Energieprijzen
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Dat was ook mijn intuïtieve reactie.Charlie Maru schreef: ↑28 okt 2022, 09:41160.000 €uro Rendabel ?Fred1950 schreef: ↑27 okt 2022, 12:49Dat heeft geen zin. Ik schat de prijs voor een "systeem" met een pak zonnepanelen , een flinke thuisbatterij , een degelijke warmtepomp die 60 graden C kan leveren ( en die bestaat niet ) , en last but not least , een microWKK , op een totaal van 160.000 Euro ( inclusief plaatsing en BTW )
Als men vergelijkt met een jaarlijkse elektriciteits factuur van 4.000 €uro, dan is de afschrijvingstermijn 40 jaar......
(...)
Al bij al dus een "money pit".......![]()

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
4.000 € voor de electriciteit alleen ? Ge moet daar de kosten van verwarming , dus stookolie of gas bijtellen. Met die 160.000 Euro wordt de factuur voor stookolie of gas de helft minder ( en de electriciteitsfactuur uiteraard NUL )Charlie Maru schreef: ↑28 okt 2022, 09:41160.000 €uro Rendabel ?Fred1950 schreef: ↑27 okt 2022, 12:49Dat heeft geen zin. Ik schat de prijs voor een "systeem" met een pak zonnepanelen , een flinke thuisbatterij , een degelijke warmtepomp die 60 graden C kan leveren ( en die bestaat niet ) , en last but not least , een microWKK , op een totaal van 160.000 Euro ( inclusief plaatsing en BTW )
Als men vergelijkt met een jaarlijkse elektriciteits factuur van 4.000 €uro, dan is de afschrijvingstermijn 40 jaar......
.....
Niet alles geraakt op hetzelfde moment defect , en ge kunt ook nog steeds opteren voor een "bypass" naar het electriciteitsnet voor het geval dat er helemaal geen stroom meer aangemaakt kan worden ( aan een soort leegstandstarief ).
And by the way , goed ontworpen electronica gaat NOOIT defect. Mijn Casio polsuurwerk is 50 jaar oud en werkt nog. Mijn zelfbouw ( en zelf ontworpen ) geluidsinstallatie is ook 50 jaar oud en nog nooit defect geraakt. Men geeft 15 jaar garantie op de batterijen van tegenwoordig , en als de producent daar zijn broek niet aan wil scheuren zullen die minstens 25 jaar meegaan. Niet alle cellen gaan "zomaar" kapot. De versleten gevallen kan men stuk voor stuk vervangen. De microWKK die ik in gedachten heb is een "(nood)groep" waarvan men de warmte opvangt
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Mijn reactie dat een WKK altijd moet draaien komt eigenlijk van 'vroeger' waar een zware 12 of 24 cilinder scheepsmotor op aard- of biogas constant aan het meest gunstige rendement liep met een vast toerental. Daarbij was het opstarten en stilstand helemaal uit de boze. De altijd beschikbare warmte werd aangewend in bv een ziekenhuis waar honderden kamers lekker warm moesten zijn of in de glastuinbouw ...
De elektriciteit (400 V of 3 x 220 V 50Hz wisselstroom) werd ter plaatse zelf verbruikt of geïnjecteerd in 't net
De elektriciteit (400 V of 3 x 220 V 50Hz wisselstroom) werd ter plaatse zelf verbruikt of geïnjecteerd in 't net
-
Wat ik voor oog heb zijn 3-cyclinder ( op gas ) en 4-cylinder ( op biodiesel ) gevallen ( 4-takt motoren). Die hoeven in het "concept" niet te injecteren , en dus moeten ze ook niet synchroon en in faze met het openbaar net van 50 Hz werken. Die dienen uitsluitend voor het opladen van de batterijen en dan hoeven die zelfs niet eens perfect 50 Hz te leveren. De 50 Hz wisselspanning voor de woning wordt door een gelijkpanning ( van de batterij ) naar wisselspanning omvormer gegenereerd.
https://www.cogengreen.com/sites/defaul ... 1220_0.pdf
https://www.cogengreen.com/sites/defaul ... 141230.pdf
https://www.cogengreen.com/sites/defaul ... 1220_0.pdf
https://www.cogengreen.com/sites/defaul ... 141230.pdf
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
-
ferre10 - Lid geworden op: 19 jan 2005, 19:08
ja auto als thuisbatterij gebruiken ,
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... neel-laden
greetz
ferre
greetz
ferre
Mini Mac 2 -2024.
-
Theorie is mooi en papier is gewillig....ferre10 schreef: ↑05 nov 2022, 08:56ja auto als thuisbatterij gebruiken ,
greetz
ferre
In de zomermaanden kan uwe vis bakken, maar in de wintermaanden zal je het kunnen vergeten.
In de wintermaanden is uw thuisverbruik in 99% van de gevallen groter dan de productie van uw panelen. Wil je uw autobatterij "opgeladen" houden, dan zal je die telkens moeten opladen van het net. Het enige voordeel dat je er dan zou kunnen aan hebben is het opvangen van de pieken.
Komt daarbij dat je er bijkomende hardware - of het vervangen ervan (omvormer) - voor nodig hebt en dan is het te bezien of het financieel voor de zomermaanden ook nog interessant blijft.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
ferre10 schreef: ↑05 nov 2022, 08:56ja auto als thuisbatterij gebruiken ,
greetz
ferre
Uit het artikel : "Aan de andere kant kan bidirectioneel laden met het meergebruik de accu juist langer in goede conditie houden" .... Ferme dikke zever en fantasie ....
Het kan iets opbrengen voor diegenen die overdag hun wagen gratis op het parkeerterrein van hun werkgever kunnen opladen , maar dat is het dan. Dit is duidelijk reclame voor Hyundai.
-
nu ben ik efkes niet meeFred1950 schreef: ↑05 nov 2022, 10:07ferre10 schreef: ↑05 nov 2022, 08:56ja auto als thuisbatterij gebruiken ,
greetz
ferre
Uit het artikel : "Aan de andere kant kan bidirectioneel laden met het meergebruik de accu juist langer in goede conditie houden" .... Ferme dikke zever en fantasie ....
Het kan iets opbrengen voor diegenen die overdag hun wagen gratis op het parkeerterrein van hun werkgever kunnen opladen , maar dat is het dan. Dit is duidelijk reclame voor Hyundai.
een batterij die geladen en ontladen word gaat langer mee is mij altijd gezegd.
als ik mijn verbruik per jaar deel door 52 weken kom ik op een 70Kw. en middenklasse auto heeft een batterij van 70 Kw. , dus in de winter moet de zon minstens 1 keer per week schijnen om vol te laden. als ze 2 keer schijnt kan ik zelfs nog met de auto rijden
ik heb wel geen zonnepanelen dus ik weet niet wat de dagopbrengst is.
PS : de kosten voor een laadpaal voor de twee richtingen zouden rond de 5000€ liggen vandaag.
greetz
ferre
Mini Mac 2 -2024.
-
Dat is volledig onjuist. Kleine batterijtjes gaan bijvoorbeeld jaren mee als ge ze ongebruikt in de ijskast stopt. In electrische wagens steken geen loodaccu's voor de aandrijving maar lithium-ion types. Die werken heel anders dan loodaccu's ( of startaccu's van 12 Volt )
Alles is afhankelijk hoeveel kilometers je per week aflegt. Gemiddeld verbruikt een electrische wagen 20 kWh per 100 km. Je moet dus al meer dan 300 km per week afleggen om aan hetzelfde eigen verbruik van 70 kwh per week te komen Als ge maar 100 km per week aflegt , moet ge ook maar om de drie weken eens volladen met een 70 kWh batterij aan boord..als ik mijn verbruik per jaar deel door 52 weken kom ik op een 70Kw. en middenklasse auto heeft een batterij van 70 Kw. , dus in de winter moet de zon minstens 1 keer per week schijnen om vol te laden. als ze 2 keer schijnt kan ik zelfs nog met de auto rijden
....
p.s. een verbruik van 70 kWh per week is hetzelfde als 10 kwh per dag. Ik heb mijn verbruik kunnen terugschroeven tot 8 kWh per dag.
-
Zoals ik in mijn vorig bericht reeds zei:ferre10 schreef: ↑05 nov 2022, 13:12nu ben ik efkes niet mee(simpele jongen waarschijnlijk)
een batterij die geladen en ontladen word gaat langer mee is mij altijd gezegd.
als ik mijn verbruik per jaar deel door 52 weken kom ik op een 70Kw. en middenklasse auto heeft een batterij van 70 Kw. , dus in de winter moet de zon minstens 1 keer per week schijnen om vol te laden. als ze 2 keer schijnt kan ik zelfs nog met de auto rijden![]()
Charlie Maru schreef: ↑05 nov 2022, 09:37Theorie is mooi en papier is gewillig....![]()
In de zomermaanden kan uwe vis bakken, maar in de wintermaanden zal je het kunnen vergeten.
Het is er dan ook aan te zien.......
Kijk......beginnen bij het begin......
- Als je een verbruik van 70 kWh per week hebt komt dat neer op een verbruik van 3600 kWh per jaar. In die situatie is een installatie van 5 kVA bestaande uit 18-20 zonnepanelen het meest gangbare.
- In de zomer op de langste dag heb je 16 uur daglicht en in de winter op de kortste dag 8 uur - dus maar half zoveel. Theoretisch zou je kunnen zeggen dat je productie in de winter half-zoveel is als in de zomer......maar dat is dus dagdromen, het rendement van de panelen in de winter is eveneens veel lager door de laaghangende zon wat resulteert in een nog lagere productie.
Even een paar cijfers voor een installatie van 5 kVA:
- In de zomer (mei-juli) haal je in optimale omstandigheden een dagproductie van max. 40-45 kWh en over de hele maand gemiddeld 27-28 kWh/dag
- In de winter (dec.) haal je in optimale omstandigheden een dagproductie van max. 12-13 kWh en over de hele maand gemiddeld 3-3,5 kWh/dag. De laagste dagproductie kan gemakkelijk minder dan 1 kWh bedragen. Vanaf januari gaat de productie dan weer stelselmatig omhoog naarmate de dagen verlengen.
Als je mij in deze situatie (met 5 kVA zonnepanelen) - zelfs in de zomer - een batterij van 70 kWh vanaf leeg tot vol kunt opladen op één dag betaal ik u een kist champagne (het mogen er nog 10 zijn). Het ondertussen thuisverbruik dan nog niet in rekening genomen. En over de winter zullen we dan maar zwijgen zeker ?
Als je het vanuit deze optiek bekijkt zou ik je toch niet aanraden om zonnepanelen te leggen want dat zal dan één grote désillusie worden.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Als je mij in deze situatie (met 5 kVA zonnepanelen) - zelfs in de zomer - een batterij van 70 kWh vanaf leeg tot vol kunt opladen op één dag betaal ik u een kist champagne (het mogen er nog 10 zijn).
anders niet ??
gelukkig heb ik geen elektrische auto.
greetz
ferre
Mini Mac 2 -2024.