Energieprijzen
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Je acht jezelf wellicht beter in het uitroeien van mensen dan in het economie-schaatsen?

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Maffia heeft ook zo zijn "economische spelregels" . Net als door de maffia moordpartijen , komen ook mensen om door energiearmoede en dat omdat een handvol aandeelhouders hun verlies niet kunnen slikken.
Ook het staats-graaigebroed maakt hierdoor winst als ze de prijsstijgingen niet durven plafonneren , zelfs met de BTW verlaging tot 6 % .
Met een "prachtige" economie in dienst van mensen heeft dit alles niets meer te maken ....allemaal kapitalistische rottigheid.
-
-
figaretto - Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Het kapitalisme heeft er voor gezorgd dat heel veel kwalen uit de wereld verdwenen zijn. En dààr waar die kwalen nog steeds heersen, is dit een gevolg van de aanpak door communistische regimes of door islamitische krijgsheren. Kijk voor voorbeelden hierbij naar Midden- of Zuid- Amerikaanse staten of respectievelijk Afrikaanse landen. Uit al deze contreien willen de sukkels, tegen wil en dank, naar die verdoemelijke kapitalistische landen vluchten. Meer bepaald naar de VSA of naar Europa. In Noord-Korea wellicht ook, maar daar lukt het niet zo goed.
Zo bijvoorbeeld is de hongersnood in de derde wereld de laatste decennia, met 2/3 teruggeschroefd. Dit is dankzij kapitalistische bedrijven die door doorgedreven chemische experimenten, kunstmeststoffen, genetisch gewijzigde gewassen, intensieve land- en veeteelt er in geslaagd zijn de oogsten op een klein oppervlak te verdrievoudigden zodat in principe, geen mens op aarde nog honger hoeft te lijden. En ja, graag maken ze ook winst.
Spijtig genoeg lijden nog heel wat mensen honger. Men vindt ze in Afrikaanse landen waar islamitische krijgsheren de plak zwaaien of in regimes waar communistische leiders de heilsleer van Marx als zaligverklarend bejubelen. Meestal wordt er dan op hulp gerekend bij de kapitalistische westerse landen. Dit verhaal is me bekend.
Zo bijvoorbeeld is de hongersnood in de derde wereld de laatste decennia, met 2/3 teruggeschroefd. Dit is dankzij kapitalistische bedrijven die door doorgedreven chemische experimenten, kunstmeststoffen, genetisch gewijzigde gewassen, intensieve land- en veeteelt er in geslaagd zijn de oogsten op een klein oppervlak te verdrievoudigden zodat in principe, geen mens op aarde nog honger hoeft te lijden. En ja, graag maken ze ook winst.
Spijtig genoeg lijden nog heel wat mensen honger. Men vindt ze in Afrikaanse landen waar islamitische krijgsheren de plak zwaaien of in regimes waar communistische leiders de heilsleer van Marx als zaligverklarend bejubelen. Meestal wordt er dan op hulp gerekend bij de kapitalistische westerse landen. Dit verhaal is me bekend.
-
Ik heb op dit forum ooit al eens geschreven dat men bij een dalende vraag de prijs zou kunnen verhogen zodat de winst op mijn minst dezelfde blijft. Die vuile truuk wordt nu met die energie crisis blijkbaar gepraktiseerd. Ik schreef dat de energieprijzen al stegen nog voor dat de Russen het Oekraïne binnenvielen , dit kan men niet als oorzaak van die stijging opwerpen . Het probleem met de Russen is sowieso toch van voorbijgaande aard.
Dit zijn toch ook de truken van bvb. Rolls-Royce , Ferrari , e.a. : weinig vraag --> beperkte productie --> hoge prijs ... en toch nog winst maken.
@figaretto
Ge rept met geen woord over het "commmunistische" China ( wat helemaal niet meer communistisch is ). De rijkdom van een land wordt langs geen kanten bepaald of het al dan niet kapitalistisch of zogenaamd communistisch is , wel door de inzet van zijn leiding en zijn bevolking ( en zijn vindingrijkheid ).
Kapitalisme staat voor mij gelijk aan "winst voor een beperkte groep" en dat terwijl de winst van een bedrijvigheid de ganse bevolking ten goede zou moeten komen. De realiteit is nu dat al wie geen "vriendje" van de VS is , economisch geboycot wordt ( en met politieke gevolgen door ondermijning van de leiding om er een VS gezinde regering te installeren ). Begin nu a.u.b. niet over "democratie" en "autocratie" zoals Nancy Pelosi. De VS en het VK zijn twee-partijen autocratieën waarbij de partijen mekaar eens mogen afwisselen. Het schoolvoorbeeld van de "grootste democratie ter wereld" , ook kapitalistisch , is Indië. Hoe leeft en werkt de bevolking daar ? Indië kent zelfs nog een middeleeuws kasten systeem.
Dit zijn toch ook de truken van bvb. Rolls-Royce , Ferrari , e.a. : weinig vraag --> beperkte productie --> hoge prijs ... en toch nog winst maken.
@figaretto
Ge rept met geen woord over het "commmunistische" China ( wat helemaal niet meer communistisch is ). De rijkdom van een land wordt langs geen kanten bepaald of het al dan niet kapitalistisch of zogenaamd communistisch is , wel door de inzet van zijn leiding en zijn bevolking ( en zijn vindingrijkheid ).
Kapitalisme staat voor mij gelijk aan "winst voor een beperkte groep" en dat terwijl de winst van een bedrijvigheid de ganse bevolking ten goede zou moeten komen. De realiteit is nu dat al wie geen "vriendje" van de VS is , economisch geboycot wordt ( en met politieke gevolgen door ondermijning van de leiding om er een VS gezinde regering te installeren ). Begin nu a.u.b. niet over "democratie" en "autocratie" zoals Nancy Pelosi. De VS en het VK zijn twee-partijen autocratieën waarbij de partijen mekaar eens mogen afwisselen. Het schoolvoorbeeld van de "grootste democratie ter wereld" , ook kapitalistisch , is Indië. Hoe leeft en werkt de bevolking daar ? Indië kent zelfs nog een middeleeuws kasten systeem.
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Als de prijs verhogen inhoud dat men met de prijs van 1lading gas uit de VS de prijs van 1 schip terug verdiend noem ik dat woekerwinst.
Fred1950
Ik heb op dit forum ooit al eens geschreven dat men bij een dalende vraag de prijs zou kunnen verhogen zodat de winst op mijn minst dezelfde blijft
https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 05438.html
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
figaretto - Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
@figaretto
Also sprach Fred.
Het Chinese Hongkong moet dan zeer opgelucht zijn geweest nadat het door het "moederland" werd bevrijd. En ik neem aan dat men in Taiwan met ongeduld zit te wachten op een gelijkaardige anschluss bij dit moederland. Of wordt hier westerse propaganda verteld ?
En over de "vindingrijkheid" van de Chinese bevolking doen geruchten de ronde dat deze wel iets te maken zou kunnen hebben met industriële spionage.
Ik blijf bij mijn vorige posting. Maar ja, wat baat een kaars en bril, als....
Also sprach Fred.
Het Chinese Hongkong moet dan zeer opgelucht zijn geweest nadat het door het "moederland" werd bevrijd. En ik neem aan dat men in Taiwan met ongeduld zit te wachten op een gelijkaardige anschluss bij dit moederland. Of wordt hier westerse propaganda verteld ?
En over de "vindingrijkheid" van de Chinese bevolking doen geruchten de ronde dat deze wel iets te maken zou kunnen hebben met industriële spionage.
Ik blijf bij mijn vorige posting. Maar ja, wat baat een kaars en bril, als....
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Ik en nog enkele anderen ook (waaronder de secretaris-generaal van de Verenigde Naties) maar volgens Wil. is dat normaal want er is in 't verleden wel eens verlies geweest ...
-
Neen, niet afgekeken. Helemaal zelf gevonden.

