen we het over elektrische auto's hadden.

Fred1950

18 jan 2021, 20:17

Charlie Maru schreef:
18 jan 2021, 19:05
Fred1950 schreef:
Sla uw teveel op in batterijen, veel goedkoper, veel veiliger en veel meer winst aan energie ( en onderhoudsvrij ).
Terug aan het dromen Fred ?
Met een gemiddelde levensduur van 10 jaar kost een batterij u momenteel een stuk méér dan de mogelijke besparing.
Goedkoper dan tokkio zijn voorstel, en onderhoudsvrij , en LFP Lithium-ion gaat al minstens 15 jaar mee. Prijs : nu ongeveer 400 Euro/kWh voor een Lithium-ion.

Fred1950

18 jan 2021, 22:37

E.T. schreef:

Hij heeft in "De Afspraak" op VRT tussen de regels in toegegeven dat de politiek geknoeid heeft. Maar hij gaat nog alles doen om de zonnepaneel bezitters in het parlement te verdedigen ( en te paaien ) met een "compensatie" regeling. :lol:

E.T.

18 jan 2021, 23:16

Daarstraks ook gezien ... met dicht geknepen billen van plaatsvervangende schaamte. :evil:

Handig met woorden is m'n wel, maar ik ben bang dat het kwaad al geschied is. Maar wij, de burgers, kunnen kiezen of nu allemaal een bijdrage leveren aan die sukkelaars met zonnepanelen of later de boete helpen oplossen omdat Vlaanderen zijn/haar milieu doelstellingen niet haalt.

Wel handig dat het nu aan Zuhal is, de blauwen hebben al schade genoeg opgelopen door die panelen en certificaten.
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Wil.

19 jan 2021, 01:10

Als Demir dat goed aanpakt, dan komt zij daar sterker uit en blijft de ergernis aan de blauwen kleven.

Wil.

19 jan 2021, 10:31

E.T. schreef:
18 jan 2021, 23:16
Daarstraks ook gezien ... met dicht geknepen billen van plaatsvervangende schaamte. :evil:
Wat had jij toen gedaan als je in Tommelein zijn schoenen had gestaan toen hij minister was?

Bedenk dat Europa eist dat de CO2 uitstoot gereduceerd wordt met ...%. Bij ons zijn enkel wind/zon/biomassa en kernenergie beschikbaar als 'groene' elektriciteitsopwekkers. Het niet halen van de Europese normen kost nogal wat geld, naar het schijnt.

• Kernenergie kan niet uitgebreid worden. De trend is omgekeerd.

• Biomassa: er is poging geweest om hier een grote producent binnen te halen (een Duits bedrijf?) maar dat is afgesprongen. Biomassa als energiebron is duurder dan zon/wind en vereist méér subsidies.

• Zon/Wind: de overheid probeerde/probeert de grote jongens (Huts, ING, Colruyt ...) te overhalen om massaal veel zonnepanelen te leggen. Zonder hen halen we de Europese norm zeker niet. Ze krijgen betere voorwaarden dan wij, kleine visjes.

De privépersonen moe(s)ten worden overhaald om zoveel mogelijk zonnepanelen te plaatsen, vaak in samenhang met een warmtepompinstallatie. (Privépersonen plaatsen bijna nooit een windmolen. Windmolens? NYMBY)

De vraag is dus: wat zou jij hebben gedaan als minister die verantwoordelijk is voor de energievoorziening?