Energieprijzen
-
benq - Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Sorry maar:Charlie Maru schreef: ↑12 aug 2022, 07:52HLN:
Aantal klanten dat afbetalingsplan vraagt voor energiefactuur meer dan verdubbeld
Meer dan dubbel zoveel Belgen hebben problemen om hun energiefactuur te betalen. Dat blijkt uit een rondvraag bij de grootste energieleveranciers in ons land. Zij merken de laatste maanden een opmerkelijke stijging in het aantal klanten dat een afbetalingsplan aanvraagt.
https://www.hln.be/geld/aantal-klanten- ... ~a1dd9747/
90% zijn degene die 3 of 4 keer op reis moeten gaan, zwembaden hebben, jacuzzi’s, 3 of 4 keer per dag een lange douche nemen, enz…..
10% zijn mensen die het echt niet kunnen, en alle begrip hier voor.
Vooraleer er een afbetaling plan toegekend word, eerst de financieel toestand raadplegen, maar ja dan steigeren de privacy commissie weer op hun achterste poten.
Het energie verbruik heb je zelf in handen, doe er iets aan.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen 
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Twee invalshoeken worden gegeven in dat artikel:
Bovenaan: Mega zag het aandeel klanten met een afbetalingsplan de afgelopen maanden oplopen van 1 tot 2,5 procent van het totale klantenbestand
Onderaan: “Tegenover een jaar geleden is het aantal echte wanbetalers bij ons gestegen van 0,8 naar 1,8 procent van alle klanten”, klinkt het bij Mega
Los daarvan dit: er zijn in dit land zo'n 12% tot 15% gezinnen die in armoede leven (en dat is in de meeste ontwikkelde landen zo). De ± 2% mensen die een afbetalingsplan nodig hebben is daarvan meer dan waarschijnlijk de uiterste onderkant.
Bovenaan: Mega zag het aandeel klanten met een afbetalingsplan de afgelopen maanden oplopen van 1 tot 2,5 procent van het totale klantenbestand
Onderaan: “Tegenover een jaar geleden is het aantal echte wanbetalers bij ons gestegen van 0,8 naar 1,8 procent van alle klanten”, klinkt het bij Mega
Los daarvan dit: er zijn in dit land zo'n 12% tot 15% gezinnen die in armoede leven (en dat is in de meeste ontwikkelde landen zo). De ± 2% mensen die een afbetalingsplan nodig hebben is daarvan meer dan waarschijnlijk de uiterste onderkant.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Ik begrijp uw frustratie toch niet goed......
Waarom zouden die 90% niet op reis mogen gaan ?
Als ze het zich kunnen veroorloven doen ze met hun centen toch wat ze willen...?
De peiling van het artikel gaat over 1% dat (zijn energierekening niet kan betalen), méér dan verdubbeld is - naar 2,5%.
En die mensen zal je zeker in Zaventem niet tegenkomen.
Verbruik heb je idd. zelf in handen, maar de prijzen niet.
Als bij wijze van spreken morgen een brood €300 kost, wat ga je dan doen ? niet meer eten of gras eten ?
Verder kan ik Wil hierboven bijtreden.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Als je een beetje wereldvreemd bent kan een energie afrekening je koud op het dak vallen. Een haalbaar afbetalingsplan kan dan ervoor zorgen dat je al je uitgaven op een rijtje krijg.zonder afbetalingsplannen krijg je wanbetalers
Lenen of diep in 't rood gaan om toch maar het saldo in één keer te voldoen is niet de meest economische oplossing
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Men moet daarvoor niet wereldvreemd zijn,de (maffia) energie leveranciers ,en Europa bepalen de vraag en aanbod prijs,dus we betalen ook voor de meer of minder uitvoer van de Benelux, Duitsland, Frankrijk en groot Brittannië,ook hebben ze de emissie rechten bij de prijs gedaan, en dan nog al die overige taksen die ze steeds een andere naam geven, maar allemaal onder de noemer "belastingen" vallen.E.T. schreef: ↑12 aug 2022, 15:38Als je een beetje wereldvreemd bent kan een energie afrekening je koud op het dak vallen. Een haalbaar afbetalingsplan kan dan ervoor zorgen dat je al je uitgaven op een rijtje krijg.zonder afbetalingsplannen krijg je wanbetalers
Lenen of diep in 't rood gaan om toch maar het saldo in één keer te voldoen is niet de meest economische oplossing![]()
https://www.engie.be/nl/business/blog/e ... ierechten/
Ook betaald de middenklasse niet alleen voor de Co² emissierechten,maar ook voor de lage inkomens,men zal maar in een slecht geïsoleerd wonen en met accumulatoren verwarmen, zelfs al krijgt die 800€ op jaarbasis bij, wat een laag inkomen is weet ik niet, maar wie er juist boven zit is de pineut.
https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... erekening/
En ook de(kleine) eigenaars van zonnepanelen hebben het vlaggen, zij betalen voor het prosumententarief van de stroom die ze op het net zetten.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Ik denk dat je mij niet begrijpt, ik ben niet jaloers en heb zeker niets tegen mensen die meerdere malen per jaar op vakantie gaan, maar bij die 90% zitten er bij die dan problemen hebben met betalen facturen.Charlie Maru schreef: ↑12 aug 2022, 12:24Ik begrijp uw frustratie toch niet goed......
Waarom zouden die 90% niet op reis mogen gaan ?
Als ze het zich kunnen veroorloven doen ze met hun centen toch wat ze willen...?
Nu gisteren op het nieuws, een dame met meerdere kinderen zitten bij verschillende met afbetaling programma’s.
Alle begrip, maar haar uitspraak:
“ik kan toch NIET tegen mijn kinderen zeggen dat ze NIET alle dagen een douche mogen nemen.”
Aaaaa en waarom niet?
-
Ik ken die dame haar toestand niet,maar misschien wilt ze propere kinderen,en is ze ook misschien alleenstaand en huurt ze een huis, maar als ze een laag inkomen heeft + kindergeld, maar ze moet al +/- 800€ huishuur betalen, en dan lees ik dat men naar 500€ per maand gaat voor energie,dan wordt het moeilijk, wij kunnen er over schrijven wat we willen, maar in de realiteit zien er veel zwarte sneeuw, dus vraag ik mij af wat die 8 ministers van energie aan die woekerprijzen gaan doen, want normaal vind in het niet.Nu gisteren op het nieuws, een dame met meerdere kinderen zitten bij verschillende met afbetaling programma’s.
Alle begrip, maar haar uitspraak:
“ik kan toch NIET tegen mijn kinderen zeggen dat ze NIET alle dagen een douche mogen nemen.”
Nochtans hoor ik de vluchtelingen die hier naar toe komen , en een sociale woning krijgen ,niet klagen, en werken moeten ze ook niet.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Die wassen zich niet ...
-
ferre10 - Lid geworden op: 19 jan 2005, 19:08
ik woon op 300 m. van het asielcentrum in berlaar waar men 750 man gaat opvangen (niemand uit oekraine).
de eerste 30 zitten er al bijna een week en weet ge waar die te vinden zijn ?? in het centrum op een terras
.die hebben kost en inwoon en krijgen per persoon 20€ per dag.een gezin met 2 kinderen krijgt dus 80€ per dag
.mama zorgt voor de kinderen en papa gaat de grote jan uithangen
.750 man X 20 is 15000€ per dag X 30 dagen = 450000€ per maand.komt nog de loonkost van 60 mensen bij die daar gaan werken. daar hadden ze beter onze mensen mee geholpen die nu in de problemen zitten.
de eerste 30 zitten er al bijna een week en weet ge waar die te vinden zijn ?? in het centrum op een terras
Mini Mac 2 -2024.
-
Dat moet NIET perse in den douche of bad.
ene nu in de zomermaanden was ik en die van ons met koud water in den lavabo.
dan kan zij en haar kinderen ook.
maar inderdaad er is genoeg geld voor die profiteurs die hier alles komen leeg zuigen.
-
Inderdaad Ferre, maar dat mag NIET openbaar gemaakt worden want dan zijn wij racisten.ferre10 schreef: ↑14 aug 2022, 07:39ik woon op 300 m. van het asielcentrum in berlaar waar men 750 man gaat opvangen (niemand uit oekraine).
de eerste 30 zitten er al bijna een week en weet ge waar die te vinden zijn ?? in het centrum op een terras![]()
.die hebben kost en inwoon en krijgen per persoon 20€ per dag.een gezin met 2 kinderen krijgt dus 80€ per dag
![]()
.750 man X 20 is 15000€ per dag X 30 dagen = 450000€ per maand.komt nog de loonkost van 60 mensen bij die daar gaan werken. daar hadden ze beter onze mensen mee geholpen die nu in de problemen zitten.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
450.000 voor de lokale middenstand van en nog 60 jobs bovenop.
Ze mogen niet klagen, daar in 'Balder' .

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Dat is 2400€ per maand,voor 1 gezin,zonder dat die een dag hier gewerkt hebben,ons gezinspensioen is veeeeel lager, en ik heb 46 jaar gewerkt,moet er nog zand zijn,als dat waar is.....ferre10 schreef: ↑14 aug 2022, 07:39ik woon op 300 m. van het asielcentrum in berlaar waar men 750 man gaat opvangen (niemand uit oekraine).
de eerste 30 zitten er al bijna een week en weet ge waar die te vinden zijn ?? in het centrum op een terras![]()
![]()
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08/09 ... m-berlaar/
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Uit het artikel:door tokkio » 13 minuten geledenDat is 2400€ per maand,voor 1 gezin,zonder dat die een dag hier gewerkt hebben,ons gezinspensioen is veeeeel lager, en ik heb 46 jaar gewerkt,moet er nog zand zijn,als dat waar is.....ferre10 schreef: ↑Vandaag, 07:39
ik woon op 300 m. van het asielcentrum in berlaar waar men 750 man gaat opvangen (niemand uit oekraine).
![]()
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08/09 ... m-berlaar/
'Twee loodsen werden intussen ingericht met meubilair, een keuken, refter en een ontspanningsruimte.'
2400€ zuiver in de pocket dan want ik veronderstel dat er ook voorzien wordt in hun eten, in hun kleding, enz..... ?
Ik ga eens kijken of er geen cafeetje over te nemen is in Berlaar.