Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

29 aug 2022, 17:36

Dicksy schreef:
29 aug 2022, 16:38
door Fred1950 » 8 minuten geleden
En dat alles omwille van dioten die de Russen onderuit willen halen , zoals een Zelensky , een BIden , een Verhofstadt ( op de barricades ) , en wie nog allemaal ...
Overal in de wereld kwam men destijds op straat om een einde van de oorlog in Vietnam te eisen. Hoeveel hoger moeten de energieprijzen nog stijgen om de verwende westerlingen op de straat te krijgen?
Men kwam vooral in de VS op straat omdat men de beelden zag van mensen die een kogel door het hoofd werden geschoten, van mensen die door napalm brandwonden hadden opgelopen en men zag dode Amerikanen.
Zonder Tv-beelden zou die oorlog helemaal anders verlopen zijn.

In Oekraïne worden geen Amerikanen, Britten, Duitsers, Italianen of belgen gedood. Het zijn Oekraïners waarmee we ons wel verbonden voeren en die we met open armen ontvangen.
Het zijn ook Russen die levend verbranden in hun tanks of die door drones worden gebombardeerd.
Die hadden maar beter moeten weten: ze hoefden helemaal niet in Oekraïne rond te rijden met hun tanks. Waarschijnlijk hadden ze een verkeerde exit van de autostrade genomen of zo? In elk geval no mercy for the Russians.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

29 aug 2022, 18:04

Wil. schreef:
29 aug 2022, 17:36
.....
In Oekraïne worden geen Amerikanen, Britten, Duitsers, Italianen of belgen gedood. ....
Zijde da heel zeker ? :lol:

tokkio

29 aug 2022, 18:27

[/quote]Dit alles bij elkaar is heel slecht nieuws voor Rusland (Poetin). De inkomsten van het land komen voor 60% uit olie en gas. Over de komende paar jaar gaan die inkomsten geweldig terugvallen en er is voor Rusland amper een alternatieve koper voor al dat gas.

Ik heb eerder al duidelijk gemaakt dat China en India niet de volumes kunnen opnemen én dat er zelfs geen mogelijkheid is om die volumes naar daar te sturen. Er moet een veel grotere pijplijn gelegd worden vanuit Noord-Rusland naar China (afstand!) en bovendien verwacht China dat Rusland daarvoor gaat betalen.
Rusland heeft geen LNG-terminal en evenmin LNG-schepen om dat gas in grote massa naar bv. China te brengen.

Rusland zit in grote problemen over de komende 2 tot 5 jaar, misschien al sneller.[/quote]

In maart was er nog geen probleem,België verbruikt"maar" tussen de 4 en 6% Russisch gas het probleem is Europa, die denken dat ze poeting aan de leiband hebben, en ze zijn gas niet nodig hebben, maar dat poeting wel het geld nodig heeft, poeting lacht zich een buld, die verbrand liever 10 miljoen kuub aan gas, dan i kuub meer te leveren .
Dus konden ze al in maart vaste prijs afspraken maken met Noorwegen ,Nederland, Qatar, De VS, zelfs iran en saudi - Arabië,
Nu dat Europa op weg is naar de afgrond,heel veel gezinnen en bedrijven in grote moeilijkheden komen, hoort men van Europa niets, ieder land moet maar zijn plan trekken, Portugal, Spanje, en Frankrijk hebben al goede maatregelen getroffen voor hun inwoners, België gaat nog eens samenkomen nu woensdag.
In 2 maand hebben we niets gehoord van de regering, nu zijn ze wakker geworden , en is het volle paniek,ze beloven van alles en nog wat, tot gratis zonnepanelen, voor de sociale gevallen toe.
Maar hoe ze het gaan regelen voor de kleine KMo's en de "grote" gezinnen die volgens ik gelezen heb tussen de 6000 en de 10000 euro moeten betalen voor hun energie weet ik niet.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/03/21 ... toch-afha/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Wil.

29 aug 2022, 18:38

tokkio schreef:
29 aug 2022, 18:27

Nu dat Europa op weg is naar de afgrond,heel veel gezinnen en bedrijven in grote moeilijkheden komen, hoort men van Europa niets
Hoe stel jij je dat voor, die afgrond? Persoonlijk vind ik WO 2 een afgrond waar we ingereden zijn.
Op welke manier de komende winter(s?) gelijk gesteld kan worden aan WO2, gaat er bij mij niet in.

ieder land moet maar zijn plan trekken, Portugal, Spanje, en Frankrijk hebben al goede maatregelen getroffen voor hun inwoners, België gaat nog eens samenkomen nu woensdag.
Wat bedoel je met 'goede maatregelen' ?

Dicksy

29 aug 2022, 18:56

door Wil. » 8 minuten geleden
Hoe stel jij je dat voor, die afgrond? Persoonlijk vind ik WO 2 een afgrond waar we ingereden zijn.
Op welke manier de komende winter(s?) gelijk gesteld kan worden aan WO2, gaat er bij mij niet in.
Tja Wil. als u 'afgrond' ziet als een volledig platgebombardeerd W-Europa dan bestaat er natuurlijk maar één soort afgrond. Ik lees die afgrond waar tokkio op doelt dan ook meer als een: "Nu dat Europa op weg is naar de economische afgrond, heel veel gezinnen en bedrijven in grote moeilijkheden komen, hoort men van Europa niets".

Je moet het natuurlijk wel zo willen lezen, niet?

Wil.

29 aug 2022, 19:19

Je moet het natuurlijk wel zo willen lezen, niet?
Ik spreek al eens met de Getuigen van Jehova. Wat die allemaal willen lezen in de Bijbel, dat geloof je niet.

Is die komende economische afgrond dan de eerste die we sinds de industriële revolutie meemaken, of heeft zoiets zich al eerder voorgedaan?

Dicksy

29 aug 2022, 20:02

door Wil. » 35 minuten geleden
Ik spreek al eens met de Getuigen van Jehova. Wat die allemaal willen lezen in de Bijbel, dat geloof je niet.
Heb hetzelfde voor met mensen die de koran gelezen hebben. Wat die allemaal willen lezen in de Koran, dat geloof je ook niet.
Is die komende economische afgrond dan de eerste die we sinds de industriële revolutie meemaken, of heeft zoiets zich al eerder voorgedaan?
Ik heb zo'n gevoel dat je mij in die richting wil duwen maar ik zal meegaan. Was 1929 dan geen wereldwijde economische crisis? Natuurlijk gaat er hier weer boompje opgezet worden over wat een economische afgrond is en wat een economische crisis is maar daar pas ik voor. :wink:

Wil.

29 aug 2022, 21:41

Dicksy schreef:
29 aug 2022, 20:02
door Wil. » 35 minuten geledenIk spreek al eens met de Getuigen van Jehova. Wat die allemaal willen lezen in de Bijbel, dat geloof je niet.
Heb hetzelfde voor met mensen die de koran gelezen hebben. Wat die allemaal willen lezen in de Koran, dat geloof je ook niet.
Ja, dat heb ik al heel frequent vastgesteld. Ik, voor mijn part, lees daarin alleen wat er staat. 8)
Ik heb zo'n gevoel dat je mij in die richting wil duwen maar ik zal meegaan. Was 1929 dan geen wereldwijde economische crisis? Natuurlijk gaat er hier weer boompje opgezet worden over wat een economische afgrond is en wat een economische crisis is maar daar pas ik voor. :wink:
Daar ga ik mee akkoord: 1929 en volgende waren échte economische crisisjaren. Als het dat is wat tokkio bedoelt, dan gaan we een schok meemaken die onze generaties nog niet gekend hebben. Maar er zal een zonnestraaltje te zien zijn achter de donkere wolken. Eindelijk zal men een aantal problemen serieus moeten aanpakken (zoals wellicht 'opwarming aarde') voor zover die niet tegelijk worden opgelost: een economie die maar op 70% draait, stoot véél minder broeikasgassen uit. De pensioenen, nog zo'n hangijzer waar de politiek niet wil aan beginnen, en de schuldenlast en begroting: allemaal mooie 'uitdagingen' :D voor wie minister wil spelen. Vergeet ook de communautaire problemen niet. Wanneer er minder geld is, worden de standpunten scherper gesteld. Dat kan wel eens mooi uitpakken voor Vlaanderen.

En voor veel mensen zal het weer 'voetjes op de grond' betekenen. Want de zwaartekracht lijkt vaak afwezig: te veel mensen zweven en zijn zich niet bewust van de realiteit.

boeffer

29 aug 2022, 22:25

Vandaag een mazoutboer gesproken, die krijgt elke dag bijna boze telefoontjes wanneer de prijs geldt, bij bestelling of levering. De prijs schommelt dan per dag meermaals.
Klapt dan over tanks van 1 miljoen liter stookolie, haalde de schouders op. Speculanten?
Blijkbaar is dit een spelletje zwarte pieten spelen tussen handelaren producenten etc.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Dicksy

30 aug 2022, 10:36

Wil. Gisteren, 12:38
Yankee go home? Je bent ergens blijven steken in de 60's :roll:
Zonder de Yankees spraken we nu wellicht al Russisch :lol:
En had Garret Wesley het idee gehad om in 1768 zijn zaad in de Boyne te lozen dan hadden we nu mogelijks een president als staatshoofd gehad en waren zij een kikker rijker geweest. Ook was er misschien van belgie dan nooit sprake geweest. En zo kunnen we blijven doorgaan. :roll: :lol:

Fred1950

30 aug 2022, 13:45

Gelukkig voel ik ( nog ) niet die allerhande prijsstijgingen. Als dat wel zou gebeuren pleeg ik een Confuciaanse staatsgreep. :lol:

Charlie Maru

30 aug 2022, 15:29

Fred1950 schreef:
Gelukkig voel ik ( nog ) niet die allerhande prijsstijgingen. Als dat wel zou gebeuren pleeg ik een Confuciaanse staatsgreep. :lol:
Begin die staatsgreep dan maar al voor te bereiden..... :lol: :lol:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

tokkio

30 aug 2022, 15:55

ieder land moet maar zijn plan trekken, Portugal, Spanje, en Frankrijk hebben al goede maatregelen getroffen voor hun inwoners, België gaat nog eens samenkomen nu woensdag.

Wat bedoel je met 'goede maatregelen' ?
Al vanaf maart hebben Spanje en Portugal al prijs afspraak bedongen van Europa, dan lag onze regering nog in de hangmat :mrgreen:
https://www.spanjevandaag.com/26/03/202 ... ieprijzen/

Als we in Spanje waren in april was de prijs aan de pomp al 20 cent goedkoper,voor al wie tankt , ook voor de gezinnen treffen ze maatregelen,dat kan men van die clowns van ons niet zeggen.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220614_98009153

En die vanderleyen, daar is meer dan een hoek af..... :mrgreen:
https://businessam.be/eu-mechanisme-om- ... e-brengen/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

30 aug 2022, 16:37

Charlie Maru schreef:
30 aug 2022, 15:29
Fred1950 schreef:
Begin die staatsgreep dan maar al voor te bereiden..... :lol: :lol:
'k Zal beginnen met een Twitter en Facebook en Telegram account aan te maken. :D

Wil.

30 aug 2022, 16:55

Ja, echt iets dat Confucius ook zou doen.