Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

voorn

01 sep 2022, 07:22

Bestaat al langer als kinderspeelgoed. Van een echte niet te onderscheiden.
Stond in HLN

Wil.

01 sep 2022, 12:05

Er wordt op dit forum wel eens beweerd dat Zelensky een 'havik' is die zich vastbijt in de oorlog.

Een citaat van Zelensky, verschenen in het Italian Institute for International Studies:

Voor Zelensky's critici, die een dwarsdoorsnede van Kiev's politieke milieu omvatten, zijn zijn mislukkingen allemaal voorspelbaar geweest, het resultaat van het uitgaan van een verkeerde premisse: "We zijn deze oorlog niet begonnen, maar het is aan ons om hem te beëindigen", zegt hij soms. Zijn tegenstanders werpen tegen dat het nemen van de eerste stappen om een oorlog te beëindigen die Rusland begon, niet mogelijk, noch moreel toelaatbaar is.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

01 sep 2022, 13:29

Putler heeft weer toegeslagen: een topman van Lukoil - het Russische oliebedrijf dat tégen de oorlog in Oekraïne is - heeft tegenslag. Hij is toch wel uit het raam van een kliniek 'gevallen', zeker!

Die voert nu de heel lange lijst aan van 'verrassend snel overleden' tegenstanders van Putler zijn aanpak.

Wil.

01 sep 2022, 14:06

Bluft Poetin? Heel zeker.
Onlangs sprak hij op een beurs waar wapenfabrikanten hun waren tentoonstelden. Poetin zei toen dit:

"Ons aanbod omvat o.a. high-precision wapens en robotics. Veel van die systemen zijn jaren, zoniet tientallen jaren vooruit op wat buitenlandse fabrikanten kunnen aanbieden en op het vlak van tactische en technische karakteristieken zijn onze systemen significant beter."

Bron

Tot nu toe is daarvan niets gebleken in Oekraïne. De lange rijen tot schroot geschoten tanks wijzen al in die richting en tot 60% van de telegeleide raketten mist het doel.

De export van wapentuig is erg belangrijk voor Poetin, vooral nu de export van zowat alles wordt aan banden gelegd. Vergelijk even de situatie tussen 2012 tot 2016 met de situatie tussen 2017 en 2021.

Afbeelding

Het is duidelijk dat de VS de grootste wapenleverancier is, terwijl Rusland de 2e grootste is. Maar de trend is sterk nadelig voor Poetin: het marktaandeel dat in 2016 nog 24% was, is gekrompen tot 19%.
Daarentegen heeft de VS zijn marktaandeel kunnen uitbreiden van 32% naar 39%.

Het is duidelijk dat zelfs vóór de 'speciale operatie' de gewone klanten van Russische wapenfabrikanten hun vertrouwen in het materiaal aan het verliezen waren. Nu iedereen kan zien hoe pover de Russische wapensystemen presteren op het slagveld, gaat die trend zeker niet keren.

Poetin bluft dus. Eens te meer.

Charlie Maru

01 sep 2022, 14:31

Poetin is zo goed voorzien dat hij al wapentuig gaat terughalen uit het buitenland.....

HLN:
“Rusland brengt luchtdoelraketten van Syrië naar de Krim”

Rusland heeft een batterij luchtdoelraketten van het type S-300 verscheept van Syrië naar een haven niet ver van de Krim. Dat valt op te maken uit satellietbeelden van het Israëlische bedrijf ISI.

https://www.hln.be/buitenland/rusland-b ... ~adc5d5a7/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.

01 sep 2022, 14:37

Nogmaals: oorlogsmisdaden

Een onthutsende conclusie staat te lezen in het rapport van Human Rights Watch. Rusland dwingt immers Oekraïense burgers om te verhuizen naar Rusland of naar door Rusland bezette gebieden. En dat is een ernstige oorlogsmisdaad, stelt de hulporganisatie.

frits1955

01 sep 2022, 14:55

Misschien toch nog wat wachten met het heilig verklaren van Zelensky...
Binnen 3 maanden zijn er midterm verkiezingen in de VS. De kans dat de democraten de meerderheid verliezen in het Huis van Afgevaardigden en de Senaat is groot. Dat zou Biden volledig vleugellam maken en dan is het best mogelijk dat Zelensky & Co kunnen fluiten naar die miljarden dollars en die stroom aan Himars en ander sjiek oorlogstuig naar Oekraïne. De Republikeinen - Trump op kop - zijn steeds de beste vriendjes geweest met Poetin en de oligarchen... De winter zal dan ook stilaan zijn intrede doen en die zal er niet alleen keihard inhakken in Oekraïne - als de Russen de megacentrale van Zaporizja loskoppelen van het Oekraïense stroomnet zitten miljoenen zonder stroom. Die winter zullen wij eveneens hard voelen met die waanzinnige energieprijzen en dan zullen we nog wel eens zien hoelang Zelensky en de boycotmaatregelen het zullen trekken.

Wil.

01 sep 2022, 15:22

frits1955 schreef:
01 sep 2022, 14:55

Binnen 3 maanden zijn er midterm verkiezingen in de VS. De kans dat de democraten de meerderheid verliezen in het Huis van Afgevaardigden en de Senaat is groot. Dat zou Biden volledig vleugellam maken en dan is het best mogelijk dat Zelensky & Co kunnen fluiten naar die miljarden dollars
Ter herinnering

19 mei: The Senate approved about $40 billion in aid to Ukraine in a largely bipartisan vote. The House has already passed the bill, and it now goes to President Biden to sign.

24 augustus: The effort to bolster Ukraine’s military, which has garnered bipartisan support in Congress, has now delivered more than $10 billion worth of weapons and other equipment.

Mijnheer Googel vertaalt dat die hulp door beide partijen werd/wordt gesteund.

frits1955

01 sep 2022, 15:46

En dat zal zo blijven als de republikeinen de meerderheid halen in november? Die hebben de democraten nu- zij beslissen.

Wil.

01 sep 2022, 15:53

Wanneer de Amerikanen moeten beslissen over een grote militaire operatie tegenover een algemeen als vijandig ervaren tegenstander, dan trekken ze aan één zeel.

De stemmingen over die grote hulpprogramma's bewijzen dat.

Charlie Maru

01 sep 2022, 15:55

Wil. schreef:
01 sep 2022, 13:29
Putler heeft weer toegeslagen: een topman van Lukoil - het Russische oliebedrijf dat tégen de oorlog in Oekraïne is - heeft tegenslag. Hij is toch wel uit het raam van een kliniek 'gevallen', zeker!

Die voert nu de heel lange lijst aan van 'verrassend snel overleden' tegenstanders van Putler zijn aanpak.
https://www.hln.be/buitenland/topman-lu ... ~a801d66c/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.

01 sep 2022, 16:00

Gewoon een accident. Echt.

Afbeelding

Fred1950

01 sep 2022, 17:11

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08/29 ... erncentra/

De VN gaat wellicht permanente waarnemers in de door Russen bezette Zaporizja kerncentrale installeren. Dan gaan we eindelijk eens weten wie de schade in die centrale aanbrengt.

tokkio

01 sep 2022, 17:41

Is dat zo? Als Poetin een paar honderdduizend jonge mannen zonder enige opleiding of ervaring naar het front gaat sturen, dan komt de helft van hen binnen het halfjaar horizontaal terug.
Ze gaan met de chinezen oefenen , dus dat beloofd voor de afloop van de oorlog.......
https://www.hln.be/nieuws/rusland-begin ... ~a325b21f/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Dicksy

01 sep 2022, 17:56

Washington is ongerust over de toenadering tussen China en Rusland, die nauwe banden hebben op het vlak van Defensie. De VS menen dat de toenadering de wereldvrede in gevaar brengt.

Afbeelding