Siemens Energy waarschuwt voor een groter verlies dan aanvankelijk verwacht voor het huidige jaar 2022.
Als dat maar geen 'oververlies' wordt, want dan gaat de staat nog belastinggeld moeten teruggeven
Als dat maar geen 'oververlies' wordt, want dan gaat de staat nog belastinggeld moeten teruggeven

Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
HLN:
Aantal klanten dat afbetalingsplan vraagt voor energiefactuur meer dan verdubbeld
Meer dan dubbel zoveel Belgen hebben problemen om hun energiefactuur te betalen. Dat blijkt uit een rondvraag bij de grootste energieleveranciers in ons land. Zij merken de laatste maanden een opmerkelijke stijging in het aantal klanten dat een afbetalingsplan aanvraagt.
https://www.hln.be/geld/aantal-klanten- ... ~a1dd9747/
Aantal klanten dat afbetalingsplan vraagt voor energiefactuur meer dan verdubbeld
Meer dan dubbel zoveel Belgen hebben problemen om hun energiefactuur te betalen. Dat blijkt uit een rondvraag bij de grootste energieleveranciers in ons land. Zij merken de laatste maanden een opmerkelijke stijging in het aantal klanten dat een afbetalingsplan aanvraagt.
https://www.hln.be/geld/aantal-klanten- ... ~a1dd9747/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier