Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Charlie Maru

24 sep 2022, 17:38

In alle geval, Putin is bijlange nog niet aan de nief patatten....

Ook al is er hier en daar wat beweging aan het front, het is er momenteel relatief kalm zo te zien.
Het zou mij dan ook niet verwonderen dat Oekraine de russen wat in slaap zal wiegen om daarna een "winteroffensief" te houden op een moment dat het minst wordt verwacht.
Reservisten aan het front, totaal niet voorbereid en ook nog tegen hun goesting....en dat terwijl misschien een groot deel van de actuele troepen met verlof wordt gestuurd om wat te bekomen.
Ze kunnen dan meteen doorstoten tot de oorspronkelijke grens......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

E.T.

24 sep 2022, 17:58

Ze kunnen dan meteen doorstoten tot de oorspronkelijke grens......
Waarom daar stoppen ???

Fred1950

24 sep 2022, 18:38

Er gaan "geruchten" de ronde dat het Oekraïns leger op zich al fel verzwakt is .... en dat wie daar nu aan het front strijdt Amerikanen zijn van het contigent dat Biden een aantal maanden geleden naar Europa heeft gestuurd.

Toch maar een paar onweerlegbare feiten op een rijtje zetten :

- de staatsgreep in Oekraïne in 2014 door een beperkte groep , en quasi door de EU die controle over de graanvelden wil verkrijgen.

- de angst van de Russen om door het Westers gezind regime na de staatsgreep zijn basis voor zijn oorlogsvloot dreigt te verliezen.

- een NAVO die steeds maar verder oprukt , en dat nog eens in een land dat zich "wild" durft te gedragen tegen de Russisch sprekende minderheid ( ook met dreigementen , beperkingen van vrijheid en fysiek geweld ).

Als ge dat allemaal "fijn" vindt , helemaal normaal vindt , en geen reden vindt om op treden , dan ... vertel me dan eens waarom de VS zich is gaan beginnen te moeien in Afghanistan , Irak , Syrië en de Taïwanezen gaat opstoken tegen China.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 25 sep 2022, 02:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

24 sep 2022, 18:58

Fred1950 schreef:

Toch maar een paar onweerlegbare feiten op een rijdje zetten :

- de staatsgreep in Oekraïne in 2014 door een beperkte groep , en quasi door de EU die controle over de graanvelden wil verkrijgen.
In jouw hoofd zijn dat onweerlegbare feiten. Je hebt dan ook onweerlegbare bewijzen dat de EU de controle over de graanvelden wilde verkrijgen?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy

24 sep 2022, 19:10

door Wil. » 10 minuten geleden
Fred1950 schreef: ↑29 minuten geleden

In jouw hoofd zijn dat onweerlegbare feiten. Je hebt dan ook onweerlegbare bewijzen dat de EU de controle over de graanvelden wilde verkrijgen?
En jij de onweerlegbare bewijzen dat het niet zo is mogen we dan veronderstellen?

Wil.

24 sep 2022, 20:39

Basis logica voor jou, D.

Wanneer iemand beweert dat iets een 'onweerlegbaar feit' is, dan moet die dat - indien gevraagd - ook kunnen aantonen.

Iemand kan ook wel zeggen dat het een onweerlegbaar feit is dat de aarde plat is. Ga je gang en bewijs het, zeg ik dan.

Dicksy

24 sep 2022, 21:09

Denk het niet Wil.
Uw vraag is zo gesteld omdat het antwoord reeds in uw achterhoofd zat. U wachtte gewoon op de reactie van Fred maar die kwam nu in de vorm van een wedervraag en dat had u niet verwacht.
Ik denk dat wij eens een potje moeten schaken als je dat kunt. :wink:

Fred1950

24 sep 2022, 22:49

Wil. schreef:
24 sep 2022, 18:58
Fred1950 schreef:

Ik kon het ook anders stellen : Waarom stond Verhofstadt in 2014 op de barricades te pleiten voor de toetreding tot de EU en dreigde zelfs met sancties tegen Oekraïne als er geen staatsgreep zou plaatsvinden.

In concreto : welk belang heeft/had Verhofstadt bij de toetreding van Oekraïne tot de EU , en dat in naam van "zijn" EU. En welke andere grondstoffen buiten die granen , zijn er in Oekraïne te vinden die voor de EU interessant zouden kunnen zijn. Noem ze op , elke andere grondstof is nog een reden te meer om Oekraïne onder EU controle te krijgen. Het VK is net uit de EU gestapt om aan die controle te ontsnappen , waar de Oekraïners blijkbaar het "waarom" niet van kennen of snappen.

Ik heb niets tegen de EU op zich , hoor. Maar als de EU geleid wordt door diep-blauw zoals dat nu het geval is , dan is dat voor mij een probleem.

Wil.

25 sep 2022, 00:56

Dicksy schreef:
24 sep 2022, 21:09
Denk het niet Wil.
Uw vraag is zo gesteld omdat het antwoord reeds in uw achterhoofd zat. U wachtte gewoon op de reactie van Fred maar die kwam nu in de vorm van een wedervraag en dat had u niet verwacht.
Ik denk dat wij eens een potje moeten schaken als je dat kunt. :wink:
Ik schaak niet. Ik heb wel veel ervaring met logisch denken en de gaten in iemands kaas herkennen. Dat heb je hier al wel gemerkt.

Als je meent dat dit ook jouw cup of tea is, laat het dan maar eens zien.

Dicksy

25 sep 2022, 07:49

door Wil. » Vandaag, 00:56
Ik schaak niet. Ik heb wel veel ervaring met logisch denken en de gaten in iemands kaas herkennen. Dat heb je hier al wel gemerkt.

Als je meent dat dit ook jouw cup of tea is, laat het dan maar eens zien.
Wat ik wel al gemerkt heb is dat uw ‘logisch denken’ altijd gestaafd moet worden met linkjes van het internet, m.a.w u denkt niet zelf. Een persoonlijke mening, de basis van een discussie en hoe afwijkend ze ook mag zijn van het algemeen gedachtengoed, is blijkbaar niet aan u besteed.
Dat heb ik hier wel al ten overvloede gemerkt.

En ik drink geen thee, niet uit een dikke noch uit een dunne tas. :wink:

voorn

25 sep 2022, 07:57

Ik heb de indruk dat er hier veel opgezocht wordt alvorens te antwoorden.
En dit te verkondigen als eigen kennis en intelekt.

Fred1950

25 sep 2022, 10:20

En nog maar een paar "onweerlegbare" feiten op een rijtje gezet ( puur uit het geheugen ) :

De Russisch gezinde Oekraïnse president had toegezegd om tot de EU toe te treden. Hij werd hiervoor op het matje bij Putin geroepen , en bij zijn terugkeer heeft hij de aanvraag tot toetreding ingetrokken. Gevolg : grote Woede bij de EU liberalen ( waarom ? niemand kan dat verklaren ) en een staatsgreep in Kiev door een handvol heethoofden , en waarbij Verhofstadt samen met een Nederlandse VVD'er de Oekraïners in Februari 2014 kwam ophitsen ( https://www.youtube.com/watch?v=wZa0E3eZwj0 , spijtig voor wie geen engels verstaat , die kraamt nogal wat uit - bedreigingen en beloften ) . De dag na die "speech" moest de Russisch gezinde Oekraïnse president naar Rusland vluchten. Ik durf er een pint op te verwedden dat de bevolking van Oekraïne niet eens wist wat er zich toen in Kiev afspeelde.

De onmiddellijke gevolgen zijn bekend. De Russisch taligen in de Donbas werden rebellen , en zogenaamde "groene mannetjes" kwamen de Krim bezetten. Die groene mannetjes waren Russen zonder enig insigne tot welk leger of land ze behoorden.

In 2016 , 2 jaar nadien , startte Zelensky met zijn TV serie met de titel "Servant of the People" ( dienaar van het volk ) waarin hij de rol van president speelt , alom bekeken en geliefd in Oekraïne , en dat maakte hem reuze populair ( https://en.wikipedia.org/wiki/Servant_o ... TV_series) ) . In 2018 "springt" hij uit het TV scherm , sticht een partij met pecies dezelfde naam als de serie ( dienaar van het volk ) en wint de verkiezingen. Zo zie je maar hoe eenvoudig een bevolking op een paar jaar tijd gemanipuleerd kan worden ( cfr. nazi Duitsland ). Denk nu niet dat Zelensky zelf hier de enige speler is. Hij is zoals in de meeste gevallen de marionet van een onzichtbare groep heersers achter de coulissen.

De rebellen in de Donbas maken sinds 2014 amper vorderingen en het komt algauw tot een loopgraven stilstand tot wanneer de oblasten ( provincies ) Luhansk en Donetsk zichzelf tot zelfstandige Republieken uitroepen. Dit gaf Putin het "legale" ( hmmm ... ) recht om de rebellen "officieel" te steunen en Oekraïne binnen te vallen , en dan zijn we in het heden 2022 beland ....

Wil.

25 sep 2022, 10:28

voorn schreef:
25 sep 2022, 07:57
Ik heb de indruk dat er hier veel opgezocht wordt alvorens te antwoorden.
En dit te verkondigen als eigen kennis en intelekt.
Iedereen kan onzin verkondigen, zonder ook maar iets dat in de verste verte die onzin ondersteunt.
Wanneer ik iets schrijf, draag ik er in de meerderheid van de gevallen ook een bewijs voor aan.

Wil.

25 sep 2022, 10:32

Fred1950 schreef:
De Russisch gezinde Oekraïnse president had toegezegd om tot de EU toe te treden. Hij werd hiervoor op het matje bij Putin geroepen
En daar begint de ellende: waarom moet Poetin de leider van een soeverein land "op het matje roepen" ??
Hieruit blijkt vanaf jouw tweede zin dat Poetin nog altijd in Sovjetstijl denkt en handelt. De gevolgen zien we vandaag. De grote boosdoener in het conflict hoeft men niet verder te gaan zoeken.

Fred1950

25 sep 2022, 11:22

Wil. schreef:
25 sep 2022, 10:32
Fred1950 schreef:
De Russisch gezinde Oekraïnse president had toegezegd om tot de EU toe te treden. Hij werd hiervoor op het matje bij Putin geroepen
En daar begint de ellende: waarom moet Poetin de leider van een soeverein land "op het matje roepen" ??
Hieruit blijkt vanaf jouw tweede zin dat Poetin nog altijd in Sovjetstijl denkt en handelt. De gevolgen zien we vandaag. De grote boosdoener in het conflict hoeft men niet verder te gaan zoeken.
Weet GIJ wat Putin tegen die Oekraïnse president heeft gezegd ? Wat als die president dan toch tot de EU was toegetreden , wat ging Putin daar tegen beginnen ? Die Oekraïnse president is "ingelicht" wat hem te wachten stond , en last but not least , was de weigering om tot de EU toe te treden een staatsgreep waard zonder voorafgaande verkiezingen of val van de regering ? ( of er zelf de stekker uit trekt ).

Die staatsgreep heeft Oekraïne geen goed gedaan met
- stijgenden inflatie
- stijgende werkloosheid
- stijgende staatschuld

en dat allemaal sinds 2014. De bevolking zal ooit wel eens tot het besef komen dat ze bedrogen werden.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 25 sep 2022, 11:35, 2 keer totaal gewijzigd.