Westerse democratie en de islamideologie: fricties
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Neen, het is geen collaboratie. De collaborateur ijvert actief om de doelstellingen van de vijand tot stand te brengen.
De dhimmi geeft - schijnbaar met tegenzin - toe aan de eisen van de oprukkende partij; daarbij wordt de eigen cultuur of worden de eigen basisprincipes verloochend en in de praktijk ondergeschikt gemaakt aan die van de eisende partij hoewel men met het woord nog wel de indruk wekt tegen te spartelen.
In dit specifieke geval: een culturele mijlpaal wordt 'bijgeschaafd' om een intolerante groepering niet tegen de haren in te wrijven.
In Engeland: een grondslag van onze cultuur - vrij zijn mening kunnen zeggen - wordt ondergeschikt gemaakt aan een onderdrukkend principe. Dat is iets waartegen onze voorouders eeuwen hebben gevochten.
De dhimmi geeft - schijnbaar met tegenzin - toe aan de eisen van de oprukkende partij; daarbij wordt de eigen cultuur of worden de eigen basisprincipes verloochend en in de praktijk ondergeschikt gemaakt aan die van de eisende partij hoewel men met het woord nog wel de indruk wekt tegen te spartelen.
In dit specifieke geval: een culturele mijlpaal wordt 'bijgeschaafd' om een intolerante groepering niet tegen de haren in te wrijven.
In Engeland: een grondslag van onze cultuur - vrij zijn mening kunnen zeggen - wordt ondergeschikt gemaakt aan een onderdrukkend principe. Dat is iets waartegen onze voorouders eeuwen hebben gevochten.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Omdat wij democratie hoog in ons vaandel voeren, werken wij,willens nillens, mee aan de onderdrukking van onze eigenheid. Uiteindelijk gaat elk conflict om macht. Ook in democratie is macht, naast andere edele principes, de macht van het getal. Vroeg of laat zullen wij de macht van het getal moeten ondergaan. Nu al zijn wij immers een minderheid op aarde.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Pat Condell legt uit hoe het komt dat de Britse politie veranderd is in 'thought police'. In het VK zijn enkele wetten van kracht die elke uiting die iemand doet, kan terugleiden tot de term 'hate speech' .
Hij vraagt een 'First Ammendment' voor het VK waardoor élke uiting van een mening, hoe stuitend ook, gewaarborgd kan gebeuren.
Hij vraagt een 'First Ammendment' voor het VK waardoor élke uiting van een mening, hoe stuitend ook, gewaarborgd kan gebeuren.

Omdat er ook al eens mag gelachen worden, wil ik dit eens laten zien.
Vooral die 'Ssshhhhh' vind ik veelbetekenend.
Nu ik er nog eens over nadenk: misschien is het niet echt om mee te lachen
Vooral die 'Ssshhhhh' vind ik veelbetekenend.
Nu ik er nog eens over nadenk: misschien is het niet echt om mee te lachen

In de Emiraten heeft de islamgeleerde Mansour Al-Nogaidan gesproken en eindelijk horen we hier iemand in een moslimland die hardop zegt dat er voor de wraakzuchtige God (van de islam) geen plaats is in de toekomst van de mensheid.

Dat is behoorlijk nieuw. De islamideologie claimt immers universaliteit: voor alle tijden en alle plaatsen gelden de regels die aan Mohammed werden geopenbaard.
Mansour Al-Nogaidan verwijst naar de weg die joden al heel vroeg en de christenen sinds de reformatie en contra-reformatie hebben afgelegd.
Hij stelt vast dat de islamideologie nu ontwaakt uit een crisis en dat men nog altijd zoekt naar een glimp van hoop. Moslims zijn de enige religieuze groepering die elkaar afmaken in hun gebedshuizen, merkt hij op.
De verandering zal niet van godsdienstige leiders komen, zegt hij, maar van politieke leiders. In de soenitische wereld worden de meeste landen geleid door politici (in de sjiitische landen is dat niet altijd zo: zie Iran)
Hij verwacht dat de ‘haat praat’ nog enkele decennia aanwezig zal blijven. Maar wij geven niet op: de stem van de humane medemens klinkt luider dan die van de fanatieke extremist.
De toekomst is aan al de geestelijke stromingen en geloven die zoeken naar een medevoelende God. De wraakzuchtige God heeft geen plaats meer in de toekomst van de mensheid, aldus Mansour Al-Nogaidan.

