Alles Elektrisch......
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Lithium
schaars, duur en vervuilend
Er bestaat sinds kort (allee volgens onderzoekers Universiteit van Maryland) een alternatief elektrolyt om energie op te slaan, het bestaat uit zink en chitosan de stof die de schalen van schaaldieren hun hardheid geeft ...
Voortaan meer kreeft, krab en onze vis van het jaar, de grijze garnaal op tafel
bron: Nieuwsblad 6/9
schaars, duur en vervuilend
bron: Nieuwsblad 6/9
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Een grafische voorstelling van de verwachte toename van noodzakelijke mineralen en metalen indien we naar een SDS - sustainable development scenario - willen gaan. De situatie in 2020 is gelijk aan 1. D.w.z. dat er 42 keer meer lithium zal nodig zijn in 2040 dan in 2020.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Pfff ... een voorspelling gemaakt in 2020 ? De Club van Rome was in de jaren '70 ook goed bezig met te panikeren dat alle olie in 2000 op zou zijn.Wil. schreef: ↑09 sep 2022, 12:27Een grafische voorstelling van de verwachte toename van noodzakelijke mineralen en metalen indien we naar een SDS - sustainable development scenario - willen gaan. De situatie in 2020 is gelijk aan 1. D.w.z. dat er 42 keer meer lithium zal nodig zijn in 2040 dan in 2020.
![]()
Dus , wat die grafiek betreft ....
staaf grafiet : gaat dalen
staaf kobalt : gaat dalen en misschien verdwijnen
staaf nikkel : gaat dalen en misschien verdwijnen
staaf zeldzame aardmetalen : gaat stijgen
( de pipo is de staaf "mangaan" vergeten : gaat dalen en misschien verdwijnen )
nieuwe staven ....
staaf fosfor : gaat stijgen
staaf ijzer : gaat stijgen
staaf silicium : gaat stijgen
staaf aluminium : gaat stijgen
De laatste vier staven komen op rekening van zonnepanelen en thuisbatterijen , en accubanken voor energiesopslag.
-
Alleen door techneuten te bekijken
( not appropriate for nitwits )
Volkswagen ID.4: Electric Motor Teardown and Analysis
https://www.youtube.com/watch?v=3Bab6CttkEY
@Wil.
Jij beweerde toch dat er véél koper in een EV zit , en ik beweerde dat er "misschien" ooit een gebrek aan aluminium zal zijn. Juist ? Bekijk maar eens goed de video over de motor , en trek uw conslusies.
En als ge niet genoeg hebt aan de video hierboven , dan kan je nog dit ook eens bekijken : https://www.youtube.com/watch?v=1hPe82cGLOE
en dit
https://www.youtube.com/watch?v=ljJdmsCjFuc leuk
Volkswagen ID.4: Electric Motor Teardown and Analysis
https://www.youtube.com/watch?v=3Bab6CttkEY
@Wil.
Jij beweerde toch dat er véél koper in een EV zit , en ik beweerde dat er "misschien" ooit een gebrek aan aluminium zal zijn. Juist ? Bekijk maar eens goed de video over de motor , en trek uw conslusies.
En als ge niet genoeg hebt aan de video hierboven , dan kan je nog dit ook eens bekijken : https://www.youtube.com/watch?v=1hPe82cGLOE
en dit
https://www.youtube.com/watch?v=ljJdmsCjFuc leuk
-
Fred, het zal je misschien verbazen maar die video van Munro heb ik een jaar geleden al bekeken.
Terzake: nergens in die 3 links die je plaatste, wordt er gezegd dat er in een EV geen ± 80 kg koper zit. Nergens!
Daar ging het over. Ik verwijs bovendien naar de IEA (Int. Energie Agentschap) in deze posting.
Je blijft maar je eigen dromerijen projecteren, maar de wetenschap zegt me iets anders.

Terzake: nergens in die 3 links die je plaatste, wordt er gezegd dat er in een EV geen ± 80 kg koper zit. Nergens!
Daar ging het over. Ik verwijs bovendien naar de IEA (Int. Energie Agentschap) in deze posting.
Je blijft maar je eigen dromerijen projecteren, maar de wetenschap zegt me iets anders.

Moest dat ? 'k Zal de auteurs van die filmkes melden dat ze u moeten "consulteren" vooraleer filmkes te draaien.
Bekijk alvast het eerste filmke maar eens terug , en geef eens een schatting hoeveel kg koper er in de motor zit. Zoudt ge dat durven doen ?
De motor weegt 90 kg. Ik schat hierbij 60 kg aluminium , 20 kg ijzer ( staal ) en 10 kg koper in de stator , en dat laatste is een grove overschatting. Die 183 lbs of 83 kg gewicht uit uw figuur kan dus niet correct zijn. Waar zou die overige 73 kg ( gewicht na aftrek koper in de stator ) dan wel moeten zitten volgens u. Het verschil tussen 73 kg en 22 kg bij een ICE zou dus in het accupack moeten zitten. Bekijk maar eens gauw terug het tweede / derde filmke en vertel me waar ge die 51 kg koper ziet zitten.
-

Ach Wil. , gij gelooft ook alles als er maar een klinkende "publicer" naam op kleeft. Je prentjes zijn totaal waardeloos als info. En weet je waarom ? Omdat er niet eens vermeld staat over welke types voertuigen het gaat. De ICE kan een Fiat500 zijn , en de EV een superdeluxe Audi e-tron met zijn duizenden toeters en electronica belletjes. Zelfs al zouden beiden ICE zijn , dan ook zal er verschil zijn in het aantal kilo metaal dat er in verwerkt zit , koper of geen koper.
En zelfs al zou er een aantal kilogram koper in een batterij zitten , dan zal dit ook nog eens afhankelijk zijn van zijn energieinhoud in kWh , en ook nog eens afhankelijk van wie die batterij heeft ontworpen. De 83 kg die jij ergens vermeld is dus "te precies" om correct te zijn.
-
Het bedrijf Our Next Generation (ONE) gaat vanaf '26 batterijen produceren die een rijbereik tot 1.000 km leveren.
Het bedrijf heeft al eens een Tesla verbouwd en er hun eigen batterij in gestopt. Daarmee werd een recordrit van 1.200 km gereden.
Volgens ONE is de 'range anxiety' - de vrees om niet meer thuis te geraken - de belangrijkste factor die klanten tegenhoudt om een elektrische auto te kopen.
Het bedrijf heeft al eens een Tesla verbouwd en er hun eigen batterij in gestopt. Daarmee werd een recordrit van 1.200 km gereden.
Volgens ONE is de 'range anxiety' - de vrees om niet meer thuis te geraken - de belangrijkste factor die klanten tegenhoudt om een elektrische auto te kopen.

Ook met 1000 km in de "tank" kom je misschien te kort ...Volgens ONE is de 'range anxiety' - de vrees om niet meer thuis te geraken - de belangrijkste factor die klanten tegenhoudt om een elektrische auto te kopen.
Zou het niet eerder het gebrek aan openbare laadinfrastructuur zijn ???
-
Wie rijdt er meer dan 1.000 km per dag?
Er bestaan al laadpalen maar als iedereen die kan elke nacht thuis kan opladen omdat men overdag bijna nooit zonder elektriciteit geraakt, dan zijn er ook minder laadpalen nodig.
Dat neemt niet weg dat de infrastructuur beter en uitgebreider kan.
Er bestaan al laadpalen maar als iedereen die kan elke nacht thuis kan opladen omdat men overdag bijna nooit zonder elektriciteit geraakt, dan zijn er ook minder laadpalen nodig.
Dat neemt niet weg dat de infrastructuur beter en uitgebreider kan.

Er zullen altijd artiesten zijn die 10 dagen lang 100 km rijden, om dan met de poepers te zittenWie rijdt er meer dan 1.000 km per dag?
Hoeveel benzine en dieselrijders rijden tot ver voorbij de laatste druppel omdat ze weten dat er overal kan getankt worden (desnoods wandel je een km met een jerrycan)