Stakingen
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Natuurlijk is het verbod op nachtwerk er niet gekomen op vraag van de werkgevers.
Het zijn wel degelijk de vakbonden die er afspraken over hebben gemaakt (meer loon, vrijwilligheid, rust & vakantie, ...)
Werken in - al dan niet vaste - ploegen moet gehonoreerd worden
Bedrijven die verhuizen stellen elders arbeiders te werk ...
Het zijn wel degelijk de vakbonden die er afspraken over hebben gemaakt (meer loon, vrijwilligheid, rust & vakantie, ...)
Werken in - al dan niet vaste - ploegen moet gehonoreerd worden
Bedrijven die verhuizen stellen elders arbeiders te werk ...
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Ik heb nog nooit een vakbondsleider van bij ons goedkeurend zien knikken wanneer de baas van een bedrijf aankondigde dat hij de zaak zou gaan overbrengen naar Polen of Noord-Macedonië.
Eigen kameraden eerst!
Eigen kameraden eerst!

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
De echte reden zal wel elders liggen. Waarom is bij e-commerce persé nachtarbeid nodig ? Denk je echt dat consumenten "eisen" dat wat je bestelt de volgende dag aan de deur staat ? Dat was vroeger niet zo , dus waarom zou dat nu het geval zijnWil. schreef: ↑04 jun 2022, 16:46.....
Wel, in 1921 werd het verbod op nachtarbeid het basisprincipe (er werden snel uitzonderingen toegestaan). Dat verbod is er NIET gekomen op vraag van de werkgevers. Het zijn de vakbonden die dat hebben afgedwongen. Het is één van de redenen waarom we de e-commerce boot hebben gemist.
....
De echte reden ligt terug bij het "kunnen" ... Ik vind op Belgische sites niet terug wat ik nodig heb - het aanbod is te klein - en dat is omdat het bedijf zelf het product niet verkoopt - ook niet in hun off-line winkel. Hun web sites zijn ook veelal erbarmelijk samengesteld met beperkte of amper functionerende betalingsmogelijkheden.
Ge denkt toch ook niet dat als ik een bestelling om 2 uur 's nachts doe , dat daar aan de winkelkant een manneke zit die een bevestigings email - zelfs met factuur - terug stuurt , en dan ook meteen naar het magazijn holt. Daar zorgt "software" voor , en daar hebben onze Belgskes blijkbaar nog te weinig kaas van gegeten.
Iedereen kan zelfs zonder eigen web site aan e-commerce doen , mits de hulp van een bol.com , ebay , amazon ....
-
Ja, ja, Fredje weet het beter
Het parlement heeft het nodig gevonden om daarover te debatteren en de wet uiteindelijk ook te wijzigen.
Een beetje info van de collega's van de FOD Werkgelegenheid.
Wet van 5 maart 2017 betreffende werkbaar en wendbaar werk, art. 79.

Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Een "arbeidsregeling met nachtprestaties" is volgens de regelgeving een arbeidsregeling waarin werknemers worden tewerkgesteld die hun prestaties gewoonlijk verrichten tussen 20 uur en 6 uur met steeds prestaties die worden geleverd tussen middernacht een 5 uur 's morgens.
Cao nr. 46 verplicht de werkgever om uiteenlopende begeleidingsmaatregelen te nemen (raadpleegbaar op de website van de Nationale Arbeidsraad). Eén van de maatregelen bestaat uit de toekenning van een vergoeding voor nachtarbeid. Voor nachtarbeid wordt een bijzondere vergoeding toegekend van 1,22 euro/uur. Voor werknemers van 50 jaar en ouder gaat het om 1,46 euro/uur (bedragen per 1 maart 2020).
Cao nr. 46 verplicht de werkgever om uiteenlopende begeleidingsmaatregelen te nemen (raadpleegbaar op de website van de Nationale Arbeidsraad). Eén van de maatregelen bestaat uit de toekenning van een vergoeding voor nachtarbeid. Voor nachtarbeid wordt een bijzondere vergoeding toegekend van 1,22 euro/uur. Voor werknemers van 50 jaar en ouder gaat het om 1,46 euro/uur (bedragen per 1 maart 2020).
-
_Jos_ - Lid geworden op: 02 apr 2011, 11:13
De echte reden ligt inderdaad vooral elders en al vanaf het begin.Fred1950 schreef: ↑05 jun 2022, 09:16De echte reden zal wel elders liggen. Waarom is bij e-commerce persé nachtarbeid nodig ? Denk je echt dat consumenten "eisen" dat wat je bestelt de volgende dag aan de deur staat ? Dat was vroeger niet zo , dus waarom zou dat nu het geval zijnWil. schreef: ↑04 jun 2022, 16:46.....
Wel, in 1921 werd het verbod op nachtarbeid het basisprincipe (er werden snel uitzonderingen toegestaan). Dat verbod is er NIET gekomen op vraag van de werkgevers. Het zijn de vakbonden die dat hebben afgedwongen. Het is één van de redenen waarom we de e-commerce boot hebben gemist.
....
De echte reden ligt terug bij het "kunnen" ... Ik vind op Belgische sites niet terug wat ik nodig heb - het aanbod is te klein - en dat is omdat het bedijf zelf het product niet verkoopt - ook niet in hun off-line winkel. Hun web sites zijn ook veelal erbarmelijk samengesteld met beperkte of amper functionerende betalingsmogelijkheden.
Ge denkt toch ook niet dat als ik een bestelling om 2 uur 's nachts doe , dat daar aan de winkelkant een manneke zit die een bevestigings email - zelfs met factuur - terug stuurt , en dan ook meteen naar het magazijn holt. Daar zorgt "software" voor , en daar hebben onze Belgskes blijkbaar nog te weinig kaas van gegeten.
Iedereen kan zelfs zonder eigen web site aan e-commerce doen , mits de hulp van een bol.com , ebay , amazon ....
België heeft in de beginjaren een totale uitverkoop gedaan van goedklinkende domeinnamen. Bijna alle goede domeinnamen zijn in handen van Nederlanders. De overheid heeft zelfs Belgium.be moeten terugkopen van een hollander. Coronavirus.be bleek ook weer door een hollander gekocht.
Recente klucht: https://www.made-in.be/antwerpen/maggy- ... n-de-haal/
Toen ik bv 20j geleden een domeinnaam in Frankrijk wilde registreren was wonen in Frankrijk een voorwaarde. Via een truckje ging het ook wel maar dan betaalde je je blauw voor registratie en jaarlijks verlengen. Alle buurlanden beschermden hun domeinnamen, België had geen benul van de waarde op lange termijn.
Ik heb ook met Google Adds geadverteerd en merkte dat er steeds Nederlandse sites boven mij verschenen in de ranking ondanks de hoge CPC instelling. Een telefoontje naar Google leert snel dat Google.be in de praktijk door hollanders wordt bemand.
Je kan natuurlijk de vele nadelen erbij nemen en via Bol verkopen, ook weer hollanders.
Belgen en vooral vlamingen zijn gewoon niet zo commercieel ingesteld en nu hebben we de boot gemist.
Inderdaad, en niet alleen in België.
Dit blijft ook niet duren, we gaan daar in de toekomst dik voor moeten betalen.
-
Wat weten parlementariërs over e-commerce ? E-commerce vereist helemaal geen nachtwerk. En met de steeds voortschreidende automatisering in de pakjesbedrijven is daar ook al veel minder nachtwerk nodig.Wil. schreef: ↑05 jun 2022, 10:03Ja, ja, Fredje weet het beter![]()
Het parlement heeft het nodig gevonden om daarover te debatteren en de wet uiteindelijk ook te wijzigen.
Een beetje info van de collega's van de FOD Werkgelegenheid.
Wet van 5 maart 2017 betreffende werkbaar en wendbaar werk, art. 79.
.....
Je maakt blijkbaar geen verschil tussen de verkoper en de transporteur.
-
Wat weet een batterijman van e-commerce?
Ik zou zeggen, lees er eens wat meer over, maar ja ...
De belgen hebben de boot gemist. Nu wordt er rap-rap geprobeerd om bij te benen, maar de anderen hebben een voorsprong opgebouwd en ze geven die niet zomaar uit handen.
Ik zou zeggen, lees er eens wat meer over, maar ja ...
De belgen hebben de boot gemist. Nu wordt er rap-rap geprobeerd om bij te benen, maar de anderen hebben een voorsprong opgebouwd en ze geven die niet zomaar uit handen.

Hoeveel zou Amazon in Duitsland betalen voor de nachtploeg? En bol.com in Nederland?Dicksy schreef: ↑05 jun 2022, 10:34Een "arbeidsregeling met nachtprestaties" is volgens de regelgeving een arbeidsregeling waarin werknemers worden tewerkgesteld die hun prestaties gewoonlijk verrichten tussen 20 uur en 6 uur met steeds prestaties die worden geleverd tussen middernacht een 5 uur 's morgens.
Hier wat info.
En bij Bol

Ik heb de voorbije 25 jaar "iets" verkocht op het internet en liet me betalen via PayPal. En jij , mijn beste nitwit ambtenaar ? Ge weet nog geen 10 % van wat ik ooit heb gerealiseerd en gepresteerd. Gans dat batterij gedoe is slechts een niche kennis , en dat op A2 niveau ( meer is daar niet voor nodig om er iets mee aan te vangen ).
Niets. De consument betaalt de verzendingskosten. En als bol of cool-blue beweert dat het verzenden "gratis" is , dan zitten die kosten al in hun winstmarge verwerkt. Bol en dergelijke zijn geen producenten van "iets" , wist je dat niet ? En nogmaals , ik kan gerust een paar dagen wachten op mijn bestelling en dan hoeft nachtwerk niet eens.Wil. schreef: ↑05 jun 2022, 11:01.....
Hoeveel zou Amazon in Duitsland betalen voor de nachtploeg? En bol.com in Nederland?
Hier wat info.
En bij Bol
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 05 jun 2022, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
We komen altijd terug bij dezelfde vraag: "Wie onderhandelt hier in Belgie over de verloning tussen werkgever/werknemer?"Wil. 9minuten geleden:
Hoeveel zou Amazon in Duitsland betalen voor de nachtploeg? En bol.com in Nederland?
Hier wat info.
En bij Bol