Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

benq

14 okt 2022, 08:26

SEPA domiciliëring is het grootste vergif voor een gewone burger zoals jij en ik.
Ik heb maar 1 SEPA domiciliëring en dat is voor mijn hospitaal verzekering en voor de rest ontvang ik de betalingen via de postbode of via mail, en wij hebben zeker geen elektronische boxen zoals voor de overheid en of die Doccle.

En als ze het niet meer opsturen via de post of mail, awel dan moeten ze aan mijn deur de rekening maar komen ontvangen.
Niets of niemand kan U verplichten om die rommel te nemen.

Einde citaat :lol:
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Fazal

14 okt 2022, 10:20

En opgelet met betalingen via PayPal!
Een aankoop is oké, maar een jaarabonnement stopt niet na één jaar!
Als je bvb via PayPal, een jaarabonnement aan AVG hebt betaald, wordt het geld voor het volgend jaar, automatisch van uw rekening gehaald. Het wordt door de schuldeiser als een domiciliëring aanzien.
Vroeger kon je dat blokkeren via PayPal, mar nu lukt dat zomaar niet meer. En o.a. AVG, kan je niet bereiken, niet schriftelijk, niet telefonisch, en niet via e-mail.
Hun e-mails aan uw adres, worden altijd met de vermelding AVG <noreply@emails.avg.com> verstuurd.

Fred1950

14 okt 2022, 10:35

_Jos_ schreef:
13 okt 2022, 17:31
Wil. schreef:
13 okt 2022, 13:38
Fred1950 schreef:
13 okt 2022, 13:17

Je kan die eventueel wel stopzetten als de schuldeiser dat toelaat , maar de SEPA opdracht blijft bestaan zolang je die zelf niet bij de bank laat blokkeren, Het is zelfs zo ( volgens mijn bank ) dat de bank die SEPA domiciliëringen niet eens uit hun computerbestand kunnen ( mogen ) verwijderen.
Vandaar mijn advies: geld weghalen bij de bank en rekening sluiten. Vervolgens wachten tot de energiemaatschappij zélf het initiatief neemt om jou te contacteren. Dat gaat niet lang duren. 8)
Even nagekeken en inderdaad, domiciliëring bij de bank stopzetten is geen probleem maar haalt niks uit. Je moet het mandaat bij de schuldeiser ook stopzetten (of proberen althans) dmv van een simpele brief.
Wist ik niet. Domiciliëring activeren is dus geen probleem, annuleren is andere koek.
Iets in mij zegt dat dit soort dubieuze ondernemingen niet geneigd zijn om te antwoorden...

Ik heb zonet mijn bank ( VDK) gebeld , en inderdaad ...
Fred1950 schreef:
13 okt 2022, 09:13
....

Een SEPA domiciliëring kan je steeds blokkeren. Een bank is verplicht om dat op jouw verzoek te doen. Maar pas op , er zijn "gasten" die dan spontaan een nieuwe domiciliëring aanvragen en via één of andere truuk die ook nog eens bekomen.

...
"Men" vraagt een nieuw mandaat aan , dus met een ander SEPA nummer , en dat aan de hand van je toestemming en handtekening van je geblokkeerd mandaat. De bank kan niet weten of dat de "oude" of een nieuwe toestemming voor het afhalen is. Gebeurt dan toch een afhaling op basis van dat frauduleus gedoe , dan kan je bij de bank terecht , en die moeten binnen de 24 uur het afgehaalde geld terugstorten ( een refund ).

En dus ....
Fred1950 schreef:
13 okt 2022, 22:12
....
Ik ga eens navragen of mijn bank ook nog betalingen zou doorstorten als ik de SEPA betalingsopdracht zou blokkeren. Er zijn frauduleuzen die wel eens verder zouden geld kunnen biijven vragen , zelfs al zou je het mandaat stopzetten. Ik denk aan dubieuze abonnementen op één of ander krantje of tijdschrift , en degelijke.

