Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

voorn

23 jan 2022, 15:17

En wie gaat de energiefactuur voor de door covid verplichte thuiswerkers betalen?
Als ge op uw werk zit staat de chaufage dicht en is er geen extra elektriciteit van doen.
En wie is de grote thuisverbruiker de gepensioneerden ! Groot deel met een laag inkomen.
Volgens Tinne Van der Staeten (Groen) moeten we minder verbruiken.
Dus ik rijd gratis naar het Shopping Center en loop daar een ganse dag lekker warm rond :twisted:

Fred1950

23 jan 2022, 16:31

voorn schreef:
23 jan 2022, 15:17
....
En wie is de grote thuisverbruiker de gepensioneerden ! Groot deel met een laag inkomen.
.....
Die behoren niet meer tot de OVLD/NVA "middenklasse". Hoe vlugger men daar vanaf is , hoe minder pensioenuitgaven en ziekenkasuitgaven. Dat was ook de filosofie , en dat werd in de middelbare scholen onderwezen , ten tijde van het nazi regime in Duitsland.

Wil.

23 jan 2022, 17:07

Jouw verheerlijking en verwachting van dictatoriale regimes begint op te vallen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

23 jan 2022, 17:20

Wil. schreef:
23 jan 2022, 17:07
Jouw verheerlijking en verwachting van dictatoriale regimes begint op te vallen.
Verheerlijk ik met mijn schrijfsel hierboven het nazi regime ? Eerder omgekeerd , ik "verdenk" de liberalen en Vlaams nationalisten van extreem-rechtse dictatoriale ideeën ....

Wil.

23 jan 2022, 17:28

Liberaal ↔ dictator .
Ga eens eerst naar school, Godwin. Hier lezen verstandige mensen mee.

(maar hoedje af voor je batterijkennis).

Fred1950

24 jan 2022, 09:16

Wil. schreef:
23 jan 2022, 17:28
Liberaal ↔ dictator .
Ga eens eerst naar school, Godwin. Hier lezen verstandige mensen mee.

(maar hoedje af voor je batterijkennis).
liberaal = bewust de vrijheid nemen om anderen te verarmen voor eigen profijt.
rechtse dictator = met geweld de vrijheid nemen om de armen bewust "te vergeten"

Het verschil zit hem in de schijn.

Wil.

24 jan 2022, 11:00

Wat ik dacht, wordt bevestigd: je hebt alle lessen maatschappijleer of geschiedenis gemist.

Maar batterijen ... Applaus!

Fred1950

24 jan 2022, 15:21

'k ben iets vergeten .... :oops:

linkse dictator = met geweld de vrijheid nemen om de rijken de nek om te wringen.

tokkio

24 jan 2022, 16:47

tokkio schreef:
22 jan 2022, 17:31
Fred1950 schreef: ↑
Gisteren, 13:25
De politiek kan de maximum prijs op gas of elektriciteit vastleggen.
Die politieke nitwits moeten geen Max prijs vastleggen, maar de juiste prijs van de elektriciteit die koolstofarm
is,dat is + 70 %de en daar 30 %de van de gascentrales bijdoen, dat is een eerlijke prijs, de volledige 100 % de door rekenen aan de gasprijs is bedriegerij,en dat is ook zo voor de Co² uitstoot. :twisted:
En de stroomprijs is ook voor iedereen en ook voor u ,Fred, X4 of tapt u na de modem ook stroom af van uw onwetende gebuur :mrgreen:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/07/12 ... kan-je-nu/
En dan moeten ze nu hun nieuwe "truc van de foor" inzetten,ze noemen dat "capaciteitstarief "
Als men al een raketgeleerde moet zijn om de elektriekfactuur te lezen en te begrijpen,moet men nu al een master in de kwantum studie hebben :mrgreen:
https://lumiworld.luminus.be/up-to-date ... igodigital
Ze bedriegen ons waar we bijstaan,maar nu schuiven ze de schuld naar de Chinezen, en de Amerikanen, omdat er te weinig aardgas is, en omdat ze de elektriek moeten aanrekenen aan de duurste gas en kolen
prijs,en bijna alleen hier in België ,betalen de gezinnen de hoogste prijs, in andere landen van Europa is dat niet, en de uitleg die Energie-expert Joannes Laveyne,trekt op niks, nog vis nog vlees,en omdat we met 8 (niet gedesinteresseerde)ministers van energie zitten en een vreg waakhond die slaapt, zijn ze ook vergeten om de gasvoorraad in de zomer aan te vullen,en zitten de gezinnen met de gebakken peren.
Lees en luister naar de uitleg van "de inspecteur op radio 2,alhoewel ik op de radio hoorde dat die er zelfs niets van begreep(die laatste zin hoort men niet meer.
https://radio2.be/de-inspecteur/waarom- ... r?view=app
En hier kan men het herbeluisteren...
https://radio2.be/luister/select/de-ins ... en-invloed
En deze getuigenis is ook wraakroepend,nochtans hebben ze de accumulatiekacheltjes in de tijd gepromoot,dus de mensen die een warmtepomp gaan plaatsen zijn gewaarschuwd.
https://radio2.be/de-inspecteur/luister ... t?view=app
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Charlie Maru

24 jan 2022, 17:23

Wacht totdat de Russen met Oekraine beginnen......dan hebben ze terug een reden om de gasprijs nogmaals te verdubbelen...... :roll:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950

24 jan 2022, 17:31

tokkio schreef:
....gepromoot,dus de mensen die een warmtepomp gaan plaatsen zijn gewaarschuwd.
Een warmtepomp verbruikt tot 4 keer minder, maar sommigen moeten hiervoor nog steeds 3000 kWh per jaar extra bovenop het klassiek verbruik betalen. Die 3000 kWh kost aan de "normale" prijs van vorig jaar ongeveer 900 Euro/jaar of extra 75 Euro/maand.

tokkio

25 jan 2022, 17:06

Fred1950 schreef:
24 jan 2022, 17:31
tokkio schreef:
....gepromoot,dus de mensen die een warmtepomp gaan plaatsen zijn gewaarschuwd.
Een warmtepomp verbruikt tot 4 keer minder, maar sommigen moeten hiervoor nog steeds 3000 kWh per jaar extra bovenop het klassiek verbruik betalen. Die 3000 kWh kost aan de "normale" prijs van vorig jaar ongeveer 900 Euro/jaar of extra 75 Euro/maand.
4 keer minder,????? Van wat,u vertelt zo maar iets, ik weet van mensen die een warmtepomp hebben, dat ze zeggen , dat ding zuipt stroom,en moesten we geen zonnepanelen hebben , het stond al bij het groot vuil.
Maar we zijn in de wintermaanden, grijs weer, geen zon, en bijna niets van de zonnepanelen, dus zitten ze in het zelfde vaarwater als de mensen met een accumulatiekacheltjes.
Heel die energie factuur is zuiver boerenbedrog, ze draaien rond de pot,en als ze niet verder kunnen, is het altijd de zelfde zever, ge moet maar isoleren, uw verwarming 1 graad lager zette,; een extra pilover aandoen, vroeg gaan slapen,geen TV of internet,en overal ledlampen gebruiken,wat ze afraden is geen houtkachel aan te steken,want nu komen ze met de luchtvervuiling ....men kan zich beter in het zweet werken,en de energieleveranciers nog rijker te maken. :twisted:
lees dit maar eens goed, die mensen zitten wel zwaar in de miserie,en die zijn niet alleen,die warmte pompen volgen ook. :evil:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

25 jan 2022, 17:38

tokkio schreef:
25 jan 2022, 17:06
.....

4 keer minder,????? Van wat,u vertelt zo maar iets, ik weet van mensen die een warmtepomp hebben, dat ze zeggen , dat ding zuipt stroom,.....
Dat kan kloppen , maar dan is waarschijnlijk hun warmtepomp ondergedimensioneerd , en dan moet men met "pure" stroom via het verwaringselement bijstoken om het warm te krijgen, en dan kost het inderdaad een pak meer.

Met die accumulatiekachels gebeurt het ook dat je overdag moet bijstoken. Iemand die ik ken verbruikte met twee accumulaitiekachels tot 17.000 kWh per jaar in totaal. Aan de "oude" prijs van 0,25 Euro/kWh betaal je hiervoor 4.250 Euro/jaar of 354 Euro/maand.

( leve den "mazout" als het op de prijs op aan komt :P Ik heb een paar weken geleden mijn tank met 2600 liter vol laten lopen , en dat heeft me 2035 Euro gekost --- wat ook al abnormaal hoog is --- maar dan toch maar 170 Euro per maand. Daar doe ik een heel jaar mee )

Charlie Maru

25 jan 2022, 18:12

Ik denk dat ze bij de VMM nu wel achterlijk beginnen te worden..... :roll:
De mensen beginnen terug hout te stoken uit noodzaak tengevolge van de hogere energiefacturen......

https://www.hln.be/milieu/vlaamse-milie ... ~afa53133/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Dicksy

25 jan 2022, 18:16

Fred1950 bericht 33 minuten geleden
( leve den "mazout" als het op de prijs op aan komt :P Ik heb een paar weken geleden mijn tank met 2600 liter vol laten lopen , en dat heeft me 2035 Euro gekost --- wat ook al abnormaal hoog is --- maar dan toch maar 170 Euro per maand. Daar doe ik een heel jaar mee )
Als je in de zomer niet stookt denk ik dat je langer toekomt, niet? :roll: