Klimaat
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Bron ? Het verschil zit hem in de motor , en wat extra verkabeling die amper meer is dan bij een fossiel wagen. Die motor zelf met alles erop en eraan ( en koper ) weegt ongeveer 20-30 kg. Die is niet veel groter dan een motor in een wasmachien. Er zit uiteraard meer elektronica rond die motor dan bij een fossiele motor , maar het grootste deel ervan is niet eens koper. Idem voor de batterij.
-
audibac - Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
Onze moderne levensstijl niet mogelijk zou zijn zonder koper? Er wordt namelijk ongeveer 85 kg koper gebruikt bij de fabricage van een gemiddelde elektrische auto en voor een elektrische bus is dit zelfs 370 kg.
CODELCO is de grootste koperproducent ter wereld. Het in Chili gevestigde bedrijf. In 2020 had het een wereldwijd marktaandeel in de productie van koper van 8% en 30% in Chili .
CODELCO is de grootste koperproducent ter wereld. Het in Chili gevestigde bedrijf. In 2020 had het een wereldwijd marktaandeel in de productie van koper van 8% en 30% in Chili .
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
-
Kijk eens naar de motor van uw wasmachien , luie nitwit , of Google eens met "Tesla motor" en selecteer de prentjes ( images )

-
Zeg, Fredje, denk je nu echt dat ik al die plaatjes al niet gezien heb?
Ijverig zijn is één ding, maar gericht zoeken naar wat je wil verifiëren is een andere zaak. Daar mangelt het nog.
Huiswerk opnieuw maken.
Ijverig zijn is één ding, maar gericht zoeken naar wat je wil verifiëren is een andere zaak. Daar mangelt het nog.
Huiswerk opnieuw maken.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Als ge tijd gehad hebt om al die plaatjes al op te zoeken , dan zou je me op zijn minst ook kunnen vertellen waar die 90 kg koper in een EV steekt. Wees nu eens een verstandige leraar vooraleer ge huiswerk uitdeelt.
-
Nog een weetje:
4 Europese landen (b - Ndl - D - DK) gaan de Noordzee volpoten met windmolens. De opgewekte elektriciteit wordt via een kabel naar belgië gebracht.
Die kabel gaat meerdere honderden km lang zijn. Zo'n kabel behoeft 50.000 kg koper per kilometer. Voor 500 km is dat 25 miljoen kg koper. En dat enkel voor dit ene project.
4 Europese landen (b - Ndl - D - DK) gaan de Noordzee volpoten met windmolens. De opgewekte elektriciteit wordt via een kabel naar belgië gebracht.
Die kabel gaat meerdere honderden km lang zijn. Zo'n kabel behoeft 50.000 kg koper per kilometer. Voor 500 km is dat 25 miljoen kg koper. En dat enkel voor dit ene project.

Weet ik ook al , te laat met uw Nieuws.
Het zullen meerdere kabels worden , but so what ! Als er ergens een nieuwe centrale wordt geplaatst , en men verbindt die met de rest met ondergrondse kabels kost dat ook koper.Die kabel gaat meerdere honderden km lang zijn. Zo'n kabel behoeft 50.000 kg koper per kilometer. Voor 500 km is dat 25 miljoen kg koper. En dat enkel voor dit ene project.
Tegen 2050 wil men 150 gigawatt aan windmolenvermogen geinstalleerd hebben , dat is het equivalent van 150 Doel 4 kernreactoren ( hun netto vermogen zonder hitteuitstoot )
-
De afstanden vanaf de Noordzee naar belgië zijn vele keren groter dan wanneer er binnenlands een nieuwe centrale komt.
Maar je mist het punt: alleen al dit project gaat minstens 25 miljoen kg koper nodig hebben. Op gans de wereld worden dergelijke projecten opgestart. Dat draagt allemaal bij aan de enorme stijging van de vraag naar koper.
Ik herhaal dat een elektrische auto 90 kg koper van doen heeft (al iets kunnen vinden via Google, Sof? Want dat wist je dus duidelijk weer niet
)
Dan kom ik ten slotte terug bij de boodschap van de CEO van een koperbedrijf: we gaan de volgende 25 j. evenveel koper moeten mijnen en/of recycleren dan we in de ganse geschiedenis al hebben uit de grond gehaald. Mission impossible.
Maar je mist het punt: alleen al dit project gaat minstens 25 miljoen kg koper nodig hebben. Op gans de wereld worden dergelijke projecten opgestart. Dat draagt allemaal bij aan de enorme stijging van de vraag naar koper.
Ik herhaal dat een elektrische auto 90 kg koper van doen heeft (al iets kunnen vinden via Google, Sof? Want dat wist je dus duidelijk weer niet
Dan kom ik ten slotte terug bij de boodschap van de CEO van een koperbedrijf: we gaan de volgende 25 j. evenveel koper moeten mijnen en/of recycleren dan we in de ganse geschiedenis al hebben uit de grond gehaald. Mission impossible.

boeffer - Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
3 fasen en 400 volt, lijkt me op drijfkracht. Die motoren zijn veel sterker dan onze 220 v motor en condensator.
Dus dat zit dan in een e-auto.
Wij hadden hier vroeger luidsprekers gewikkeld met vierkante draad, die waren nog krachtiger.
Dus dat zit dan in een e-auto.
Wij hadden hier vroeger luidsprekers gewikkeld met vierkante draad, die waren nog krachtiger.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk