Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

meredith

15 okt 2021, 18:33

Fred1950 schreef:
15 okt 2021, 17:41
Allez vooruit , we krijgen allemaal een éénmalige korting van 50 Euro op de afrekening ( welke ? die van 2030 ? ). Een "snoepje" om de gemoederen te sussen dus. Ge kunt daarmee misschien eens op restaurant gaan als het tenminste geen sterrengeval is .... :roll:
Naar een veredelde frituur toch. De vlaamse regering heeft ontzettend veel verdoken belastingen in de energieprijs gestoken en ze durven daar niet voor uit komen. Maar die 50 euro voor iedereenis er wel ver over. Ik hoor zuzu net op het nieuws zeggen dat het misschien niet voor iedereen is, maar in principe voor elk gezin. Kwestie van principe zei ze er nog achter.
Eendracht maakt macht

Charlie Maru

15 okt 2021, 19:12

Fred1950 schreef:
15 okt 2021, 17:41
Allez vooruit , we krijgen allemaal een éénmalige korting van 50 Euro op de afrekening ( welke ? die van 2030 ? ). Een "snoepje" om de gemoederen te sussen dus. Ge kunt daarmee misschien eens op restaurant gaan als het tenminste geen sterrengeval is .... :roll:
Da's gewoon de mensen (proberen) blijmaken met een dode mus. :roll:
Als ik ze zo bezig hoor willen ze u de indruk geven dat ze uw volledige winterfactuur gaan verlichten.

juist genoeg om 2 dagen te verwarmen (als dat lukt).
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950

15 okt 2021, 20:22

.... idiote politiekers denken nu eenmaal dat de bevolking nog idioter is dan henzelf. En ze zijn nog fier op al die verwezelijkte idiotieën waar ze blijkbaar uren hebben moeten over vergaderen. Ik dacht dat de tijd dat we allemaal in Jezuke moesten geloven, of we anders in de hel gingen opbranden toch al een eeuw achter ons lag ...

Charlie Maru

16 okt 2021, 10:13

tokkio

16 okt 2021, 16:24

Maar die 50 euro voor iedereen is er wel ver over.
Ja, dat zou betekenen dat het voor iedere Vlaamse inwoner is,oei het rekenmachientje slaat tilt,dus maar er maar gezin van.....dus ook voor de ministers, dia al een "woon onkosten nota krijgen"
https://www.jobat.be/nl/art/onze-minist ... moezaaiers
Maar het laatste woord over wie wat krijgt is nog niet gezegd, ze draaien als een windhaan..
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/10/20/vragen-jambon/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

tokkio

16 okt 2021, 17:24

waarom durven onze ministers dit niet zeggen....
Het is de fout van Europa dat de energieprijzen de pan uit swingen, ze hebben de emissierechten op Co² X 10 gedaan,maar wat ze met die Co² rechten doen, en waar dat geld naartoe gaat,dat zijn ??????,
In de jaren na de laatste hervorming van het EU ETS, zoals die in 2017 tot stand kwam, zijn de CO2-prijzen sterk gestegen. Momenteel liggen ze boven de 50 euro. ... Prijsstijging van CO2: in vier jaar tijd vertienvoudigde de prijs voor Europese emissierechten, EU ETS.27 mei 2021
https://group.vattenfall.com/nl/newsroo ... nden-zien/
Terwijl onze ministers zitten draaien als een paling,en ze toch de ongelofelijke som van 50€ "beloven"
Neemt ondertussen Spanje wel de nodige maatregelen...
https://inspanje.nl/algemeen/16866/span ... eitsprijs/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

marcelvm

25 okt 2021, 18:21

Verleden week krijg ik een e-mail van mijn leverancier of ik mijn voorschot wilde verhogen
Dacht ik kan geen kwaad
Maar nu ging ik toch naar mijn contract kijken ,en zie ik nergens staan of ik een vast of variabel contract heb
Ik heb altijd al een vast tarief genomen
Wat gaan zij nu doen een variabel tarief rekenen

Fred1950

25 okt 2021, 22:54

marcelvm schreef:
Verleden week krijg ik een e-mail van mijn leverancier of ik mijn voorschot wilde verhogen
Dacht ik kan geen kwaad
Maar nu ging ik toch naar mijn contract kijken ,en zie ik nergens staan of ik een vast of variabel contract heb
Neen , contract is contract. Ze doen dat puur uit vrees dat ge bij de afrekening een peperdure factuur zoudt voorgeschoteld krijgen die ge niet kunt betalen. En dat laatste willen ze dus ten allen prijze vermijden. Moest de prijzen binnen een aantal maanden in mekaar stuiken of terug normaal worden, dan zult ge met een verhoogd voorschot en bij de afrekening geld terug krijgen.

