Coronavirus

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fazal

13 aug 2022, 19:11

E.T. schreef:
13 aug 2022, 19:06
Jij mag dat vragen Fazal.
Weet dat er mensen zijn die de kost verdienen met het advies geven i.v.m. de overheidsopdrachten wetgeving aan zowel de opdrachtgevers als aan de leveranciers/aannemers/advocaten
Oké, bedankt voor uw antwoord, maar ging u ook over betalingen aan schuldeisers?

E.T.

13 aug 2022, 20:47

ALS de werken/de levering correct en vakkundig werden uitgevoerd, eventuele beproevingen positief waren EN de vordering c.q. facturatie zoals overeengekomen DAN is er geen enkele reden om de eerder toegewezen en klaarliggende euro's uit te betalen BINNEN de wettelijke betalingstermijn :lol:

Er was een tijd dat het tijdelijk wegschrijven naar een kort lopende spaarrekening een beetje intrest opbracht voor steden en gemeenten en werd er wel eens tot de laatste dag gewacht. Nu de interesten nul zijn is het economisch interessant om quasi direct te betalen ...

Wil.

14 aug 2022, 14:42

Hoe zit het ondertussen met die PANdemie?

Het aantal dagelijks vastgestelde gevallen bedraagt nu 1 op 10.000 wereldburgers.

Gaan we kijken naar de overlijdens - want dat is toch waarom pandemieën worden herinnerd, nietwaar - dan zijn het er 2.130 per dag op 7,6 miljard mensen.

Afbeelding

Dat zijn 2,8 per 10 miljoen mensen per dag ofwel 1.022 per jaar per 10 miljoen aan het huidige ritme.

In belgië sterven 5.575 mensen per 10 miljoen aan longkanker elk jaar. Het zijn voor 72% mannen.

Longkanker blijkt op dit moment een gewone ziekte waaraan 5 keer zoveel mensen sterven dan aan corona. Longkanker is al vele jaren een "pandemie" die een veelvoud aan doden eist van wat corona ons aandoet. De aanhalingstekens staan er omdat longkanker niet zomaar van de ene persoon overgaat naar de andere, maar roken is wel dikwijls een familieverschijnsel. Herinner u: " 't Is geen man, die niet roken kan" , wat in vele huiskamers tegen de muur hing en een aansporing inhield om te doen zoals vader.
Misschien toch overdraagbaar, dan?

En wat doet de overheid? Ze schrijft zware boetes uit voor wie zonder mondmasker in de horeca rondliep of voor een horeca-eigenaar die geen CO2 meter had.
In Griekenland en Oostenrijk kon men tot 7.200 euro boete krijgen bij weigering zich te laten vaccineren.

Als het echt om de volksgezondheid te doen is, zou men dan ook niet mogen verwachten dat er min of meer op gelijkaardige wijze wordt opgetreden tegen mensen die het rookverbod overtreden of die weigeren te stoppen met roken (vergelijk: 'weigeren zich te laten vaccineren')?

We aanvaarden best dat er jaarlijks zo'n 6.000 doden worden geteld t.g.v. longkanker.
We aanvaarden niet dat er jaarlijks een veel kleiner aantal doden valt t.g.v. corona, een ziekte die bovendien in overgrote mate enkel de oudste en/of verzwakte mensen treft.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

14 aug 2022, 16:10

Wil. schreef:

Het aantal dagelijks vastgestelde gevallen bedraagt nu 1 op 10.000 wereldburgers.

Gaan we kijken naar de overlijdens - want dat is toch waarom pandemieën worden herinnerd, nietwaar - dan zijn het er 2.130 per dag op 7,6 miljard mensen.
.....
Wat zou het aantal overlijdens wereldwijd geweest zijn zonder vaccinatie en zonder maatregelen zoals quarantaine en mondmaskers ?

Men schat het aantal overlijdens aan de Spaanse Griep tussen 17 tot 100 miljoen ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Spaanse_griep ) en dat zonder vaccinatie mogelijkheid en met primitieve maatregelen. Volgens CSSE zijn er voor het ogenblik wereldwijd ongeveer 6,5 miljoen covid overlijdens , dat is op zijn minst 3 x minder dan in 1920 , met toen amper een wereldbevolking van ca. 2 miljard tegenover de nu bijna 8 miljard.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 14 aug 2022, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.

voorn

14 aug 2022, 18:22

En er werd toen veel minder gereisd.
Volgens mij zijn al die epidemies een natuurlijk proces
Ook in de dierenwereld zien we geboorten afhankelijk van de toestand van de habitat.
En die speelt hier ook rol: maar in tegenstelling tot de dieren kennen wij geneeskunde.
En zijn we bezig ons zelf uit te moorden.Hongersnood en ziekten.
Laatst gewijzigd door voorn op 14 aug 2022, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred1950

14 aug 2022, 18:40

voorn schreef:
14 aug 2022, 18:22
En er werdt toen veel minder gereisd.
Dat klopt , maar één reiziger kan een gans land besmetten. De bemettingen in België en Nederland met de eerste variante uit China kwamen van skigangers uit Ischg ( Oostenrijk ) in maart 2020 ( oud artikel van toen . https://www.standaard.be/cnt/dmf20200318_04893711 ) .Er moet daar ergens een Chinees of iemand die uit China terug kwam rondgelopen hebben.

Wil.

14 aug 2022, 22:51

Fred1950 schreef:
14 aug 2022, 16:10
Wil. schreef:

.....
Wat zou het aantal overlijdens wereldwijd geweest zijn zonder vaccinatie en zonder maatregelen zoals quarantaine en mondmaskers ?
Weet je nog? Zweden? Daar zijn een jaar lang zo goed als géén maatregelen getroffen en wat was het resultaat? Minder overlijdens dan in ons land dat nochtans gezegend is met de allerbest virologen, epidemiologen en noem maar op.

Kijk ook eens naar dit onderzoek in Duitsland. Freddy heeft daar toen wijselijk over gezwegen.

Fred1950

14 aug 2022, 23:12

Wil. schreef:
....
Weet je nog? Zweden? ....
Actuele toestand vandaag 14/8/22 volgens CSSE :

België : 313 covid overlijdens gedurende de laatste 28 dagen -- 25,7 miljoen vaccin shots gezet op een bevolking van 11,5 miljoen inwoners.

Zweden : 325 covid overlijdens gedurende de laatste 28 dagen. -- 22,5 miljoen shots gezet op een bevolking van 10,36 miljoen inwoners

Zie jij veel verschil ? Er is inderdaad een verschil in het totaal aan overlijdens en het totaal aantal besmettingen , maar hoe werd daar geteld en hoe werd bij ons geteld ? En zoals ik vroeger al schreef : de Zweden zijn koele gasten en onderhouden veel minder onderlinge contacten.

And last but not least , er zijn bij ons zeer zware fouten gemaakt geweest in de WZC's door gebrek aan kennis ( en door slordigheid ) van het verzorgend personeel en door Wouter Beke zijn onkunde,

Fred1950

15 aug 2022, 09:50

Dit is het plaatje van wereldwijd het aantal besmettingen , sterfgevallen en vaccinaties over de jaren heen tot vandaag. Diegenen die beweren dat de pandemie voorbij is , die willen de realiteit niet onder ogen zien.

Untitled94.png
Untitled94.png (24.82 KiB) 905 keer bekeken

En is het nu wel eens typisch voor "democratieën" dat de politiek onder druk van allerlei groeperingen de bevolking wijsmaakt dat de pandemie voorbij is ( en België is daar geen uitzondering in ). UIteraard , het geld om bedrijven e.d. te ondersteunen bij maatregelen is op.

En vooral speelt hier de "vrijheid" of wat men het ook noemen wil een grote rol : als men een probleem niet kan of durft op te lossen , houdt men de hand voor de ogen of draait men er zijn hoofd van weg. :roll: ( dit is evenzeer van toepassing voor de gevolgen van de klimaatwijziging ). Het bewijst hoe "dierlijk" een mens per slot van rekening denkt en reageert. 8)

Wil.

15 aug 2022, 10:38

Fred1950 schreef:
14 aug 2022, 23:12
Wil. schreef:
....
Weet je nog? Zweden? Daar zijn een jaar lang zo goed als géén maatregelen getroffen en wat was het resultaat? Minder overlijdens dan in ons land dat nochtans gezegend is met de allerbest virologen, epidemiologen en noem maar op.
Actuele toestand vandaag 14/8/22 volgens CSSE :

België : 313 covid overlijdens gedurende de laatste 28 dagen -- 25,7 miljoen vaccin shots gezet op een bevolking van 11,5 miljoen inwoners.

Zweden : 325 covid overlijdens gedurende de laatste 28 dagen. -- 22,5 miljoen shots gezet op een bevolking van 10,36 miljoen inwoners

Zie jij veel verschil ?
Goed nadenken voor je reageert. Ik verwijs naar het jaar 2020. Dat is het jaar dat er geen vaccins waren. Helemaal géén. Daarom is dát jaar een goed vergelijkingspunt.

Jij stelde immers de vraag wat er zou gebeurd zijn als er geen vaccins en mondmaskers waren geweest. Zweden geeft je daarop het antwoord: geen noemenswaardig verschil maar wel een normale manier van leven in Zweden.

Nog een bonus: Afrika had nauwelijks vaccins in vergelijking met West-Europese landen. Wat is het resultaat? Geen beetje maar véél minder ziektes, overlijdens, hospitalisaties.

Ik ken je antwoord al: Afrikanen kunnen niet tellen, net zoals Zweden veel minder onderlinge contacten onderhouden. Yeah, right :roll: :roll:

Fred1950

15 aug 2022, 10:55

Wil. schreef:
15 aug 2022, 10:38
.....

Nog een bonus: Afrika had nauwelijks vaccins in vergelijking met West-Europese landen. Wat is het resultaat? Geen beetje maar véél minder ziektes, overlijdens, hospitalisaties.

Ik ken je antwoord al: Afrikanen kunnen niet tellen, net zoals Zweden veel minder onderlinge contacten onderhouden. Yeah, right :roll: :roll:
Inderdaad , veel minder onderlinge contacten , geen Gentse Feesten en geen Antwerp Pride :D

Wil.

16 aug 2022, 14:38

Eerste tweet was op 1 april vorig jaar (misschien verklaart dat veel :wink: ).
De tweede is van gisteren

Afbeelding

Zo hebben we er nog wel eentje gehoord.

voorn

16 aug 2022, 16:48

Al sinds de eerste vaccinatie schommelt mijn suikerspiegel.
Niet dramtisch maar toch tot 20 punten hoger om dan plots 20 lager dan mijn gewilde 120
De dokter beaamt dit verschijnsel;

Wil.

16 aug 2022, 16:52

Een studie uit Thailand heeft 301 leerlingen tussen 13 en 18 jaar gevolgd na hun 2e injectie met het Biontech vaccin.
Daaruit kwamen nogal wat klachten naar voor die verband houden met hartproblemen.

Citaat (googelvertaling):

De meest voorkomende cardiovasculaire effecten waren tachycardie (7,64%), kortademigheid (6,64%), hartkloppingen (4,32%), pijn op de borst (4,32%) en hypertensie (3,99%). Zeven deelnemers (2,33%) vertoonden ten minste één verhoogde cardiale biomarker of positieve laboratoriumbeoordelingen. Cardiovasculaire effecten werden gevonden bij 29,24% van de patiënten, variërend van tachycardie, palpitatie en myopericarditis.

Alle leerlingen waren voordien gezonde jonge mensen. Dat zijn toch nogal wat gevallen waarbij we de wenkbrauwen mogen fronsen.

De Amerikaanse CDC schrijft op de website: "COVID-19 vaccines are safe, effective, and free"
- free, dat klopt.
- 'safe' is een rekbaar begrip. Zeker wanneer je een 'beperkt' (?) aantal klachten noteert op vele duizenden gevallen.
- 'effective' : tja, dat kan men betwijfelen. Ik verwijs naar wat Fauci zei
Afbeelding

Er werd in het begin gezegd dat wie gevaccineerd was, geen corona meer kon krijgen. Ook werd beweerd dat men de ziekte niet meer kon doorgeven. Beide beweringen zijn onwaar gebleken en niet omdat 1 of 2 mensen op een miljoen tóch werden besmet, maar heel grote percentages van de bevolking hebben toch nog corona gekregen. Zonder veel erg meestal, maar de originele stelling klopt niet.

Het zal nog wel een paar jaar duren eer de CDC zal bezwijken onder de druk van vele studies. Pas dan zal die verwoording aangepast worden (safe, effective).

Fazal

16 aug 2022, 19:06

Klopt!
Een kennis van mij was vorig jaar 3 keer gevaccineerd, en is in februari '22 toch nog zwaar ziek geworden ten gevolge van corona. Heb hem laatst ontmoet, in ergens in juli. Hij zag er niet uit, en steunde op zijn wandelstok. "Ik was op sterven na dood" vertelde hij mij, "en ik draag nog altijd de gevolgen". De man moest tegen de muur leunen toen hij met mij aan het praten was.