Energieprijzen
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Hier een vergelijkende staafgrafiek waarop het rendement van verschillende energiebronnen staat af te lezen. Sommige bronnen zoals wind - zon - hydro kan men niet regelen. Als men de overproductie toch wil kunnen gebruiken op een later tijdstip, dan moet men die ergens bufferen, bijvoorbeeld in een batterij. Maar het maken van en onderhouden van zo'n buffersysteem kost geld waardoor het rendement van de energiebron daalt.
De blauwe staven geven aan hoeveel keer men de energie terug kan winnen die men in eerste instantie heeft moeten gebruiken om het systeem op poten te zetten. Kernenergie steekt er bovenuit.
De gele staven geven aan hoeveel rendement (EROI) er overblijft indien men de overproductie wil bufferen. Met gas, kolen en kernenergie is er geen 'ongewilde overproductie'. Kernenergie zou altijd de base load moeten zijn en gas en kolen zijn mogelijkheden om de piekmomenten in te vullen. Daarom is de gele kolom even groot als de blauwe.

Van links naar rechts: zonnepanelen - biomassa op basis van maïs - wind - zonne-energie met spiegels die de zon focussen op één punt - gas - kolen - hydro - kernenergie
Kernenergie wint deze wedstrijd.
Als het op CO2 uitstoot aankomt, heeft kernenergie de kleinste impact en is het ook op dat vlak een topper:

De blauwe staven geven aan hoeveel keer men de energie terug kan winnen die men in eerste instantie heeft moeten gebruiken om het systeem op poten te zetten. Kernenergie steekt er bovenuit.
De gele staven geven aan hoeveel rendement (EROI) er overblijft indien men de overproductie wil bufferen. Met gas, kolen en kernenergie is er geen 'ongewilde overproductie'. Kernenergie zou altijd de base load moeten zijn en gas en kolen zijn mogelijkheden om de piekmomenten in te vullen. Daarom is de gele kolom even groot als de blauwe.

Van links naar rechts: zonnepanelen - biomassa op basis van maïs - wind - zonne-energie met spiegels die de zon focussen op één punt - gas - kolen - hydro - kernenergie
Kernenergie wint deze wedstrijd.
Als het op CO2 uitstoot aankomt, heeft kernenergie de kleinste impact en is het ook op dat vlak een topper:

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Ik ben benieuwd wat ze nu uit hun hoed gaan halen om de energie prijs op de duurste prijs te behouden
https://www.hln.be/geld/na-piek-nu-lang ... ~a759bcea/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Nu hoort men Tinne Van der straeten niet zo te zien.....
https://www.hln.be/binnenland/energiele ... ~a278b0ca/
https://www.hln.be/binnenland/energiele ... ~a278b0ca/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Nee, maar ze moest er wel ook voor zorgen dat de energie "betaalbaar" blijft(bleef) voor de gewone mens.
-
wardje - Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Vergeet niet dat al degene die genieten van een sociaal tarief ( gelukkig dat dit bestaat voor mensen die het echt nodig hebben), ook betaald word door hen die geen sociaal tarief hebben , Vadertje Styaat of de leveranciers betalen dat niet.
-
Eruit halen ?
Er gebeurt juist het tegenovergestelde. Men heeft hier en daar aan de distributie & netwerkkosten wat liggen knagen en anderzijds heeft men er dan maar en nieuwe "taks" bijgelapt. Men heeft het kind dan maar " Federale Accijns" gedoopt, in voege vanaf 01/01/2022.
Alles bijeen is de prijs van 1 kWh in zijn totaliteit welgeteld met +/- 1 cent gedaald. (Eén Cent)

-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Maar ..... kijk vooral eens naar wat ge aan de netbeheerders betaalt. Dat geld verdwijnt allemaal in de zakken van burgemeesters en andere stad/gemeente ambtenaren. En die bedragen zijn ook nog eens afhankelijk van je woonplaats. Ik ga bij de invoering van het capaciteitstarief in juli , dank zij onze "Vlaamsche" VREG ( of is het Vrek ) 200 Euro per jaar meer aan netwerkkosten betalen ongeacht of ik veel of weinig stroom verbruik, en ik beschik niet eens over een digitale meter. In 2024 zou ik de digitale meter krijgen , en dan ga ik dan ook nog eens meer gaan betalen.
De VREG zit ons allemaal op te jutten met hun website waar men een vergelijk kan maken tussen de verschillende stroomproducenten , en dat is puur om de aandacht af te leiden van wat hun Vlaamse netbeheerder "vriendjes" aan kosten aanrekenen. Ik betaal nu heel precies de helft van mijn factuur aan de netbeheerder ( Imewo , en gelukkig hang ik nog niet eens aan GaselWest ) ....
De VREG zit ons allemaal op te jutten met hun website waar men een vergelijk kan maken tussen de verschillende stroomproducenten , en dat is puur om de aandacht af te leiden van wat hun Vlaamse netbeheerder "vriendjes" aan kosten aanrekenen. Ik betaal nu heel precies de helft van mijn factuur aan de netbeheerder ( Imewo , en gelukkig hang ik nog niet eens aan GaselWest ) ....
-
Zonnepanelen leggen hé Fred...... 
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Met de digitale teller heeft dat geen zin meer, tenzij men thuisbatterijen erbij zou halen. De investering wordt dan echter zo groot dat ik dat tijdens de rest van mijn aards bestaan nooit kan terugwinnen.
-
Bizar.......nochthans was het jij toch die iedereen hier probeerde te brainwashen om zonnepanelen met thuisbatterij te installeren, en dit ondanks vrijwel iedereen hier in dezelfde (uwe) leeftijdscategorie zit......