Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Hobo

27 feb 2022, 06:37

Het touwtrekken en/of bekvechten begint op deze topic bijna ergere vormen aan te nemen,
dan de oorlog die de soldaten van POETIN voeren, om het Russisch gezinde kamp in Oekraïne
terug bij de Sovjetunie in te lijven...

Het ware allicht vredelievender verlopen, indien die mistevreden mensen zélf hun koffers hadden gepakt
om richting Moskou of zelfs Siberië te trekken.
Daar is nog heel wat "Lebensraum" (zoals de Nazis het ooit uitdrukten)

H.

Wil.

27 feb 2022, 09:21

Als mensen massaal zouden overgaan tot het weigeren van Russische producten, dan zou dat de economie van het land treffen. Hoe zou men dat kunnen? Elk product heeft een barcode. Wanneer die code begint met de nummers 460 tot 469, of 481 dan betekent dit dat de herkomst ervan resp. Rusland of Wit-Rusland is.

Afbeelding

Op gas hangt geen plakkertje met een barcode :wink:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

27 feb 2022, 09:40

Wil. schreef:
27 feb 2022, 09:21
Als mensen massaal zouden overgaan tot het weigeren van Russische producten, dan zou dat de economie van het land treffen. .....
Ten tijde van de koude oorlog was er bijna niets te vinden dat uit het Oostblok kwam , behalve wat Lada"s. Er viel niets te boycotten. :lol:

Ik heb in de jaren '60 slechts twee dingen uit het oostblok kunnen "importeren" :

1) een cathodestraalbuis voor in een zelfbouw oscilloscoop ( merk RFT made in DDR )
2) een "vergroter" om negatieven op fotopapier te belichten ( made in USSR - stevig en toen bepaald modern met automatische scherpstelling )

Beide dingen werken nog steeds ( maar niet meer in gebruik ).
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 27 feb 2022, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

27 feb 2022, 09:51

De roebel is op 14 dagen tijd 12% van zijn waarde verloren t.o.v. de dollar en de euro. Alles wat Rusland importeert wordt 12% duurder. En die evolutie is nog niet ten einde. De gewone Rus gaat dit ook voelen en minder en minder tevreden zijn met de politiek van de leider.

Fred1950

27 feb 2022, 09:55

Wil. schreef:
27 feb 2022, 09:51
De roebel is op 14 dagen tijd 12% van zijn waarde verloren t.o.v. de dollar en de euro. Alles wat Rusland importeert wordt 12% duurder. ....
Importeren ze nog iets ? Rusland boycot ook onze peren. Als ze iets willen uit het "Westen" halen ze het via China binnen. "Swift" uitsluiting zal ook niet werken omwille van dezelfde omweg.

Wil.

27 feb 2022, 10:19

Rusland wordt voor decennia de paria van de wereld. Dit gaat heel lang nagalmen.

Wil.

27 feb 2022, 10:25

Wat importeert Rusland uit het Westen (en ook China)?

De top importsectoren van Rusland zijn economie zijn:
- Auto's ($11 miljard)
- Verpakte Medicijnen ($10,2 miljard)
- Voertuigonderdelen ($8,21 miljard)
- Omroepapparatuur ($6,75 miljard)
- Vliegtuigen, Helikopters en/of Ruimtevaartuigen ($4,81 miljard)

Deze zaken worden voornamelijk ingevoerd uit China ($ 47,1 miljard), Duitsland ($ 30 miljard), Wit-Rusland ($ 13,4 miljard), Verenigde Staten ($ 9,21 miljard) en Italië ($ 8,79 miljard).

Fred1950

27 feb 2022, 10:29

Wil. schreef:
Rusland wordt voor decennia de paria van de wereld. Dit gaat heel lang nagalmen.
Er moet maar een nieuwe Yeltsin opduiken , en alles wordt terug koek en ei. Wereldpolitiek is onvoorspelbaar ( de onze is ook niet voorspelbaar :mrgreen: )

Wil.

27 feb 2022, 11:10

De volgende Jeltsin zal toch wel eerst democratische garanties moeten op tafel leggen.

Hopelijk zien de westers leiders nu ook in dat 2% bbp voor het leger een noodzaak is als je met zo'n bullebak als Poetin naast de deur te maken hebt. Theekaarsjes en 'imagine' gaan het probleem niet oplossen.

Als je vrede wil, bereid dan de oorlog voor. BDW zegt dat altijd in het Latijn.

