Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

tokkio

11 jan 2022, 18:35

Eruit halen ?
Er gebeurt juist het tegenovergestelde. Men heeft hier en daar aan de distributie & netwerkkosten wat liggen knagen en anderzijds heeft men er dan maar en nieuwe "taks" bijgelapt. Men heeft het kind dan maar " Federale Accijns" gedoopt, in voege vanaf 01/01/2022.
Alles bijeen is de prijs van 1 kWh in zijn totaliteit welgeteld met +/- 1 cent gedaald. (Eén Cent) :roll:
Fiscale accijns, dat is nu het andere woord voor "de turteltaks",en daar zijn we nog altijd niet vanaf.
Maar Europa leid de dans, zij bepalen wat men aan gas en olie mag oppompen, ,en man maakt de rekenig zo onduidelijk omdat men voor gas moet switchen tussen M³ en GWH, en daar komen nog al de andere kosten bij, een kat vind er aar jong niet meer in.
https://www.eulerhermes.nl/kennis-tips/ ... -2022.html
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

11 jan 2022, 23:31

Charlie Maru schreef:
11 jan 2022, 18:12
Fred1950 schreef:
11 jan 2022, 15:22
Charlie Maru schreef:
11 jan 2022, 15:18
Zonnepanelen leggen hé Fred...... :mrgreen:
Met de digitale teller heeft dat geen zin meer, tenzij men thuisbatterijen erbij zou halen. De investering wordt dan echter zo groot dat ik dat tijdens de rest van mijn aards bestaan nooit kan terugwinnen.
Bizar.......nochthans was het jij toch die iedereen hier probeerde te brainwashen om zonnepanelen met thuisbatterij te installeren, en dit ondanks vrijwel iedereen hier in dezelfde (uwe) leeftijdscategorie zit......
:D Inderdaad, en die hadden er geweest kunnen zijn. Maar ja .... het verstand komt niet voor de jaren , nietwaar. :wink: Let wel, ik ben nog altijd voorstander ervan, en dan nog eens met wat andere hééél dure rommel erbij zou ik mij volledig van het net kunnen afkoppelen. Ik laat dat nu allemaal over aan kapitaalkrachtige jongere mensen.

Wil.

12 jan 2022, 18:55

Voor een gemiddeld gezin gaat de energiekost stijgen met 1.500 euro. Dat is een (klein) maandloon.

Vergeet ook niet dat de inflatie in dit land opgelopen is tot boven 5%.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Charlie Maru

12 jan 2022, 21:46

Onze excellenties zullen pas wakker schieten eens de bevolking op straat in Brussel zal verschijnen.
En voor de rest laten ze maar begaan, ze gaan er dan er vanuit dat de massa het toch zonder al te veel morren accepteert.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

benq

13 jan 2022, 08:37

Charlie Maru schreef:
12 jan 2022, 21:46
Onze excellenties zullen pas wakker schieten eens de bevolking op straat in Brussel zal verschijnen.
En voor de rest laten ze maar begaan, ze gaan er dan er vanuit dat de massa het toch zonder al te veel morren accepteert.
Tja man, de uitgaven van Covid-19 moeten gerecupereerd worden,
nen goeie tip,
verwarm op 18 graden i.p.v. 24 en doe nen pullover aan zoals wij,
verbruik december 2020 was 168m3, december 2021 was nu 111m3.
Gas is voor 2 kachels, koken op gas en een keuken boiler van 13 liter.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Fred1950

13 jan 2022, 09:37

Back tot the fifties .... :D ( en slechts 6 % BTW op kolen )

Afbeelding

Wil.

13 jan 2022, 10:03

Tinne Vd Straeten heeft het tot haar taak gerekend dat de energie in dit land 1) altijd beschikbaar zal zijn en 2) betaalbaar zal zijn.

Dat zal voor Tinne wel lukken, maar of het voor een gezin met een beschikbaar inkomen van pakweg 2000 euro nog lukt, is niet zo vanzelfsprekend. Indien dat gezin huurt, mag het een opslag van de huur verwachten van minimaal 2,5%.
Alle andere kosten (voeding enz) gaan stijgen want de inflatie begint boven de 5% uit te stijgen.

wardje

13 jan 2022, 10:07

De tijd is rijp voor hele rijken en hele armen anno 1850.
Dank zij Vivaldi!

Wil.

13 jan 2022, 10:55

De invloed van Vivaldi gaat dan wel heel ver: ook over de landsgrenzen worstelt men met heel hoge energieprijzen en de stijging van de levensduurte.

In het VK gaf een elektriciteitsmaatschappij de mensen de raad om meer te poetsen in huis: daar krijg je het warm van.
Polen wil de btw op elektriciteit en enkele producten verlagen of afschaffen.

wardje

13 jan 2022, 12:30

Betalen ze overal 21% op energie?
Zitten er overal verdoken belastingen op energie?
Betalen ze overal voor groene energie, ook al ontvang je geen Watt groene energie?
Enz.

tokkio

13 jan 2022, 15:20

Wil. schreef:
13 jan 2022, 10:55
De invloed van Vivaldi gaat dan wel heel ver: ook over de landsgrenzen worstelt men met heel hoge energieprijzen en de stijging van de levensduurte.

In het VK gaf een elektriciteitsmaatschappij de mensen de raad om meer te poetsen in huis: daar krijg je het warm van.
Polen wil de btw op elektriciteit en enkele producten verlagen of afschaffen.
Ik denk dat er over de landgrenzen minder graaiers zitten,en onze 8 ministers van energie hebben geen flauw benul wat de kostprijs is en hoe die inhakt op een arbeider of pensioen maandloon,ze kwaken alleen maar dat de mensen meer moeten investeren in zonnepanelen, isolatie, in een warmte pomp,dubbele beglazing,en zoals benq hier boven al vermeld , verwarm op 18 Gr een paar pullovers ,en een Eskimo frak aan en voilà , de oplossing.
Alleen staat er niet bij dat wij in een welvarend land leven en dat we al in 2022 zijn,wat als het buiten min 20 vriest.
en lees ik vandaag niet in de dialoog van de krant het volgende....
Buitenland

Net nog mijn energiefactuur gekregen voor onze woning in het buitenland. Vastrecht: 16,5 euro per maand. Prijs per kilowattuur: 12 cent in de piekuren, 10,5 cent in de daluren, 8 cent 's nachts en in het weekend. En dat is het. Nul procent btw of andere taksen. Of toch nog dit enorme bedrag: 0,50 euro aan 'andere kosten'. Voor alle duidelijkheid: we hebben het hier over een Europees land en niet één of ander exotisch oord. Waarom kan het daar wel?
De energieprijs wordt gemanipuleerd,ze (mis)gebruiken de hoge gasprijzen , en daar maakt engie electrabel gebruik van om nog meer winst te maken+/- 2,6 miljard,ze verkopen de stroom die ze bijna gratis hebben van de zonnepanelen, aan de prijs van de dure gas, en niet een minister van energie steld zich daar vragen bij.
maar we worden ook gerold door fluvius,want wie niet snel overstapte bij faillissement van een energie leverancier betaald de hoogst prijs, maar fluvius is wel een overheid bedrijf,ze smeren zich met hun eigen vet, met ons belasting geld.
Is Fluvius een Privebedrijf?
Ik zeg niet dat het altijd zo was, maar we hebben de cultuur van een privébedrijf. Fluvius is voor 100 procent in handen van overheden, en we werken aan de energietransitie, die cruciaal is voor de hele maatschappij. Daar mogen we best trots op zijn."27 jun. 2019
Trots, mensen in armoede duwen is niet om trots op te zijn,oplichters prijze"n.

https://trends.knack.be/economie/bedrij ... 1642079674
goede zaak....
https://callmepower.be/nl/energie/gids/ ... er/fluvius
Ondanks hun jaren hogeschool leertijd(denk ik toch) kennen ministers de definitie van een nutsvoorziening niet ,als ik een maandelijkse (woon)vergoeding zoals de minister krijg, zou ik het ook niet kennen :mrgreen:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190523_04420062
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190523_04420062
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

URSULAMI

13 jan 2022, 16:00

Hoort wie klopt daar kinderen ?

Ik zie ze al klop krijgen bij de volgende verkiezingen

.

Wil.

13 jan 2022, 16:13

Kiezers zijn vergeetachtig als het gaat over een lockdownfeestje bijwonen (Boris J) maar wat hun portemonnee aangaat, dat is iets anders. En de pijn komt langs twee kanten: meer moeten betalen en wat ze overhouden wordt minder waard (inflatie).

Golf 5

13 jan 2022, 17:19

Wil : de vraag is of dat wel wettelijk is zo hoge prijzen klanten aanrekenen .

Als de zelfstandigen dat zouden doen , zouden daar rap inspecteurs aan de deur staan controle
En bij elektriciteit en gasmaatschappij mogen ze dat wel ??????

Denk eerder dat de pandemie er met te maken heeft onrechtstreeks alles doorrekenen !!
Kan er niemand hun de vinger wijzen ( Hebben achterpoortje gevonden ) Zijn geen uilen bij de regering

Zie naar groen gaat de kas leeghalen om te sponsoren die van Brussel .
Daar gaan de euro's als ze toelaten . Groen is ook Sinterklaas , maar als er morgen iets voordoet
wie gaat dan de kas sponsoren .

https://www.hln.be/binnenland/khattabi- ... ~ae680213/

Khattabi hoopt op snel akkoord over geblokkeerde 500 miljoen euro “om energiefacturen te verlagen”
Minister van Klimaat Zakia Khattabi (Ecolo) roept haar Vlaamse collega Zuhal Demir (N-VA) op om het overleg rond de ‘burden sharing’ opnieuw op te starten, zodat de ruim 500 miljoen euro die nu geblokkeerd staat, kan worden gebruikt om de meest kwetsbare groepen te steunen in deze tijden van hoge energieprijzen.

Afbeelding

Golf 5

14 jan 2022, 16:07

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/overig ... li=BBqiQ9V

Expert fiscaliteit: "Tijdelijke verlaging van btw op elektriciteit en gas heeft uiteindelijke prijsstijging tot gevolg"

Een btw-verlaging op energie zal de prijzen op lange termijn enkel laten stijgen. Dat zegt Thomas De Jonckheere, advocaat en opleidingshoofd fiscaliteit aan de Erasmushogeschool in Brussel. Een permanente btw-verlaging is volgens hem wél een oplossing. En ook een cheque voor bepaalde gezinnen of een verlaging van de regionale heffingen, kan gezinnen helpen hun factuur te betalen.

Of het voorstel van minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) om de btw op elektriciteit en gas tijdelijk te verlagen naar 6 procent, het zal halen, is nog verre van zeker. Maar terwijl de politiek druk discussieert, reageren experten al op de mogelijke oplossingen om de energiefactuur te verlagen.

Nu het voor veel gezinnen moeilijk wordt om hun facturen te betalen, is dat absoluut nodig, vindt ook fiscaal expert Thomas De Jonckheere. Maar een tijdelijke btw-verlaging is volgens hem niet de juiste manier.

Zoals ik al heb gezegd en blijf erbij of wettelijk is dat de prijzen zo in de hoogte zijn gegaan elektriciteit en gas
Of dat zoiets toegelaten is , dat ze zo maar mogen aanrekenen wat ze willen , zijn ook btw plichtig als je hier leest fiscaliteit , zelfstandigen die mogen hun prijzen aanpassen als de aankoopprijs duurder geworden is , maar toch geen driedubbel verhogen !!

Dat is België nooit niet nadenken wat er nog kan gebeuren binnen x aantal jaren idem klimaat daar zijn we ook in gezakt .