wardje

26 okt 2021, 09:42

Contract is contract , schrijft u; mijn oor kan er een paar dozijn opgeven die hun vast contract zien veranderen in een variabel contract.Leveranciers zijn vrij om hun commerciële strategie aan te passen en hun tariefaanbod te wijzigen.
De leveranciers verhogen de voorschotten omdat ze dan hun eigen reserve niet moeten aanspreken en de politiek verzet zich daar niet tegen want het is niet de prijs die onze faktuur de hoogte injaagt maar alles er rond en hoe meer de prijzen stijgen hoe liever ze het hebben want dat spijst nog meer de staatskas na de corona miserie die bijlange nog niet ten einde is.
Na misschien een strenge winter zal pas de miserie bij veel gezinnen merkbaar zijn , die hun eindfaktuur niet kunnen betalen en straks met een budgetmeter zullen moeten tevreden zijn.

Charlie Maru

26 okt 2021, 09:55

marcelvm schreef:
Dacht ik kan geen kwaad
Leverancier is Mega ? Het zijn momenteel de enigen dat ik weet die dat willen toepassen.

Als de leverancier zijn stroom aan een hogere prijs moet aankopen dan hij momenteel aan u moet verkopen (met een vast contract), dan zou de leverancier wel eens in de problemen kunnen geraken als deze situatie te lang zou aanduren.
En als de leverancier hierbij weinig buffer-kapitaal heeft zit hij met een probleem en probeert hij bijgevolg zo veel mogelijk geld binnen te krijgen om deze periode te kunnen overbruggen.

"Tous les moyens sont bon" als het schip zou komen te zinken, en dan is het ook ieder voor zich.
Om het kort te zeggen: Mocht Mega op de fles gaan, dan ben je gewoonweg je geld kwijt.

Charlie Maru

26 okt 2021, 10:19

HLN:
Plots vragen ze Mega-voorschotten van 500 euro: alweer opent inspectie onderzoek naar 'lowcost'-leverancier

Al voor de tweede maal in een jaar tijd opent de Economische Inspectie een onderzoek naar energieleverancier Mega. Zowel bij de Ombudsman Energie als Test Aankoop regent het klachten van klanten wiens voorschotfactuur plots verdubbelt of waarvan het vast contract ongevraagd in een variabel verandert.

https://www.hln.be/dossier-exclusief-vo ... ~afcee885/

Charlie Maru

26 okt 2021, 18:28

Nog een interessant artikeltje om te lezen....

HLN:
In het oog van de energiestorm: Mega.
Wie zijn de oprichters achter deze Belgische energieprijsbreker?

https://www.hln.be/binnenland/in-het-oo ... ~aabdcc0b/

benq

27 okt 2021, 08:20

Charlie Maru schreef:
26 okt 2021, 18:28
Nog een interessant artikeltje om te lezen....

HLN:
In het oog van de energiestorm: Mega.
Wie zijn de oprichters achter deze Belgische energieprijsbreker?

https://www.hln.be/binnenland/in-het-oo ... ~aabdcc0b/
Als ze het nog maar een maand uithouden, kwestie mijn voorschotten.
Ondanks wij nog 3 maanden voor einde contract heb gisteren een contract afgesloten met een andere leverancier die ingaat op 1 december.
Ze mogen geen verbreking vergoeding vragen dus weg daar.
Nu afwachten of ze mijn vast tarief ongevraagd veranderen naar variabel, dan word het werk voor de ombudsman.

Mijn overleden moeder zij altijd: “goedkoop is miskoop” en gelijk had ze.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

wardje

27 okt 2021, 08:48

Opletten , energiebedrijven mogen u dus de volledige jaarlijkse vaste vergoeding vragen, ook als u na 1 maand overstapt naar een andere leverancier.
Dit betekent dat klanten soms meer dan 100 euro (vaste vergoeding voor elektriciteit + deze voor gas) moeten betalen wanneer zij veranderen van leverancier.
De aanrekening van die vaste vergoeding voor een volledig jaar vindt u doorgaans terug in de rubriek “energieprijs” van de slotfactuur die u ontvangt van uw oude leverancier na een beëindiging van uw energiecontact ingevolge een verandering van leverancier vóór de einddatum van uw energiecontract voor elektriciteit en/of aardgas.

frits1955

27 okt 2021, 10:28

Sinds 2007 - toen de energiemarkt geliberaliseerd werd - is de energieprijs gewoon verdubbeld. En dat heeft niet enkel te maken met die hoop belastingen op die energiefactuur; dat heeft ook veel te maken met het feit dat elektriciteit bv. 70% duurder geworden is. Liberalisering jaagt enkel de winsten van energiebedrijven en hun aandeelhouders de hoogte in.En we hebben zelf geen bal meer te zeggen aan de energieproducenten want alles verlapt aan het buitenland.