Dat is behoorlijk nieuw. De islamideologie claimt immers universaliteit: voor alle tijden en alle plaatsen gelden de regels die aan Mohammed werden geopenbaard.
Mansour Al-Nogaidan verwijst naar de weg die joden al heel vroeg en de christenen sinds de reformatie en contra-reformatie hebben afgelegd.
Hij stelt vast dat de islamideologie nu ontwaakt uit een crisis en dat men nog altijd zoekt naar een glimp van hoop. Moslims zijn de enige religieuze groepering die elkaar afmaken in hun gebedshuizen, merkt hij op.
De verandering zal niet van godsdienstige leiders komen, zegt hij, maar van politieke leiders. In de soenitische wereld worden de meeste landen geleid door politici (in de sjiitische landen is dat niet altijd zo: zie Iran)
Hij verwacht dat de ‘haat praat’ nog enkele decennia aanwezig zal blijven. Maar wij geven niet op: de stem van de humane medemens klinkt luider dan die van de fanatieke extremist.
De toekomst is aan al de geestelijke stromingen en geloven die zoeken naar een medevoelende God. De wraakzuchtige God heeft geen plaats meer in de toekomst van de mensheid, aldus Mansour Al-Nogaidan.

figaretto - Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
In verband hiermee las ik gisteren een interessant artikel in Elseviers Weekblad. De leiders van twee moslimlanden, zijnde Mohamed bin Salman, MBS (Saudi-Arabië) en Mohammed bin Zayed, (MBZ), Verenigde Arabische Emiraten, trekken samen ten strijde tegen conservatisme en religieuze scherpslijterij. Hierna een uitgebreid citaat uit het artikel :Wil. schreef: ↑09 apr 2021, 12:16In de Emiraten heeft de islamgeleerde Mansour Al-Nogaidan gesproken en eindelijk horen we hier iemand in een moslimland die hardop zegt dat er voor de wraakzuchtige God (van de islam) geen plaats is in de toekomst van de mensheid.
MBZ, de feitelijke leider van de V.A. Emiraten, is de grondlegger van de nieuwe koers. Zijn toenemende macht ging gepaard met harde repressie van de politieke islam. Sinds de jeugd van MBZ – toen zijn vader hem een Egyptische Moslimbroeder als persoonlijke leraar toewees – nam zijn aversie geleidelijk toe. De aanslagen van 11 september 2001(…) bevestigde zijn bange voorgevoelens. (….) De propaganda van televisiezender Al Jazeera, gevestigd in Qatar, stimuleerde volgens de kroonprins radicalisering. Tot zijn afgrijzen zag hij dat onder anderen zijn eigen zoon daarvoor vatbaar bleek te zijn.
MBS, de machtigste man van Saudi-Arabië, ontpopt zich als MBZ’s belangrijkste volgeling. (…) Hardnekkige critici als journalist Jamal Khashoggi laat hij door een moordcommando uit de weg ruimen. Net als in de Emiraten gaat het schoolsysteem grondig op de schop, zodat kinderen niet langer worden geïndoctrineerd met religieus conservatisme.(…) De ayatollahs in Iran zijn min of meer de enigen die zich verzetten. De oorlog in Jemen, waar Saoudi-Arabië de pro-Iraanse Houthi’s met extreem geweld probeert te vernietigen, is daarvan een direct uitvloeisel. (…) Respect voor religies als het jodendom past perfect in de nieuwe koers.
Maar heel wat meer details vallen in het artikel te lezen. Zo heeft Saoudi-Arabië bijvoorbeeld ook vrouwelijke F-16 piloten. Beide heren beseffen ook dat een goede relatie met Israël deuren opent in Europa en Amerika zodat ze daar gemakkelijker moderne wapens kunnen kopen. De Nederlandse AIVD krijgt volop steun om internationale extremistische netwerken op te speuren.
De tijd dat Saoudi-Arabië en andere Golfstaten mondiaal extremisme financierden, lijkt voorbij. Misschien toch al een lichtpuntje ?
-
Vraag is dan wel "welke fundering die "ketters" als basis voor hun (geo) politieke macht gaan gebruiken ? In deze tijd geeft immers enkel de Islam hen nog de mogelijkheid om een feodaal systeem in stand te houden.
-
figaretto schreef: ↑11 apr 2021, 11:52In verband hiermee las ik gisteren een interessant artikel in Elseviers Weekblad. De leiders van twee moslimlanden, zijnde Mohamed bin Salman, MBS (Saudi-Arabië) en Mohammed bin Zayed, (MBZ), Verenigde Arabische Emiraten, trekken samen ten strijde tegen conservatisme en religieuze scherpslijterij. Hierna een uitgebreid citaat uit het artikel :
MBZ, de feitelijke leider van de V.A. Emiraten, is de grondlegger van de nieuwe koers.
(...)
MBS, de machtigste man van Saudi-Arabië, ontpopt zich als MBZ’s belangrijkste volgeling. (…) Hardnekkige critici als journalist Jamal Khashoggi laat hij door een moordcommando uit de weg ruimen.
In welk opzicht is dat een bewijs van een nieuwe koers? Als dát het alternatief is, zijn we dan zoveel beter af met MBS?
Soennieten en sjiieten zijn al 14 eeuwen elkaars vijanden. Dat de Saoedi's zich gaan mengen in een buurland is vanuit die achtergrond begrijpbaar, maar is dat een verbetering tov van de vorige leider?Net als in de Emiraten gaat het schoolsysteem grondig op de schop, zodat kinderen niet langer worden geïndoctrineerd met religieus conservatisme.(…) De ayatollahs in Iran zijn min of meer de enigen die zich verzetten. De oorlog in Jemen, waar Saoudi-Arabië de pro-Iraanse Houthi’s met extreem geweld probeert te vernietigen, is daarvan een direct uitvloeisel. (…)
Dat zou kunnen, maar ik denk dat het meer een vorm van Realpolitik is. Voorlopig komt het hen beter uit, dus wordt die koers (voorlopig?) gevolgd door de Saoedi's.Respect voor religies als het jodendom past perfect in de nieuwe koers.
Worden de moskeeën in Europa, Canada en de VS dan niet meer gesponsord door SA? Welke richting gaan die uit?
Twee jaar geleden was er nog wat herrie rond de grote moskee in Brussel. Daar kwam een imam uit SA prediken. Ook de geldstromen naar die moskee zijn zeer onduidelijk.
Ik wil het blijven hopen, maar ik ben zeer sceptisch.De tijd dat Saoudi-Arabië en andere Golfstaten mondiaal extremisme financierden, lijkt voorbij. Misschien toch al een lichtpuntje ?

Turkije wil zich overal laten zien. Herinner je je de affaire met een hoge ambtenaar die niet in Duitsland binnen mocht omdat die wilde komen verkiezingspraat verkopen in Duitsland?
Turkije maakt het andere landen moeilijk in de Middellandse Zee . Er wordt daar naar olie en gas geboord.
Turkije verspreidt de islam in West-Europa via de vele moskeeën waar vooral Turken samenkomen.
Het land is ooit een wereldmacht geweest en dat gedurende 6 à 7 eeuwen lang. Dat Ottomaanse Rijk is nog maar 100 jaar geleden opgedoekt. Het idee dat zij 'geroepen' zijn om alle andere landen vóór te gaan of te overheersen, zit nog altijd in hun genen. Dat blijft eeuwen lang nazinderen.
Turkije maakt het andere landen moeilijk in de Middellandse Zee . Er wordt daar naar olie en gas geboord.
Turkije verspreidt de islam in West-Europa via de vele moskeeën waar vooral Turken samenkomen.
Het land is ooit een wereldmacht geweest en dat gedurende 6 à 7 eeuwen lang. Dat Ottomaanse Rijk is nog maar 100 jaar geleden opgedoekt. Het idee dat zij 'geroepen' zijn om alle andere landen vóór te gaan of te overheersen, zit nog altijd in hun genen. Dat blijft eeuwen lang nazinderen.

Dat laatste vindt men bij alle voormalige koloniserende landen, bv. UKWil. schreef: ↑11 apr 2021, 15:04Turkije wil zich overal laten zien. Herinner je je de affaire met een hoge ambtenaar die niet in Duitsland binnen mocht omdat die wilde komen verkiezingspraat verkopen in Duitsland?
-
figaretto - Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Dat zou kunnen, maar ik denk dat het meer een vorm van Realpolitik is. Voorlopig komt het hen beter uit, dus wordt die koers (voorlopig?) gevolgd door de Saoedi's.
Worden de moskeeën in Europa, Canada en de VS dan niet meer gesponsord door SA? Welke richting gaan die uit?
Twee jaar geleden was er nog wat herrie rond de grote moskee in Brussel. Daar kwam een imam uit SA prediken. Ook de geldstromen naar die moskee zijn zeer onduidelijk.
Salafisten, zoals strenge moslims zichzelf graag noemen, kunnen steeds minder rekenen op financiële steun uit de Golf, zo las ik ook.
Uiteraard beweer ik niet dat de bloedige machiavellistische praktijken van die sjeiks hoop moeten brengen op vrede in het Midden-Oosten. Waar ik heen wou met mijn lichtpuntje is het feit dat twee machtige actoren inderdaad aan Realpolitik beginnen te doen en dat hun houding voor gevolg kan hebben dat islamitische terreurorganisaties het financieel moeilijker zullen hebben om hun plannen te verwezenlijken in het Westen. Allah mag dan wel nog groot zijn, de westerse wereld kan aan de Almachtige altijd nog wat technische hulp bieden.
Bovendien, naarmate meer en meer moslimstaten contact onderhouden met Israël, hoe geïsoleerder het onberekenbare Iran geraakt.
Salafisten, zoals strenge moslims zichzelf graag noemen, kunnen steeds minder rekenen op financiële steun uit de Golf, zo las ik ook.
Uiteraard beweer ik niet dat de bloedige machiavellistische praktijken van die sjeiks hoop moeten brengen op vrede in het Midden-Oosten. Waar ik heen wou met mijn lichtpuntje is het feit dat twee machtige actoren inderdaad aan Realpolitik beginnen te doen en dat hun houding voor gevolg kan hebben dat islamitische terreurorganisaties het financieel moeilijker zullen hebben om hun plannen te verwezenlijken in het Westen. Allah mag dan wel nog groot zijn, de westerse wereld kan aan de Almachtige altijd nog wat technische hulp bieden.
Bovendien, naarmate meer en meer moslimstaten contact onderhouden met Israël, hoe geïsoleerder het onberekenbare Iran geraakt.