Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

03 nov 2022, 13:50

We kennen jouw idiote visie: de Oekraïners moeten 'gewoon de 4 provincies en de Krim opgeven' en dan is Poetin de plezantste mens om Kerstmis mee te vieren.

Dit soort gedachten hoor je zelfs niet in een beschermde werkplaats :roll:

Het Oekraïens leger is vanaf 2014 begonnen om zich verdedigend materiaal aan te schaffen en de manschappen opleidingen te laten volgen in o.a. het VK. Dat werpt zijn vruchten af.
De Russen in hun tanks zitten a.h.w. in een schietkraam op de foor. De marine durft zich niet meer te laten zien en de luchtmacht heeft na 8 maanden nog altijd geen superioriteit over het luchtruim verworven.
Wat is dat leger eigenlijk waard? Er zijn maar twee elementen die Poetin nog kan hanteren: 1. massaal veel volk in de strijd gooien, maar er kan niet meer bij want de vleesmolen zit nog vol en 2. de A-bom maar daar durft hij niet goed mee beginnen omdat het onmiddellijk het einde van de Russische federatie betekent. Het land zal op de knieën gedwongen worden en tal van staten gaan onafhankelijkheid opeisen.

Einde van het grote Rusland en dat grote Rusland was hét einddoel van Poetins levenswerk. Alles umsonst.

Je herinnert je al niet meer dat Solovyov sprak van 'wij moeten onze wenkbrauwen maar eens fronsen en we staan in Kiev'.
In de link lees je dat een voormalig generaal toegaf dat ze niet genoeg munitie hebben om alle infrastructuur kapot te schieten.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955

03 nov 2022, 14:04

Er zijn maar twee elementen die Poetin nog kan hanteren:
Je vergeet het belangrijkste element: tijd.
Het belang van dat element hebben tegenstanders van Rusland/Sovjet-Unie aan den lijve mogen ondervinden in het verleden: van Napoleon tot de nazi's.
Uiteraard gaat het nu niet meer over offensieven die vastlopen in de sneeuw of bevoorradingslijnen die te lang worden maar over de reacties van het westen op een aanslepend conflict dat ons zeer veel geld kost, vluchtelingenstromen op gang brengt etc.

Wil.

03 nov 2022, 14:19

Tijd speelt waarschijnlijk meer in het nadeel van Poetin.

Economisch gezien snijden de sancties steeds dieper in het vlees van de bevolking.
Voor Poetin zelf wordt het ook moeilijker: de inkomstenstroom droogt op en er is geen kans op verbetering.
Binnen het Kremlin en onder de mensen die gewicht in de schaal werpen, wordt deze aanslepende oorlog - het moest een operatie van max. 1 week worden - niet eindeloos lang meer geduld.

Qua kosten valt het nog mee. Althans vanuit het Amerikaans perspectief. Hun leger kost per dag 2 miljard dollar, of het actief moet zijn of niet. Tot nu toe hebben ze zo'n 18 miljard gegeven aan Oekraïne, las ik vorige week. Indien deze oorlog 'goed afloopt' - d.w.z. de Russen terug naar 2013 (vóór de Krimannexatie) - dan is dat de doodsteek voor Poetin en de economische dood voor Rusland. Die sancties blijven nl. doorlopen.

Als de VS drie keer zoveel betalen om die oorlog te laten uitvechten door de Oekraïners, dan zal dat wellicht de goedkoopste manier geweest zijn om een permanente vijand uit te schakelen. Zowel qua dollars als qua dode soldaten aan het front.

voorn

03 nov 2022, 14:29

De winter doorkomen zal gemakkelijker zijn de aanvoer lijnen zijn korter aan beide zijden.
Intussen is er muiterij het beloofde loon voor de familie lijkt een dikke blaas en is nooit goedgekeurd.
Wat is dat daar allemaal. Moet je nu zelf een geweer en kogels gaan kopen?

Wil.

03 nov 2022, 16:15

De anti-Amerikaanse website GreyZone weet te zeggen dat in Kherson de Russische vlaggen van de gebouwen zijn gehaald door Russen. Ze doen dit opdat 'de vijand' - de Oekraïense helden - geen triomfantelijke video's zouden kunnen verspreiden voor het geval de stad teruggenomen zou worden door de Oekraïners.

Dicksy

03 nov 2022, 16:31

door Wil. » Vandaag, 14:19

Qua kosten valt het nog mee. Althans vanuit het Amerikaans perspectief. Hun leger kost per dag 2 miljard dollar, of het actief moet zijn of niet. Tot nu toe hebben ze zo'n 18 miljard gegeven aan Oekraïne, las ik vorige week. Indien deze oorlog 'goed afloopt' - d.w.z. de Russen terug naar 2013 (vóór de Krimannexatie) - dan is dat de doodsteek voor Poetin en de economische dood voor Rusland. Die sancties blijven nl. doorlopen.

