Ik spreek niet over tennis en niet over hockey. Het gaat over zwemmen en over turnen.frits1955 schreef: ↑17 jun 2021, 10:16Dat is gewoon complete nonsens. Een doorgedreven gymnastiek opleiding, tennis, hockey, zwemmen.. kost veel meer dan voetballen, lopen of basketten en is voor grote groepen mensen gezien hun inkomen onbereikbaar.Nochtans hebben alle etnische groepen in de VS dezelfde mogelijkheden qua infrastructuur
Nu moet jij me eens uitleggen hoe zwemmen een dure sport is. Qua uitrusting is het de goedkoopste en een aansluiting bij een zwemclub is even duur als bij een basketclub. Bij die laatste is de uitrusting en het spelmateriaal dan weer veel duurder. Maar ik zie geen topzwemmers die ook zwart zijn.
Neen, Frits, het klopt niet. Je probeert wel alle drogredenen bij elkaar te leggen, maar je geraakt geen stap verder.
Dat argument geldt hier niet. Ik verwijs specifiek naar de US colleges die hun studenten begeleiden naar de sport waarin ze goed zijn. Iemand met talent voor zwemmen wordt daar letterlijk en figuurlijk in het bad gegooid met de beste jaargenoten.Verder schijn jij niet te weten dat nogal wat sporten tot voor kort eerder op de betere middenklasse gericht waren
Bovendien zijn degenen die aan de Ivy League mogen studeren al gepriviligeerd door de studiebeurs of door de achtergrond die ze hebben. Er zijn ook rijke zwarten die studeren, hoor. Ook dit argument mag naar de prullenmand.
Heb jij daar nu ook maar één spatje bewijs van dat zwarten pakweg de laatste 40 jaar niet mochten zwemmen of niet mochten turnen? Op de atletiekpiste mochten ze blijkbaar altijd wél aanwezig zijn. Remember Jesse Owens? Doe aub eens een poging om 'beweringen' ook te omkleden met bewijsmateriaal.Verder heeft het woekerende racisme in bv. de VS er ook voor gezorgd dat zwarten pas veel later toegelaten werden tot bepaalde sporten en er dus ook geen traditie in bezitten.
Als iemand zegt dat Jan groter is dan Peter, dan houdt het ook in dat Peter kleiner is dan Jan. Dan zeg jij dus tegelijk dat zwarten weinig werkkracht aan de dag leggen, weinig inzet leveren op het intellectuele vlak. Mij lijkt dat een tamelijk racistische stelling.Dan wat betreft de goedscorende Asian-Americans: https://www.pnas.org/content/111/23/8416
Geen gelul over genetische voordelen etc. wel over werkkracht, inzet, opvoeding ...
Ik heb geen verklaring gevonden voor de enorme oververtegenwoordiging van Aziaten op het hoogste niveau. Ik stel het alleen maar vast. Ik denk dat er een genetische component aanwezig is, maar dat mag absoluut niet gedacht worden. Dat hebben ze jou geleerd en goede deugmens die je bent, ga je dat blijven napraten. De uitleg die je naar voor schuift impliceert dat andere groepen (zwarten, hispanics en in mindere mate blanken) veel minder werkkracht kunnen opbrengen, niettegenstaande van blanken wordt aangenomen dat ze 'priviliged' zijn qua achtergrond, wat dan weer niet het geval is met de Aziatische immigrantenkinderen. Je brengt onderhuids racisme in de discussie binnen.
Laatst gewijzigd door Wil. op 17 jun 2021, 19:56, 2 keer totaal gewijzigd.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.