Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

26 feb 2022, 17:21

Wil. schreef:
26 feb 2022, 14:19
.....
Eén kilogram uranium-235 bevat twee tot drie miljoen keer het energie-equivalent van olie of steenkool. Zo komt 1 kg natuurlijk uranium – na een overeenkomstige verrijking en gebruikt voor energieopwekking in lichtwaterreactoren – overeen met bijna 10.000 kg minerale olie of 14.000 kg steenkool en maakt het mogelijk om 45.000 kWh elektriciteit op te wekken.

Proficiat Wil-met-punt, na Islamoloog blijkt ge nu ook al kernfysicus te zijn. :lol:

Wil.

26 feb 2022, 17:30

Mijn vermoeden wordt bevestigd: gewone basiskennis over iets wordt door jou beschouwd als kernfysica.

't Zegt iets over jouw niveau, kadee.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

26 feb 2022, 17:34

Wil. schreef:
26 feb 2022, 17:30
Mijn vermoeden wordt bevestigd: gewone basiskennis over iets wordt door jou beschouwd als kernfysica.

't Zegt iets over jouw niveau, kadee.
Wikipedia kennis , zou dat niet minder gelogen en eerlijker zijn ? Ik denk het wel .... :mrgreen:

tokkio

26 feb 2022, 17:50

als de zon schijnt is dat gratis
- als de wind (niet te hard) waait is die gratis
Dat is juist, maar de kostprijs is/zijn de groene stroom certificaten,dat maakt die energie duur,en ik weet niet of het in andere landen ook zo is.....
Alle subsidies voor hernieuwbare energie (wind, zon, biomassa, afval en biogas), inclusief de federale (wind op zee), hebben al 30 miljard euro gekost. De groenestroomcertificaten voor zonnepanelen zullen de Vlamingen tegen 2030 14,5 miljard gekost hebben. Van die erfenis van beloften moet volgens onze informatie nog altijd zo’n 6 à 7 miljard betaald worden.

https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 79345.html
Hoeveel SMR centrales kan men daarmee bouwen :mrgreen:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

26 feb 2022, 18:05

"Onze" Franse kerncentrales leveren voor het ogenblik slechts 5 GW aan stroom i.p.v de gebruikelijke 6 GW. Blijkbaar ligt er één van de jongste 1 GW centrales "plat" . https://app.electricitymap.org/zone/BE Het is al heel lang geleden dat we nu ook stroom vanuit Frankrijk importeren.

Wil.

28 feb 2022, 13:25

Duitsland overweegt om de 3 overgebleven kerncentrales toch maar langer open te houden.

Een meeting van alle Europese ministers van energie is op handen. Benieuwd of de wind zal draaien.

Fred1950

28 feb 2022, 13:47

Wil. schreef:
Duitsland overweegt om de 3 overgebleven kerncentrales toch maar langer open te houden.

....
Die kunnen tezamen maar 4 GW aan stroom leveren. In verhouding met wat Duitsland dagelijks aan stroom produceert is dat het sop voor de kool niet meer waard. De productiecapaciteit van hun windmolens alleen al bedraagt 64 GW. Hun kolencentrales kunnen 44 GW aan stroom produceren.

Op dit huidigste ogenblik heeft Duitsland "slechts" 82,5 GW aan stroom nodig. Windmolens en kolencentrales draaien op een laag pitje, hun kerncenrales draaien op volle toeren omdat die niet gemakkelijk stil te leggen zijn.

Wil.

28 feb 2022, 14:03

Als sancties de wereld ervan weerhouden Russisch gas te kopen, dan wordt China de enige koper. In die situatie zal de CCP de prijs gaan dicteren die China zal betalen voor Russisch gas en die zal hoogstwaarschijnlijk onder de marktprijs liggen.

De rest van de wereld zal te maken krijgen met stijgende energiekosten en mogelijk met tekorten en black-outs. Ondertussen zal China gemakkelijk toegang hebben tot goedkope energie, die het kan gebruiken om goedkope producten te vervaardigen en zo de wereldmarkten te domineren.

Fred1950

28 feb 2022, 14:13

Wil. schreef:
28 feb 2022, 14:03
Als sancties de wereld ervan weerhouden Russisch gas te kopen, dan wordt China de enige koper. In die situatie zal de CCP de prijs gaan dicteren die China zal betalen voor Russisch gas en die zal hoogstwaarschijnlijk onder de marktprijs liggen.

De rest van de wereld zal te maken krijgen met stijgende energiekosten en mogelijk met tekorten en black-outs. Ondertussen zal China gemakkelijk toegang hebben tot goedkope energie, die het kan gebruiken om goedkope producten te vervaardigen en zo de wereldmarkten te domineren.
Tina gaat proberen om met de andere Europese ministers van energie de gas prijzen te bevriezen, lees : ontrekken aan de "vrije markt" . Daar zullen een pak producenten en beurs aasgieren niet blij om zijn. En om de kosten ervan te dekken, denkt ze eraan om die door te schuiven naar diegenen die NU monsterwinsten maken.

p.s. De gasprijs is steeds maar blijven stijgen sinds vorige zomer. Toen was er van Oekraïne en de Russen nog geen sprak. Wij voeren slechts 4 % van het gas dat we zelf gebruiken uit Rusland in. Volgens Wouter De Vriendt komt 44 % van de kernbrandstof voor "onze" Franse kerncentrales uit Rusland.

Wil.

28 feb 2022, 14:24

Kernbrandstof kan op tal van plaatsen op de aarde gekocht worden. Rusland hebben we een quasi monopoliepositie gegeven in Europa op het vlak van gas.

Er zijn in Europa geen reserves opgebouwd wanneer dat moest. Als er dan ergens een kink in de kabel komt, dan schieten de prijzen omhoog.

Voor uranium liggen er voldoende stocks en zijn er alternatieve landen om het goedje te leveren. Daar valt nauwelijks druk mee uit te oefenen van de kant van Poetin.

Wil.

28 feb 2022, 14:28

Fred1950 schreef:
28 feb 2022, 13:47
Wil. schreef:
Die kunnen tezamen maar 4 GW aan stroom leveren. In verhouding met wat Duitsland dagelijks aan stroom produceert is dat het sop voor de kool niet meer waard.
Een kind kan zien dat het voor Duitsland heel moeilijk wordt om het aandeel Gas te compenseren indien dat zou wegvallen. Bijgevolg is de noodzaak om het nucleaire deel te behouden erg groot. Zo niet gaan de Duitsers maar 12 uur op 24 u licht ter beschikking hebben en gaan ze weer moeten koken op een kampvuur.

Afbeelding

Fred1950

28 feb 2022, 16:19

Uw taart toont de geproduceerde energie in TWh, en niet de capaciteit ( vermogen ) in GW . Groot verschil hoor. Als de kerncentrales nooit stilgelegd mogen worden produceren ze soms meer TWh dan de gascentrales , die notabene een vermogen van 35,5 GW kunnen genereren. Op dit ogenblikkelijke moment genereren hun gascentrales *slechts* een vermogen van 5,27 GW , relatief gezien amper iets meer dan de continue productie van 4 GW door hun kerncentrales. Hun zonnepanelen genereren ( terug ) op dit ogenblik dat ik dit schrijf 25,1 GW !

Wil.

28 feb 2022, 18:27

Terwijl ik dit lees produceren die zonnepanelen niks.
Als het windstil is, dan weet je 't ook wel.

Kortom, neem dat gas weg en de Duitsers zitten diep in de puree.

Fred1950

28 feb 2022, 18:45

Wil. schreef:
28 feb 2022, 18:27
Terwijl ik dit lees produceren die zonnepanelen niks.
....
Op dit eigenste moment produceren die nog steeds 8,5 GW op een totaal aan geïnstalleerd vermogen van 58 GW. Hun gascentrales produceren op dit moment ongeveer 6 GW van de 30 geïnstalleerde GW. De kolencentrales produceren nu het meest : 24 GW van de geïnstalleerde 44 GW. ( wind : 12 GW van de 64 geïnstalleerde GW ; biomassa : 5,3 GW van de 8,5 GW ).

Totale productie op dit moment : bijna 68 GW
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 28 feb 2022, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

28 feb 2022, 18:49

Zonnepanelen in het donker. Topklasse als die dan nog iets leveren :lol: