Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

tokkio

15 jan 2022, 16:09

Bizar.......nochthans was het jij toch die iedereen hier probeerde te brainwashen om zonnepanelen met thuisbatterij te installeren, en dit ondanks vrijwel iedereen hier in dezelfde (uwe) leeftijdscategorie zit......

:D Inderdaad, en die hadden er geweest kunnen zijn. Maar ja .... het verstand komt niet voor de jaren , nietwaar. :wink: Let wel, ik ben nog altijd voorstander ervan, en dan nog eens met wat andere hééél dure rommel erbij zou ik mij volledig van het net kunnen afkoppelen. Ik laat dat nu allemaal over aan kapitaalkrachtige jongere mensen.
Bekijk hier de berekening van Engie voor zonnepanelen en trek uw conclusie.......
Ze kunnen nog een ijskast verkopen aan de Eskimo's.......

Ze hebben de rekening wel gemaakt met dat machientje van Muyters...maar hoe zal ze er uitzien ,na 25 jaar .:mrgreen:
https://www.engie.be/nl/energie-bespare ... laanderen/
En al wie een digitale teller heeft hebben ze nogmaals gerold.......
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/17 ... gitale-me/
En het stopt niet voor wie zonnepanelen heeft, ze vinden telkens iets nieuw uit, de waakhond "Vreg" slaapt nog altijd.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/17 ... gitale-me/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Hobo

15 jan 2022, 16:22

Bij al die energie productie én distributie
zijn er al jaar & dag intercommunales betrokken,
die ook hun aandeel opstrijken! :lol:
Dat leunt dan aan bij een politiek steekspel...
Waar er mee wordt gesnoept van de pot...

Ps.: Nu de kerncentrales van DOEL moeten sluiten zullen ze in Beveren niet lachen.
DOEL als polderdorp van weleer hoort bij Beveren en op elke KILOWATT geïnstalleerd vermogen
heft die gemeente een belasting. 8)

Jan & Mie modaal zijn altijd de pineut... :?

H.

Wil.

15 jan 2022, 16:30

Fred1950 schreef:
15 jan 2022, 15:00
Wil. schreef:
15 jan 2022, 13:48
Als het hen in het bloed zit, dan bij ons ook want de meeste Amerikanen die het beleid bepalen, hebben Europese voorouders.
Niet noodzakelijk. Het is ons uitschot ( met de nadruk op "schieten" ) dat naar de VS trok omdat ze hier niet meer wisten van welk hout pijlen te maken.
Je zou er baat bij hebben om de geschiedenis van de Europese migratie naar Noord-Amerika eens te bestuderen.
Laatst gewijzigd door Wil. op 15 jan 2022, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

miel

15 jan 2022, 19:51

Het verbruik van led’s zoals hier door Fred werd geschreven is niet altijd juist. Wanneer een woning nog is uitgerust met een traditionele meterteller is het mogelijk dat de meterteller niets registreert tgv mechanische wrijving van het metermechanisme.
De kerstverlichting ( 200 led’s ) hebben gedurende een maand, alle dagen 8 uren lang, de kerstboom verlicht . Er was een traditionele meterteller tussen geplaatst, en de meterstand is geen millimeter opgeschoven.
we doen wat we kunnen, niet wat we willen.

sibarita

15 jan 2022, 22:19

Afbeelding

Nog een oud artikel uit 2018 teruggevonden !

Afbeelding
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

Fred1950

16 jan 2022, 10:08

sibarita schreef:
15 jan 2022, 22:19
Afbeelding

Nog een oud artikel uit 2018 teruggevonden !

.....
En dat is nog het "goedkoopste" Fluvius Antwerpen ( IMEA ) geval. Ik betaal veel meer netbeheerderskosten ( distributiekosten ) omdat ik bij Imewo aangesloten ben ( 50 % gaat naar de netbeheerder ). Diegenen die aan GaselWest aangesloten zijn betalen het meest. "Inter-energa" ( Limburg ) aangeslotenen .... betalen het minst netbheerderskosten.

Untitled28.png
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 16 jan 2022, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.

De Grote Zwerver

16 jan 2022, 10:19

Vandaag in de krant.
Vlaanderen draait thermostaat lager om onder hoge energiefactuur uit te komen, maar is dat wel gezond?
De torenhoge gasprijzen maken dat almaar meer mensen de thermostaat fors lager instellen. Van een kamertemperatuur van 21 naar 19 tot zelfs 18 graden Celsius om minder te verbruiken. Maar is dat wel gezond? Experts waarschuwen alvast.
thuis is overal waar onze kampeerauto staat

miel

16 jan 2022, 11:24

En welk zijn die nadelen voor de gezondheid door de thermostaat lager te zetten?
we doen wat we kunnen, niet wat we willen.

Golf 5

16 jan 2022, 11:35

Miel : En welk zijn die nadelen voor de gezondheid door de thermostaat lager te zetten?

Mensen die bloedverdunners nemen kunnen niet tegen de kou .
Je kan u beter aankleden dat is punt en met fleece op u dat is enige .
Vind jij dat zo aangenaam iedere dag in de kou denk niemand
zeg niet dat op 25 gr moet staan .
We zijn wel 2022 of gaan we naar oorlogstijd .

URSULAMI

16 jan 2022, 11:41

't Is altijd lente in de ogen van Vivaldi assistenten

Wil.

16 jan 2022, 11:55

miel schreef:
16 jan 2022, 11:24
En welk zijn die nadelen voor de gezondheid door de thermostaat lager te zetten?
Voor gezonde volwassenen is 18 graden nog doenbaar, al moet je daar wel aan wennen.

Voor jonge kinderen en verzwakte ouderlingen is 20 graden eigenlijk noodzakelijk.
Te lage temperaturen verminderen je immuunsysteem waardoor gewone virale ziekten (verkoudheid - griep) al sneller toeslaan.

Onder 18 graden krijg je al eens last van schimmelvorming in huis en dat leidt tot ademhalingsproblemen (veel niezen en snotteren).
Mensen met astma zullen dat sneller ervaren.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

16 jan 2022, 13:43

Wil. schreef:
16 jan 2022, 11:55
.....

Onder 18 graden krijg je al eens last van schimmelvorming in huis ....
Niet noodzakelijk. Hoe lager de temperatuur , hoe minder schimmelvorming. Schimmels gedijen op vochtige oppervlaktes ( en binnenin vochtige ruimtes/holtes met stilstaande lucht - dus ook binnenin muren en hout ) en vooral bij weinig licht.

Het is niet van de schimmel dat astma patiênten last krijgen, maar van de pollen die ze in de lucht verspreiden.

tokkio

16 jan 2022, 16:30

URSULAMI schreef:
16 jan 2022, 11:41
't Is altijd lente in de ogen van Vivaldi assistenten
:D ha,ha, en door de altijd lente gevoel blijven ze rond huppelen, als dartele (ezel) veulens :mrgreen:
Niet een minister stelt zich de vraag naar de oorzaak van de steeds duurder wordende stroomprijs.
De stroomprijs is in 1950 gekoppeld aan de olie en gasprijs prijs ,gewoon omdat de gas en oliebronnen dicht bij elkaar lagen.
En daar maken ze nu nog misbruik van, ook al is 55% van de stroom uit kerncentrales, en ongeveer 30% van zonnepanelen , wind en waterkracht centrales, en nog een klein deel uit biomassa,en maar weinig uit gascentrales,toch betalen we de gasprijs.
Ze bedriegen waar wij bijstaan ,en maken megawinsten op kap van de burger, en ze zijn ook zo slim om,als de prijs van gas daalt ze nog 6 maand door rekenen aan de dure prijs, in feite wilt dat zeggen dat we nu dure stroom hebben aan de goedkope prijs van juli,wat gaat het dan worden in februari.......
Een daling van de olieprijs is pas een half jaar later te merken in een daling van de gasprijs. De doorberekening van de olieprijs naar de prijs voor gas heeft namelijk een vertraging van een half jaar. De (variabele) prijs voor gas wordt twee keer per jaar aangepast. Dit gebeurt in januari en juli. Energieleveranciers kopen 6 tot 8 maanden van te voren de energie in die ze verkopen.
https://www.vastelastenbond.nl/energie/ ... olieprijs/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

tokkio

16 jan 2022, 17:25

Ook bij de gasprijs zitten er verdoken kosten die onder 1 noemer geplaatst worden.....
https://callmepower.be/nl/energie/gids/ ... js-per-kwh

De hoge gasprijs is ook een gevolg van Europa, en met name Duitsland dat nog altijd dwars blijft liggen voor de vergunning van de nieuwe Nord Stream 2-pijplijn.
Zodat ze ook onrechtstreeks verantwoordelijk zijn voor de hoge stroomprijs,en den Duits is chauvinistisch,als ze de vergunning geven , is er kans dat ze hun bruinkool centrales in de kou zetten,Duitsland de oorlog verloren, ze bepalen wel wat Europa wel of niet mag, de snor zal tevreden zijn :twisted:
https://www.knack.be/nieuws/wereld/rusl ... 1642349354

Fred1950

17 jan 2022, 15:37

.... en ondertussen surf ik lustig verder via WiFi op de modem van mijn buur. Mijn eigen modem ligt "af" ( stroomloos ) , evenals als mijn "proxy" PC ( waarlangs ik op het internet geraak ). Ik bespaar niet alleen op stroom, maar ook op de levensduur van die hardware. :D :P . De zon schijnt hier binnen , en dus ligt voor 't ogenblik mijn chauffage op stookolie ook af ( en verbruikt dus ook geen stroom voor de aanblazer ). Nogmaals :P