tokkio schreef: ↑10 okt 2021, 17:41
....
Dat was het antwoord dat ik voor figaretto gaf Fred,
,en met gast bedoeld u misschien golf 5.......maar lees nog eens goed het antwoord van Ice,dat was er boenk op...
...
Nee, dat was geen verwijs naar golf5 of gast5 , maar eerder naar de "gast" die naast je aan de toog op café zit en die vervelend doet en waarvan ge de naam niet kent.
Voor de rest van je replieken geef ik je wel gelijk. Wat de "warmte" zelf op zich in de atmosfeer betreft, daar heb ik nog altijd zo mijn twijfels over hoe die er komt. De CO2 is een oorzaak , dat is correct, maar in tegenstelling tot wat men in "Het verslag van de Club Van Rome" over "warmtevervuiling" schreef, wordt daar nu niets meer over vermeld. Denk ook maar eens wat schepen , auto's , vliegtuigen en zelfs kerncentrales aan warmte produceren en dat in de atmosfeer terecht komt ( en ook in het water dat naar de zee stroomt ). Ik denk daar ook over na, maar ik heb geen gegevens om daar enig zinnige uitspraak over te durven doen.
En zoals ik hierboven al schreef , hoe warmer de atmosfeer , hoe meer waterdamp er zich in die atmosfeer bevindt die niet tot water zal condenseren. En omdat die waterdamp ook een sterk broeikasgas is, gaat de atmosfeer hierdoor nog eens extra gaan opwarmen, met nog meer waterdamp tot gevolg -- een zeer gevaarlijke viscieuze cirkel waarbij het plotseling terugschroeven van de CO2 uitstoot zelfs niet eens het gewenste effect zal hebben.
En wat die waterdamp op zich betreft , elke auto , elk vliegtuig , elk schip en elke woning die aardgas stookt, stoot waterdamp uit. Dat komt omdat al die brandstof naast koolstof atomen ook waterstof atomen bevat. De koolstof oxideert ( verbrandt ) tot CO2 en de waterstof vebrandt ( oxideert ) tot H2O , water dus. De slierten die je achter een vliegtuig op grote hoogte ziet, de "rook" die uit de schouwtjes komt van huizen die aardgas verbruiken , de rookpluim uit de auto's bij koud weer , ..... dat is allemaal waterdamp. Als de omgevingstemperatuur te hoog is , dan zie je die "stoom" niet, moest het héél hard vriezen, dan zou dat allemaal als poedersneeuw naar beneden dwarrelen.