Alleszins goed om weten dat Belfius daar zijn broek aan veegt.
Bij mijn bank is blijkbaar zo iets met een fitness centrum opgetreden. Ge zijt dus blijkbaar wel beschermd door dat "refund" en dat is ook in de Europese SEPA regelgeving vastgelegd.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 14 okt 2022, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred1950

14 okt 2022, 10:43

Fazal schreef:
14 okt 2022, 10:20
......
Vroeger kon je dat blokkeren via PayPal, mar nu lukt dat zomaar niet meer. .....
Dat lukt nog steeds , maar ge moet tegenwoordig nogal ver gaan zoeken ( allemaal het gevolg van aanpassingen aan het smartphone gedoe ).

AVG , is dat het antivirus spul ? Altijd , samen met veel anderen , rommel geweest. Onder Windows 10 en 11 bestaat er een gratis "Windows Defender" van Microsoft zelf. Ge krijgt hiervoor bijna dagelijks nieuwe "virus definition" updates binnen.

Dicksy

14 okt 2022, 10:50

@Fazal

Bitdefender was hetzelfde.
Toen ik het eerste jaar betaald had ben ik eens gaan snuisteren bij bitdefender omdat ik het eens één jaar wou uitproberen. Toevallig kom ik dan bij bitdefender op een site ( avangate bitdefender) waar vermeld stond dat betaling aanvaard was en dat ik het elk jaar automatisch zou verlengen.
Heb dit onmiddellijk gewijzigd in ‘niet automatische verlenging’ en nu krijg ik alleen nog een berichtje wanneer mijn abonnement bijna verloopt en als ik niet verleng ik niet meer beschermd ben.
Dit is ook het laatste jaar dat ik het neem omdat voor hetgeen ik mijn laptop gebruik Windows defender ruimschoots voldoende moet zijn.

Fred1950

14 okt 2022, 10:58

Dicksy schreef:
....
Dit is ook het laatste jaar dat ik het neem omdat voor hetgeen ik mijn laptop gebruik Windows defender ruimschoots voldoende moet zijn.
Meer dan voldoende. Microsoft kan zich niet permiteren om hiermee een slecht figuur te slaan.

Wil.

14 okt 2022, 11:03

Dicksy schreef:
voor hetgeen ik mijn laptop gebruik Windows defender ruimschoots voldoende moet zijn.
Denk je? Als je dingen schrijft zoals
"Amerika is om alles nogal rap op de teen getrapt. :roll: Ligt misschien ook aan hun bemoeizucht?"
denk je dat je dan met defender safe zit? :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy

14 okt 2022, 11:19

door Wil. » 12 minuten geleden
"Amerika is om alles nogal rap op de teen getrapt. :roll: Ligt misschien ook aan hun bemoeizucht?"
denk je dat je dan met defender safe zit? :lol:
Ik laat ze voorlopig in de waan tot ik mijn bestelling Iraanse zelfmoorddrone's geïnstalleerd heb, die weten wel raad met virussen. :wink:

Fazal

14 okt 2022, 13:46

Een Internetcomputerapotheek. Een gat in de markt? :D
Mar ja, wie gaat voor de nodige voorschriften zorgen? :?

Fazal

14 okt 2022, 14:14

In ieder geval kan een virus pas worden aangepakt als er een remedie is tegen gevonden.
Dus, eerst het virus, en dan pas de medicatie.
Intussen is uw computer al besmet, en krijg het er dan maar uit.
Een bescherming tegen virussen kan ook enkel als ze gekend zijn.
En dat geldt dus ook zowel voor 'Windows defender' als voor de Netwerkfirewall.

Maar ik ga mijn abonnement bij AVG ook niet meer verlengen.
Gestadig krijg ik aanmaningen tot betaling voor dit en voor dat.
En er staat praktisch nooit bij voor exact wat.

Zo heb ik al een keertje betaald voor hetgeen ik al eerder had betaald.
Maar van AVG ... geen melding. Ze hadden het artikel gewoon een andere naam gegeven.
Dat is pure oplichterij.

Ik gun hen geen cent meer! :evil:

tokkio

14 okt 2022, 14:58

Wil. schreef:
12 okt 2022, 19:18
tokkio schreef:
12 okt 2022, 16:19
aftrekposten bij de vleet,
Als ik zie wat zelfstandigen allemaal mogen en kunnen aftrekken (...)
Ze hebben jou nooit verteld, neem ik aan, dat jij als werknemer ook 'je kosten mocht bewijzen' aan de fiscus?
Je had elke dag chique kunnen gaan eten en al die kosten inbrengen. Hoe meer je ging eten en hoe duurder, des te meer mocht je aftrekken.