Als de VS drie keer zoveel betalen om die oorlog te laten uitvechten door de Oekraïners, dan zal dat wellicht de goedkoopste manier geweest zijn om een permanente vijand uit te schakelen. Zowel qua dollars als qua dode soldaten aan het front.
Simpel gezegd:

Laat die oorlog dus nog maar even duren, vijf, tien,…..of god weet hoeveel jaar nog. Het is hun verdienmodel en die 18 miljard is niet gegeven door hen als ‘hulp’, het is een investering. Door de houding van Rusland rendeert hun investering ten volle. Wat wil een mens nog meer, het leven kan toch mooi zijn als alles loopt zoals gepland.

Dicksy

03 nov 2022, 16:36

door Wil. » 17 minuten geleden

De anti-Amerikaanse website GreyZone weet te z…….enz….
Anti-Amerikaans? Nu was ik echt in de veronderstelling dat de VS allemansvriend was, blijkbaar heb ik mij dus vergist.

Wil.

03 nov 2022, 17:06

Zelfs Jezus had vijanden. Dus ... :wink:

Dicksy

03 nov 2022, 17:18

door Wil. » 9 minuten geleden
Zelfs Jezus had vijanden. Dus ... :wink:
Amerika was nog niet ontdekt anders zou dat niet waar geweest zijn. :wink:

Fred1950

03 nov 2022, 19:02

Fred1950 schreef:
28 okt 2022, 14:58
Charlie Maru schreef:
28 okt 2022, 14:22
HLN:
“Bloedhond van Poetin” geeft grote verliezen toe in zijn eenheid na Oekraïense vuuraanval

Ramzan Kadyrov, hoofd van de Russische republiek Tsjetsjenië, geeft toe dat zijn pro-Poetin-troepen zware verliezen hebben geleden na een Oekraïense vuuraanval.

https://www.hln.be/buitenland/bloedhond ... ~a0d6388c/

Geen probleem.Ik schreef toch al dat de Russen zich uit de stad Cherson zullen terugtrekken en de Dnpjer gaan oversteken naar het zuiden ervan. Nadien denk ik dat de Russen ALLE bruggen over de Dnjepr gaan vernietigen. Alle Oekraïnse soldaten die zich dan nog ten oosten van de Dnjepr bevinden zijn een vogel voor de kat zonder ravitaillering. De Dnjepr vormt immers een natuurlijke grens tussen oost en west vanaf Kiev tot Cherson.
En zo geschiedt het .... 8) 8) 8) .Komende winter stikken de Oekraïners en hun tanks in de modder van hun loopgraven in Luhansk and Donetsk -- zonder munitie en voeding.

( ge weet toch dat de FSD hier regelmatig mijn "strategie" voorstellen komt lezen :lol: )

Wil.

03 nov 2022, 20:01

Fred1950 schreef:
( ge weet toch dat de FSD hier regelmatig mijn "strategie" voorstellen komt lezen :lol: )
Tot vanmiddag was het nog FSB als afkorting van Federal'naya Sluzhba Bezopasnosti.

Van batterijen weet hij werkelijk álles, maar euh ...

Fred1950

03 nov 2022, 20:06

Wil. schreef:
03 nov 2022, 20:01
Fred1950 schreef:
Tot vanmiddag was het nog FSB als afkorting van Federal'naya Sluzhba Bezopasnosti.

Van batterijen weet hij werkelijk álles, maar euh ...
Moet ik echt uw dt typefoutjes ook eens gaan opzoeken ? Die zijn er , hoor. In het vervolg zal ik "Federal Security Service" schrijven , goed ?

Wil.

03 nov 2022, 20:07

Ik wil je droom toch wel even verstoren, Fred. De bruggen rond Khersov zijn al in juli aangevallen door de Oekraïners. Voordien heb ik dat óók al geschreven, maar je blijft maar als een hond achter je staart jagen.

July 27 - The Antonivskyi bridge is again hit by Ukrainian forces, this time using U.S.-supplied high mobility artillery rocket systems (HIMARS).

Die Himars raken het doel met een nauwkeurigheid van 2 meter.

Fred1950

03 nov 2022, 20:16

Wil. schreef:
03 nov 2022, 20:07
Ik wil je droom toch wel even verstoren, Fred. De bruggen rond Khersov zijn al in juli aangevallen door de Oekraïners. Voordien heb ik dat óók al geschreven, maar je blijft maar als een hond achter je staart jagen.
....
Hebben ze die brug nodig om de rivier over steken ? Ik schat dat meer dan de helft van de Russen er al weg is. Alleen een achterblijvende linie moet nog de indruk wekken dat er "veroverd" moet worden.

( die brug was op de getoonde foto's zelfs niet zóóóó erg kapot , dat valt met wat genie materiaal op te lappen. Mij is het ondertussen duidelijk dat je geen legerdienst hebt gedaan. Platvoeten ? )

Charlie Maru

03 nov 2022, 21:06

HLN:
Poetin "verzwakt" na "catastrofale fout”: “Dat moet betekenen dat mensen meer praten over zijn opvolging”

Vladimir Poetin is “verzwakt” door zijn besluit om Oekraïne binnen te vallen. Het Russische leger heeft de afgelopen weken op het slagveld een reeks zware klappen gekregen. Maar de wereld hoeft “niet snel” een verandering van leiderschap te verwachten - ook al wordt er gepraat over zijn opvolging, zo meent een westerse functionaris.

https://www.hln.be/buitenland/poetin-ve ... ~a1367d89/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier