Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

04 okt 2022, 23:44

Fareed Zakaria zei vandaag op CNN dat India mee dan waarschijnlijk gaat stoppen met nog Russische wapens te kopen omdat ze op het slagveld niets waard blijken.
De bestelbonnen zullen ingevuld worden door Britten, Fransen en Amerikanen.

Lloyd Austin, minister van landsverdediging in de VS, zei dat hij de Russen op de hoogte heeft gebracht van wat hen te wachten staat indien ze nucleaire wapens zouden gebruiken.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

04 okt 2022, 23:47

Wil. schreef:
04 okt 2022, 23:44
....
Lloyd Austin, minister van landsverdediging in de VS, zei dat hij de Russen op de hoogte heeft gebracht van wat hen te wachten staat indien ze nucleaire wapens zouden gebruiken.
Heeft hij er niet bij verteld wat New York dan te wachten staat ?

Wil.

05 okt 2022, 09:30

Dan:
New York = Moskou

Fred1950

05 okt 2022, 10:07

Als de Russen zo een beetje denken als de Oekraïners , dan is er geen vuiltje aan de lucht. Een Oekraïnse journaliste sprak daar gisterenavond in het VRT Nieuws Laat zeer gelaten over in de stijl van : "Als er een kernbom op Kiev valt , dan is dat maar zo en dan zijn we ook allemaal ineens dood. Zolang dat niet gebeurt leven we gewoon van dag op dag verder" .. De Oekraïnse soldaatjes strijden blijkbaar ook met dergeijke filosofie in het achterhoofd : "We vechten verder , en we zien wel hoe het verder afloopt".

Afbeelding

Dat is sterven als een Kamikaze in eer en glorie , en wat er als puin overblijft , dat ruimt de natuur wel op .....

Wil.

05 okt 2022, 10:27

De legergeneraals (meestal nu gepensioneerd) die daarover hun mening geven, wijzen er allemaal op dat bij een nucleaire aanval de Navo direct zal terugslaan met overweldigend veel conventioneel materiaal.

We hebben nu gezien wat dat leger van Rusland waard is. We zullen op korte tijd de toestand hebben van 2013. Terug naar af, dus. Althans voor de Russen want Oekraïne zal voorgoed zijn onafhankelijkheid verworven hebben .

Voor Rusland blijft dan de vernederende nederlaag en een economie die net boven het vriespunt uitkomt. Aardappelschillen zullen er geregeld op het menu staan.

Dicksy

05 okt 2022, 12:36

"Waaraan dankt het Oekraïense leger zijn recente successen? “Lang zal het alleszins niet meer duren”[/i
(Lieve Van Bastelaere 05-10-22, 07:00)

'Er gaat bijna geen dag voorbij zonder dat de Oekraïense president Volodymyr Zelensky een nieuwe overwinning claimt op de Russen. Wat is daar aan de hand? Is het dankzij de westerse wapens dat zijn leger terreinwinst boekt? En wanneer stopt deze opmars? “De Oekraïners moeten snel zijn. Binnen een week of veertien dagen kan het niet meer”, zegt professor Luc De Vos'.

Wat bedoelt deze professor Luc De Vos. Is het dat de A-bom dan gevallen of is het, zoals ik al eerder suggereerde, door de intrede van de winter en komt de aap uit de mouw van Poetin?
Afwachten wat het geeft. :roll:

Fred1950

05 okt 2022, 13:06

Wil. schreef:
05 okt 2022, 10:27
De legergeneraals (meestal nu gepensioneerd) die daarover hun mening geven, wijzen er allemaal op dat bij een nucleaire aanval de Navo direct zal terugslaan met overweldigend veel conventioneel materiaal.
....

Dat mag de NAVO niet doen ( omdat ze zelf niet aangevallen worden ) . De VS "zou" dat doen , eventueel met medewerking ( onder dwang ) van Belgische F16's en anderen , en dat is dan WOIII tussen Rusland en de VS ....

@Dicksy
De Vos bedoelt dat dan de bladeren van de bomen gevallen zijn. :D Dat wist die Oekraïnse journaliste gisteren in VRT LAAT ook te vertellen. Rusland beschikt blijkbaar over een massa drones , en door het vallen van de blaren wordt elke tank en soldaat in de loopgracht meteen zichtbaar.

Ik verwacht ook dat de Russen zowat alle toevoerlijnen naar het oosten van de Djnepr gaan afsnijden. Dan valt alle toevoer van materiaal en voedsel stil. De Russen kunnen zich rustig nu en dat wat terugtrekken , de Oekraïners keren dan vanzelf van uitputting terug , en dat met een minimum aan Russische verliezen.

Blijkbaar vernielen de Oekraïners ook heel wat bij hun heroveringstocht , meer dan wat de Russen hebben aangericht. Dat werkt zeer negatief op de bevolking en spreekt in het voordeel van de Russen als het later ook tot bvb. nieuwe verkiezingen in Oekraïne zou komen. Ooit , en dat voel ik aan mijn water , gaan de Oekraïners zich terug naar Rusland richten i.p.v. naar het Westen en de EU. :D
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 05 okt 2022, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Dicksy

05 okt 2022, 13:33

door Fred1950 » 14 minuten geleden
De Vos bedoelt dat dan de bladeren van de bomen gevallen zijn. :D Dat wist die Oekraïnse journaliste gisteren in VRT LAAT ook te vertellen. Rusland beschikt blijkbaar over een massa drones , en door het vallen van de blaren wordt elke tank en soldaat in de loopgracht meteen zichtbaar.
Het is dat wat ik altijd in gedachten gehouden en geschreven heb. Het is altijd 'verdacht stil' gebleven langs Russische zijde bij al zegebulletins en propaganda vanuit het Westen, terwijl van Westerse zijde de grootste doemscenario's de wereld ingestuurd werden. Ook bij de mobilisatie van die 300.000 ongetrainde manschappen was er paniek te merken aan Westerse zijde terwijl de Russen gewoon verder doen. Is het om tijd te winnen? Ik kan het alleen maar vermoeden.

Misschien zijn die wapens van het Westen wel niet bestand tegen extreme koude omdat zij het gewoon zijn om ingezet te worden door de VS in landen waar het warmer is en willen ze met hun retoriek alsnog een escalatie forceren voor die winter valt. :lol:

En straks komt ons zeer geëerd en gewaardeerd forumlid weer met grafiekjes over de verliezen van de Russen maar blijkbaar laat dat de Russen ook 'steenkoud'.
Ben echt benieuwd wat en of ze iets in petto hebben als de winter is ingevallen.

Fred1950

05 okt 2022, 13:42

Volgens mij gaan die 300.000 ongetrainden niet eens aan het front operationeel worden. Die gaan fungeren als bezettingsmacht achter de linies en zelfs meehelpen aan de heropbouw van wat nu dus Russisch gebied is. De Russische militairen hebben bvb. al heel snel containerwoningen in Marioepol gebouwd.

Wil.

05 okt 2022, 14:04

Paniek omdat 300.000 ongetrainde 'militairen' (lees: buschauffeurs en schoolmeesters) aan het front gaan komen? Ik heb dat niet gezien.

Ik heb wel de reactie gezien van die Russische nieuwelingen die al direct in de vuurlijn terechtkwamen. Erg, heel erg.

Wil.

05 okt 2022, 14:09

De inkomstenstroom die Rusland ontvangt van de verkoop van olie en gas, is op het laagste niveau sinds 14 maanden gekomen. D.w.z. dat Rusland zich ook in eigen voet heeft geschoten met die onwettige invasie.

Rusland heeft een speciale deal gesloten met Hongarije. Het land krijgt nu gas en mag later betalen. Dat doet Rusland om die klant niet te verliezen en niet om de mooie ogen van Orban. Vriendschap bestaat niet op dat niveau van handel drijven.

Hongarije heeft van de EU een uitzonderingsstatus gekregen omdat het land geen zeehaven heeft en geen lng-terminal kan bouwen.

Wil.

05 okt 2022, 14:27

Er zijn een aantal verschillen tussen de Russische troepen en die van Oekraïne:
- waarvoor vechten die Russische soldaten? Voor hun soldij
waarvoor vechten de Oekraïners? Voor hun vrijheid en hun land. Die motivatie is sterker en dat blijkt ook op het terrein.

- een A-bom gaat de grond van de zaak niet veranderen: de Oekraïners gaan blijven vechten voor hun grondgebied. Rusland gaat enkel nog Noord-Korea als 'vriend' hebben.

- de winter is in het voordeel van de Oekraïners: ze kennen het terrein beter en ze worden niet gehaat door de bevolking, terwijl dat wel het geval is voor de Russen. Er zijn nu nog nauwelijks mensen te vinden die de hele onwettige inval steunen. De Russen hebben hun huizen kapot geschoten. Ze hebben hun bedrijven vernield en dat is allemaal opzettelijk gebeurd. Denkt er nu echt iemand dat die Russen daar met open armen worden ontvangen?
De Oekraïners van hun kant kunnen geregeld vervangen worden door andere soldaten en ze worden ook bevoorraad door de bevolking, voor zover dat nog kan.

Fred1950

05 okt 2022, 15:56

Wil. schreef:
.....
- een A-bom gaat de grond van de zaak niet veranderen: de Oekraïners gaan blijven vechten voor hun grondgebied. Rusland gaat enkel nog Noord-Korea als 'vriend' hebben.

...
Jaja ... :roll: zoals in Marioepol tot dat hun Führer hen kwam vertellen dat ze zich "mochten" overgeven.
Wil. schreef:
.....
De Oekraïners van hun kant kunnen geregeld vervangen worden door andere soldaten en ze worden ook bevoorraad door de bevolking, voor zover dat nog kan.
Het pas heroverde Lyman heeft geen inwoners meer , iedereen is gevlucht voor de Oekraïners en hun bombardementen.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 05 okt 2022, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

05 okt 2022, 16:02

De tijden zijn veranderd, Fred.

tokkio

05 okt 2022, 16:59

We hebben nu gezien wat dat leger van Rusland waard is. We zullen op korte tijd de toestand hebben van 2013. Terug naar af, dus. Althans voor de Russen want Oekraïne zal voorgoed zijn onafhankelijkheid verworven hebben .

Voor Rusland blijft dan de vernederende nederlaag en een economie die net boven het vriespunt uitkomt. Aardappelschillen zullen er geregeld op het menu staan.
Dat leger zal wel wat groter zijn dan die 300duizend, Rusland heeft een bevolking van +/- 150 miljoen, als 10% een geweer kan vasthouden :mrgreen:
Maar Puting heeft meer schrik van de militaire elites Siloviki,want die zien ook dat er in het hoofd van Puting veel onderdelen los liggen te rammelen, en er ook veel hersencellen,verschrompeld zijn ,en die Siloviki groep zou wel eens een coup kunnen doen,met met nieuwe leider ,die bakzeil haalt.
https://www.hln.be/buitenland/de-milita ... ~a80603da/
Puting waarschuwt nu ook Amerika, dat ze moeten stoppen men wapens en geld te geven (lenen ) aan Oekraïne ,en dreigt hij openlijk met oorlog,
https://www.hln.be/buitenland/russische ... ~a27b99a8/

Misschien hoopt hij op steun van zijn vriendje Kim Young, want die is al even gek en provoceert Japan, om het westen aan te zetten tot de eerste stap.
https://www.hln.be/buitenland/navo-vero ... ~a1bfac93/
En België zit in het vizier van de Rus,misschien is die kwaad op de 800000€ steun die De Croo aan Oekraïne geschonken heeft, of toch Verhofstadt in 2014,die toen op de barricaden stond. :mrgreen:
https://www.hln.be/buitenland/terreursp ... ~a49689fc/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.