waterstof motor
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Lees eens de laatste paragraaf hierboven die ik er heb aan toegevoegd. Dat waterstof een "hoax" is op gebied van rendement , efficiëntie en kostprijs heb ik al verschillende keren aangetoond. Geef jij mij eens de reden waarom de elektriciteitsboeren minder dan de gasboeren achter het idee van "groene" waterstof staan of promoten. Per slot van rekening moet het GROEN worden, zoniet gaat er exponentieel nog meer CO2 de lucht in gaan door die productie van "grijze" waterstof dan dat het nu het geval is. En DAT is bewijsbaar ( maar niet voor een Seniorennet geijkt ). Conclusie : men bedriegt jan en alleman ( en de politiek ) waar onze nakomelingen binnen 50 jaar de gevolgen zullen van dragen, vooral omdat er nooit voldoende "groene" elektriciteit ter beschikking zal staan om aan de energiebehoefte aan "groene" waterstof te voldoen. Mij niet gelaten hoor, après moi le déluge ....
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Voor de lezers toch even de termen verklaren:
Grijze waterstof is waterstof die uit gas wordt gewonnen zonder dat de vrijgekomen CO2 wordt opgevangen.
Groene waterstof (waterstof dat geproduceeerd wordt met energie uit wind/zon) kan voorlopig nog niet op voldoende grote schaal worden geproduceerd. Tot zover is het juist wat je schrijft.
Ondertussen maakt men gebruik van 'blauwe waterstof'. Dat is waterstof die uit aardgas wordt gewonnen en waarbij de vrijgekomen CO2 grotendeels wordt opgevangen en ondergronds opgeslagen - carbon capture and storage, ofwel CCS.
Eén van de redenen waarom de waterstofbranche het moeilijk heeft, is omdat de EU nog altijd fossiele brandstof subsidieert.
De EU wil tegen eind 2024 toch 6 GW aan groene waterstof fabriceren dmv elektrolyse met renewable energy. Tegen 2030 moet dat 40 GW worden. Dat betekent 10 miljoen ton groene H2.
Die trein is aan het bollen en kan niet meer gestopt worden. Alle dagen komen er nieuwe ideeën boven en zijn er bedrijven die de zaak een kleine of grote duw geven.
Grijze waterstof is waterstof die uit gas wordt gewonnen zonder dat de vrijgekomen CO2 wordt opgevangen.
Groene waterstof (waterstof dat geproduceeerd wordt met energie uit wind/zon) kan voorlopig nog niet op voldoende grote schaal worden geproduceerd. Tot zover is het juist wat je schrijft.
Ondertussen maakt men gebruik van 'blauwe waterstof'. Dat is waterstof die uit aardgas wordt gewonnen en waarbij de vrijgekomen CO2 grotendeels wordt opgevangen en ondergronds opgeslagen - carbon capture and storage, ofwel CCS.
Eén van de redenen waarom de waterstofbranche het moeilijk heeft, is omdat de EU nog altijd fossiele brandstof subsidieert.
De EU wil tegen eind 2024 toch 6 GW aan groene waterstof fabriceren dmv elektrolyse met renewable energy. Tegen 2030 moet dat 40 GW worden. Dat betekent 10 miljoen ton groene H2.
Die trein is aan het bollen en kan niet meer gestopt worden. Alle dagen komen er nieuwe ideeën boven en zijn er bedrijven die de zaak een kleine of grote duw geven.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Jaguar Land Rover gaat waterstof fuel cells gebruiken in de grote, zware SUV's.
Reden?
Wanneer deze zware luxe-SUV's voldoende vermogen aan boord moeten hebben en wanneer dit vermogen met batterijen moet geleverd worden, dan is de massa aan batterijen die deze voertuigen moeten meesleuren dermate groot dat je een té groot deel van de energie moet gebruiken om die batterijen in beweging te brengen.
Met een waterstoftank is dat probleem véél kleiner.

Dat verklaart waarom vrachtwagens een nog veel groter probleem hebben om ze aan te drijven met elektrische energie die in batterijen opgeslagen zit. Het kán, maar je zeult al snel een paar ton batterijen mee om een grote truck 300 of 400 km te kunnen laten bollen. En dan maar wachten om weer op te laden.
Reden?
Wanneer deze zware luxe-SUV's voldoende vermogen aan boord moeten hebben en wanneer dit vermogen met batterijen moet geleverd worden, dan is de massa aan batterijen die deze voertuigen moeten meesleuren dermate groot dat je een té groot deel van de energie moet gebruiken om die batterijen in beweging te brengen.
Met een waterstoftank is dat probleem véél kleiner.

Dat verklaart waarom vrachtwagens een nog veel groter probleem hebben om ze aan te drijven met elektrische energie die in batterijen opgeslagen zit. Het kán, maar je zeult al snel een paar ton batterijen mee om een grote truck 300 of 400 km te kunnen laten bollen. En dan maar wachten om weer op te laden.

-
In Japan is men een paar jaar geleden met die techniek van start gegaan. 300.000 ton CO2 werden diep onder de grond opgeslagen.
https://www.meti.go.jp/english/press/2019/1125_004.html
De techniek is vrij nieuw. Ik neem aan dat jij er daarom nog niet van op de hoogte bent maar naargelang meer en meer waterstof zal nodig zijn, zal de CCS-techniek vanzelfsprekend ook verbeterd worden. Die trend zie je immers in elke technologische ontwikkeling.
De techniek is vrij nieuw. Ik neem aan dat jij er daarom nog niet van op de hoogte bent maar naargelang meer en meer waterstof zal nodig zijn, zal de CCS-techniek vanzelfsprekend ook verbeterd worden. Die trend zie je immers in elke technologische ontwikkeling.

E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Als ze het hebben over aardgascentrales (voor het opwekken van elektriciteit) en de daarbij vrijkomende CO2 wil afvangen en veilig opslaan roept de kerncentrale lobby moord en brand wegens totaal onmogelijk.
Het opslaan van CO2 bij het brouwen van waterstof uit aardgas is dan blijkbaar geen probleem (meer).
Twee maten, twee gewichten?
Het opslaan van CO2 bij het brouwen van waterstof uit aardgas is dan blijkbaar geen probleem (meer).
Twee maten, twee gewichten?
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet
-
Er bestaat een veel eenvoudiger techniek waarbij ook nog eens warmte als bijproduct voor allerhande toepassingen vrijkomt. Ik word het een beetje moe om het hier nog verder over te hebben. Zonet iets gelezen op een forum waar geen nitwits thuishoren : waterstof wordt "champagne onder de energiebevoorrading" genoemd (V. Quashning, HTW Berlin) Het gaat erover wat champagne kost om aan te maken tegenover een goedkoop wijntje , en wat de meerwaarde ervan dan is.Wil. schreef: ↑13 apr 2021, 11:15In Japan is men een paar jaar geleden met die techniek van start gegaan. 300.000 ton CO2 werden diep onder de grond opgeslagen.
....
-
Er bestaan maar een handvol oplossingen:
1. Blijven voortdoen zoals we bezig zijn met diesel en benzine?? Kan niet.
2. Batterijen in auto's? Ja, voor personenwagens. Neen, voor het zware vrachtvervoer. Ook niet voor bussen, ook niet voor schepen. Tenzij ... er op dit vlak ontwikkelingen plaatsvinden die game changing zijn. En misschien is dat wel aan de gang. In dát geval ben ik helemaal pro batterijen.
3. Waterstof? Ja, voor alle vormen van vervoer, maar nog heel duur en voorlopig niet op grote schaal beschikbaar.
1. Blijven voortdoen zoals we bezig zijn met diesel en benzine?? Kan niet.
2. Batterijen in auto's? Ja, voor personenwagens. Neen, voor het zware vrachtvervoer. Ook niet voor bussen, ook niet voor schepen. Tenzij ... er op dit vlak ontwikkelingen plaatsvinden die game changing zijn. En misschien is dat wel aan de gang. In dát geval ben ik helemaal pro batterijen.
3. Waterstof? Ja, voor alle vormen van vervoer, maar nog heel duur en voorlopig niet op grote schaal beschikbaar.

