Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

05 sep 2022, 20:03

Dicksy schreef:
05 sep 2022, 17:44
Uit solidariteit met Oekraïne weiger ik nog om een russisch ei te eten, ze zullen het geweten hebben. :lol:
Maar nog wel Russische koffie, zeker hé? Gij onderkruiper!
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy

05 sep 2022, 20:17

Wodka wou ik ook op mijn sanctielijstje zetten maar dat ging mij wat te ver want dan zou ik de Russische boeren in hun portemonnee treffen. En die hebben het al zo moeilijk om 'hun gasrekening te betalen'. :lol:

boeffer

05 sep 2022, 22:31

Ik ben iets anders gaan lezen ipv wat ik dagelijks hoor of wat ik nog niet wist.
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/t ... -te-pakken
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Charlie Maru

06 sep 2022, 08:24

HLN:
“Rusland koopt artilleriemunitie van Noord-Korea”

Volgens Amerikaanse inlichtingendiensten koopt Moskou artilleriemunitie van Noord-Korea. Dat meldt The New York Times. Amerikaanse regeringsfunctionarissen zeggen tegen de krant dat de aankopen aantonen dat de sancties die zijn opgelegd aan Rusland, om te voorkomen dat het land wapens kan kopen, werken. Hierdoor wordt het voor Moskou moeilijker de oorlog tegen Oekraïne vol te houden.

https://www.hln.be/buitenland/rusland-k ... ~a20cee45/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Dicksy

06 sep 2022, 08:36

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09/06 ... -oekraine/

Gemotiveerd en de modernste wapens en Russische raketten die niet accuraat zijn, raar.
’Nog volgens Galouchka doet het de Oekraïeners pijn dat de oorlog "blijkbaar saai genoeg is om zo snel vergeten te worden in Europa’.
De mensen in W-Europa hebben ‘andere zorgen’ aan hun kop. :roll:

Wil.

06 sep 2022, 09:29

Die oorlog kan lang duren, wordt er gezegd.

De tijd speelt uiteindelijk in het nadeel van Poetin. Met elke dag die verstrijkt, raken zijn voorraden oorlogsmaterieel en vervangonderdelen uitgeput. Treinstellen gaan niet meer rijden, vliegtuigen aan de grond en olie en gas richting Europa zullen binnen dit en twee jaar compleet naar nul gereduceerd worden.
Tienduizenden opgeleide Russen ontvluchten het land.

De economie komt piepend en krakend tot stilstand en dan is het compleet game over voor Putler.
Hopelijk wordt hij eerder 'opzij gezet'. Dan kan er gepraat worden over herstelbetalingen e.d.m.

Dicksy

06 sep 2022, 09:53

De tijd speelt uiteindelijk in het nadeel van Poetin

Zo iets als iemand die in de woestijn woont en jaren zegt: ”Morgen gaat het regenen”. Na dertig jaar valt een druppel en kan hij zeggen: “ Ziet ge wel dat ik gelijk had”. :roll:

Persoonlijk verwacht ik ( en zo zou ik het toch doen) een offensief van de Russen tijdens of vlak na de winter maar hoe het dan uitdraait????? Het Westen heeft nu al andere besognes (energiecrisis, economie, een morrend volk dat zich blauw blijft betalen aan energie, enz……) aan hun hoofd. Zie hun bedelen voor gas bij die regimes die zij als ‘vijandig’ beschouwen. En Oekraïne………zal (voorlopig?) zijn plan dan moeten trekken met zijn ‘moderne wapens’.

De tijd speelt ook in het nadeel van het Westen/Oekraïne. Niet alles door een roze bril bekijken.

Wil.

06 sep 2022, 10:38

Dicksy schreef:
06 sep 2022, 09:53
Persoonlijk verwacht ik ( en zo zou ik het toch doen) een offensief van de Russen tijdens of vlak na de winter maar hoe het dan uitdraait?????
Maak eens de volgende overwegingen:

- Is het leger van Poetin nu (of de volgende maanden) in betere toestand dan op 24 februari?
- Heeft zijn leger nu betere wapens?
- Wat gaat Poetin kunnen doen dat hij tot nu toe achter de hand heeft gehouden? De A-bom gebruiken?
- Zijn zijn manschappen nu beter opgeleid en/of meer gemotiveerd? Zo ja, hoe komt dat? - Je weet dat hij in elk boerengat gaat kinkels ronselen die voor een handvol roebels willen gaan vechten?

- Beschikt het Oekraïens leger nu over betere uitrusting dan op 24/2/22?
- Zijn de manschappen van Oekraïne nu meer of minder gemotiveerd om voor hun vaderland, hun cultuur, hun eigenheid te vechten?
- Zal de VS de proxy oorlog blijven mogelijk maken door het sturen van militair materieel en financiën?

Dicksy

06 sep 2022, 11:28

Wil. 49 minuten geleden
Maak eens de volgende overwegingen:

- Is het leger van Poetin nu (of de volgende maanden) in betere toestand dan op 24 februari?
- Heeft zijn leger nu betere wapens?
- Wat gaat Poetin kunnen doen dat hij tot nu toe achter de hand heeft gehouden? De A-bom gebruiken?
- Zijn zijn manschappen nu beter opgeleid en/of meer gemotiveerd? Zo ja, hoe komt dat? - Je weet dat hij in elk boerengat gaat kinkels ronselen die voor een handvol roebels willen gaan vechten?
Ik weet het niet maar ik stel mij de vraag of die 'kinkels' net niet gaan dienen om de toestand (terrein) te stabiliseren tot de winter eraan komt. Mij gaat ge niet vertellen of proberen wijs te maken dat Rusland niets achter de hand heeft buiten de A-bom, dat zou echt tegen elke logica ingaan.

Als ik die bedenkingen maak dan maak ik mij een andere bedenking(en):

1.- Met alle moderne wapens, ingesteldheid (motivatie) en dergelijke meer had ik van Oekraïne dat tegenoffensief veel eerder verwacht en niet nu de winter eraan komt. :roll:

Wil. 49 minuten geleden
- Beschikt het Oekraïens leger nu over betere uitrusting dan op 24/2/22?
- Zijn de manschappen van Oekraïne nu meer of minder gemotiveerd om voor hun vaderland, hun cultuur, hun eigenheid te vechten?
- Zal de VS de proxy oorlog blijven mogelijk maken door het sturen van militair materieel en financiën?
door Dicksy » Vandaag, 08:36
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09/06 ... -oekraine/

Gemotiveerd en de modernste wapens en Russische raketten die niet accuraat zijn, raar.

stel ik mij de vraag wat ze eigenlijk al bereikt hebben
. :roll:

Hebben de Oekraïners dan ook geen kinkels in hun rangen. Een geluk voor de Oekraïners is dat ze 'raadgevers' (vul zelf maar in) ter plaatse hebben die hun zeggen hoe ze die moderne wapens moeten bedienen en toch boeken ze geen noemenswaardige terreinwinst, ik blijf het zeggen.......heel raar. :roll:

En daarom Wil. stinkt voor mij dat heel zaakje en misschien heeft dien 'expert' Housen nog gelijk dat het ergste nog moet komen en ik verwacht dat niet vanuit Oekraïense zijde.
Laatst gewijzigd door Dicksy op 06 sep 2022, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

06 sep 2022, 11:32

Expert Housen schreef als einddatum van die oorlog: mei 2022.

Meer moet ik niet zeggen, zeker?

Ik zou wel graag een antwoord krijgen op de vraag of het Russisch leger nu beter voorbereid aan het mogelijk winteroffensief gaat beginnen dan in februari '22 . Je hebt niet geantwoord en dat is de essentie om de vraag te kunnen beantwoorden: zou een Russisch offensief (zoals jij het zou aanpakken) nu meer kans op slagen hebben?.

Mij gaat ge niet vertellen of proberen wijs te maken dat Rusland niets achter de hand heeft buiten de A-bom, dat zou echt tegen elke logica ingaan.
De logica is al meermaals naar de papiermand verwezen.
Claes - voormalig topman Navo - zei: "Ze gaan verpletterd worden"

Putin-foldertje: 'Op één dag nemen we Kyev in' , mét tijdstabel voor die dag :lol:

Fred1950

06 sep 2022, 11:38

Charlie Maru schreef:
06 sep 2022, 08:24
HLN:
“Rusland koopt artilleriemunitie van Noord-Korea”

Volgens Amerikaanse inlichtingendiensten koopt Moskou artilleriemunitie van Noord-Korea. Dat meldt The New York Times. Amerikaanse regeringsfunctionarissen zeggen tegen de krant dat de aankopen aantonen dat de sancties die zijn opgelegd aan Rusland, om te voorkomen dat het land wapens kan kopen, werken. Hierdoor wordt het voor Moskou moeilijker de oorlog tegen Oekraïne vol te houden.

https://www.hln.be/buitenland/rusland-k ... ~a20cee45/
Toch maar niet te ernstig nemen. Volgens Amerikaanse inlichtingendiensten en Biden ( en Zelensky ) gingen de Russen ook chemische wapens gebruiken.

@Wil. Voor mij is "expert Housen" geen expert, maar iemand die in de koude oorlog tijd is blijven hangen. Van moderne oorlogvoering heeft hij ( en het Belgisch leger ) nooit kaas gegeten.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 06 sep 2022, 11:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Wil.

06 sep 2022, 11:42

Nu ben ik weer gerustgesteld. :)

Dicksy

06 sep 2022, 11:47

door Wil. » 1 minuut geleden
Expert Housen schreef als einddatum van die oorlog: mei 2022.

Meer moet ik niet zeggen, zeker?

Ik zou wel graag een antwoord krijgen op de vraag of het Russisch leger nu beter voorbereid aan het mogelijk winteroffensief gaat beginnen dan in februari '22 . Je hebt niet geantwoord en dat is de essentie om de vraag te kunnen beantwoorden: zou een Russisch offensief (zoals jij het zou aanpakken) nu meer kans op slagen hebben?
Persoonlijk verwacht ik ( en zo zou ik het toch doen) een offensief van de Russen tijdens of vlak na de winter maar hoe het dan uitdraait?????
U zou zich moeten afvragen waarom zij juist hun posities kunnen stabiliseren en dit in tegenstelling die Oekraïne die toch over het modernste wapentuig beschikken, alles beter en moderner dan de Russen. :roll: Die vraag stelt u zich niet of wilt u zich niet stellen.

en de bedenking (geen vraag) die ik mij maakte was:

en die bedenking sluit perfect aan met ik hierboven reeds schreef:
en
Mij gaat ge niet vertellen of proberen wijs te maken dat Rusland niets achter de hand heeft buiten de A-bom, dat zou echt tegen elke logica ingaan.
En ja, persoonlijk denk ik dat het meer kans op slagen zou hebben.

En nu de vraag zeker .....waarom?

Omdat ik niet zo'n idioot ben die de Westerse noch de Russische propaganda zomaar slikt als zoete koek zoals velen doen. Ik bekijk het als een oorlog tussen twee partijen en het kan mij geen barst schelen wie die betrokken partijen zijn. Oorzaak en gevolg.....weet ge het nog?

Wil.

06 sep 2022, 13:48

Ik ken oorzaak en gevolg en daarom sta ik volledig achter Oekraïne.

Ik weet (niet 'verwacht', 'vermoed', 'denk') ook dat Rusland in de problemen aan het komen is met het vervaardigen van eigen oorlogsmateriaal. Ze kunnen geen tanks meer maken omdat er onderdelen uit westerse landen in verwerkt zijn en daarover beschikken ze niet meer.

De aankoop van Noord-Koreaans oorlogsmateriaal is geen daad van collegialiteit tussen een voormalige communist en een hedendaagse communist. Het is de enige uitweg die Poetin nog heeft.

Het komt er nu op aan om de sancties vol te houden. We zullen zien uit welk hout de EU-leiders gesneden zijn.

Wil.

06 sep 2022, 14:06

Steeds meer mensen verlaten Rusland

Tijdens de eerste helft van 2022 hebben ongeveer 419.000 mensen Rusland verlaten. Dat is dubbel zoveel als tijdens dezelfde periode in 2021. Dat betekent dat er voor het eerst in de recente geschiedenis van Rusland meer mensen geëmigreerd dan geïmmigreerd (322.000 personen) zijn.