Energieprijzen
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Moeilijk te zeggen. Hangt eigenlijk van je energieverbruik af. Hoe meer energie je verbruikt , hoe korter de terugverdientijd.
De terugverdientijd zal ook nog jaarlijks veranderen ( up or down ) afhankelijk van de energieprijzen ( bvb. stookolie ) en de prijzen van de "hardware" ( de nodige apparatuur ).
-
marcelvm - Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10
Bewijst dat eens heb er zelf geen maar buren hebben hier gezamenlijke aankoop gedaan Chinese panelen jaaaren terug
Ik hoor niks over klachten momenteel alleen tevredenheid
-
Dat heeft geen zin. Ik schat de prijs voor een "systeem" met een pak zonnepanelen , een flinke thuisbatterij , een degelijke warmtepomp die 60 graden C kan leveren ( en die bestaat niet ) , en last but not least , een microWKK , op een totaal van 160.000 Euro ( inclusief plaatsing en BTW )
Dit of een superdeluxe Tesla / Porsche Taycan , aan u de keuze
-
Dat kunt ge toch niet. Het is afhankelijk van wat het gezin op dit moment aan energie verbruikt. Als het gezin stookolie verbruikt ( en dat uitsluitend in de winter ) , mag dat gezin zijn jaarlijks verbruik ervan door twee delen. Alle ander verbruik wordt NUL , en diegenen die met gas verwarmen zullen hun rekening naar stookolie verbruik moeten omrekenen, Er bestaan ook microWKK's op gas , en dan kunnen die het gasverbruik ook halveren , maar alleen wat verwarming betreft. Bij dit "concept" wordt al het sanitair warm water met electriciteit aangemaakt.
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Zonnepanelen zijn ok,er komen zelfs zonnepanelen die ook waterstof makenFred1950 schreef: ↑27 okt 2022, 12:49Dat heeft geen zin. Ik schat de prijs voor een "systeem" met een pak zonnepanelen , een flinke thuisbatterij , een degelijke warmtepomp die 60 graden C kan leveren ( en die bestaat niet ) , en last but not least , een microWKK , op een totaal van 160.000 Euro ( inclusief plaatsing en BTW )
Dit of een superdeluxe Tesla / Porsche Taycan , aan u de keuze![]()
Wat wel interessant is in een betaalbare micro WKK, maar daar doen ze nog geheimzinnig over, maar ze hebben zich verdiept in het systeem dat ze in India al jaren gebruiken, biogas van afval(in India ook menselijke afval
Die Hollanders zitten niet stil,de vergister werkt al in Amersfoort,maar daar onze energie ministers wereldvreemd zijn, en alleen interesse hebben voor hun maandloon,zal het nog jaren duren voor we het kunnen gebruiken.
https://radio2.be/lees/koken-we-binnenk ... uten-koken
Maar ze zijn even geheimzinnig over de prijs , zoals de micro WKK
https://www.biodeal.nl/innovatieve-producten/vergister/
Wel iets gevonden bij Alibaba
https://dutch.alibaba.com/g/mini-biogas-digester.html
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Waarom ? De "echte" werken als een klassieke verbrandingsmotor van een auto , en dat is 2/3 warmte + 1/3 electriciteit. Als die stil ligt produceert die niets , als die draait heb je even snel warmte zoals in een auto.
Een "boiler" misschien wel , maar geen warmtepomp. De gangbare warmtepompen verwarmen tot max. 30 graden Celsius , en worden gebruikt voor vloerverwarming. Het is niet de bedoeling dat de warmtepomp in de zomer moet draaien voor bijvoorbeeld sanitair warm water. In de zomer heb je juist een overschot aan zonnepaneel energie , en dan kan je gerust al je sanitair warm water met een electrische 150 liter boiler aanmaken ( en dat is echt een goedkoop ding in vergelijk met een warmtepomp boiler ). .In het "concept" dat ik beschrijf komt de stroom ervoor in de winter hoofdzakelijk uit de batterij , en als de batterij leeg dreigt te geraken , gaat de microWKK die vooral 's avonds en 's nachts moeten bijladen.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 27 okt 2022, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Wat maakt dat uit ? Rendabel betekent niet dat die vlug "afgeschreven" moet worden zoals bedrijven hun apparatuur afschrijven. Als die stil staat verslijt die minder , vergt minder onderhoud ( dat per uren in bedrijf wordt aangerekend ) , en gaat dus ook langer mee. Persoonlijk hou ik van dingen die mijn leven lang meegaan. Ik krijg de klere van dingen die kapot gaan.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
160.000 €uro Rendabel ?Fred1950 schreef: ↑27 okt 2022, 12:49Dat heeft geen zin. Ik schat de prijs voor een "systeem" met een pak zonnepanelen , een flinke thuisbatterij , een degelijke warmtepomp die 60 graden C kan leveren ( en die bestaat niet ) , en last but not least , een microWKK , op een totaal van 160.000 Euro ( inclusief plaatsing en BTW )
Als men vergelijkt met een jaarlijkse elektriciteits factuur van 4.000 €uro, dan is de afschrijvingstermijn 40 jaar......
komt daarbij:
- nog je gas of stookolieverbruik
- uw batterijen gaan geen 40 jaar mee, dus die zullen al enkele keren moeten vervangen worden....
- veel kans dat op die tijdspanne ook uw hardware al aan vervanging toe was.....
- Als je effectief "off grid" gaat, heb je ook al een noodgroep nodig in geval van defect......
- .........
Al bij al dus een "money pit".......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier