Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

20 apr 2022, 19:50

Het is allemaal niet zo moeilijk. Zet de feiten eens op een rijtje:

- Poetin erkent niet dat de Oekraïense natie bestaat.

- Poetin erkent niet dat er een Oekraïens volk bestaat; het zijn allemaal Russen

- Poetin heeft duidelijk gezegd dat het uiteenvallen van de Sovjet Unie de grootste ramp was die de Russen ooit is overkomen.

- Poetin verwijt Lenin dat hij de Oekraïners een eigen land heeft gegeven (dat is althans Poetins lezing van de geschiedenis). Ook Chroetsjov heeft dat bestaan van Oekraïne nog eens herbevestigd tijdens zijn bewind. Dat deed hij door de Krim aan Oekraïne te 'schenken'. Twee grote kemels in de ogen van Poetin.

- Poetin wil Rusland weer een 'gerespecteerde wereldmacht' laten worden. Gevreesd misschien wel, maar respect? Neen. Bovendien miskijkt hij zich op de langetermijneffecten die hij in gang heeft gezet: de Russische leiding, en bij uitbreiding heel Rusland, wordt door de halve wereld als een te mijden melaatse beschouwd. Oekraïners zullen Rusland nog 3 generaties lang grondig haten.

- Poetin kan het niet verkroppen en niet aanzien dat onafhankelijke landen (sinds de val van de SU) een eigen keuze maken wie hun 'vrienden' zijn en met wie ze voornamelijk willen contacten onderhouden.

- Poetin heeft dat een eerste keer bewezen in het onafhankelijke Georgië waar hij met zijn tanks is binnengereden. Daar zaten geen 'nazi's' (en zelfs molotovcocktails werden daar niet gebruikt!).

- Om die 'ongehoorzaamheid' van Oekraïne te bestraffen 'moet' hij wel een voorbeeld stellen. Alsof we Grozny in zijn eigen Rusland al vergeten zijn :roll: . Bijgevolg gaat hij als een wildeman tekeer en heeft hij uitdrukkelijk de opdracht gegeven om zoveel mogelijk mensen te vermoorden, zoveel mogelijk woningen te vernielen en zeker en vast de infrastructuur van het land zo grondig mogelijk om zeep te helpen.
Dat allemaal onder het motto van even 'cruel to be kind' zijn want wie de roede spaart, haat zijn kind. Toch?

Naar Den Haag met die vlerk!
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fazal

20 apr 2022, 20:52

Nee, naar de HEL met die vlerk!!!
Uitschakelen die rotzak, eender hoe!!! :evil:

Fred1950

20 apr 2022, 21:27

Fazal schreef:
20 apr 2022, 19:12
En ik vraag mij af wat Poetin daar te zoeken heeft!?
Waarom al dat geweld? Waarom moeten er zoveel onschuldige slachtoffers vallen?
Is het dat eigenlijk allemaal waard???
Toch simpel :

1/ Hij kwam zijn soortgenoten in de Donbas ter hulp , net zoals wij de Oekraïners ter hulp schieten. Er was een akkoord van Minsk voor een wapenstilstand tussen de Russische opstandelingen en de Oekraïners , maar die werd niet meer gehouden , en al zeker niet meer toen die opstandige Russen Loehansk en Donetsk als onafhanklijke republieken uitriepen. En toen kwam onze acteur-comedian op de proppen met de vraag om tot de NAVO toe te treden. Moet er nog meer zand zijn ?

Zijn opmars rond Kiev was eerder bedoelt om Zelensky ten val te brengen. Dat lukte niet , tenzij hij gewapender hand Kiev zou moeten innemen met alle destructieve gevolgen voor de stad. Voor de Russen is Kiev ook heilig , en die verwoest je dus niet. Ik heb ik hier vroeger al geschreven dat de belegering van Kiev een strategische fout was. Putin had logisch gezien al zijn troepen meteen in de Donbas moeten inzetten.

2/ Er zit heel wat schoon gerief in de ondergrond van de Donbas , en daar zijn zowel de EU ( en zeker de Europese liberalen voor wie geld het levensdoel is ) als Rusland op uit.

Waarom geen vrede laten waar vrede was? :evil:
Er was vrede tot de staatsgreep van 2014 , en de Oekraïners hadden het tot dan heel goed. Vanaf 2014 steeg de werkloosheid , steeg de inflatie en steeg de overheidsschuld. Bron : https://nl.wikipedia.org/wiki/Oekra%C3%AFne

De bezetting in 2014 ( en nu geannexeerd ) van de Krim betekende eigenlijk niets. De Oekraïners hebben zich daar weinig tegen verzet omdat het daar toch stikt van die vervelende Russen , en vooral , de Krim had al min of meer een eigen statuut en zelfstandigheid binnen Oekraïne.

Een bedenking : waarom is de VS en de EU destijds de Georgiërs ( en nog andere landen ) niet ter hulp geschoten ?

Wil.

20 apr 2022, 22:26

Fred1950 schreef:
20 apr 2022, 21:27
Toch simpel :

1/ Hij kwam zijn soortgenoten in de Donbas ter hulp , net zoals wij de Oekraïners ter hulp schieten. Er was een akkoord van Minsk voor een wapenstilstand tussen de Russische opstandelingen en de Oekraïners , maar die werd niet meer gehouden
• 'soortgenoten', Freddy? Zoals honden? :roll:
En schieten wij op dezelfde wijze de Oekraïners te hulp? Zijn onze militairen daar het land binnengevallen? Vernielen onze militairen de woningen in de Donbas? Moorden onze militairen vrouwen en kinderen uit en dit met goedkeuring van onze hoogste gezagsdragers?

• Russische opstandelingen? Wat maakt hen tot Russen, Fred? Stond dat op hun ID?
Jij vindt het uit waar we bijstaan. Man, man toch :roll:

Een bedenking : waarom is de VS en de EU destijds de Georgiërs ( en nog andere landen ) niet ter hulp geschoten ?
Jij hebt echt weinig kaas gegeten van de internationale politiek.
De invasie is gestopt toen de VS dreigden om tussen te komen. Dat lieten ze merken door met militaire vliegtuigen humanitaire hulp het land binnen te vliegen. Achteraf is gebleken dat de VS die dreiging wellicht niet zouden omgezet hebben in daden.
Mede daardoor gaat Poetin er vandaag van uit dat hij kan doen wat hij wil in Oekraïne. Vandaar de beestigheden die we nu zien.

Fred1950

20 apr 2022, 22:58

Wil. schreef:
.....

• Russische opstandelingen? Wat maakt hen tot Russen, Fred? Stond dat op hun ID?
Nu wel.

....
Mede daardoor gaat Poetin er vandaag van uit dat hij kan doen wat hij wil in Oekraïne. Vandaar de beestigheden die we nu zien.
Welke beestigheden hebben de VS in Irak uitgehaald , en dan nog met een totaal verzonnen reden. Zijn er daar ook geen burgers en kinderen omgekomen ? Ook vergeten wat ze in Vietnam hebben uitgericht ?

Laten we het dus niet teveel over die "beestigheden" hebben. Zet ze allemaal maar eens op een rij die als propaganda in de Westerse media getoond zijn geweest , en tel hoeveel dat er waren.

Wil.

20 apr 2022, 23:42

Laten we het dus niet teveel over die "beestigheden" hebben.
Agent: 'Je bent door het rode licht gereden. Je krijgt een boete.'
Fred: 'Ja, maar gisteren is hier iemand anders óók door het rode licht gereden. Laten we dus maar niet te veel spreken over die verkeersovertreding'.

Computer says: Eeeuuuuuuuu ...

Logische denkfout - een drogredenering.

Wil.

20 apr 2022, 23:46

Fred1950 schreef:
20 apr 2022, 22:58
Wil. schreef:
.....

Nu wel.
1) Je geeft dus toe dat je alweer een stommiteit hebt neergekwakt (gisteren de Kaspische Zee, vandaag weer wat anders. Wat wordt het morgen? )

2) Ze hebben zich nu zelfstandig verklaard. Ze zijn geen Russische burgers geworden.

Hoe zit het met de vooruitgang i.v.m. de batterijen, Fred? Beweegt er nog wat op dat vlak, want het zal nodig zijn. Ik hoop via jou bij te blijven in deze materie.

Fred1950

21 apr 2022, 09:25

Wil. schreef:
20 apr 2022, 23:46
;;;;
2) Ze hebben zich nu zelfstandig verklaard. Ze zijn geen Russische burgers geworden.
.....
Ze hebben een Russische ID kaart gekregen , is dat niet voldoende. Er lopen hier ook een pak rond met dubbele nationaliteit.

En wat die genocides en schending van de mensenrechten betreft , zijn de Amerikanen destijds veroordeeld geweest omdat ze Saddam Hoessein op een "beestachtige" wijze uit zijn hol hebben gesleurd met de woorden "We've got him" . Is er een VS president voor het internationaal gerechtshof gedaagd geweest wegens de oorlogsmisdaden met napalm in Vietnam ?

Conclusie : in "het Westen" wordt met twee maten en gewichten gewogen. En wat propaganda en volksmanipulatie betreft moeten we zeker niet onderdoen voor de Russen en de Chinezen , zelfs niet voor Noord-Korea. ( of heet dit "sociologische beïnvloeding" -- jouw uitvindsel :lol: )

Wil.

21 apr 2022, 10:16

Die 'Russische opstandelingen' zoals jij ze noemde, zijn al verscheidene jaren in conflict met de Oekraïense overheid. Ze hadden toen helemaal geen Russische identiteitskaart. Dat is voor Poetin een 'slimmigheidje' om Oekraïne te kunnen aanvallen.

Als er ergens een beer in Noorwegen Russische spreekt, dan volstaat dat voor oorlogsmisdadiger Poetin om hem een Russische pas te geven en Noorwegen binnen te vallen om die arme beer te bevrijden.

Wil.

21 apr 2022, 10:44

Fred, je gebrek aan kennis van het jargon uit de sociologie lijk jij nog als een bonus te beschouwen. Zet het op je CV, zou ik zeggen :roll:

Ik kan hier in het Westen nog altijd Russische nieuwswebsites bekijken, zoals deze.

Poetin sluit de informatie voor zijn burgers volledig af. Zelfs de woorden die een journalist mag gebruiken worden beperkt. Het zelfstandig naamwoord 'oorlog' is verboden :lol: wanneer het over Oekraïne gaat. Het is helemaal overgenomen uit "1984".
Een totale vernietingsoorlog heet nu 'speciale operatie'. Een inval in een soeverein land heet 'een bevrijdingsoperatie'. In het boek van Orwell klinkt het "Oorlog is vrede".

Fred1950

21 apr 2022, 11:02

Wil. schreef:
Die 'Russische opstandelingen' zoals jij ze noemde, zijn al verscheidene jaren in conflict met de Oekraïense overheid. .....
jawel , sinds de staatsgreep van 2014. En ik schreef toch helemaal in het begin "Nu wel" ( Gisteren, 22:26 ) . Waarover zit ge hier dan nog te lullen. Enne ... Orwell is al lang dood ....

Wil.

21 apr 2022, 11:57

Fred1950 schreef:
21 apr 2022, 11:02
Wil. schreef:
Die 'Russische opstandelingen' zoals jij ze noemde, zijn al verscheidene jaren in conflict met de Oekraïense overheid. .....
jawel , sinds de staatsgreep van 2014. En ik schreef toch helemaal in het begin "Nu wel" ( Gisteren, 22:26 ) . Waarover zit ge hier dan nog te lullen. Enne ... Orwell is al lang dood ....
Jij pakt maar wat in je kraam past.
Gisteren om 19.12u schreef jij over Russische opstandelingen. Dat is waar 'helemaal in het begin' naar verwijst.
Dat zijn nog altijd dezelfde opstandelingen sinds 2014. Dat waren Oekraïners die zich wilden afscheiden. Net zoals een groot deel Vlamingen dat wil. Dat is een intern-belgische aangelegenheid. Idem in Oekraïne.

Enne ... Orwell is al lang dood ....
Ja, en Alessandro Volt is al lang dood en Georg Ohm ook. :roll: :roll:

Hier komt de cultuurbarbaar in jou boven. Of beter, de ignoramus. Je raakt kant noch wal.

voorn

21 apr 2022, 12:10

Intussen is Poetin al verder aan het denken over anexatie.
Gelul over Moldavië; wonen ook nog wat Russen.
Dit stopt enkel met een grote bom op Moskou. :twisted:
Laatst gewijzigd door voorn op 21 apr 2022, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred1950

21 apr 2022, 13:11

FlightRadar wordt al even gek als Facebook met "volgers" :lol: Meer dan 3000 Russen :P zijn de vliegtuigen met roepnaam SVF645 en RRR7221 aan 't volgen :lol: . Zonet was er ook nog een Hawk te bespeuren , maar die is blijkbaar foetsie ... Er vliegt "iets" zonder call-sign ten zuiden van Moldavië ....