Fred1950

27 feb 2022, 12:10

Wil. schreef:
De volgende Jeltsin zal toch wel eerst democratische garanties moeten op tafel leggen.

....
Westerlingen zwaaien te pas en te onpas met dat woord "democratie" . Dat is een hol woord , en zolang men economisch profijt kan halen met een land mag het zelfs alle mensenrechten de nek omwringen. Congo , Zuid-Amerikaanse landen en zelfs China wordt geen strootje in de weg gelegd, zolang ze maar "vriendelijk" zijn tegen de Amerikanen. Money rules ...

Als Putin eens "slim" zou doen, dan zou hij zich strategisch moeten terug trekken uit het noorden ( Kiev ) en het noord oosten, en al zijn troepenmacht moeten concentreren op de Dombas.

Zijn eerste doel was toch immers om die zelfverklaarde volksrepublieken ter hulp te schieten. Als hij zich aan die provinciegrenzen nestelt en zich daar defensief opstelt gaat hij het pleit winnen. De Oekraïnse heethoofden willen immers dat gebied niet prijsgeven. Gevolg is dat het Oekraïnse leger zich naar die regio gaat versplaatsen , en dan maakt Putin een kans om ze daar met omsingeling uit te schakelen. De burgers die zich nu in Kiev en elders bewapenen zullen niet de neiging hebben om naar de Dombas te trekken, en dat is dus iets dat zichzelf gaat uitdoven. Per slot van rekening is Zelensky samen met zijn putschisten al lang het land uit. De Russen moeten niet denken dat die nog ergens te vinden zijn. Oekraïne is nu als het ware onthoofd en heeft geen regering meer. Het leger en de bevolking zelf hebben de touwtjes in handen.

De vluchtelingenstroom gaat dan ook meteen wegvallen.

( p.s. de "zaakgelastigde" die in de 7-de dag zijn speech kwam afsteken leek verdomd goed op Zelensky . Het is misschien zijn broer ? :lol: :lol: )

Charlie Maru

27 feb 2022, 12:45

Wil. schreef:
Toch zolang Putin aan de macht is.
En hij heeft het zo slim gespeeld dat hij verkozen is voor het "leven".
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

frits1955

27 feb 2022, 13:00

Als mensen massaal zouden overgaan tot het weigeren van Russische producten, dan zou dat de economie van het land treffen.
De Russische economie wordt enkel getroffen door alle transacties aangaande gas, olie en landbouwproducten te blokkeren - die vormen de kern van de Russische economie. Toch wel heel toevallig dat die sectoren niet vervat zitten in de huidige sancties - hoe zou dat komen? En ook de diamanttrafiek niet - daar heeft België wel voor gezorgd. En ook de modebusiness niet - daar heeft Italië wel voor gezorgd. Eigenbelang zit ernstige sancties in de weg, zo simpel is het.

Weigeren van Russische producten? Als Lukoil - een Russisch oliebedrijf in handen van een vriendje van Putin - morgen de prijs van een liter benzine met 20 cent zou verlagen staan Uw Belgen daar in rijen van honderden meters lang aan te schuiven.

Wil.

27 feb 2022, 13:57

frits1955 schreef:
27 feb 2022, 13:00
Als mensen massaal zouden overgaan tot het weigeren van Russische producten, dan zou dat de economie van het land treffen.

Weigeren van Russische producten? Als Lukoil - een Russisch oliebedrijf in handen van een vriendje van Putin - morgen de prijs van een liter benzine met 20 cent zou verlagen staan Uw Belgen daar in rijen van honderden meters lang aan te schuiven.
'mijn belgen' ? :lol: Prijs voor de grappigste bijdrage van deze zondag is voor ..... frits! :lol:

Wil.

27 feb 2022, 14:02

Fred1950 schreef:
27 feb 2022, 12:10
Wil. schreef:

....
Als Putin eens "slim" zou doen, dan zou hij zich strategisch moeten terug trekken uit het noorden ( Kiev ) en het noord oosten, en al zijn troepenmacht moeten concentreren op de Dombas.
Die Poetin toch. Denkt niet na, hé.
Zich concentreren op de Dombas :roll: Dumbass! (ik bedoel Poetin, nietwaar, FredFlifty)

frits1955

27 feb 2022, 14:22

mijn belgen' ? :lol: Prijs
Heb je ook iets te melden over de inhoud van mijn post?