Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

06 sep 2022, 15:37

Het Russisch parlement heeft in juli 'controlesystemen en vereisen voor oorlogstijd' goedgekeurd.

Die wet vereist dat de industrie en werknemers verplicht werk moeten verrichten (ook overtime) om de oorlogsinspanning te ondersteunen. Deze controles en maatregelen zullen resulteren in een verlaging van de productiviteit voor deze bedrijven en zullen nadelig zijn voor de Russische economie.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy

06 sep 2022, 17:14

door Wil. » Vandaag, 13:48
Ik weet (niet 'verwacht', 'vermoed', 'denk') ook dat Rusland in de problemen aan het komen is met het vervaardigen van eigen oorlogsmateriaal. Ze kunnen geen tanks meer maken omdat er onderdelen uit westerse landen in verwerkt zijn en daarover beschikken ze niet meer.
Zoals ik al eerder schreef:
Met alle moderne wapens, ingesteldheid (motivatie) en dergelijke meer had ik van Oekraïne dat tegenoffensief veel eerder verwacht en niet nu de winter eraan komt. :roll:
Hebben ze al enig terrein van betekenis heroverd op de Russen ondanks datgene wat u aanhaalt, en ik hierboven schreef, en hun groots aangekondigd offensief :roll: ...... en dat is niet van vandaag denk ik?

Wil.

06 sep 2022, 18:57

Dicksy, hoe lang heeft den Duits hier zitten wroeten en wringen om in WO 1 brave little belgium in te nemen?

Dit soort zaken wordt niet op een voormiddag beslist. Het is geen computer game, hé.
Bovendien is het moeilijker om gebied te veroveren/heroveren dan om een positie te behouden. Maar de tijd speelt uiteindelijk in het voordeel van 'de goeden' :lol:
De eerstvolgende weken moet je nog niet veel opzienbarends verwachten. In een goede boksmatch zie je soms ook 10 ronden niets dan slopingswerk en uiteindelijk breekt de tegenstander omdat zijn fundamenten aangetast zijn.

Dicksy

06 sep 2022, 19:16

door Wil. » 6 minuten geleden
De eerstvolgende weken moet je nog niet veel opzienbarends verwachten. In een goede boksmatch zie je soms ook 10 ronden niets dan slopingswerk en uiteindelijk breekt de tegenstander omdat zijn fundamenten aangetast zijn.
Hoe Wil.? Als je al 40.000 manschappen, een hoop materiaal waaronder tanks e.d., munitiedepots slagschepen en wat nog allemaal……… verliest op 6 maanden tijd dan zijn die fundamenten volgens mij al serieus aangetast of niet? Maar als je zelfs niet in staat bent om nog maar één meter (figuurlijk) terrein te heroveren, laat staan de Russen serieus terug te dringen, ondanks al hun modern oorlogsmaterieel dat ze krijgen van het westen dan stel ik mij daar serieuze en terechte vragen bij. Niet kunnen, niet willen of niet mogen? 🤔

Wil.

06 sep 2022, 19:23

Een interessante tekst met als titel: Why low-tech Russia is losing the war

Moscow begint zich te realiseren dat het gen moderne precisie-oorlog kan voeren zonder een verzekerde aanvoer van zeer geavanceerde halfgeleiders.

Om die handicap in te halen, kan Rusland niets anders doen dan overdadig veel ouderwetse bommen op de steden en andere doelen te gooien. Daarbij worden de conventies van Geneve geschonden, maar dat zal Poetin een zorg zijn.

Maar David heeft wél precisie-materiaal en daardoor krijgt Goliath het meer dan lastig. Het aantal bodybags is véél hoger opgelopen in de Russische rangen dan verwacht (ah, ja: één of twee dagen en de klus was klaar ...) en het verlies aan materieel is niet bij te houden: van tanks over bevoorradingsvoertuigen tot schepen.
Laatst gewijzigd door Wil. op 06 sep 2022, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

06 sep 2022, 19:25

Dicksy schreef:
06 sep 2022, 19:16
door Wil. » 6 minuten geleden
Hoe Wil.? Als je al 40.000 manschappen, een hoop materiaal waaronder tanks e.d., munitiedepots slagschepen en wat nog allemaal……… verliest op 6 maanden tijd dan zijn die fundamenten volgens mij al serieus aangetast of niet? Maar als je zelfs niet in staat bent om nog maar één meter (figuurlijk) terrein te heroveren, laat staan de Russen serieus terug te dringen, ondanks al hun modern oorlogsmaterieel dat ze krijgen van het westen dan stel ik mij daar serieuze en terechte vragen bij. Niet kunnen, niet willen of niet mogen? 🤔
Eén jaar vóór de Sovjet Unie in elkaar stuikte, had niemand ook maar 1 frank durven te verwedden dat dit zou gebeuren.

Dicksy

06 sep 2022, 19:36

door Wil. » 1 minuut geleden
Een interessante tekst met als titel: Why low-tech Russia is losing the war

Moscow begint zich te realiseren dat het gen moderne precisie-oorlog kan voeren zonder een verzekerde aanvoer van zeer geavanceerde halfgeleiders.

Om die handicap in te halen, kan Rusland niets anders doen dan overdadig veel ouderwetse bommen op de steden en andere doelen te gooien. Daarbij worden de conventies van Geneve geschonden, maar dat zal Poetin een zorg zijn.

Maar David heeft wél precisie-materiaal en daardoor krijgt Goliath het meer dan lastig. Het aantal bodybags is véél hoger opgelopen in de Russische rangen dan verwacht (ah, ja: één of twee dagen en de klus was klaar ...) en het verlies aan materieel is niet bij te houden: van tanks over bevoorradingsvoertuigen tot schepen.
Allemaal goed en wel maar als je een overmacht hebt aan hoog gesofistikeerd oorlogsmaterieel dan moet je niet beginnen aan een uitputtingsslag maar dan zorg je dat de vijand van je grondgebied verwijdert wordt.
En kom niet af dat hij dat doet om zijn burgerbevolking te beschermen want dat is de grootste larie mocht je dat schrijven. Evacueer die mensen, houdt diegene die kunnen vechten in je land en maak er korte metten mee.
Een uitputtingsslag kun je voeren als je met gelijke wapens zou strijden maar als ik alles zo lees, en hier van u, is dat hoegenaamd niet het geval. Dus herhaal ik mijn vraag:” Niet kunnen, niet willen of niet mogen?”

Wil.

06 sep 2022, 19:48

De wapens zijn niet gelijk, maar de machtsverhoudingen wel.
Rusland zet de massa in en bombardeert alles wat beweegt: van konijnen tot mensen.

Oekraïne zet slimme wapens in tegen tanks, tegen helikopters, tegen schepen enz.
David tegen Goliath. Vooraf dacht iedereen dat David geen schijn van kans had. Poetin dacht dat ook en zijn kontlikkende mediafiguren al helemaal. Dat viel effe tegen.

Afbeelding

Oekraïne geeft de Russen lik op stuk. Slava Ukraini!

Charlie Maru

06 sep 2022, 20:05

Wil. schreef:
06 sep 2022, 15:37
Het Russisch parlement heeft in juli 'controlesystemen en vereisen voor oorlogstijd' goedgekeurd.

Die wet vereist dat de industrie en werknemers verplicht werk moeten verrichten (ook overtime) om de oorlogsinspanning te ondersteunen. Deze controles en maatregelen zullen resulteren in een verlaging van de productiviteit voor deze bedrijven en zullen nadelig zijn voor de Russische economie.
In één woord samengevat: "dwangarbeid"......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.

06 sep 2022, 20:07

In één deuntje: "♫ Back to the USSR"

Dicksy

06 sep 2022, 20:12

Wil. 5 minuten geleden
De wapens zijn niet gelijk, maar de machtsverhoudingen wel.
Rusland zet de massa in en bombardeert alles wat beweegt: van konijnen tot mensen.
Oekraïne zet slimme wapens in tegen tanks, tegen helikopters, tegen schepen enz.
De wapens zijn dus niet gelijk. Geweren (Oekraïne) versus pijl en boog (Rusland) en dat verklaart al de grote verliezen aan manschappen en materieel aan Russische zijde maar niet de geringe, tot geen vooruitgang/winst, op het terrein aan Oekraïense zijde.
David tegen Goliath. Vooraf dacht iedereen dat David geen schijn van kans had.
Maar ‘die ‘geen schijn van kans’ is dus gekeerd maar toch wordt er niet verder op ingezet en beperkt het zich tot hier en daar een ‘prik’ uitdelen en de Russen zitten na 6 maanden nog altijd op Oekraïens grondgebied. Raar toch als men over al dat gesofistikeerd oorlogsmaterieel beschikt. 🤔
Ik schreef het al eerder:
Evacueer die mensen, houdt diegene die kunnen vechten in je land en maak er korte metten mee.
En ik geef het toe, mijn fout. Als groot dierenliefhebber moeten natuurlijk ook die konijnen geëvacueerd worden. :wink:

Wil.

06 sep 2022, 20:16

Dat zou ik denken! 8)

Fred1950

06 sep 2022, 21:28

Dicksy schreef:
06 sep 2022, 20:12

En ik geef het toe, mijn fout. Als groot dierenliefhebber moeten natuurlijk ook die konijnen geëvacueerd worden. :wink:
:lol: :lol: das een goeie

Fred1950

06 sep 2022, 21:58

Marc De Vos , blijkbaar een diep blauwe pipo , beweert in de De Afspraak van vandaag dat we "miljarden op jaarbasis aan Oekraïne moeten geven om het overeind te houden en het militair sterk te houden". Waarom in godsnaam ?

Denkt die echt dat Oekraïne het nog jaren gaat uithouden "met wat westerse steun" om overeind te blijven ? Europa kan geen land van 44 miljoen inwoners aan het infuus houden. Oekraïne kampt al sinds 2014 met inflatie en werkloosheid. Waardoor zou het er terug bovenop komen , zelfs al zou het de Krim en de Donbas aan de Russen afstaan.

Europa "plukt" de vruchten van zijn maniakaal gedrag in 2014 door in Oekraïne een staatsgreep te organiseren , en als Europa dat Oekraïne moet blijven steunen wordt het zelf in een draaikolk naar de diepte meegezogen. Blijkbaar is er geen enkele diep-blauwe idioot die begrijpt wat hij aanricht en aangericht heeft , en dat alles omwille van een nog kleiner groepje van nog donkerder blauwe kapitalisten die hun oog hebben laten vallen op de graanschuur van Europa ( de graanproductie dus ) , want daar is het hen om te doen , en om niets anders.

Wil.

06 sep 2022, 23:27

Fred1950 schreef:
06 sep 2022, 21:58
Europa kan geen land van 44 miljoen inwoners aan het infuus houden. Oekraïne kampt al sinds 2014 met inflatie en werkloosheid. Waardoor zou het er terug bovenop komen
Vlaanderen met 6,5 miljoen mensen houdt al decennia lang de Franstaligen met 4 miljoen mensen boven water. Wij geven jaarlijks tussen 6 en 10 miljard (!) euro aan een regio die met een even hoge werkloosheid kampt. We geven 1.230 euro per Vlaming (8 miljard gemiddeld)

4 miljoen mensen, dat is 61% t.o.v. Vlaanderen.
44 miljoen Oekraïners, dat is nog geen 10% van Europa.

Als wij zo'n 1.230 euro per persoon per jaar kunnen transfereren, dan moet Europa toch wel 1/4 daarvan per persoon kunnen transfereren, nietwaar?
450 miljoen X 300 euro = 135 miljard per jaar.
Volgens mij is Oekraïne op 10 jaar compleet heropgebouwd en dat met slechts 1/4 van 'de moeite' die wij jaarlijks moeten doen.