pol55 - Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
"2. Batterijen in auto's? Ja, voor personenwagens....." In Nederland mag je de Opel Ampera-E (niet te koop in Belgie) niet meer voor je buren parkeren, er is groot brandgevaar bij dit model. Moeten allemaal binnen voor problemen van de batterijen. En plots zijn daar de verkoopprijzen gezakt met 30% ...
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
En de trein krijgt steeds meer snelheid,landen zoals Australië gaan voor meer "groene" waterstof,en ook een waterstof fabriekje,ter vervanging van batterijen,en voordat Sof groen wordt, het staat nog in de kinderschoenen,maar leve de vooruitgangDie trein is aan het bollen en kan niet meer gestopt worden. Alle dagen komen er nieuwe ideeën boven en zijn er bedrijven die de zaak een kleine of grote duw geven.
https://www.change.inc/energie/waterstof-batterij-34903
Duitsland, en de samenwerking van de Rotterdamse haven ,(waarom niet Antwerpen)gaan waterstof invoeren uit Australië.
https://www.portofrotterdam.com/nl/nieu ... -Australie.
En steeds gaat de trein slimmer vooruit, en daarom weten onze tegenvoeters dat ze moeten blijven zoeken naar nog betere productie processen.
https://waterstofmagazine.nl/internatio ... stof[quote][/quote]
Volgens "wiki" gaat het sneller dan we vermoeden.....Zou het niet kunnen dat zij beseffen dat de tijd van benzine en diesel voorbij IS.
Maar Australië, en waarschijnlijk ook de saoudies zetten in voor groen waterstof als alternatieve brandstof.Uitputting van de voorraden
De wereldvoorraad aardolie neemt elke dag af met 85 miljoen vaten. Dat zijn 1000 vaten per seconde. De voorraad aardolie is logischerwijs eindig. De vraag is wanneer het moment komt dat wereldwijd de maximale olieproductie bereikt is (de zogenaamde Hubbert Peak, ook wel Peak Oil genoemd) waarna die olieproductie afneemt. Instituten als het Internationaal Energie Agentschap baseren hun schattingen op onder andere de cijfers van de olieproducenten zelf en voorspellen Peak Oil rond 2030.
https://waterstofmagazine.nl/feiten-cijfers
het komt er ,de brandstof van de toekomst,ze zoeken langs alle kanten en hoeken.....
https://www.essent.nl/overessent/duurza ... fvalwater/#
Als men de lijst van landen ziet die zich inzetten op "groene" waterstof dan is het alles,behalve een hoaxLees eens de laatste paragraaf hierboven die ik er heb aan toegevoegd. Dat waterstof een "hoax" is op gebied van rendement , efficiëntie en kostprijs heb ik al verschillende keren aangetoond
https://www.waterstofmagazine.nl/achter ... tof-top-10
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Uit die laatste link:
Zwitserland:
De 1650 vrachtauto’s op waterstof zijn niet te koop, maar kunnen worden geleased. De prijs per kilometer -inclusief brandstof- is niet hoger dan de km-prijs van voertuigen op diesel. Dit zorgt voor een zeer snelle doorbraak.
Ik vind het mooi dat privébedrijven zich opofferen om verlies te maken zodat de burgers propere lucht kunnen ademen. Waterstof maken is immers niet rendabel, schreef iemand hogerop.
Zwitserland:
De 1650 vrachtauto’s op waterstof zijn niet te koop, maar kunnen worden geleased. De prijs per kilometer -inclusief brandstof- is niet hoger dan de km-prijs van voertuigen op diesel. Dit zorgt voor een zeer snelle doorbraak.
Ik vind het mooi dat privébedrijven zich opofferen om verlies te maken zodat de burgers propere lucht kunnen ademen. Waterstof maken is immers niet rendabel, schreef iemand hogerop.

