Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Dicksy

02 feb 2022, 19:28

Wil.28 minuten geleden
door wardje » 20 minuten geleden
Electrabel nv sluit 2019 af met een winst van 766 miljoen euro.!!!!!
Maar mijn vraag blijft onbeantwoord: als er 1 miljard winst is bij Engie (fictief bedrag), is dat dan 'veel' ?
Ik zeg ja als die fictieve winst gerealiseerd is in België alleen.
Ik zeg nee als die fictieve winst, als werelds grootse nutsbedrijf, gerealiseerd is rekening houdend met alle landen waarin ze actief zijn.

frits1955

02 feb 2022, 19:56

De verwachting is dat Engie BELGIE een overwinst van ruim 2,2 -2,5 miljard € zal boeken in de periode 2021/2022. 8oo miljoen in 2021 en ruim 1,4 miljard in 2022. Bovenop de gewone winst dus.De nucleaire taks roomt er 1/5 af zodat er van die overwinst nog ongeveer 1,8 miljard euro richting aandeelhouders schuift.

Dicksy

02 feb 2022, 20:42

frits1955 43 minuten geleden
De nucleaire taks roomt er 1/5 af zodat er van die overwinst nog ongeveer 1,8 miljard euro richting aandeelhouders schuift.
Ben benieuwd wat het schuift. :lol:

Wil.

02 feb 2022, 21:11

Dicksy schreef:
02 feb 2022, 19:28
Wil.28 minuten geleden
door wardje » 20 minuten geleden
Electrabel nv sluit 2019 af met een winst van 766 miljoen euro.!!!!!
Maar mijn vraag blijft onbeantwoord: als er 1 miljard winst is bij Engie (fictief bedrag), is dat dan 'veel' ?
Ik zeg ja als die fictieve winst gerealiseerd is in België alleen.
Electrabel heeft een totaal actief van 42 miljard op de balans staan.
Als men maar 1 miljard netto winst kan halen door 42 miljard in te zetten, dan is het rendement 2,38% op een jaar. Ik vind dat bitter weinig.

Nemen we de pvda-cijfers van frits er nog bij waardoor er gedurende enkele jaren jaarlijks (gemiddeld) 900 miljoen extra bij zou komen, dan wordt het rendement 4,5%. Ook dat is nog altijd weinig. Apple en Microsoft halen resp. 29% en 20%.

Alles hangt af van het kapitaal dat de onderneming moet inzetten om een bepaalde winst te halen. Pas dan kan men een uitspraak doen over 'veel' of 'weinig'.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

02 feb 2022, 21:51

Wil. schreef:
02 feb 2022, 21:11
.....
....
:?: :?: :?: :?: :?: De kerncentrales zijn toch al lang afgeschreven, dus 0 Euro waard. Integendeel , hun waarde is negatief omdat het miljoenen gaat kosten om ze af te breken.

Dicksy

02 feb 2022, 22:27

door Wil. » Vandaag, 21:11
Als men maar 1 miljard netto winst kan halen door 42 miljard in te zetten, dan is het rendement 2,38% op een jaar. Ik vind dat bitter weinig
Cijfermatig kan ik hier mee akkoord gaan. De vraag die men zich zou moeten stellen is in welke activiteiten en hoeveel men in die activiteiten werkelijk geïnvesteerd heeft om dat 1 miljard miljard (fictieve) winst te realiseren. En enkel 42 miljard op de balans (= schulden, bezittingen, eigen vermogen……) hebben staan is geen waardemeter om die winst in detail te verklaren of te insinueren dat deze winst enkel te wijten is (zou zijn) aan de verkoop van elektriciteit. Mocht dit laatste wel zo zijn dan is 1 miljard winst wel veel. Dus ja.

Wil.

03 feb 2022, 00:36

Om de details te weten, moet je de jaarrekening doornemen. Ik ben enkel gaan kijken naar de balans.
Electrabel doet tal van zaken en heeft daarvoor voor 42 miljard euro geïnvesteerd.

Als je vindt dat 1 miljard nettowinst veel zou zijn en dit weliswaar maar 2,38% rendement betekent op het totaal aan ingezette middelen, wat dan te denken van de vele bedrijven die het 4-voud of nog meer halen?

Fred snapt niet hoe een balans ineen zit. Als gebouwen volledig zijn afgeschreven, dan is dat verrekend in de cijfergegevens.

benq

03 feb 2022, 08:24

sibarita schreef:
02 feb 2022, 17:54
Op het nieuws verschillende keren gehoord dat de regering de BTW op elektriciteit kan verlagen maar NIET op gas van Europa !
Wij hebben dat ook gehoord op het nieuws, maar ben je niet abuis, was het niet aardolie i.p.v.gas?
m.a.w. de btw verlaging op aardolie mag niet van Europa
https://www.hln.be/economie/geen-btw-ve ... ~a926a85c/
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Wil.

03 feb 2022, 09:13

De regering kán de btw op gas wel verlagen, maar wil dat niet doen.

Fred1950

03 feb 2022, 10:12

Wil. schreef:
03 feb 2022, 09:13
De regering kán de btw op gas wel verlagen, maar wil dat niet doen.
Ze kan dat doen op voorwaarde dat ze de BTW op stookolie ook verlaagt, zoniet mag het niet van Europa. En de BTW op stookolie verlagen wil ze niet doen.

Dat een BTW verlaging op stookolie niet mag van Europa klopt niet. Men kan die nu al perfect door accijnzen vervangen wat voor diesel voor auto's ook al het geval is.

sibarita

03 feb 2022, 10:35

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/viewer.html?pdfurl=https%3A%2F%2Feur-lex.europa.eu%2FLexUriServ%2FLexUriServ.do%3Furi%3DOJ%3AL%3A2010%3A010%3A0014%3A0018%3ANL%3APDF

„Artikel 102 Na raadpleging van het Btw-comité kan iedere lidstaat een verlaagd tarief toepassen op de levering van aardgas, elek triciteit of stadsverwarming.”
jaren geleden werd de BTW tijdelijk verlaagd , maar al snel terug gebracht naar 21 %

BTW : Burgers Tijdig Wurgen was destijds da afkorting toen de BTW ingevoerd werd
Laatst gewijzigd door sibarita op 03 feb 2022, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

Dicksy

03 feb 2022, 13:04

door sibarita » Vandaag, 10:35
„Artikel 102 Na raadpleging van het Btw-comité kan iedere lidstaat een verlaagd tarief toepassen op de levering van aardgas, elek triciteit of stadsverwarming.”
jaren gelden werd de BTW tijdelijk verlaagd , maar al snel terug gebracht naar 21 %
Een verkiezingsstunt van Johan Vande Lanotte enkele maanden voor de verkiezingen wat hun (S.pa) echter niet het verhoopte succes opgebracht heeft. Wat dus niet wil zeggen dat het niet kan.
Het probleem situeert zich hierin dat de staatsschuld blijft oplopen, de kassa volledig leeg is en de sinterklaaspolitiek in stand moet gehouden worden. Wat men geeft moet ergens kunnen (en zal) gerecupereerd worden. Men heeft de financiële toestand van dit land lang kunnen verdoezelen maar corona heeft om te beginnen roet in het eten komen strooien. Het is wachten tot deze coronaheisa achter de rug is, plus de stijgende rentelast, en het hek is helemaal van de dam. En zoals ik al eerder schreef: “We zijn nog niet aan de nief patatten.”

Wil.

03 feb 2022, 13:32

Vanmiddag op het nieuws: als de kerncentrales volledig dicht gaan, mogen we ons verwachten aan effectieve black outs. Dat zijn periodes dat er helemaal geen elektriciteit in (delen van) het land zal zijn.

De regering (Tinne VDS) gaat er blijkbaar van uit dat de huidige vraag naar elektriciteit zal kunnen worden voldaan, eventueel door elektriciteit te kopen van de buurlanden.
Zelfs dat optimistische scenario wordt in twijfel getrokken door de studie van de UA. Maar er is meer: zowel particulieren als de industrie zullen door de gedwongen evolutie naar meer elektriciteit over enkele jaren ook grotere behoeften hebben dan vandaag. En door die situatie zullen wij in een toestand komen dat er iets aan de knikker hangt.

Charlie Maru

03 feb 2022, 13:57

HLN:
Kernuit­stap kan leiden tot black-outs, nog duurdere stroomprijzen en meer CO2-uit­stoot

https://www.hln.be/binnenland/kernuitst ... ~a359e2ca/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950

03 feb 2022, 15:19

Charlie Maru schreef:
03 feb 2022, 13:57
HLN:
Kernuit­stap kan leiden tot black-outs, nog duurdere stroomprijzen en meer CO2-uit­stoot

https://www.hln.be/binnenland/kernuitst ... ~a359e2ca/
Jaja, 't komt ook weeral vanuit de Antwerpse pro-kernenergie hoek. Op een ander forum wordt hierover al ferm gediscussieerd ( en als de zoveelste herhaling bekeken van wat "ze" al lang vertellen ). Pro NVA en contra Groen politiek met uitlatingen zoals "blackouts" die in Europa niet kunnen optreden ( tenzij het hier oorlog zou worden ) Er is een groot verschil tussen een "blackout" en bepaalde regio"s op basis van het afschakelplan voor een 5 tal uur zonder stroom zetten. :roll: