Klimaat

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

tokkio

25 mei 2022, 17:26

Fred1950 schreef:
25 mei 2022, 12:26
Wil. schreef:
25 mei 2022, 11:26
Als het te krap wordt in Duitsland, gaan ze daar terug over op kolen:

Afbeelding
En van waar gaan ze die kolen halen ? Vanuit de Donbas ? :lol: In de Donbas zit er kwaliteitsvolle antraciet. :twisted: :mrgreen:

Allemaal eigenlijk geen probleem moesten ze het CO2 kunnen opvangen en stockeren. Helaas "sommigen" weten hoe dat kan ( en niet stockeren in lege gasholtes ) , maar de ingenieurs van vandaag komen blijkbaar niet meer op het idee. 8)
Duitsland heeft nog bruinkool genoeg, ze gaan er nog een paar dorpen laten platwalsen.......
en de Co² waait toch naar België..........
https://www.tijd.be/dossier/europareeks ... 61267.html
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

28 mei 2022, 16:32

Wie maakt zich eigenlijk nog zorgen om CO2 uitstoot en de hoge energieprijzen ? "Zij" alleszins niet :evil:

Untitled1.png
Untitled1.png (868.51 KiB) 712 keer bekeken

Zou een spuitbus tegen wespen niet helpen ? :lol: ( moest ik God of een extra terrestial zijn , ik zou er plezier aan beleven :mrgreen: )

Untitled2.png

voorn

31 mei 2022, 08:11

En het wordt maar waanzinniger.
De groene Nederlanders willen een N2 taks op grazen van het vee :twisted:

Fred1950

31 mei 2022, 09:03

Allemaal te dom om te helpen donderden. Stuur al die politiekers terug naar school om het omderscheid te leren kennen tussen stikstof en een stikstofverbinding , maar het is blijkbaar te moeilijk om dat te verstaan. Een koe en hun mest op het land stoot immers geen stikstof ( N2 ) uit.

benq

31 mei 2022, 12:14

Fred1950 schreef:
Allemaal te dom om te helpen donderden. Stuur al die politiekers terug naar school om het omderscheid te leren kennen tussen stikstof en een stikstofverbinding , maar het is blijkbaar te moeilijk om dat te verstaan. Een koe en hun mest op het land stoot immers geen stikstof ( N2 ) uit.
Aaa Nee!
en dit dan ( zie dokter Google)

Het voer dat koeien eten en verteren zorgt in meer of mindere mate ook voor stikstofuitstoot. “Zo geven boeren hun koeien vaak voer met net teveel eiwit (waar stikstof in zit), ongeveer 10 procent eiwit te veel. Dat komt in de urine terecht en vervliegt deels als ammoniak. Die ammoniak daalt neer in de natuur. :lol:
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

E.T.

31 mei 2022, 12:21

Waarom een extra vergunning (met bijhorende taksen) op vee in de wei?

Bedoeling is om maximaal in te spelen op de voeding van de koeien en dat kan het best in de stal.
Dat die beesten liever wat buiten grazen is bijzaak ...

Wil.

31 mei 2022, 13:59

benq schreef:
31 mei 2022, 12:14
Fred1950 schreef:
Aaa Nee!
en dit dan ( zie dokter Google)

Het voer dat koeien eten en verteren zorgt in meer of mindere mate ook voor stikstofuitstoot. “Zo geven boeren hun koeien vaak voer met net teveel eiwit (waar stikstof in zit), ongeveer 10 procent eiwit te veel. Dat komt in de urine terecht en vervliegt deels als ammoniak. Die ammoniak daalt neer in de natuur. :lol:
Het berust allemaal op spraakverwarring.

In essentie gaat het voor de landbouw om de extra productie van NH3 (amoniak, wat niet hetzelfde is als N2) en voor de industrie over NOx (allerlei stikstofoxide verbindingen).

Dat wordt in de politiek en in de pers altijd als 'stikstofproductie' vermeld, maar Fred'50 wil laten horen dat hij weet hoe het écht zit en dus schrijft hij dat soort dingen als hierboven.

Ter vergelijking: in de politiek wordt over de wet op 'racisme' gesproken, maar er bestaan in de mensheid geen verschillende 'rassen'. Maar het woord racisme wordt wel frequent gebruikt.
In de woorden van Freddy: "Allemaal te dom om te helpen donderden."
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

31 mei 2022, 16:00

Wil. schreef:
31 mei 2022, 13:59
...
In essentie gaat het voor de landbouw om de extra productie van NH3 (amoniak, wat niet hetzelfde is als N2) en voor de industrie over NOx (allerlei stikstofoxide verbindingen).

Dat wordt in de politiek en in de pers altijd als 'stikstofproductie' vermeld, maar Fred'50 wil laten horen dat hij weet hoe het écht zit en dus schrijft hij dat soort dingen als hierboven.

....
Juist , en koeien kunnen geen NOx uitstoten , en dus blijft er alleen maar ammoniak over. Wat koeien aan methaan uitstoten wordt niet eens vermeld .... want .... methaan bevat geen stikstof atomen. :roll:

Dat men verdomme eens het kind bij zijn ware naam noemt. Dan leert de bevolking waar het precies om draait in plaats van naar het dom gelul van de praatbarak politiekers te moeten luisteren. Nogmaals : "te dom om te helpen donderen" :evil:

@benq

In alle urine zitten stoffen die zich naar ammoniak omvormen , ook in uw urine. Die stoffen ( ureum ) ontstaat bij afbraak van celmateriaal , en dus niet alleen door inname van eiwitrijk voedsel. Elk zoogdier moet die eiwitten als voedsel krijgen , net om het afgebroken celmateriaal te kunnen vervangen. En wat koeien betreft , zonder eiwitrijk voedsel , geen melk en geen biefstukken. :)

Het voer dat men in stallen nu geeft wordt speciaal "geprepareerd" om minder methaan uit stoten , niet omwille van minder ammoniak uitstoot. Een koe moet ten allerlaatste toch plassen en kakken nietwaar , en daar gaat het bij die ammoniak over ... :D

voorn

31 mei 2022, 18:07

Tel daarbij de protesterende villa eigenaars die naar den boerenbuiten trokken. Maar blijkbaar niet wistten wat landbouw en veeteelt is.

Fred1950

31 mei 2022, 18:51

voorn schreef:
Tel daarbij de protesterende villa eigenaars die naar den boerenbuiten trokken. Maar blijkbaar niet wistten wat landbouw en veeteelt is.
Dan hadden die eerst maar eens komen ruiken. En denk dat de meesten er geen probleem van maken.

En voor wie er nog aan twijfelt : een koe stoot geen stikstof N2 uit ( ook niet via de uitwerpselen ). En moest dat toch het geval zijn , wat is dan de impact op onze atmosfeer die reeds voor 78 % uit stikstof bestaat. :roll:

Wil.

31 mei 2022, 19:31

Waarom is er toch zoveel heisa over die zaak en waarom hebben we dan een 'stikstofdecreet' ?
Waarom hebben we een PAS - de Programmatische Aanpak Stikstof?

tokkio

08 jun 2022, 16:14

Wil. schreef:
31 mei 2022, 19:31
Waarom is er toch zoveel heisa over die zaak en waarom hebben we dan een 'stikstofdecreet' ?
Waarom hebben we een PAS - de Programmatische Aanpak Stikstof?
Dat dient om onze boeren en veehouders kapot te maken,en om boeten te kunnen uitschrijven,, maar de stikstofneerslag,die komt wel voor 58% uit het buitenland ,maar de insecten en de onkruid planten hebben er te veel last van, dus moeten de boeren het bekopen......
https://vilt.be/nl/nieuws/wat-staat-er- ... r-stikstof
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Wil.

08 jun 2022, 16:36

Uit die link:

Beiden stikstofverbindingen verschillen van de manier waarop ze neerslaan in de natuur. De verspreidingspluim van ammoniak is veel kleiner dan die van stikstofoxiden. Dit betekent dat ammoniak eerder lokaal neerslaat, terwijl stikstofoxiden door de wind worden meegenomen en verder worden verspreid. Dat wil niet zeggen dat ammoniak niet op lange afstand kan getransporteerd worden. Volgens cijfers van de Vlaamse onafhankelijke onderzoeksorganisatie VITO gaat ongeveer de helft van de ammoniakuitstoot verder dan 80 kilometer terwijl dat voor NOx om 80 procent gaat.

Fred1950

08 jun 2022, 21:09

Fred1950 schreef:
31 mei 2022, 18:51
voorn schreef:
Dan hadden die eerst maar eens komen ruiken. En denk dat de meesten er geen probleem van maken.

En voor wie er nog aan twijfelt : een koe stoot geen stikstof N2 uit ( ook niet via de uitwerpselen ). En moest dat toch het geval zijn , wat is dan de impact op onze atmosfeer die reeds voor 78 % uit stikstof bestaat. :roll:
... en een koe stoot ook geen stikstofoxides ( NOx ) uit ! Stikstofoxides - dat is oxidatie van stikstof met zuurstof - onstaan uitsluitend bij hoge temperaturen zoals bij de verbranding van benzine in auto's en elecriciteitscentrales ( op gas , stookolie , kolen , biomassa ... ). Om die NOx uitstoot te verminderen heeft men in Nederland de topsnelheid van wagens tot 100 km/u beperkt, en dat spaart op NOx uitstoot.

Ammoniak heeft als chemische formule NH3 , en daar steekt dus een atoom stikstof in. Ammoniak zomaar als "stikstof' te gaan beschouwen is dus nitwit praat , en van stiksofoxides is bij koeien al helemaal geen sprake zoals ik hierboven al schreef. Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Ammoniak

Wie kan er nu nog in godsnaam een beetje respect opbrengen of opkijken naar politiekers die zonder enige basis dingen gaan beweren die men in de humaniora zelfs onderwijst ( of toch zou moeten onderwijzen ) Bij mij veroorzaakt dit cultuurschokken en ik schaam mij voor dergelijke politieke "leiders" als landgenoten.

Dicksy

08 jun 2022, 21:41

door Fred1950 » 21 minuten geleden
Wie kan er nu nog in godsnaam een beetje respect opbrengen of opkijken naar politiekers die zonder enige basis dingen gaan beweren die men in de humaniora zelfs onderwijst ( of toch zou moeten onderwijzen ) Bij mij veroorzaakt dit cultuurschokken en ik schaam mij voor dergelijke politieke "leiders" als landgenoten.
Wat kun je verwachten van politiekers die gisteren minister van verkeer, vandaag van economie en morgen minister van defensie kunnen zijn. 🤔
U moet uw pijlen richten op diegene die ze die nitwitpraat inlepelen. Die ministers papegaaien alleen omdat er nu eenmaal iemand die stoel moet warm houden en gelukkig zijn dat zij het mogen doen.