Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

meredith

03 okt 2021, 22:47

De vlaamse politici aanzien de vlamingen toch als complete idioten.
Er was door Vandelanotte een stelsel van 6 % BTW ingevoerd. Het eerste wat NVA in de vorige regering gedaan heeft was de BTW terugbrengen naar 21 %, nu gaat diezelfde NVA roepen dat de BTW terug moet op 6 % gebracht worden. Niet dat ik al die manipulaties een goed idee vind, maar als politieker moet je minstens weten wat je een paar jaar geleden beslist hebt.
Eendracht maakt macht

Fred1950

04 okt 2021, 00:11

Het zoveelste bewijs dat politiekers zich het recht toeëigenen om met ons voeten te rammelen. En dat durven ze dat nog "democratie" noemen. :roll:

tokkio

04 okt 2021, 16:15

3.000 kwh is zowat de jaarlijkse basisbehoefte van een gemiddeld gezin, en dit ZONDER verwarming.
Als je elektrisch verwarmt kom je al snel op zowat 10.000 kwh, en dan moet je nog niet al te zottekes doen.

Als je een BTW verhoging van 21 naar 33% voor verwarming (basisbehoefte) een goed voorstel vindt, dan ben je nog 10x slechter dan onze Groene ministers.
Ik weet niet hoeveel gezinnen er nog met elektriciteit verwarmen met accumulatoren ,dat hebben ze de mensen vroeger opgedrongen,wat pure oplichting was/is ,en nu proberen ze het zelfde te doen met warmte pompen,maar dat voorstel van 6% voor +/- 3000 KWH zou veel gezinnen uit de brand helpen, en voor gewone gezinnen die verwarmen met accumulatoren ,daar kunnen ze een oplossing voor zoeken, want ze weten wel wie dat gebruikt om te verwarmen,maar het is in ieder geval een beter voorstel dan waar "vivaldi" mee afkomt......
https://www.demorgen.be/nieuws/vivaldi- ... f1a8a20c2f
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Wil.

05 okt 2021, 15:59

De gasprijzen schieten nu door het dak. Ze zijn een voorloper van de elektriciteitsprijzen. Die volgen de prijzen van gas met een beetje vertraging.

De EU heeft geen strategische reserve voor gas opgebouwd. Daarover en over het loskoppelen van gas en elektriciteit vergaderen von der Leyen en co nu.
Hopelijk krijgen we een warme winter cadeau van de opwarming van de planeet. :D
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

wardje

05 okt 2021, 16:32

Door de aanhoudend hoge inflatie zal de spilindex niet in juni 2022, maar al in januari opnieuw overschreden worden. Daardoor zouden de sociale uitkeringen en de lonen van het overheidspersoneel met 2 procent verhoogd worden.
Oorzaak voor de nieuwe stijging zijn de stijgende energieprijzen, zoals voor gas, olie en elektriciteit. Daardoor zal de inflatie de volgende maanden waarschijnlijk stijgen tot meer dan 4 procent volgens het Planbureau.
We zouden ook 6 regeringen kunnen schrappen, hoeven we geen energieprijzen te verhogen én we zijn gelijk van het begrotingstekort af.
Wanneer ligt het voorstel op tafel om de index in centen en niet in procenten te berekenen,
nu krijgt wie meest verdient het meeste opslag van grote oneerlijkheid gesproken kan dat tellen.
Voor een gepensionneerde is dat 2% op niets, maar voor een minister is dat 2% op 10.000 €. Nochtans is de levensduurte voor beiden evenveel gestegen. Wie profiteert er nu van deze prijsstijgingen ?

voorn

05 okt 2021, 16:40

Die index aanpassen heb ik lang voorgesteld.
Het tegenargument is dat op lange termijn de loonkloof klein wordt.
Lul nu wordt ze maar groter. Daardoor zijn de lonen en wedden in chemie en petroleum compleet uit de hand gelopen tegen toen ik begon 50 jaar geleden;

michiel1954

05 okt 2021, 17:33

dafke schreef:
01 okt 2021, 07:50
michiel1954 schreef:
01 okt 2021, 07:06
dafke schreef:
29 sep 2021, 10:35
En als ge ziek word dan snel terug naar het zo verguisde Belgie Nietwaar?
Ik betaal al 46 jaar voor gezondheidszorg ..en dat doe ik nog steeds..in België.
En als 100duizenden van over de hele wereld naar hier komen en een vette kluif ontvangen vanuit hun luie stoel . Ik heb hier gewerkt , soms noodgedwongen bij twee bazen ook weekends, nooit lang ziek geweest , nooit werkloos ....dan mag ik mij wel even naar warmere oorden begeven dacht ik . En ik help hier de plaatselijke economie .😊 Dat mag je zeker maar je moet Belgie daarom niet afbreken want ons gezondheidssysteem is één van de beste van Europa Kom in Maaseik de Nederlanders maar eens tellen die hier naar het ziekenhuis komen
Sorry hoor dafke , ik heb al ergere dingen gelezen hier op dit forum over België . België is een prachtig land ...nu word ik emotioneel ...hier tussen 8milj. vreemden (andere nationaliteiten inbgr.)..ik denk dat ik maar terug kom 😭.

wardje

05 okt 2021, 17:52

voorn

Wat bedoel je met LUL nu wordt ze maar groter?

voorn

05 okt 2021, 20:30

Het loon verschil stijgt maar altijd maar sommigen zijn daar tegen omdat het loonverschil dan kleiner wordt.
Dat is gelul. In sommige sectoren zijn daardoor reusachtige verschillen ontstaan.
Voor mijn legerdienst ben ik 6 maanden bij ENI gaan werken aan 52fr/uur een jaar later had een arbeider 75fr/uur in de petroleum. Nu verdienen ze daar 3000€ net en hoeveel in de metaal?

_Jos_

05 okt 2021, 22:05

Wil. schreef:
De gasprijzen schieten nu door het dak. Ze zijn een voorloper van de elektriciteitsprijzen. Die volgen de prijzen van gas met een beetje vertraging.
Ik denk ook dat eenmaal elektrisch rijden ingeburgerd is, ze de stroom die men gebruikt om auto's op te laden duurder maakt (naar analogie met de mazoutprijs specifiek voor diesel). Hoe? Heel simpel: met de digitale meters die men nu volop aan het plaatsen is. Die zien perfect wanneer je een auto oplaadt. Die stroom kost dan meer dan de stroom die je gebruikt om bv te koken. Of men detecteert dat eenvoudig op een andere manier. Simpel zat.
Wil. schreef:
Hopelijk krijgen we een warme winter cadeau van de opwarming van de planeet. :D
Is dat niet een beetje naïef?
Minder verbruik = minder betalen = meer geld in de portemonnee = minder gemor.
Dan kunnen ze makkelijker de prijs kunstmatig hoger houden.

Verbruikers met een vast contract zoals ik krijgen nu al een hoger voorschot aangesmeerd.
En niemand die iets kan/durft doen aan deze oplichterspraktijken. De schande voorbij.
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... hp&pc=U531

Fred1950

05 okt 2021, 23:12

_Jos_ schreef:
....
Verbruikers met een vast contract zoals ik krijgen nu al een hoger voorschot aangesmeerd.
....
Ik heb een jaarlijks vast contract bij Eneco, en die heeft zich nog niet geroerd over een hoger voorschot.

En nee, die kunnen niet weten wanneer je de elektrische wagen oplaadt, al zeker niet als je die via het stopcontact aan 10 of 16 ampere oplaadt. Men kan wel eventueel een "kilometerheffing" invoeren aan de hand van het aantal gereden kilometers berekend op het vermogen van de wagen, een soort rijtaks dus die aan de "electriciens" wordt doorgestuurd ( en de kilometerstand opnemen tijdens de jaarlijkse autokeuring ).

Charlie Maru

05 okt 2021, 23:19

_Jos_ schreef:
En niemand die iets kan/durft doen aan deze oplichterspraktijken. De schande voorbij.
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... hp&pc=U531
stel dat je 3 maand geleden een vast contract hebt afgesloten, ga je nu al 8 maanden voorschotten betalen op een volgend contract.????
Dit zijn gewoon gangsterpraktijken en is ook compleet absurd.
Bij mij zou dit het laatste contract zijn ook al zou ik bij een andere leverancier 1.000€ méér moeten betalen, alléén nog maar uit principe. Contract is contract, punt.

Zou mij dus niet verwonderen dat dit nog een juridisch staartje krijgt.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

werewoef

05 okt 2021, 23:25

""" Eenmaal dat het elektrisch rijden ingeburgerd is ...""

Nou moe, hoezo , ingeburgerd ?

Wie kan er zich segenwoord een elektrische wagen permitteren .? :roll: Zelfs een middenmoot klasse . :?: :?:

Hebben jullie al eens naar de prijzen gekeken ?

werewoef
AMEN en AUM

wardje

06 okt 2021, 06:24

Charlie Maru
Ik denk dat de energieleveranciers vooral om de financiële risico’s te beperken van een eventueel toenemend aantal wanbetalers de voorschotten verhogen als je weet dat de leveranciers als enige aansprakelijk zijn in geval van niet-betaling van de factuur (ook voor de netkosten en andere heffingen).
Het Consumentenakkoord voor de energiemarkt blijft helaas vaag over de kwestie van de voorschotten: de leveranciers moeten alleen uitleg geven over de berekeningsmethode en hun beslissing rechtvaardigen, maar het akkoord bepaalt niet duidelijk dat de consument het recht heeft om een verhoging te weigeren.
Verschillende energieleveranciers hebben al beslist om tijdelijk niet langer nieuwe vaste contracten aan te bieden. Veel consumenten zullen daardoor als hun huidige contract afloopt, zonder te weten een contract met een variabel tarief in de maag gesplitst krijgen.
Het is hoog tijd dat de procedure die de consument moet informeren over de vernieuwing van zijn contract, duidelijker en transparanter wordt.

marcelvm

06 okt 2021, 09:16

Als men een vast contract heeft na een jaar verloopt dat en men blijft bij de zelfde maatschappij
Volgd dan niet automatisch terug een vast contract