De Europese branchevereniging voor de auto-industrie ACEA eist dat de infrastructuur voor elektrisch rijden snel wordt in orde gebracht.
Elektrisch aangedreven vrachtauto's, zij het met een accu of een brandstofcel, zijn een cruciaal onderdeel van CO2-reductie in de EU. Autofabrikanten eisen daarom dat de EU flink inzet op het uitbreiden van het aantal laadpunten en waterstoftankstations.
(...)
Tegen 2030 moeten er 1.000 tankstations voor waterstof beschikbaar zijn.
Het vrachtvervoer blijft voorlopig op zijn honger zitten wat batterij-vrachtwagens betreft.
Enkel indien batterijen véél meer energiedichtheid zullen hebben (= verder rijden met een kleiner pakket/gewicht aan batterijen) en veel sneller geladen kunnen worden, heeft de truck die op elektriciteit uit batterijen rijdt een toekomst. Dat zou de eerstvolgende jaren moeten gerealiseerd worden.
Elektrisch aangedreven vrachtauto's, zij het met een accu of een brandstofcel, zijn een cruciaal onderdeel van CO2-reductie in de EU. Autofabrikanten eisen daarom dat de EU flink inzet op het uitbreiden van het aantal laadpunten en waterstoftankstations.
(...)
Het vrachtvervoer blijft voorlopig op zijn honger zitten wat batterij-vrachtwagens betreft.
Enkel indien batterijen véél meer energiedichtheid zullen hebben (= verder rijden met een kleiner pakket/gewicht aan batterijen) en veel sneller geladen kunnen worden, heeft de truck die op elektriciteit uit batterijen rijdt een toekomst. Dat zou de eerstvolgende jaren moeten gerealiseerd worden.

De kannibaal - Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25
Van nu tot 203O worden mirakeljaren. Een jaar is zo voorbij, en er zal nog veel moeten onderhandeld worden om die 1000 tankstations van waterstof te voorzien en de hamvraag wie die infrastructuur gaat bekostigen. Waarschijnlijk de federale staat of gaan de Vlamingen en Walen opdraaien voor de kosten? Alle sponsors zijn nu reeds drievoudig failliet en aan het drukken van geld komt ook eens een einde. De meest voor de hand liggende oplossing: U en ik en een klein deel van de rest van de bevolking, gaan dat allemaal betalen. De middenstanders gaan waarschijnlijk de eerste jaren niet mee betalen; die hun kreten om nog meer steun te ontvangen worden steeds luider. Als ACEA er op staat, zullen ze van nu af aan de lonen van hun werknemers jaarlijks met 25% moeten verhogen, alsook de rest van de werkgevers die nu al verstenen, als er een paar procenten worden gevraagd door de vakbonden. Volgens mij zullen de dromen van de heilige Greta nog 100 jaren in de diepvriezer moeten opgeborgen worden. Als gepensioneerde moet ik zelf met mijn diesel blijven rondtoeren en wie mij de toegang tot de stad of wegen gaat verbieden, zal mijn deelname aan de consumptie moeten missen. Tientallen belangengroepen schreeuwen nu al moord en brand, door het gebrek aan klanten. Wat zal dat nog worden als de verbrandingsmotoren volledig in de maatschappij worden verbannen.Wil. schreef: ↑14 apr 2021, 18:20De Europese branchevereniging voor de auto-industrie ACEA eist dat de infrastructuur voor elektrisch rijden snel wordt in orde gebracht.
(...)
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Misschien was de oplossing waar mevrouw Vanille in geloofde nog de slechtste niet, eerst een pandemie veroorzaken dan iedereen inenten om vervolgens via 5G voor 3/4 van de gewone mensen onvruchtbaar maken.
Dat zou heel veel problemen oplossen, toch?
Dat zou heel veel problemen oplossen, toch?
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten