Bluft Poetin?
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Het punt is dat het niet de Russen zijn die de bruggen opblazen. De Oekraïners hebben dat al gedaan.Hebben ze die brug nodig om de rivier over steken ? Ik schat dat meer dan de helft van de Russen er al weg is. Alleen een achterblijvende linie moet nog de indruk wekken dat er "veroverd" moet worden.
Dit weerlegt jouw riedeltje van 'de Oekraïners gaan gevangen zitten op de linkeroever' . Je zit in een ander melkwegstelsel.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Nee , ik denk vooruit. Die ene brug die de Oekraïners opgeblazen hebben kan "misschien" nog door de Russen gebruikt worden om naar het zuiden te vluchten. Cherson ligt ten noorden/westen van de Dnjepr en daar zitten dus nog Russen. De rest van de Russen zitten ten oosten van de Dnjepr in de Donbas. Als de Russen die brug niet meer nodig hebben , kunnen ze die brug EN ALLE andere bruggen over de Dnjepr kapot schieten , en dan worden alle Oekraïners ten oosten van die Dnjepr afgesloten van het westen van Oekraïne. Diene Dnjper stroomt immers vanaf Kiev tot Cherson , kijk maar eens op de kaart. Als de Oerkraïners in het oosten vanuit het westen dan geen ravitaillering meer kunnen krijgen gaan ze zich uitputten , en dan krijgen de Russen vrij spel om de rest van die geannexeerde oblasten ( provincies ) te bezetten ( behalve een deel van de Cherson oblast ).
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
'Rusland rekruteert door VS getrainde Afghaanse special forces voor de oorlog in Oekraïne'
(Kasper Goossens - woensdag - Newsmonkey)
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/overig ... d569839a49
Hoewel slechts 7 procent van het Afghaanse leger uit speciale eenheden bestond, stonden zij in voor 70 tot 80 procent van alle gevechten in de twintigjarige oorlog in Afghanistan. Dat net die soldaten, die een goede training en heel wat gevechtservaring kennen, worden ingezet door Rusland, is bijzonder pijnlijk. Ook wordt gevreesd dat ze heel wat info kunnen doorspelen over de Amerikaanse training, waarop ook de Oekraïense legertraining gebaseerd is.
Voor exact dit scenario wordt al maanden gewaarschuwd door Amerikaanse soldaten die dienden in Afghanistan. “We kregen deze mannen niet op tijd weg uit Afghanistan, zoals we hadden beloofd. Nu schieten we in onze eigen voet”, zo vertelde voormalig CIA-officier Michael Mulroy aan The Guardian. Hij voegde er ook aan toe dat de Afghaanse special forces bijzonder getalenteerde, felle soldaten zijn. “Ik wil ze niet op het slagveld zien, maar zeker niet vechtend tegen de Oekraïners.”
We zullen zien wat het oplevert.
(Kasper Goossens - woensdag - Newsmonkey)
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/overig ... d569839a49
Hoewel slechts 7 procent van het Afghaanse leger uit speciale eenheden bestond, stonden zij in voor 70 tot 80 procent van alle gevechten in de twintigjarige oorlog in Afghanistan. Dat net die soldaten, die een goede training en heel wat gevechtservaring kennen, worden ingezet door Rusland, is bijzonder pijnlijk. Ook wordt gevreesd dat ze heel wat info kunnen doorspelen over de Amerikaanse training, waarop ook de Oekraïense legertraining gebaseerd is.
Voor exact dit scenario wordt al maanden gewaarschuwd door Amerikaanse soldaten die dienden in Afghanistan. “We kregen deze mannen niet op tijd weg uit Afghanistan, zoals we hadden beloofd. Nu schieten we in onze eigen voet”, zo vertelde voormalig CIA-officier Michael Mulroy aan The Guardian. Hij voegde er ook aan toe dat de Afghaanse special forces bijzonder getalenteerde, felle soldaten zijn. “Ik wil ze niet op het slagveld zien, maar zeker niet vechtend tegen de Oekraïners.”
We zullen zien wat het oplevert.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
HLN:
Beelden tonen chaos wanneer Russen zich tijdens aanval terugtrekken, militair voertuig met soldaten crasht
Videobeelden tonen chaos wanneer de Russische bezetters zich terugtrekken tijdens een aanval in de provincie Cherson in Oekraïne. Op de beelden is te zien hoe een voertuig met Russische soldaten in volle vaart op zijn zij belandt. De Russische autoriteiten pikken de terugtrekking van militairen niet. Russen die zich terugtrekken, dreigen neergeschoten te worden volgens het Britse ministerie van Defensie.
https://www.hln.be/buitenland/beelden-t ... ~a369e7a9/
Beelden tonen chaos wanneer Russen zich tijdens aanval terugtrekken, militair voertuig met soldaten crasht
Videobeelden tonen chaos wanneer de Russische bezetters zich terugtrekken tijdens een aanval in de provincie Cherson in Oekraïne. Op de beelden is te zien hoe een voertuig met Russische soldaten in volle vaart op zijn zij belandt. De Russische autoriteiten pikken de terugtrekking van militairen niet. Russen die zich terugtrekken, dreigen neergeschoten te worden volgens het Britse ministerie van Defensie.
https://www.hln.be/buitenland/beelden-t ... ~a369e7a9/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
HLN:
Kosten van mobilisatie en sancties slaan gat in Russische begroting, sociale spanningen nemen zichtbaar toe
De Russische mobilisatie-inspanningen in combinatie met westerse sancties zullen een gat slaan in de Russische begroting en de budgettaire reserves tot het laagste niveau in jaren doen dalen, zo blijkt uit berekeningen van analisten. Het Kremlin staat nu al voor enorme uitdagingen om de beloofde compensatie aan gemobiliseerde soldaten en hun gezinnen tijdig uit te betalen, wat de sociale spanningen binnen de Russische samenleving doet toenemen.
https://www.hln.be/buitenland/kosten-va ... ~a2ab5ce7/
Kosten van mobilisatie en sancties slaan gat in Russische begroting, sociale spanningen nemen zichtbaar toe
De Russische mobilisatie-inspanningen in combinatie met westerse sancties zullen een gat slaan in de Russische begroting en de budgettaire reserves tot het laagste niveau in jaren doen dalen, zo blijkt uit berekeningen van analisten. Het Kremlin staat nu al voor enorme uitdagingen om de beloofde compensatie aan gemobiliseerde soldaten en hun gezinnen tijdig uit te betalen, wat de sociale spanningen binnen de Russische samenleving doet toenemen.
https://www.hln.be/buitenland/kosten-va ... ~a2ab5ce7/
-
De oorlog zal op het economisch strijdtoneel gewonnen of verloren worden. Buitenstaanders denken wel eens dat het om het aantal manschappen gaat, maar dat is fout. Wat zijn de inkomsten van het land en hoeveel kost de oorlog? Daarover gaat het. Als die twee parameters onder controle blijven, dan nemen andere militaire aspecten de bovenhand.
De sancties snijden elke dag opnieuw in Russisch vlees. De pijn wordt ondraaglijk. Poetin wordt opgejaagd wild.
Op blz. 238 heb ik de Russische econoom geciteerd. "Rusland zal economisch dood zijn tegen het einde van de winter", beweert hij.
De sancties snijden elke dag opnieuw in Russisch vlees. De pijn wordt ondraaglijk. Poetin wordt opgejaagd wild.
Op blz. 238 heb ik de Russische econoom geciteerd. "Rusland zal economisch dood zijn tegen het einde van de winter", beweert hij.
Laatst gewijzigd door Wil. op 04 nov 2022, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Ach ja , wie zijn die analisten. Het fijne van wat er met de Russische schatkist gebeurt gaat het Westen toch niet te weten komen. En vooral , de Russen zijn al lang sinds de USSR gewoon om sober te leven. Toen werden die ook al economisch geboycot.
-
Olie is de grootste bron van inkomsten voor Poetin. Hoe is de export verlopen sinds maart '22?

Uit de grafiek wordt duidelijk dat vooral India meer olie is beginnen kopen en dat ook China een grote koper is gebleven. Turkije is nu de derde afnemer van olie geworden, maar zoals gisteren reeds gezegd, heeft Turkije geen overschot en heeft het alle energie nodig voor het eigen land.
Nederland komt ook voor in de lijst omdat het land een belangrijke raffinaderij-industrie heeft.
Vanaf 5 december valt de toevoer over zee van Russische olie stil. De toevoer via pijplijnen blijft bestaan.
Je zou kunnen besluiten dat de olie-inkomsten van Rusland op niveau gebleven zijn aangezien de staven op de grafiek even hoog blijven als vóór de oorlog. Dat is een verkeerde beoordeling. De prijs van de verkochte vaten speelt een belangrijke rol. China en India hebben die grote volumes maar willen kopen omdat ze 30% tot 35% korting kregen op de marktprijs. Bijgevolg is de inkomstenstroom voor Rusland gevoelig afgenomen.

Uit de grafiek wordt duidelijk dat vooral India meer olie is beginnen kopen en dat ook China een grote koper is gebleven. Turkije is nu de derde afnemer van olie geworden, maar zoals gisteren reeds gezegd, heeft Turkije geen overschot en heeft het alle energie nodig voor het eigen land.
Nederland komt ook voor in de lijst omdat het land een belangrijke raffinaderij-industrie heeft.
Vanaf 5 december valt de toevoer over zee van Russische olie stil. De toevoer via pijplijnen blijft bestaan.
Je zou kunnen besluiten dat de olie-inkomsten van Rusland op niveau gebleven zijn aangezien de staven op de grafiek even hoog blijven als vóór de oorlog. Dat is een verkeerde beoordeling. De prijs van de verkochte vaten speelt een belangrijke rol. China en India hebben die grote volumes maar willen kopen omdat ze 30% tot 35% korting kregen op de marktprijs. Bijgevolg is de inkomstenstroom voor Rusland gevoelig afgenomen.

WW III wordt niet uitgevochten met wapens, maar economisch..... 
-
.....en den deze begint ook al zijne staart in te trekken.......
HLN:
China kritischer over Russische invasie: "We kunnen ons geen verdere escalatie veroorloven”
China is kritischer over de gevolgen van de Russische invasie in Oekraïne. Peking wil niet dat de regionale stabiliteit in gevaar komt en de internationale handel eronder lijdt, zei de Chinese premier Li Keqiang tegen de Duitse bondskanselier Scholz tijdens diens bezoek aan China.
https://www.hln.be/buitenland/china-kri ... ~ace0f7f9/
HLN:
China kritischer over Russische invasie: "We kunnen ons geen verdere escalatie veroorloven”
China is kritischer over de gevolgen van de Russische invasie in Oekraïne. Peking wil niet dat de regionale stabiliteit in gevaar komt en de internationale handel eronder lijdt, zei de Chinese premier Li Keqiang tegen de Duitse bondskanselier Scholz tijdens diens bezoek aan China.
https://www.hln.be/buitenland/china-kri ... ~ace0f7f9/
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Ik denk dat dit de twee belangrijkste zinnen zijn in heel dit artikel. Waarom zou de Duitse regeringsleider aan de Chinezen vragen om aan te dringen een einde te maken aan de oorlog?De Duitse regeringsleider verzocht Peking zijn invloed in Moskou te benutten. De Chinezen zouden er bij de Russen op moeten aandringen een einde te maken aan de oorlog.
Oekraïne is aan de winnende hand, de Russische economie zit zo goed als op zijn gat, enz………. Schrik dat Rusland kernwapens gaat gebruiken? Ze hebben toch de VS, VK en de rest om Rusland dan een lesje te leren of hebben de Duitsers nu echt zo compassie met Rusland? Misschien hebben zij meer te lijden dan ze zelf willen toegeven en Duitsland niet alleen?
Die vragen zou ik mij eerder stellen dan voortgaan op het beleefd riedeltje dat in zulke ontmoetingen altijd wordt afgestoken.