Energieprijzen
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
De prijs stijgt nu bij ons? De prijs van gas stijgt bij mij helemaal niet. Bij jou wel? Ik heb een vast contract voor 3 jaar.
Er is vrees aanwezig in de markt dat er op een bepaald ogenblik geen gas zal geleverd (kunnen) worden. Daarom bieden de participanten de prijs omhoog.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
De baas van gasprom 2 is een oud kanselier van Duitsland, en ook al 77 jaar, en die wilt zijn Russische vrienden niet teleurstellen ,dus blijft Europa gas van de rus importeren,Duitsland alleen ar 45%, pressies of Rusland alleen heeft gas,Qatar zit te springen om om gas en aardolie te leveren, er zijn ook gas en olie platforms op te noordzee,Bp en Schell willen ook leveren,maar doordat Europa dwarsligt ,betalen wij de oorlog van de rus,Europa importeert 40 % van zijn gas uit Rusland, maar wij gebruiken maar 4 to 6 % Russisch gas. Dus meer dan 90 % komt van elders. "Onze" Franse kerncentrales hebben slechts een vermogen van 6 GW ( en tegen 2025 "misschien" nog 2 GW ) wat op zich niet veel kernbrandstof vereist en de uranium ervoor komt slechts ook maar voor een deel uit Kazakhstan.
ze moeten doen zoals de UK en de usa , stoppen met die handel en naar een andere winkel gaan.
Er is brand in Europa, maar ze zijn aan het discuteren of ze met een emmer gaan blussen ,of de brandslang
https://businessam.be/europa-is-op-zoek ... ele-weken/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Als de energie en brandstof prijzen blijven stijgen, zullen niet allen de burgers er de dupe van zijn, maar ook de bedrijven zal het water aan de lippen komen,ik hoor dat er mensen zijn die hun woon werkverkeer bijna niet meer kunnen betalen, niet iedereen krijgt een bedrijfswagen,maar ook de bakker kan zijn grondstof en de gas/stroom van zijn bakoven niet meer ophoesten, de binnenscheepvaart, en de transport komt door de hoge dieselprijs in de problemen,ook de staal en andere fabrieken, krijgen hogere facturen voor hun bedrijf en dan nog eens voor het transport van die goederen, uiteindelijk gaat de gewone burger het betalen,en de regering blijft maar hebzuchtig graaien, want ze zijn euforisch door de inkomsten van accijns en BTW,......
en ze zijn in NL in het zelfde bedje ziek......
https://www.rd.nl/artikel/966718-litert ... an-de-pomp
Maar waarom is de prijs van diesel in Spanje dan "maar" 1€45 en een bidon gas 15€,of hebben die speciale brandstof prijzen......
https://www.spanjevandaag.com/05/03/202 ... rdhoogtes/
en ze zijn in NL in het zelfde bedje ziek......
https://www.rd.nl/artikel/966718-litert ... an-de-pomp
Maar waarom is de prijs van diesel in Spanje dan "maar" 1€45 en een bidon gas 15€,of hebben die speciale brandstof prijzen......
https://www.spanjevandaag.com/05/03/202 ... rdhoogtes/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Wat een brave mensen, die speculanten. Ze zorgen ervoor dat morgen de prijs van diesel ineens met 28 cent naar beneden gaat.
Schreef er elders niet iemand dat de hersenen van de mensen gekrompen zijn t.g.v. corona?

frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Als je nu eens het volledige plaatje zou bekijken nietwaar.De baas van gasprom 2 is een oud kanselier van Duitsland, en ook al 77 jaar, en die wilt zijn Russische vrienden niet teleurstellen
Nordstream 2 - goed voor een investering van dik 11 miljard - heeft niet "zomaar" een ex-kanselier van Duitsland aan het hoofd staan. Vijf grote Europese energiebedrijven treden op als kredietverleners voor dat project nl. Engie, Shell, het Oostenrijkse OMV, het Duitse Uniper en Wintershall Dea( met o.a. BASF) . Die 5 westerse energiegroepen zijn goed voor ongeveer de helft van de kostprijs van het hele project ( de andere helft is Russisch). Als het consortium rond Nordstream 2 failliet gaat kunnen die bedrijven dus miljarden aan verliezen gaan inboeken.
-
Rusland houdt als tegenreactie de uitvoer van meststoffen tegen
Manish Raizada, een professor in het Department of Plant Agriculture aan de Canadese Universiteit van Guelph, voorspelde dat de crisis miljarden mensen kan treffen in ontwikkelingslanden die afhankelijk zijn van zelfvoorzienende boerderijen.
"Elke keer dat de prijzen van olie of aardgas stijgen, stijgen de prijzen van stikstofmeststoffen. En de laatste keer dat dit nog eens gebeurde, was rond 2008 toen er wereldwijd een grote schok was. Het duwde bijkomend 150 miljoen mensen op aarde in chronische ondervoeding", zei Raizada. "Ik ben echt bang dat dat nu weer gebeurt."
De problemen zullen nog groter zijn voor landen die afhankelijk waren van de tarwe-export uit Oekraïne, de zogenaamde 'graanschuur van de wereld'.
Manish Raizada, een professor in het Department of Plant Agriculture aan de Canadese Universiteit van Guelph, voorspelde dat de crisis miljarden mensen kan treffen in ontwikkelingslanden die afhankelijk zijn van zelfvoorzienende boerderijen.
"Elke keer dat de prijzen van olie of aardgas stijgen, stijgen de prijzen van stikstofmeststoffen. En de laatste keer dat dit nog eens gebeurde, was rond 2008 toen er wereldwijd een grote schok was. Het duwde bijkomend 150 miljoen mensen op aarde in chronische ondervoeding", zei Raizada. "Ik ben echt bang dat dat nu weer gebeurt."
De problemen zullen nog groter zijn voor landen die afhankelijk waren van de tarwe-export uit Oekraïne, de zogenaamde 'graanschuur van de wereld'.

En daar gaat Decroo zo rap mogelijk iets aan doen,maar zeker niet te veel want.........Wat een brave mensen, die speculanten. Ze zorgen ervoor dat morgen de prijs van diesel ineens met 28 cent naar beneden gaat.
Maar hij spreekt met een gespeten tong,enerzijds wilt hij wel iets doen aan de hoge energie prijzen (hij vergeet gemakshalve dat ze nu miljoenen of miljarden binnenrijven dor de meer inkomst voor BTW en accijns)“Ze gaan ervan uit dat er een tekort is, wat niet het geval is. Zelfs als Rusland de kraan toedraait, dan hebben we voor enkele maanden nog altijd geen tekort.” Volgens De Croo zal een bovengrens in de groothandelsmarkten speculanten ontmoedigen. “Zo’n maatregel moet de beurs voor een stuk terugbrengen in de realiteit.”
Ook denkt hij niet aan al die bedrijven die het water aan de lippen staan door die hoge gedwongen energie prijzen,maar hij denkt wel aan de minderinkomsten van de regering.....
https://www.hln.be/binnenland/premier-d ... ~a34ab26a/De energieprijzen blijven de pan uitswingen en dat is voor alsmaar meer mensen rampzalig. “Als overheid gaan we tussenkomen en zullen we bijkomende maatregelen nemen de komende dagen”, zegt De Croo aan de ontbijttafel bij Michaël Van Droogenbroeck op Radio 1. “Maar we zijn ons als overheden aan het ruïneren met maatregelen om energie betaalbaar te houden.
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Zoals ik in de Putin topic al schreef , ge kunt "ze" pijn doen door de maandelijkse voorschot factuur zelf te verlagen tot een redelijk bedrag van voor de stijging. Gewoon doen ! 
Ik betaal nu 75 Euro per maand voor de stroom Als ik in mei mijn afrekening krijg , en mijn maandelijkse bijdrage wordt stukken groter , dan ga ik mijn voorschotfactuur verlagen tot 85 Euro per maand.
Ik betaal nu 75 Euro per maand voor de stroom Als ik in mei mijn afrekening krijg , en mijn maandelijkse bijdrage wordt stukken groter , dan ga ik mijn voorschotfactuur verlagen tot 85 Euro per maand.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 13 mar 2022, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Wat voor zin heeft het ?Fred1950 schreef: ↑12 mar 2022, 18:15Zoals ik in de Putin topic al schreef , ge kunt "ze" pijn doen door de maandelijkse voorschot factuur zelf te verlagen tot een redelijk bedrag van voor de stijging. Gewoon doen !
Als je de eindfactuur krijgt moet je die toch vereffenen hoor. Verlagen heeft geen enkele zin, tenminste als de voorschotten evenredig zijn met je contract, en niet buitensporig zoals ze bij Mega deden.
Ik pas gewoon mijn voorschot aan zodat er bij de eindafrekening +/- maar evenveel moet betaald worden als het voorschot.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
En wat denkt ge ervan om zelf een "spaarpotje" aan te leggen met het verschil dat men je voorschotelt en wat je wil betalen ? En wie beweert dat de prijzen bij de eindafrekening nog steeds even hoog zullen zijn ? Je maakt de keuze : ofwel leg jijzelf een spaarpotje aan, ofwel doen de producenten , netbheerdes en de staat dat met hun BTW. Aan hun spaarpotjes ga je echter niets hebben.Charlie Maru schreef: ↑13 mar 2022, 18:32Wat voor zin heeft het ?Fred1950 schreef: ↑12 mar 2022, 18:15Zoals ik in de Putin topic al schreef , ge kunt "ze" pijn doen door de maandelijkse voorschot factuur zelf te verlagen tot een redelijk bedrag van voor de stijging. Gewoon doen !
Als je de eindfactuur krijgt moet je die toch vereffenen hoor. Verlagen heeft geen enkele zin, tenminste als de voorschotten evenredig zijn met je contract, en niet buitensporig zoals ze bij Mega deden.
Ik pas gewoon mijn voorschot aan zodat er bij de eindafrekening +/- maar evenveel moet betaald worden als het voorschot.
Als je nu al niet in staat bent om dat spaarpotje aan te leggen , ben je nu ook niet meer in staat om die hogere maandelijkse factuur te betalen. Dit lijkt me duidelijk.
Verlagen van de voorschotfactuur verhoogt de druk van onderuit. Gans dat prijsgedoe is sowieso niet het gevolg van energieschaarste, die is er puur door marktspeculatie. Dus , laat de producenten , de netbeheerders en de Staat maar vechten tegen die hoge prijzen, en bekijk hun strijd vanaf de zijlijn.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Heeft niks te zien met een "potje aan te leggen". Ik wil gerust mijn totale factuur in ééne keer betalen hoor.....Fred1950 schreef: ↑13 mar 2022, 18:55En wat denkt ge ervan om zelf een "spaarpotje" aan te leggen met het verschil dat men je voorschotelt en wat je wil betalen ? En wie beweert dat de prijzen bij de eindafrekening nog steeds even hoog zullen zijn ? Je maakt de keuze : ofwel leg jijzelf een spaarpotje aan, ofwel doen de producenten , netbheerdes en de staat dat met hun BTW. Aan hun spaarpotjes ga je echter niets hebben.Charlie Maru schreef: ↑13 mar 2022, 18:32Wat voor zin heeft het ?Fred1950 schreef: ↑12 mar 2022, 18:15Zoals ik in de Putin topic al schreef , ge kunt "ze" pijn doen door de maandelijkse voorschot factuur zelf te verlagen tot een redelijk bedrag van voor de stijging. Gewoon doen !
Als je nu al niet in staat bent om dat spaarpotje aan te leggen , ben je nu ook niet meer in staat om die hogere maandelijkse factuur te betalen. Dit lijkt me duidelijk.
Verlagen van de voorschotfactuur verhoogt de druk van onderuit. Gans dat prijsgedoe is sowieso niet het gevolg van energieschaarste, die is er puur door marktspeculatie. Dus , laat de producenten , de netbeheerders en de Staat maar vechten tegen die hoge prijzen, en bekijk hun strijd vanaf de zijlijn.
Jij hebt toch een "vast contract", dus kan je al min of méér weten hoeveel je eindtotaal zal bedragen.......
De druk van onderuit verhogen....? je denkt toch niet dat je ze gaat kl*ten door uw voorschot factuur te verlagen ? 98% van de klanten zal gewoon zijn voorschot betalen zoals het werkelijk is.
Of dat nu een groot of klein bedrijf is, mocht iedereen doen zoals jij; dan gaat het failliet. En als het failliet gaat, dan kan je op zoek naar een andere leverancier; is dat dan beter ?
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Alleen de "handelaar"-producenten die zelf geen stroom maken, maar die moeten aankopen zullen failliet gaan. Kan dat u en mij wat schelen ? Dat zijn toch maar marktschuimers die winst willen maken zonder er zelf wat voor te doen en te investeren. Die mogen voor mijn part allemaal failliet gaan. "Mega" , "Elegant" , "Antargaz" zijn zo een marktschuimers die zelf niets produceren en investeren.Charlie Maru schreef: ↑13 mar 2022, 19:24....
Of dat nu een groot of klein bedrijf is, mocht iedereen doen zoals jij; dan gaat het failliet. En als het failliet gaat, dan kan je op zoek naar een andere leverancier; is dat dan beter ?
Een andere leverancier zoeken is geen probleem , dat wordt zelfs wettelijk ondersteund. De VREG pleit continu om de goedkoopste te kiezen.
-
benq - Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Bwa, binnenkort is het gedaan met de voorschot facturen als iedereen een digi; meter heeft,
mijne huidige leverancier heeft al gevraagd of ik voorstander ben om maandelijks het werkelijke verbruik te betalen,
wel voor mij mag dat.
mijne huidige leverancier heeft al gevraagd of ik voorstander ben om maandelijks het werkelijke verbruik te betalen,
wel voor mij mag dat.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen