Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

03 aug 2022, 18:07

tokkio schreef:
03 aug 2022, 17:20
Ook de watermaatschappij heeft het licht gezien, ze gaan het drinkwater duurder maken, die 40 direkteurs en de + 300 politiekers willen ook mee snoepen :mrgreen:
https://www.hln.be/geld/drinkwater-word ... ~a173bef0/
Van een ontzilting fabriek hebben ze nog nooit gehoord :mrgreen:
Dat is toch "veel te duur" voor die 30 directeurs. Geld dat ze immers zouden moeten investeren belandt niet in hun zakken.

--------------

Hierzie , moet dit nu echt ? :evil: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08/03 ... n-wilrijk/ Hebben die geen last van de hoge elektriek prijzen of van een gebrek aan stroom. Ge valt om moest ge wetern hoeveel kilowatt aan stroom nodig is om dat boeltje onder het vriespunt te houden , genoeg om een ganse straat van stroom te voorzien. :evil:

( nu weet ge meteen waarom die Doel kerncentrale open moet blijven , voor het "plezier" van Bart De Wever zijn Antwerpenaren :roll: )

Wil.

03 aug 2022, 19:25

Die skipiste is een bedrijf dat goed overweegt hoeveel geld het uit wil/kan geven aan elektriciteit. Als er voldoende kinderen (of hun ouders) zijn die financieel willen blijven bijdragen aan het plezier, dan kan dit bedrijf blijven bestaan en ook mensen tewerkstellen. Niets doen brengt geen tewerkstelling mee.

Je kunt argumenteren dat skiën niet levensnoodzakelijk is, maar evenmin is een koffie op een terrasje dat of 's zondags pistolets, koffiekoeken en een taartje, of nieuwe kleren. En in alles zit energie verwerkt.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

03 aug 2022, 19:47

Wil. schreef:
03 aug 2022, 19:25
Die skipiste is een bedrijf dat goed overweegt hoeveel geld het uit wil/kan geven aan elektriciteit. Als er voldoende kinderen (of hun ouders) zijn die financieel willen blijven bijdragen aan het plezier, dan kan dit bedrijf blijven bestaan en ook mensen tewerkstellen. Niets doen brengt geen tewerkstelling mee.

Je kunt argumenteren dat skiën niet levensnoodzakelijk is, maar evenmin is een koffie op een terrasje dat of 's zondags pistolets, koffiekoeken en een taartje, of nieuwe kleren. En in alles zit energie verwerkt.
Allemaal heel correct , Wil-met-puntje. Je kan nu ook zwembaden vullen met duurzaam water als er voldoende inkomgeld gevraagd wordt , en dat terwijl de koeien lopen te loeien van de dorst.

Graaigebroed heeft nu toch echt geen gevoel voor ethiek nietwaar,

Wedden dat die ijskast ook nog eens door Vlaanderen gesubsidieerd wordt ?

Wil.

03 aug 2022, 20:00

Kijk eerst naar je eigen bord: daar liggen ook pistolets of taartjes op. Ze zijn niet noodzakelijk maar je koopt ze toch.

Hier zijn kinderen die een dienst kopen: de kans om zich te amuseren op een skipiste. Jij koopt een product dat je enkel 'nodig hebt' omwille van 5 minuten smaakbeleving.

Fred1950

03 aug 2022, 20:35

Wil. schreef:
03 aug 2022, 20:00
Kijk eerst naar je eigen bord: daar liggen ook pistolets of taartjes op. Ze zijn niet noodzakelijk maar je koopt ze toch.

Hier zijn kinderen die een dienst kopen: de kans om zich te amuseren op een skipiste. Jij koopt een product dat je enkel 'nodig hebt' omwille van 5 minuten smaakbeleving.
Wil je een echt eerlijk antwoord ? Ik koop geen pistolets en taartjes , om ten allerlaaste met geen buik rond te gaan lopen , en ik drink ook geen alcohol omdat ik het dronken gevoel niet graag heb.

Nogmaals , het is een kwestie van ethiek en verantwoordelijkheidsgevoel tegenover de rest van de bevolking om geen energie aan een open diepvries te spenderen als het buiten 30 °C is. De energie die daarvoor nu nodig is , is extreem hoog. Men speelt in de sneeuw in de winter , niet in de zomer ! , ik zou niet weten waarom dit anno 2022 anders moet zijn. En als er in de winter geen sneeuw ligt , dan kan men eventueel die skipiste openen. Wegens de lage buitentemperatuur wordt er dan ook veel minder energie verbruikt.

Een burgermeester met verstand in zijn kop zou nu meteen een halt moeten toeroepen aan die buitenissige verspilling van energie , puur "voor het plezier".

Wil.

04 aug 2022, 10:06

Tenaris, een bedrijf dat metalen buizen levert voor de olie- en gasindustrie, heeft het voorbije kwartaal zijn winst met 167% zien stijgen.

Hoog tijd om die 'overwinst' af te pakken, zeker?

E.T.

04 aug 2022, 10:18

Heeft die firma goederen of diensten geleverd waar vraag naar was? Daar handig en correct op in gespeeld?

Of hebben ze net als de Shell´s, de Engie´s geprofiteerd van een crisis die er geen is om hun verkoop prijzen kunstmatig te verhogen?

Het zijn niet de Russen die de prijs van het gas bepalen, toch?

Wil.

04 aug 2022, 10:32

Hier de evolutie van de waarde van het aandeel Engie, BP, Totalenergies en Shell Plc.
Deze 4 bedrijven vertrekken allemaal op 100% in augustus 2019. Enkel Totalenergies heeft de aandeelhouder 10% waarde bijgebracht. De 3 andere zijn ter plaatse blijven staan of achteruit gegaan.

Ondertussen is de prijs van de olie met 65% gestegen.

En toch menen hier enkelen dat de eigenaars van die bedrijven stinkend rijk worden.

Afbeelding

E.T.

04 aug 2022, 10:40

Misschien moeten die CEO´s dan maar andere kwartaal WINSTEN communiceren ...

Vraagje: als de olie en gas prijzen stijgen stijgt ook de verkoopprijs, toch? Waar komen die winsten dan vandaan?

Wil.

04 aug 2022, 10:56

1. Ik wil nog eerst even herhalen wat ik op 1/8 heb geschreven over 'oververliezen'.

2. Een bedrijf dat vandaag veel winst maakt, zal daarom zijn aandeelhouder (=de eigenaars) niet direct rijk maken. Waarom niet? Omdat het bedrijf moet vooruitkijken en wellicht voor enorme financiële uitdagingen staat die het slechts aankan als het de winst van vandaag morgen kan gebruiken om bv. alle boorplatformen te onderhouden en te vernieuwen, om nieuwe olievelden op te zoeken enz.

Als je weet dat die kost er zit aan te komen, dan moet je de winst van vandaag niet onmiddellijk gaan uitdelen aan de aandeelhouders. Die beseffen ook dat het bedrijf een moeilijke toekomst tegemoet gaat. Alle oliebedrijven hebben de wind volop tegen. 'De maatschappij' wil immers geen olie/gas meer, maar diezelfde maatschappij wil wel warm zitten in de winter.

Enerzijds is er wereldwijd maatschappelijke druk om alle resterende olie in de grond te laten zitten en anderzijds beseffen die bedrijven dat ze moeten uitwijken naar nieuwe manieren om rendement te halen, los van olie en gas. Begin er maar aan.

Het finaal oordeel is altijd de marktprijs: wat zijn alle aandelen van Engie samen waard? Je leest elke dag de koers per aandeel in de krant. De laatste 3 jaar is die waarde achteruit gegaan. Al de rest is mediahype. Heel wat onwetenden huilen mee met de wolven maar weten niet hoe de zaken in elkaar zitten.

E.T.

04 aug 2022, 11:39

ocharme, die energie sjacheraars ... misschien moeten we een omhaling doen :mrgreen:

Wil.

04 aug 2022, 11:44

Heb jij ook feiten, zoals ik die heb laten zien?

E.T.

04 aug 2022, 12:00

Bedoel je dat die Ben van Beurden, CEO Shell niet weet wat hij in de media komt vertellen? Misschien moet jij hem eens een grafiekje sturen? Maar dan een met de winstcijfers. 8)

Wil.

04 aug 2022, 12:13

Kun je wat duidelijker zijn? Wat zegt Ben vB?

E.T.

04 aug 2022, 12:27

Voor alles en over alles fabriceer jij de gekste grafieken, even googelen op CEO Shell 2° kwartaalwinst is te moeilijk? :roll:
Of lees eens wat vakpers :D
:!: der is zelfs een tv zender die wel weet waar dit over gaat.