Jammer dat je dat niet gedaan hebt, hé? (ik ben niet zeker of je de fout in de redenering herkent).
Als internationaal vrachtwagen chauffeur in loondienst, kreeg in 1€ koffiegeld per uur, dat is nu 1,45€ en 30 € nachtvergoeding,dat is nu 36,5€ die is bedoeld al morgen,middag en avondmaal,dus dat "chique eten" vergeet het maar......
https://www.standaard.be/cnt/iq3gongf
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Wil.

14 okt 2022, 15:06

Jij kunt zélf beslissen waar je gaat eten. Als jij elke dag 60 tot 70 euro wil besteden aan je eten, dan kun je die bedragen inbrengen in je aangifte. "Aftrekken van de belastingen" heet dat. Dat mogen werknemers óók doen.

Maar je hebt het niet gedaan, hé? Waarom niet? Omdat je het niet wist?

voorn

14 okt 2022, 16:13

Ben een paar malen met mijn schoonbroer mede gereden naar Duitsland.
Ik moest iets meer betalen als hem. Was niet duur en degelijk.

tokkio

14 okt 2022, 16:20

Wil. schreef:
14 okt 2022, 15:06
Jij kunt zélf beslissen waar je gaat eten. Als jij elke dag 60 tot 70 euro wil besteden aan je eten, dan kun je die bedragen inbrengen in je aangifte. "Aftrekken van de belastingen" heet dat. Dat mogen werknemers óók doen.

Maar je hebt het niet gedaan, hé? Waarom niet? Omdat je het niet wist?
Ik was geen ambtenaar maar vrachtwagen chauffeur, en die krijgen koffiegeld en een nachtvergoeding, en dat is meer dan het forfaitair kostenbedrag Wil.
Je mag deze kosten inderdaad in rekening brengen maar mogelijk zal je daar niet veel mee winnen. Het is namelijk zo dat ons belastingsysteem automatisch een aftrek voor beroepsonkosten ...
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Wil.

14 okt 2022, 17:12

Je begint op het juiste pad te geraken, maar het licht schijnt nog niet helder door.

Jij mag als vrachtwagenchauffeur ál je kosten bewijzen als jij daarvoor kiest. Een ambtenaar mag dat ook. Een ingenieur in een onderzoeksbureau ook, een schoolmeester ook, iedereen mag dat.

Maar al degenen die in loondienst werken, krijgen sowieso al een forfaitair bedrag aan kosten dat ze mogen aftrekken; of beter: dat wordt voor hen afgetrokken.
Als jij echter denkt dat je méér kosten kunt bewijzen dan die forfait, dan kan geen enkele belastingcontroleur jou tegenhouden. Het is een recht.

Maar als jij dat recht wil uitoefenen zul je wel elke week een paar keer moeten gaan eten voor een stevig bedrag. Je gaat ook om de 4 jaar een behoorlijk dure auto moeten aanschaffen. En dáár knelt het schoentje voor jou. Je wil van jouw "winst" - dat is jouw maandelijks inkomen - niet zoveel geld gaan uitgeven aan restaurants en een auto omdat het nog altijd een uitgave blijft.

Welnu, voor de zelfstandige is dat exact hetzelfde. Doordat hij een goed draaiende zaak heeft uitgebouwd, is er voldoende winst en kan hij zich wel veroorloven om die uitgaven te doen. Maar ook de zelfstandige moet de uitgaven betalen uit zijn winst. Hij kiest tussen het genot van de maaltijd, de auto enz. en het moeten betalen van (te) veel belastingen. Hij vindt dat die maaltijd de kost waard is. Jij vindt dat niet en je haalt je brooddoos boven, want dan heb je op het eind van de maand meer over.

Geen geleuter meer over 'zelfstandigen kunnen dat allemaal aftrekken' aub. Jij kunt dat ook. Kies maar.