Westerse democratie en de islamideologie: fricties
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Je moest eens proberen iets beter te lezen wat er staat. Deze jongen schreef :
Voordien hadden de moslims al de allereerste pogrom ooit in gang gezet in Noord-Afrika. Dat is ook één van de culturele verrijkingen die de islamideologie in West-Europa heeft geïntroduceerd. Binnen de islamitische wereld waren er al eerder massale moordpartijen geweest op joden. De eerste holocaust vond plaats in Arabië.Cordoba, dat is de plaats waar in 1011 de eerste pogrom op joden werd gelanceerd door moslims. Nooit voordien had er op Europese bodem een pogrom plaatsgevonden.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Er is wel degelijk wat anders overgebleven ook maar dat is niet zozeer de verwezenlijking van de veroverende moslims. Dat waren tenslotte toch maar ongeletterden uit een zandwoestijn?
Maar de moslims hebben gebruik gemaakt van de kennis van de overwonnen volkeren. Ze waren tegen die tijd immers al baas van de noordelijke westkust van Afrika tot in India.
Het zijn voornamelijk de intellectuele prestaties van de Perzen, de Indiërs (!) en de Egyptenaren die hen in staat hebben gesteld om culturele centra te stichten.

frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Ik vreesde er al voor dat de Sennetters niet eens het verschil kennen tussen het kalifaat der Omajjaden (Damascus als oorsprong) en de Berberstammen ( Almohaden en Almoraviden) die inderdaad uit de zandwoestijnen van Noord-Afrika kwamen.Dat waren tenslotte toch maar ongeletterden uit een zandwoestijn?
Het zijn de Omajjaden ( verdreven door de Abbasiden in Damascus) die Andalusië tot de welvarendste regio van Europa gemaakt hebben en er de verfijnde cultuur geïntroduceerd hebben. Geleerden uit heel Europa kwamen naar de studiecentra van Cordoba- het was toen na Byzantium de grootste stad van Europa.De bloeitijd duurde van de 8ste tot de 11de eeuw totdat hun impact taande en de taifa's ( stadstaatjes) nog voornamelijk bezig waren met elkaar te bestrijden en dan zo dwaas waren om daarbij hulp te gaan vragen aan de Almoraviden uit de Maghreb die wars waren van cultuur en wetenschap - inderdaad fanatieke ongeletterden uit de woestijn. Al snel werd Andalusië een deel van hun rijk.
-
De mythe leeft nog altijd, zie ik. Het ophemelen van wat de moslims verwezenlijkt hebben, is helemaal ontsproten uit het brein van moslims. Vervolgens is het overgenomen door historici, zoals de Engelsman H. St. L. B. Moss die in 1935 een voorbeeldje neerschreef van die mythische verhalen:frits1955 schreef: ↑27 aug 2021, 14:40Ik vreesde er al voor dat de Sennetters niet eens het verschil kennen tussen het kalifaat der Omajjaden (Damascus als oorsprong) en de Berberstammen ( Almohaden en Almoraviden) die inderdaad uit de zandwoestijnen van Noord-Afrika kwamen.Dat waren tenslotte toch maar ongeletterden uit een zandwoestijn?
Het zijn de Omajjaden ( verdreven door de Abbasiden in Damascus) die Andalusië tot de welvarendste regio van Europa gemaakt hebben en er de verfijnde cultuur geïntroduceerd hebben. Geleerden uit heel Europa kwamen naar de studiecentra van Cordoba- het was toen na Byzantium de grootste stad van Europa
“In Spanje (…) leidt de vestiging van de macht van de Omajjaden ( in 756) een periode in van onvergelijkbare glans, die haar toppunt bereikt in het begin van de 10e eeuw. De grote universiteit van Cordoba is drukbevolkt door studenten (…) terwijl de stad zelf de bewondering opwekt van bezoekers uit Duitsland en Frankrijk. De oevers van de rivier Guadalquivir liggen bezaaid met luxueuze villa’s en, ontsproten uit de grillen van de heerser, verheft zich het beroemde Paleis van de Bloem, een fantastische stad vol geneugten.”
Uit Moss, The Birth of the Middle Ages; 395-814 (Oxford University Press, 1935), p. 172.
Het beeld dat Moss hier schildert, was afgeleid van de middeleeuwse Arabische chroniqueurs, die spraken van een stad van een half miljoen inwoners met 3000 moskeeën en 113.000 huizen en 300 openbare badhuizen. Daarbij werden de 28 voorsteden nog niet geteld die, naar men zegt, de metropolis omringden.
De voorbije 60 jaar heeft men intensieve pogingen gedaan om deze verbazingwekkende beschaving te ontdekken, maar zonder resultaat. Hoe hard ze ook hun best deden, de archeologen hebben nauwelijks iets ontdekt; amper een bouwsteen of een inscriptie van tijdens de eerste twee eeuwen van Arabische overheersing in Spanje. Tussen 711 en 911 is er zo goed als niets. Iets meer substantiële overblijfselen beginnen boven te komen vanaf de periode 925 of 930.
Volgens de prestigieuze Oxford Archaeological Guide hebben de eerste twee eeuwen van Arabische controle in Cordoba na grondige opgravingen het volgende laten zien:
a. het zuidwestelijke deel van de stadswal, die naar men vermoedt uit de 9e eeuw dateert
b. een klein badhuiscomplex van de 9e – 10e eeuw
c. en een deel van de moskee van de Omajjaden uit de 8e – 9e eeuw.
Dat is alles wat er kan ontdekt worden van twee eeuwen stadsgeschiedenis van een stad met zogezegd een half miljoen mensen.
Zo zie je maar: archeologie zou van die enorme stad toch overtuigend veel restanten moeten kunnen laten zien? Niet dus.
Stel dit even in contrast met het Londen uit de Romeinse periode: een stad die niet eens één tiende van de grootte had van Cordoba in de 8e – 9e eeuw, naar men zegt. Dit Londen heeft tientallen archeologische sites van topklasse.

Ik begrijp geen snars van je gezwets over archeologie of het gelul van die Moss...- Cordoba telde op zijn hoogtepunt ongeveer 100.000 inwoners en was daarmee één van de grootste steden van Europa. Dat kan je overal vinden - ik citeer maar even de Brittanicca Encyclopedia:" ....Abd al-Raḥmān I founded the Great Mosque of Córdoba, which was enlarged by his successors and completed about 976 by Abū ʿĀmir al-Manṣūr. Though troubled by occasional revolt, Córdoba grew rapidly under Umayyad rule; and after ʿAbd al-Raḥmān III proclaimed himself caliph of the West in 929, it became the largest and probably the most cultured city in Europe, with a population of some 100,000 in 1000. Under Umayyad rule, Córdoba was enlarged and filled with palaces and mosques. The city’s woven silks and elaborate brocades, leatherwork, and jewelry were prized throughout Europe and the East, and its copyists rivaled Christian monks in the production of religious works.De mythe leeft nog altijd, zie ik. Het ophemelen van wat de moslims verwezenlijkt hebben, is helemaal ontsproten uit het brein van moslims.
Rome was in die tijd (10de eeuw) een vervallen stadje met een paar duizend inwoners en Londen had met moeite 10.000 inwoners...
Je kan natuurlijk het zonlicht gaan ontkennen omdat de historische feiten niet passen in uw ideologisch winkeltje .
Laatst gewijzigd door frits1955 op 27 aug 2021, 18:07, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Weer een hoop gezwets. Enkele kilometers buiten het huidige Cordoba ligt bv. de Medina Azahara - de voormalige paleisstad uit de 10de eeuwdie nu met 112 ha de grootste archeologische site van Spanje is. Eertijds werd Andalusië van hieruit bestuurd.De voorbije 60 jaar heeft men intensieve pogingen gedaan om deze verbazingwekkende beschaving te ontdekken, maar zonder resultaat. Hoe hard ze ook hun best deden, de archeologen hebben nauwelijks iets ontdekt;
Vermoedelijk waren Uw archeologen stekeblind want enkel kijkend uit één oog - het rechtse uiteraard.
Ik zie nu uit welke bron Uw gezwets afkomstig is: The New English review. Ok - verder geen commentaar meer.
-
Die bron heb je mis. Als een belangrijke bron als de Oxford Archaeological Guide stelt dat er niks te vinden is van die stad dat erop zou wijzen dat hier 100.000den hebben gewoond, dan neem ik dat aan als waar.
Archeologie liegt niet. Woorden kunnen gemakkelijk gesproken of geschreven worden maar er is geen spatje bewijs dat er in de 8e, 9e en 10e eeuw een machtige stad bestond op die plaats. Dat er een 10-tal km naast Cordoba nog wél een site ligt, betwist ik geenszins. Dat stadje was absoluut niet de wereldstad die jij en andere believers ervan maken.
Neen, van het Cordoba van de 8e of 9e eeuw is absoluut niks te vinden. Straf hé, maar van een kleine stad als Londen ten tijde van Julius Caesar, zijn massa's overblijfselen gevonden. Je mag verder in je geloof blijven leven, maar ik vertrouw feiten veel meer dan mythes.
Archeologie liegt niet. Woorden kunnen gemakkelijk gesproken of geschreven worden maar er is geen spatje bewijs dat er in de 8e, 9e en 10e eeuw een machtige stad bestond op die plaats. Dat er een 10-tal km naast Cordoba nog wél een site ligt, betwist ik geenszins. Dat stadje was absoluut niet de wereldstad die jij en andere believers ervan maken.
Neen, van het Cordoba van de 8e of 9e eeuw is absoluut niks te vinden. Straf hé, maar van een kleine stad als Londen ten tijde van Julius Caesar, zijn massa's overblijfselen gevonden. Je mag verder in je geloof blijven leven, maar ik vertrouw feiten veel meer dan mythes.

Terug naar de kern van dit draadje: in Oeganda hangt een vader zijn zoon op omdat hij zich afkeert van de islamideologie en aansluit bij het christendom.
Het zit diep bij die mensen, niet? Maar ja, als iemand in de 7e eeuw heeft gezegd dat men iemand moet doden als hij de ware godsdienst verlaat, dan geldt dat ook vandaag nog. Lees nr. 260
Het zit diep bij die mensen, niet? Maar ja, als iemand in de 7e eeuw heeft gezegd dat men iemand moet doden als hij de ware godsdienst verlaat, dan geldt dat ook vandaag nog. Lees nr. 260

Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
De Amerikaanse president Joe Biden heeft na de aanslag aan de luchthaven van Kaboel gedreigd met represailles tegen de terreurgroep IS-K (IS-Khorasan).
"We zullen niet vergeven. We zullen niet vergeten. We zullen jullie opjagen en laten boeten", zo verklaarde hij donderdag tijdens een persconferentie. De VS zullen "met kracht en precisie" en op het juiste moment reageren, stelde hij nog.
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/nation ... np1taskbar
Precies alsof die gasten daar zullen mee zitten.
Ze zijn liever dood dan levend. Dan zullen zgz dichter bij allah zijn.
Dat hun allah hen zgz hen heeft geschapen om te leven en niet om voor hem te sterven, daar denken ze niet aan.
Enfin ja ... god ... allah!??? Speciaal zonder hoofdletter vooraan!
Domheid te koop! Nee ...! Eerder gratis!
"We zullen niet vergeven. We zullen niet vergeten. We zullen jullie opjagen en laten boeten", zo verklaarde hij donderdag tijdens een persconferentie. De VS zullen "met kracht en precisie" en op het juiste moment reageren, stelde hij nog.
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/nation ... np1taskbar
Precies alsof die gasten daar zullen mee zitten.
Ze zijn liever dood dan levend. Dan zullen zgz dichter bij allah zijn.
Dat hun allah hen zgz hen heeft geschapen om te leven en niet om voor hem te sterven, daar denken ze niet aan.
Enfin ja ... god ... allah!??? Speciaal zonder hoofdletter vooraan!
Domheid te koop! Nee ...! Eerder gratis!
-
Idefix - Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Iemand zegde ooit "Godsdienst is misdaad" en volgens mij heeft hij gelijk. Anderzijds is het goed dat ze al zoveel gevochten hebben in het verleden want anders was de wereld al jaaaaaren geleden overbevolkt geweest en waren we misschien al zelf verdwenen.
De zon is gratis voor iedereen
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Bevreemdend blijft het wel dat mensen, in deze tijden van ongekend snelle wetenschappelijke vooruitgang; zich toch blijven vastklampen aan een absoluut niet wetenschappelijk en irationeel fenomeen als "een" geloof. Dat die tendens, bij islamaanhangers veel intenser en blijvender voorkomt dan bij andere "gelovigen, is waarschijnlijk een gevolg van het toekenen van zowel bovennatuurlijke als wereldlijke macht aan zelfbenoemde en of feodale leiders.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Er bestaat bij mijn weten geen enkele andere ideologie, vermomd als godsdienst, die 'de anderen' allemaal als vijanden beschouwt. Bovendien is het niet enkel hun God/Allah die na de dood met die ongelovigen zal afrekenen, maar Allah roept zijn volgelingen ook op om die afrekening nu al op aarde te laten voltrekken door de ware gelovigen indien de ongelovigen zich niet willen plooien naar de wil van de islamideologie of willen aansluiten bij de gelovigen.
Wanneer de enige echte gelovigen - de islamieten - die taak op zich nemen en in hun poging om anderen te doden zélf omkomen, dan garandeert dat onmiddellijk een reis regelrecht naar het paradijs. Ook dat vind je in geen enkele andere ideologie.
Wanneer de enige echte gelovigen - de islamieten - die taak op zich nemen en in hun poging om anderen te doden zélf omkomen, dan garandeert dat onmiddellijk een reis regelrecht naar het paradijs. Ook dat vind je in geen enkele andere ideologie.

socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Maar dat verklaart toch nog niet waarom zovelen, ook spruiten uit niet primitieve volkeren, dit allemaal maar klakkeloos blijven toepassen? Is de islam dan toch "opium voor een volk " ? (harddrug)
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.